Hur skulle ni ha designat en ny PS Vita?

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni ha designat en ny PS Vita?

Om ni fick möjlighet att designa en PS Vita 2, vilka val skulle ni göra? Jag skulle själv valt en större och mer kvadratisk skärm, skippat touchdelen på baksidan och istället för fysiska minneskort kört på med stort internminne (~128 GB?) och onlinebutik. Om möjligt även inkluderat L2-/R2-knappar eftersom de finns med på alla moderna handkontroller, inklusive den på Xbox One, PS4, Nvidia Shield och Google Stadia.

Med Switch har ju Nintendo ännu en gång bevisat att folk faktiskt är intresserade att spela på portabla enheter (duhh, efter typ 160 miljoner sålda Nintendo DS..) och då är det ju intressant att spekulera i vad Sony skulle kunna erbjuda.

Sedan finns ju naturliga förbättringar som snabbare SoC men detta är ju så självklart så behöver inte diskuteras.

Permalänk
Medlem

Ska man rätta till största felet med Vita så är det ju att släppa fler spel och över längre tid. Sony gav upp för tidigt på den fronten. Annars var ju hårdvaran bra.

Största felet om man bara får prata hårdvara var ju minneskorten som borde ha varit billigare (helst SD). En annan grej som störde mig var att t ex WipEout 2048 inte var native upplösning. Det blir så suddigt när man kör spel i lägre upplösning än skärmen så jag skulle försöka göra en bra balans mellan prestanda och upplösning på skärmen så att detta inte hände utom i kanske några enstaka extremfall, vet att detta är upp till utvecklarna i slutändan men WipEout 2048 var ju ett 1st party spel som skulle visa tekniska möjligheterna så att det sket sig redan där var ju inte bra.

Permalänk
Medlem

Skippa touch på baksidan helt klart, meningslös funktion. Bättre analoga spakar, hade gärna fått vara lite tjockare för bättre komfort och batteritid, den går ändå inte ner i någons ficka. Fler knappar för att möjliggöra ordentlig streaming från PS4/5/PC. SD eller MicroSD.