Swedbank SMS scam eller äkta?

Permalänk
Avstängd

Swedbank SMS scam eller äkta?

Tjena! Idag har jag redan fått 2 SMS från "Swedbank" om att "Du måste aktivera din Mobilt BankID för att fortsätta använda din internetbank. Tryck på länken för mer information: https://online.swedbank.se.swedd.site/app/privat/login/"

Sidan tar mig till en SSL-krypterad sida som ser ut att vara anpassad för mobiler. Men vad jag kan se så saknas alla typiska länkar som bör vara med på seriös sida vilket inte finns längst ned. Faktum är att länken längst ned inte ens går att klicka på inne på sidan.

Dessutom har jag använt Mobilt BankID flera gånger idag redan, även för bankärenden på Swedbank, så antar att detta är en SMS scam?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Jag blockerade skiten på mobilen. Det står dessutom "Swedbank och Sparbankerna" vilket är inkorrekt om man tittar på Swedbanks faktiska hemsida.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är scam, du kan se det på adressen.
Swedbank använder denna adress https://online.swedbank.se/app/privat/login

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

scam. Banker ber dig aldrig göra sådant.

Permalänk
Medlem

swedd.site är inte domänen till Swedbanks internet-bank...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

De skickar aldrig SMS, rätt bra grundregel att ha. Skulle du få meddelande av din bank är det under meddelande när du är inloggad på din internetbank eller post hem.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Scam. Swedd.site är domänen även om det är lätt att tänka Swedbank när man ser adressen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Bluff och båg, motorsåg

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Länken går inte till Swedbank.se den går till swedd.site
Det är en scam registerad till en ryss
https://www.whois.com/whois/swedd.site

swedd.site Updated 1 second ago
Domain Information
Domain:swedd.site
Registrar:Registrar of Domain Names REG.RU, LLC
Registered On:2019-05-10
Expires On:2020-05-10
Updated On:2019-05-10
Status:serverTransferProhibited
addPeriod
Name Servers:ns1.hosting.reg.ru
ns2.hosting.reg.ru
Registrant Contact
Organization:Ra Masha
State:Moscow
Country:ZM
Phone:+7.4656232655
Email:email@hotmail.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Idag har jag redan fått 2 SMS från "Swedbank" om att "Du måste aktivera din Mobilt BankID för att fortsätta använda din internetbank. Tryck på länken för mer information: https://online.swedbank.se.swedd.site/app/privat/login/"

Sidan tar mig till en SSL-krypterad sida som ser ut att vara anpassad för mobiler. Men vad jag kan se så saknas alla typiska länkar som bör vara med på seriös sida vilket inte finns längst ned. Faktum är att länken längst ned inte ens går att klicka på inne på sidan.

Dessutom har jag använt Mobilt BankID flera gånger idag redan, även för bankärenden på Swedbank, så antar att detta är en SMS scam?

Det är en scam bra att du tog upp det här.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Nä, är man osäker bör man kontakta banken innan, det är bätre att man ställer en dum fråga än att man chansar, man skall aldrig lämna ut känsliga uppgifter över vanlig mail, vanliga SMS eller liknande då banken inte gör detta, sådant är alltid fiskeförsök.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag blockerade skiten på mobilen. Det står dessutom "Swedbank och Sparbankerna" vilket är inkorrekt om man tittar på Swedbanks faktiska hemsida.

Skrivet av Joppis:

swedd.site är inte domänen till Swedbanks internet-bank...

Skrivet av Mormis:

De skickar aldrig SMS, rätt bra grundregel att ha. Skulle du få meddelande av din bank är det under meddelande när du är inloggad på din internetbank eller post hem.

Swedbank och Sparbankerna är titeln på den äkta inloggningssidan, då tjänsten är för Swedbank och samarbetsbanker. Så de försöker säkert bara efterlikna den riktiga sidan, vilket det borde vara uppenbart att det inte handlar om.

Banker skickar SMS i vissa fall, t.ex. när man kör SMS 2FA för Mastercard SecureCode eller Verified by Visa, men du kommer givetvis inte få några länkar från banken på SMS eller e-post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag blockerade skiten på mobilen. Det står dessutom "Swedbank och Sparbankerna" vilket är inkorrekt om man tittar på Swedbanks faktiska hemsida.

Nu är ju detta fake, men "Swedbank och Sparbankerna" är faktiskt helt korrekt, loggar jag in på swedbank.se och ska legitimera mig med mobilt BankID så står det exakt "Jag legitimerar mig hos: Swedbank och Sparbankerna".

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Siten är anmäld till de som hanterat registrering och verkar redan nerplockad 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Swedbank och Sparbankerna är titeln på den äkta inloggningssidan, då tjänsten är för Swedbank och samarbetsbanker. Så de försöker säkert bara efterlikna den riktiga sidan, vilket det borde vara uppenbart att det inte handlar om.

Banker skickar SMS i vissa fall, t.ex. när man kör SMS 2FA för Mastercard SecureCode eller Verified by Visa, men du kommer givetvis inte få några länkar från banken på SMS eller e-post.

Jo, Dessa SMS (åtminstone de jag fått) är bara en engångskod med siffror, inga länkar man fyller i med person eller kontouppgifter som sagt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Bra du synade bluffen, så fake som det kan bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

@RVX: Hehe ja, med tanke på att jag ändå kunde logga in på Swedbank via Mobilt BankID på mobilen så sade det en hel del, plus alla andra varningsflaggor som deras "krav" på personuppgifter via SMS!

EDIT: De verkar oxå ha spoofat sitt nr de skickat från eftersom det stod att avsändaren var "Swedbank" så det såg ju delvis legit ut i SMS:et och svenskan var bra. Men jag har börjat kollat på en scambaiter-streamer vid namn Kitboga som ringer upp scammers för att slösa deras tid så jag hade scamtänkandet i bakhuvudet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Finns inget som irriterar än mer än dessa avskum till folk som inte har något bättre för sig och försöker lura av folk, framförallt äldre skulle jag tro, deras besparingar.
Jordens avskum dessa folk asså.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Finns inget som irriterar än mer än dessa avskum till folk som inte har något bättre för sig och försöker lura av folk, framförallt äldre skulle jag tro, deras besparingar.
Jordens avskum dessa folk asså.

Det tycker nog de flesta, jag håller deffinitivt med om att dessa subhuman lowbeing scum borde ha mer åt Nordkorea 60 tal behandling...
INGEN i vårt land är i behov av att stjäla och bedra för att överleva (Gäller självfallet ekvivalent alla oavsett samhällsskikt och folkgrupp, blodgrupp, sexuell läggning etc).

Nå, är man osäker bör man som sagt låta banken verifiera uppgifterna över telefon i den mån personalen kan göra det, på det fysiska bankkontoret kan man få utdrag på alla relevanta uppgifter rörande sina egna konton om man önskar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ibland är det inte helt lätt att se vad som är falskt eller inte. Vann en iPad i en tävling som jag helt hade glömt bort, och när jag fick mailet så trodde jag att det var scam i nästan två dygn innan jag lusläste mailet och såg till slut att jag kunde komma till deras kontor och hämta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det tycker nog de flesta, jag håller deffinitivt med om att dessa subhuman lowbeing scum borde ha mer åt Nordkorea 60 tal behandling...
INGEN i vårt land är i behov av att stjäla och bedra för att överleva (Gäller självfallet ekvivalent alla oavsett samhällsskikt och folkgrupp, blodgrupp, sexuell läggning etc).

Nå, är man osäker bör man som sagt låta banken verifiera uppgifterna över telefon i den mån personalen kan göra det, på det fysiska bankkontoret kan man få utdrag på alla relevanta uppgifter rörande sina egna konton om man önskar.

kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X