Bästa skolan att gå en YH inom IT?

Permalänk
Medlem

Bästa skolan att gå en YH inom IT?

Hej!

Jag funderar på att plugga en YH-utbildning inom IT (C#.NET, Java, full stack open source eller liknande). Jag bor i Stockholm och det finns flera skolor som erbjuder YH-utbildningar inom IT och jag anser att det är svårt att veta vilka som har en bra utbildning samt många studenter ut i arbete efter examen.
Jag undrar därför om ni som gått en YH-utbildning inom IT kan dela med er av era erfarenheter? Vilken skola gick ni på och hur bra var utbildningarna samt vet ni något om hur många av era kurskamrater som fick jobb efter utbildningen?

De största man (jag?) hört talas om mest är väl Nackademin och JENSEN education - är de bra? Hur står sig t.ex. IT-Högskolan, Newton Kompetensutveckling, EC utbildning AB osv. i jämförelse med dessa?

Finns det någon skola man absolut bör undvika?

Ganska flummig trådstart kanske men jag hoppas folk kan dela med sig av sina erfarenheter från olika skolor så man kan få en bild av om det egentligen spelar någon roll vilken skola man tar.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag vet tyvärr ingenting om någon av dom andra skolorna så kan inte jämföra. Men jag gick .NET C# på Nackademin och jag tycker själva utbildningen var helt okej. Svårt när man inte har något att jämföra med men den är godkänd tycker jag. Har inte siffror på hur många som fick jobb i min klass men jag vet att det brukar vara väldigt högt antal och alla jag vet något om från min klass fick iaf jobb direkt.

Permalänk
Medlem

Jag har sökt lite YH till hösten i Stockholm så jag har ingen egen erfarenhet ännu men jag har en kollega som går på EC och är väldigt missnöjd. Så andrahandsinformation men bättre än inget kanske.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ingen färsk data jag har dock läst mycket och umgås med många utvecklare under lång tid.
Om vi tar min utbildning Datateknik, så har olika personer som läste den olika åsikter. Och de jobbar alltifrån undersköterska till lektor på högskola med doktorsexamen inom datorteknik i bagaget.

Det jag påstår är alltså individens egen förmåga speciell i ämnen där det på egen hand är lätt att bli duktig på har stor betydelse. Jag har varit handledare åt olika praktikanter från YH och den uppfattning jag har fått är att kurserna kan ha olika lärare varje år, så mycket tur spelar in att få en bra lärare.

Med detta sagt välj en YH i din närhet som har fått bra betyg, sedan är det typ 99% upp till dig själv om du blir bra eller inte. Det finns utbildningar där lärare är A till O, men IT fakta översvämmas internet av. Svårare är mer humanistiska och ledarutbildningar.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla era svar Uppskattar verkligen all info!

Permalänk
Medlem

Själv gått på Jensen Education tyckte det var bra men gick Linux Unix Systemadministration för många många år sen.

Har även hört gott om Nackademins utbildningar båda var iaf då ganska högt ansedda av KY (YH) utbildningarna bland arbetsgivare men vet att efterkommande när man varit med på några intervjuer har man ofta valt folk som gått på Jensen Education framför andra KY (YH) utbildningar då har jag bara lagt vikt vid personen och dess kunskaper i mitt utlåtande till min chef.
Många som gått en KY (YH) är tom bättre rustade än de som gått högskola då de ofta fått hållit på med grejerna och inte bara läst om dem teoretiskt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

UPPDATERING:

Jag har kommit in på en .NET-utbildning på IT-högskolan men är extremt osäker på om jag ska börja där eller inte. Jag önskar verkligen höra från andra som gått på IT-högskolan om det varit bra eller inte, skulle uppskattas enormt om det fanns någon här som gått där eller någon arbetsgivare som anställt folk från IT-högskolan och vad deras erfarenhet varit.

Min första kontakt med dem var när jag skrev mitt behörighetsprov där vilket gav mig ett dåligt intryck, lokalerna i sig är extremt oinspirerande vilket givetvis är en nackdel men inte det viktigaste. När jag gjorde provet verkade lärarna inte direkt engagerade och hade inga svar på andel studenter som får jobb efter avslutad examen på deras utbildningar t.ex. När jag gjorde behörighetsprovet sattes jag i ett eget rum där jag om jag hade velat hade kunnat googla svaret på varenda fråga. Min känsla är att de bara ville ha in sökande och accepterade typ vem som helst till utbildningen. De ringde mig dessutom typ 3-4 gånger för att påminna mig att göra behörighetsprovet vilket gör att jag är inne på spåret om att de bara ville fylla utbildningen...

Det kan absolut vara så att jag tolkar in massor som inte stämmer nu, men skulle ändå önska någon form av info från någon som gått/går på IT-högskolan i Göteborg (eller Stockholm, men skolan i sthlm är relativt ny och de hade sin första kull 2018).

Vill inte slösa 2 år på en utbildning som inte är konkurrenskraftig eller bra.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

UPPDATERING:

Jag har kommit in på en .NET-utbildning på IT-högskolan men är extremt osäker på om jag ska börja där eller inte. Jag önskar verkligen höra från andra som gått på IT-högskolan om det varit bra eller inte, skulle uppskattas enormt om det fanns någon här som gått där eller någon arbetsgivare som anställt folk från IT-högskolan och vad deras erfarenhet varit.

Min första kontakt med dem var när jag skrev mitt behörighetsprov där vilket gav mig ett dåligt intryck, lokalerna i sig är extremt oinspirerande vilket givetvis är en nackdel men inte det viktigaste. När jag gjorde provet verkade lärarna inte direkt engagerade och hade inga svar på andel studenter som får jobb efter avslutad examen på deras utbildningar t.ex. När jag gjorde behörighetsprovet sattes jag i ett eget rum där jag om jag hade velat hade kunnat googla svaret på varenda fråga. Min känsla är att de bara ville ha in sökande och accepterade typ vem som helst till utbildningen. De ringde mig dessutom typ 3-4 gånger för att påminna mig att göra behörighetsprovet vilket gör att jag är inne på spåret om att de bara ville fylla utbildningen...

Det kan absolut vara så att jag tolkar in massor som inte stämmer nu, men skulle ändå önska någon form av info från någon som gått/går på IT-högskolan i Göteborg (eller Stockholm, men skolan i sthlm är relativt ny och de hade sin första kull 2018).

Vill inte slösa 2 år på en utbildning som inte är konkurrenskraftig eller bra.

Tack på förhand!

Hej Gurriish,

Jag kom också in på IT-Högskolan fast som Javautvecklare, jag sitter och överväger om jag ska börja där (antagen på andra håll). Angående din osäkerhet om just behörighetsprovet du var på, så är förmodligen anledningen till att du var själv, med att göra antalet "behörighetsprov" (antagningsprov) IT-Högskolan höll, dom hade 1 behörighetsprov om dagen, om jag minns rätt. Med det sagt blev jag aldrig påmind att göra behörighetsprovet, det bokade jag direkt efter att jag sökt till deras utbildning, så det kan vara en anledning. När jag gjorde mitt behörighetsprov så var vi ungefär 15 personer som tog det. IT-Högskolan pratade även om att omlokalisera sig till en annan plats i höst under deras "öppet hus"

Hoppas jag svarat på några av dina frågor och varit lite till hjälp iaf.

Mvh,
Sumatran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumatran:

Hej Gurriish,

Jag kom också in på IT-Högskolan fast som Javautvecklare, jag sitter och överväger om jag ska börja där (antagen på andra håll). Angående din osäkerhet om just behörighetsprovet du var på, så är förmodligen anledningen till att du var själv, med att göra antalet "behörighetsprov" (antagningsprov) IT-Högskolan höll, dom hade 1 behörighetsprov om dagen, om jag minns rätt. Med det sagt blev jag aldrig påmind att göra behörighetsprovet, det bokade jag direkt efter att jag sökt till deras utbildning, så det kan vara en anledning. När jag gjorde mitt behörighetsprov så var vi ungefär 15 personer som tog det. IT-Högskolan pratade även om att omlokalisera sig till en annan plats i höst under deras "öppet hus"

Hoppas jag svarat på några av dina frågor och varit lite till hjälp iaf.

Mvh,
Sumatran.

Pratades det något om var en möjlig omlokalisering skulle ske?

Permalänk

Hur gjorde ni i slutändan? Och om ni valde att läsa på It-högskolan hur var era upplevelser? Sitter själv och funderar på att söka mig dit för en utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurriish:

UPPDATERING:

Jag har kommit in på en .NET-utbildning på IT-högskolan men är extremt osäker på om jag ska börja där eller inte. Jag önskar verkligen höra från andra som gått på IT-högskolan om det varit bra eller inte, skulle uppskattas enormt om det fanns någon här som gått där eller någon arbetsgivare som anställt folk från IT-högskolan och vad deras erfarenhet varit.

Min första kontakt med dem var när jag skrev mitt behörighetsprov där vilket gav mig ett dåligt intryck, lokalerna i sig är extremt oinspirerande vilket givetvis är en nackdel men inte det viktigaste. När jag gjorde provet verkade lärarna inte direkt engagerade och hade inga svar på andel studenter som får jobb efter avslutad examen på deras utbildningar t.ex. När jag gjorde behörighetsprovet sattes jag i ett eget rum där jag om jag hade velat hade kunnat googla svaret på varenda fråga. Min känsla är att de bara ville ha in sökande och accepterade typ vem som helst till utbildningen. De ringde mig dessutom typ 3-4 gånger för att påminna mig att göra behörighetsprovet vilket gör att jag är inne på spåret om att de bara ville fylla utbildningen...

Det kan absolut vara så att jag tolkar in massor som inte stämmer nu, men skulle ändå önska någon form av info från någon som gått/går på IT-högskolan i Göteborg (eller Stockholm, men skolan i sthlm är relativt ny och de hade sin första kull 2018).

Vill inte slösa 2 år på en utbildning som inte är konkurrenskraftig eller bra.

Tack på förhand!

Hej, hur gjorde du? Vilken skola gick du och var du nöjd? Sitter själv i samma båt och inte riktigt vet vad jag ska välja.

Skrivet av Sumatran:

Hej Gurriish,

Jag kom också in på IT-Högskolan fast som Javautvecklare, jag sitter och överväger om jag ska börja där (antagen på andra håll). Angående din osäkerhet om just behörighetsprovet du var på, så är förmodligen anledningen till att du var själv, med att göra antalet "behörighetsprov" (antagningsprov) IT-Högskolan höll, dom hade 1 behörighetsprov om dagen, om jag minns rätt. Med det sagt blev jag aldrig påmind att göra behörighetsprovet, det bokade jag direkt efter att jag sökt till deras utbildning, så det kan vara en anledning. När jag gjorde mitt behörighetsprov så var vi ungefär 15 personer som tog det. IT-Högskolan pratade även om att omlokalisera sig till en annan plats i höst under deras "öppet hus"

Hoppas jag svarat på några av dina frågor och varit lite till hjälp iaf.

Mvh,
Sumatran.

Hej,

Samma som ovan, hur gjorde du och vart läste du? Tacksam för svar.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim