AMD fortsätter öka i marknadsandelar – kan tappa inom bärbara datorer framöver

Permalänk
Melding Plague

AMD fortsätter öka i marknadsandelar – kan tappa inom bärbara datorer framöver

AMD röner stora framgångar och ökar rejält på processormarknaden. Att Intel är på väg att lösa sin länge pågående kapacitetsbrist kan dock få AMD att backa inom bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja att Intel har stora problem att leverera märks av på jobbet. Vi har så länge jag kan minnas kört Lenovo-datorer med Intel men nu är det stopp i orderkanalen, och man har börjat titta på AMD-baserade alternativ. Mycket av det kan väl förklaras med "Vi har alltid kört Intel och det har fungerat", så man har inte ens tittat på AMD-baserade alternativ, men en konsekvens av att Intel har leveransproblem blir ju just det, att företagen omvärderar vilka alternativ som finns på marknaden och långsiktigt kan det nog nöta en del på Intel skulle jag tro.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja att Intel har stora problem att leverera märks av på jobbet. Vi har så länge jag kan minnas kört Lenovo-datorer med Intel men nu är det stopp i orderkanalen, och man har börjat titta på AMD-baserade alternativ. Mycket av det kan väl förklaras med "Vi har alltid kört Intel och det har fungerat", så man har inte ens tittat på AMD-baserade alternativ, men en konsekvens av att Intel har leveransproblem blir ju just det, att företagen omvärderar vilka alternativ som finns på marknaden och långsiktigt kan det nog nöta en del på Intel skulle jag tro.

Finns det några bra AMD alternativ? Har inte kollat så mycket men de gånger jag har kollat efter bärbara maskiner har AMD modellerna oftast varit väldigt tråkiga i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Över hela marknaden är bärbara datorer den största och viktigaste marknaden.

Bara entusiaster och Gamers som vill ha stationära datorer.

Men bland denna lilla grupp har AMD haft större marknadsandelar i Tyskland, Belgien, Polen & även Gamers Nexus undersökningar på 60% AMD & 40% Intel men som han från Gamers Nexus sa själv i sin video har inte det påverkat hela marknaden nämnvärt.

Detta är för att vi är en nischad grupp.

Men hoppas att Ryzen 3000 gör ett större avtryck för här är alla entusiaster helt hypade.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Finns det några bra AMD alternativ? Har inte kollat så mycket men de gånger jag har kollat efter bärbara maskiner har AMD modellerna oftast varit väldigt tråkiga i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Än sålänge så utvärderar vi bara. Det som är tråkigt är att alla våra dockor har Thunderbolt och det saknas ju på AMD alternativen. Det är främst ThinkPad T495 och T495s som kan bli aktuella när de lanseras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sweclockers:

En stor del av framgångarna tros dock vara Intels kapacitetsbrist och det råder oklarheter hur stor del av kakan AMD får behålla när om Intel får upp volymerna senare under året.

Fixed it for you

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser man på. Leverera bra produkter uppskattas av marknaden. Med speciellt tryck på ordet "leverera".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Skönt att se att ni har koll på skillnaden mellan procent och procentenheter. Till skillnad från en annan större svensk nyhetssida för datorintresserade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tur att AMD har konsolerna :D.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Jag ser ett problem med att den stora skaran inte ser någon vits att uppgradera sin dator nu. Att de nya processerna inte blir snabbare i webbläsaren, ordbehandlingsprogrammet, spel etc gör att det bara blir en liten grupp som uppgraderar. Samma fenomen känner mobiltelefontillverkare av nu.

En bidragande faktor till detta är de fysikaliska lagarna, det är inte som förr att man köpte en AMD K6 200Mhz, något år senare köpte ens polare en Athlon 700MHz, som typ var 4 gånger så snabb i allt. Och nej vi körde ej samma spel i upplösning typ 20*20 pixlar i svartvit och kollade på en fps mätare och imponerades att den nya cpun kunde hålla över 12 000fps, när min gamla bara låg på 3000fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ser ett problem med att den stora skaran inte ser någon vits att uppgradera sin dator nu. Att de nya processerna inte blir snabbare i webbläsaren, ordbehandlingsprogrammet, spel etc gör att det bara blir en liten grupp som uppgraderar. Samma fenomen känner mobiltelefontillverkare av nu.

En bidragande faktor till detta är de fysikaliska lagarna, det är inte som förr att man köpte en AMD K6 200Mhz, något år senare köpte ens polare en Athlon 700MHz, som typ var 4 gånger så snabb i allt. Och nej vi körde ej samma spel i upplösning typ 20*20 pixlar i svartvit och kollade på en fps mätare och imponerades att den nya cpun kunde hålla över 12 000fps, när min gamla bara låg på 3000fps.

Sedan RYZEN har släppts så har vi gått från 4 till 8kärnor +100% prestanda på ca 2 år. Om nu AMDs nya Ryzen får 16kärnor så har vi dubblat prestandan igen. Det är Intel som valt att inte ge konsumenter prestanda i flera på som har gjort att skillnaden förut varit liten. Men som det är nu så är det mjukvaran som måste följa med så man får nytta av all extra prestanda. Kommer nu Intel in på GPU sidan så kommer vi få se en fortsatt god utveckling även där.

ex se prestandan i flertrådade scenarier Intel 9900k är mer än dubbelt så snabb som 7700k
https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Över hela marknaden är bärbara datorer den största och viktigaste marknaden.
Bara entusiaster och Gamers som vill ha stationära datorer. Men bland denna lilla grupp har AMD haft större marknadsandelar...
Men hoppas att Ryzen 3000 gör ett större avtryck för här är alla entusiaster helt hypade.

Det borde finnas en del datorentusiaster bland dem som beslutar om vad som ska köpas in till företagen, så på sikt kan det efterfrågas mer AMD även där.
Förutsättningen är dock att det levereras bra pris/prestanda (som Ryzen gör i stationära datorer).

Skrivet av anon159643:

Jag ser ett problem med att den stora skaran inte ser någon vits att uppgradera sin dator nu.

Inom min organisation med flera tusen datorer ser man till att byta hårdvaran löpande, oavsett om det behövs (trasig/slö) eller inte. Då får användaren en ny dator av senast upphandlad modell.

Permalänk
Medlem

Vad gör alla intels 10nm fabriker nu? De har ju byggt massa för att tillverka 10nm som skulle dykt upp för 2-3 år sedan.
De kan ju inte pumpa ut 14nm eftersom det råder brist på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja att Intel har stora problem att leverera märks av på jobbet. Vi har så länge jag kan minnas kört Lenovo-datorer med Intel men nu är det stopp i orderkanalen, och man har börjat titta på AMD-baserade alternativ. Mycket av det kan väl förklaras med "Vi har alltid kört Intel och det har fungerat", så man har inte ens tittat på AMD-baserade alternativ, men en konsekvens av att Intel har leveransproblem blir ju just det, att företagen omvärderar vilka alternativ som finns på marknaden och långsiktigt kan det nog nöta en del på Intel skulle jag tro.

Just att Lenovo släpper ThinkPads med AMD APUer nu är ju awesome! Så det kommer och jag önskar jag kunde kasta min HP lång väg... Men inga ThinkPads på mitt företag tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Just att Lenovo släpper ThinkPads med AMD APUer nu är ju awesome! Så det kommer och jag önskar jag kunde kasta min HP lång väg... Men inga ThinkPads på mitt företag tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag jobbade som "IT-nisse" på ett litet företag med 30 anställda, och när jag kom in 2009 så var det HP för hela slanten vad gäller laptops. Massa strul jämt. Jag propsade på att vi successivt skulle byta till Thinkpads, och problemen försvann, så jag har inte heller några positiva erfarenheter av HP's laptops.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

AMDs server-andel

AMD hade tydligen 25% av servermarknaden sommaren 2006. Det måste handla om Opteron med 1 eller 2 kärnor och 1024 kB L2 cache.
Var de ovanligt billiga jämför med Intel?
Jag tycker verkligen de har mer att erbjuda nu även om Intel såklart är bättre.....