Stora datorchassin populärast bland SweClockers medlemmar

Permalänk
Medlem

@anon298854: The sound of perseverance. Snyggt!

Permalänk
Medlem

Eftersom 2 grafikkort inte är en grej längre så är ju itx helt naturligt. Man får ut allt man behöver ur storleken utan att behöva ha en stor kloss stående på eller under skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Litet atx (define c) blev det jag tog senast, passar den platsen jag har och pallade inte uppgradera mobo och cpu då jag fortfarande är nöjd med prestandan. Gick från 900D. Absolut skräp var det chassit. Däremot kan jag tänka mig ex define r6 när man har mer plats för att få plats med fler diskar. Alternativt blir det att bygga en liten nas så slipper man diskarna i datorn^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sgtspiff:

Eftersom 2 grafikkort inte är en grej längre så är ju itx helt naturligt. Man får ut allt man behöver ur storleken utan att behöva ha en stor kloss stående på eller under skrivbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt va du får att 2x GPUs inte är en grej, det är still super aktuellt i många spel.
Sen att du har inte har 100 % native stöd är segt i vissa spel så man får köra lite Starwars SLI profiler för kicka igång dom.

Sen om det är värt pengarna nuförtiden det är en annan sak.

https://www.youtube.com/user/ThirtyIR/videos

Här har du en kanal som en kille kör 1-4 kort på 1080ti, Titans, RTX Titan 2 WAY, 2080ti 2 WAY och 4-8K upplösning och även 4K 144Hz i väldigt många tunga spel och även lättare spel och man ser tydligt det finns kraft hämta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Hade gärna nappat på ett mindre chassi om det inte varit så att grafikkortet blir varmare i ett sådant. Enligt egen erfarenhet (rätta mig om jag har fel) så är det följande saker som gör att komponenterna håller sig på en kallare nivå:
¤ Stort chassi (mer luft som måste värmas)
¤ Ej glas då glaset värms upp av grafikkortet och samtidigt värmer upp luften runt den varma punkten
¤ Bra luftinflöde fram på chassit (fritt på sidorna och under)
¤ Minst 5st 140mm fläktar

Men som sagt, jag hade inte haft något emot att ha ett mindre chassi med bara tre fläktar som klarar av att kyla ett stort grafikkort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget behov av Full ATX, men det är ju inte direkt så att jag skulle kunnat använda tomrummet under skrivbordet till något annat om datorn inte stod där. Det är trevligare att jobba i, och komponenterna går lite svalare / fläktarna kan snurra på lägre varv, vilket ger ett tystare system.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Chassi: raijintek metis plus
Mobo: asus rog z370-i
Cpu: 9700K
Ram:2x16GB 3200MHz corsair
Lagring: Samsung SSD 860 EVO 500GB och Samsung SSD 850 EVO 500GB
Gpu: Evga 1080 SC
Psu: Corsair SF600
Kylning: Noctua D15S med 2st Arctic Cooling F12 PWM 120mm.
Samt 2 st i top och en i back på chassit.
Ljudkort: Soundblaster G6
Skärm: BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546 240Hz

+ ett grövre dammfilter som ligger över fläktarna i Top :), kan tas bort vid behov.

Mod: Jag har sågat upp för en extra 120mm fläkt i top så det är 2st fläktar samt tagit bort plåt där back fläkten sitter som hämnar flödet.

To do: Skifta loggan på grafikkortet samt köpa en ny lansladd då jag tagit sönder spärren.

https://i.imgur.com/kLKlnp8.jpg

https://i.imgur.com/naFNTnU.jpg

https://i.imgur.com/gTvR2aj.jpg

https://i.imgur.com/wDnJ3fE.jpg

Death!

Chuck Schuldiner 4-ever!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet inte riktigt va du får att 2x GPUs inte är en grej, det är still super aktuellt i många spel.
Sen att du har inte har 100 % native stöd är segt i vissa spel så man får köra lite Starwars SLI profiler för kicka igång dom.

Sen om det är värt pengarna nuförtiden det är en annan sak.

https://www.youtube.com/user/ThirtyIR/videos

Här har du en kanal som en kille kör 1-4 kort på 1080ti, Titans, RTX Titan 2 WAY, 2080ti 2 WAY och 4-8K upplösning och även 4K 144Hz i väldigt många tunga spel och även lättare spel och man ser tydligt det finns kraft hämta.

Hehe bra mothugg. Jo klart det finns entusiaster och möjligheter. Borde kanske vara tydligare att detta är gentemot stora massan. Man kan få till 9900K och 2080ti på under 5 liter utan större problem (förutom pengar och byggsvordomar då).

Men när kraven på skärmarna och fpsen ökar finns det krav på mer grafikkraft. Frågan är bara var gränsen mellan entusiast och vanlig gamet går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Death!

Chuck Schuldiner 4-ever!!!

Skickades från m.sweclockers.com

🤪

Permalänk
Medlem

ATX känns så extremt onödigt, själv har jag det för att delarna jag råkade komma över var i den storleken men hade jag köpt nytt hade det blivit ITX eller mATX, fick bytt ut mitt Define S emot ett meshify C och det var ju ett lyft minst sagt...

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Jag har historiskt alltid kört med atx/midi och det har primärt med utbudet av moderkort att göra. Om man vill köpa senaste generationens cpu direkt vid lansering så är matx utbuden inte jätteroliga. Jag hoppas det blir bättre med ryzen 3k för nu vill jag ha ett mindre chassi.

Skickades från m.sweclockers.com