Lenovo släpper Thinkpad X395, T495s och T495 – med AMD Ryzen 7 Pro 3700U

Permalänk
Melding Plague

Lenovo släpper Thinkpad X395, T495s och T495 – med AMD Ryzen 7 Pro 3700U

I juni anländer en ny trio Thinkpad från Lenovo, vilka utmärker sig med att använda samma designer som nykomlingarna X390, T490s och T490 men utrustas med AMD-processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att man behåller dockningsfunktionen (som allt fler tar bort) men synd att man byter ”standard”. Min T470s skall snart bytas ut och så måste man byta docka också. Tre i mitt fall. Tva arbetsplatser och ett hemmakontor

Kvalitén på T-serien har varit lite sisådär tycker jag med konstiga krascher (Nvram som inte hittas!?) och intermittenta tappade funktioner (Wi-Fi, WWLAN och BT). Svårt att veta vad som är hårdvarurelaterat eller mjukvarurelaterat. Så min fråga är om man vågar uppgradera till samma serie. Tycker inte Lenovo riktigt lyckats förvaltat arvet från IBM med stabila produkter.

Noterar att man kör med samma princip som HP med 5 i modellnamnet för AMD-processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

När skall det dyka upp en portabel dator med ryzen som har högre upplösning än 1080p ?

Permalänk
Medlem

Ser att de fortfarande använder samma bedrövliga fingeravtrycksläsare som de levererade till min L480. Förstår inte hur man med gott samvete ta betalt för sådant skräp.

I övrigt är alla Lenovo Thinkpads jag stött på riktigt fina och driftsäkra datorer.

Permalänk

Fattar inte varför upplösning på laptopskärmar har sjunkit de senaste åren. Har en 2016 Asus Zenbook med 3200x1800 i upplösning. Nu är nästan alla 1080p, även premiummodeller. Någon som har en idé?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

X395 har 48 Wh batteri?! WAT?

Har 97 Wh på min nuvarande X260 och att halvera detta är inte aktuellt. Hade det gått att få med vettigt påbyggnadsbatteri så är det ju en annan grej.

Går väl iof lösa med USB-C batteri-pack.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

X395 har 48 Wh batteri?! WAT?

Har 97 Wh på min nuvarande X260 och att halvera detta är inte aktuellt. Hade det gått att få med vettigt påbyggnadsbatteri så är det ju en annan grej.

Går väl iof lösa med USB-C batteri-pack.

Det intressanta i min mening borde vara den totala driftstiden. Klart man får packa på riktigt rejäla batterier på äldre burkar, deras processorer är inte lika strömsnåla.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit nöjd med de Thinkpads jag haft.
Den lägre batteritiden lät lite oroande först när jag läste det men batteritiderna var så pass bra (14,5-16,4h) att det knappast lär påverka användningen i någon större grad, tyvärr är batterierna inbyggda på dessa modeller A485 har utbytbart batteri så man lätt byta batteri eller använda ett med extra kapacitet.
Thinkpads är billigare idag än de var för 10-12 år sedan, vill minnas att jag betalade ca 23000kr för en T60 med ati 2007.
Thinkpad A och E serierna finns redan med AMD ryzen (A275, A485, E485, E585), trevligt att även X och T serien nu utrustas med ryzen.
Förr så köpte jag Thinkpads med linux som OS men det alternativet finns inte längre.
Thinkpads med ryzen är lägre prissatta än Intel alternativen vilket är positivt.

Skrivet av dweebenheimer:

Fattar inte varför upplösning på laptopskärmar har sjunkit de senaste åren. Har en 2016 Asus Zenbook med 3200x1800 i upplösning. Nu är nästan alla 1080p, även premiummodeller. Någon som har en idé?

T490s och T490 finns även att köpa med i upplösningen 2560 x 1440 så det finns hopp om att de kan gå att köpa med högre upplösning än 1080p.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fesoj:

Det intressanta i min mening borde vara den totala driftstiden. Klart man får packa på riktigt rejäla batterier på äldre burkar, deras processorer är inte lika strömsnåla.

Problemet är ju just att arbete/energi mellan min Skylake processor och modernare modeller från Intel inte är nämnvärt bättre. Visst viloförbrukning är något bättre på senaste generationen men det är marginellt.

Kan inte tänka mig att Ryzen-mobile är nämnvärt mycket effektivare per utfört arbete per energienhet mot min nuvarande modell.
Därav min förbluffelse om det lilla batteriet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt för Lenovo och ta ett steg bakåt och se över varför deras ThinkPads inte har samma rykte som tidigare.

Ingen VGA (ja, det spelar roll när det är viktigare att det fungerar än att det ser snyggt ut), inga knappar framför pekplattan, inbyggt batteri, fastlödda minneskretsar på några modeller, ingen färgkalibrering, ingen serieport, ett kontaktdon för laddaren vars primära uppgift verkar vara komplexitet att kopiera snarare än mekanisk stabilitet, inget mekaniskt lås för skärmen, etc.

Vi som använde en ThinkPad för ett decennium sedan vet att det inte var för att maskinerna kopierade resten av industrin.

Man blir bara bitter av att läsa om nya ThinkPads...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Dom ser riktigt trevliga ut alla tre! Kunde man nu bara få zen 2 på 7nm och ett utbytbart batteri...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Kul med nytt, Vet jag vad jag ska ägna mig åt på jobbet. Skickar ut mängder med L,T och X till mina kunder. Säkert till bäst pris i hela sverige med *blink* blink* om det är någon inköpare eller it chef som läser

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Små men betydelsefulla framsteg för AMD! -Eller skall man säga för Lenovo?

Men...
Dock tråkigt att AMD-produkter fortfarande får lite "second-class citizen"-stämpel i X/T-serier då displayvalen är begränsade till FHD.

Ramminnet verkar ju också vara lite si sådär med.
16GB är ju ingen mängd att skryta med i dagsläget (A-serien med 2700U går ju att få med 32GB!) ofta är minnet lött på dessa burkar och går ej att utöka i efterhand.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dweebenheimer:

Fattar inte varför upplösning på laptopskärmar har sjunkit de senaste åren. Har en 2016 Asus Zenbook med 3200x1800 i upplösning. Nu är nästan alla 1080p, även premiummodeller. Någon som har en idé?

Finns ju scaling i Win 10 som väl fungerar ganska bra nuförtiden både nedåt och uppåt?
Perfekt dock att kunna gamea i native-upplösning, kanske inte dock i 15 - 25W TDP-utförande – finns ju iofs freesync...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Lönlöst att dom skippar TB3. Vad är ens fördelen med dessa över Intel-varianten? Marginellt bättre GPU som ändå inte kommer kunna driva något märkvärt? AFAIK har vissa av Intel-varianterna även nVidia MX-grafik som alternativ så då är ju skillnaden endast sämre batteritid och ingen ThunderBolt...

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Finns ju scaling i Win 10 som väl fungerar ganska bra nuförtiden både nedåt och uppåt?
Perfekt dock att kunna gamea i native-upplösning, kanske inte dock i 15 - 25W TDP-utförande – finns ju iofs freesync...

Absolut är scaling bra i Win 10 men det är ju mest till för att skala upp vid höga upplösningar så inte allt blir så smått. Visst alltid bäst skärpa att spela med native upplösning men ju högre upplösning på skärmen ju mindre märks oskärpa som uppstår vid att inte köra native. Som sagt har 3200x1800 så kan köra 900p och få pixelperfekt bild, samma om du har 4k så kan du spela 1080p med pixelperfekt bild.

Permalänk
Medlem

Nvidia mx150 som har blivit vanlig att bundla med i5 8250u är ca 30% snabbare än Vega 10. Jag hade förväntat mig Navi dock, skall inte det lanseras snart? (Har halkat lite efter i hårdvaruutvecklingen nu mer)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av dweebenheimer:

Fattar inte varför upplösning på laptopskärmar har sjunkit de senaste åren. Har en 2016 Asus Zenbook med 3200x1800 i upplösning. Nu är nästan alla 1080p, även premiummodeller. Någon som har en idé?

Anledningen stavas batteritid. När i princip alla tillverkare satsade på högre upplösningar som 3 200 x 1 800 pixlar hade dessa rätt mycket högre strömförbrukning än en 1 920 x 1 080 pixlar, sen har mycket feedback varit att upplösningarna var "för höga" (rättare sagt, det skalade inte bra/snyggt i Windows). Så nu satsar de allra flesta istället på en 1080p-panel av hög kvalitet och lägre strömförbrukning.

En förståelig men tråkig kan jag tycka, hade gärna sett att åtminstone 2 560 x 1440 pixlar vore vanligare i formfaktorn ~13 tum. De få datorer jag testat med det har jag älskat då jag kunnat köra med 100% skalning (dvs. ingen alls) i Windows.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hwasser:

Nvidia mx150 som har blivit vanlig att bundla med i5 8250u är ca 30% snabbare än Vega 10. Jag hade förväntat mig Navi dock, skall inte det lanseras snart? (Har halkat lite efter i hårdvaruutvecklingen nu mer)

Skickades från m.sweclockers.com

Navi väntas till sommaren men det handlar då om grafikkort. Det ser ut som att det dröjer till nästa år innan det släpps en APU med både Navi och Zen 2. Till dess är det denna generation med Zen+ och Vega som gäller från AMD.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

En förståelig men tråkig kan jag tycka, hade gärna sett att åtminstone 2 560 x 1440 pixlar vore vanligare i formfaktorn ~13 tum. De få datorer jag testat med det har jag älskat då jag kunnat köra med 100% skalning (dvs. ingen alls) i Windows.

Var köper man sådana superögon? 1920x1080 på 15,6" klarar jag, men redan på 14" med samma upplösning får jag skala upp med kanske 10-15% för att det ska bli behagligt i längden och 2560x1440 på 13,3" är ju helt uteslutet utan skalning. Eller är det kanske jag som ser dåligt? :/

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av LemonIllusion:

Var köper man sådana superögon? 1920x1080 på 15,6" klarar jag, men redan på 14" med samma upplösning får jag skala upp med kanske 15% för att det ska bli behagligt i längden. Eller är det kanske jag som ser dåligt? :/

Själv har jag ett rätt kraftigt brytningsfel och är närsynt! Klarar mig dock oerhört bra med linser eller glasögon (som jag nuförtiden måste använda). Kan även vara så att mindre text etc. stör mig mindre än andra...

Sidospår är att jag troligtvis haft synfel en stor del av mitt liv, men det var inte först när jag var 19 år och skulle ta körkort som det blev känt för mig själv. Gick knappt igenom synkontrollen med uppmaning om att skaffa glasögon, vilket jag också gjorde kort därefter. Den där huvudvärken jag haft var och varannan dag i flera års tid försvann omgående när jag fick mitt första par glasögon.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kul att AMDs APU nu börjar hamna i laptops, men borde de inte kosta närmare 5000-7500kr?
Någonstans där är jag villig att betala med tanke på vad APUn faktiskt kostar.
Kanske får man skylla på den svaga kronkursen...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Själv har jag ett rätt kraftigt brytningsfel och är närsynt! Klarar mig dock oerhört bra med linser eller glasögon (som jag nuförtiden måste använda). Kan även vara så att mindre text etc. stör mig mindre än andra...

Sidospår är att jag troligtvis haft synfel en stor del av mitt liv, men det var inte först när jag var 19 år och skulle ta körkort som det blev känt för mig själv. Gick knappt igenom synkontrollen med uppmaning om att skaffa glasögon, vilket jag också gjorde kort därefter. Den där huvudvärken jag haft var och varannan dag i flera års tid försvann omgående när jag fick mitt första par glasögon.

Tur i oturen då! Jag hade gärna också kunnat dra nytta av så stor arbetsyta i portabelt format.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Att det ska vara så svårt för Lenovo och ta ett steg bakåt och se över varför deras ThinkPads inte har samma rykte som tidigare.

Ingen VGA (ja, det spelar roll när det är viktigare att det fungerar än att det ser snyggt ut), inga knappar framför pekplattan, inbyggt batteri, fastlödda minneskretsar på några modeller, ingen färgkalibrering, ingen serieport, ett kontaktdon för laddaren vars primära uppgift verkar vara komplexitet att kopiera snarare än mekanisk stabilitet, inget mekaniskt lås för skärmen, etc.

Vi som använde en ThinkPad för ett decennium sedan vet att det inte var för att maskinerna kopierade resten av industrin.

Man blir bara bitter av att läsa om nya ThinkPads... http://www.sympato.ch/smileys/Wall.gif

Får man fråga varför VGA är så eftertraktade fortfarande? På mitt förra jobb så beställde jag in VGA-adapter (mini DP - VGA) till våra Thinkpads för resande medarbetare för just att kunna presentera på diverse möten när jag beställde in nya datorer.
Är det i någon industri eller liknande du tänker mer på där man fortfarande använder en hel del VGA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Får man fråga varför VGA är så eftertraktade fortfarande? På mitt förra jobb så beställde jag in VGA-adapter (mini DP - VGA) till våra Thinkpads för resande medarbetare för just att kunna presentera på diverse möten när jag beställde in nya datorer.
Är det i någon industri eller liknande du tänker mer på där man fortfarande använder en hel del VGA?

Ute i verksamheter, t.ex. i kommuner, kan det finnas en hel del utrustning som kräver VGA (t.ex. äldre projektorer) m.m. så det är bra att kunna vara bakåtkompatibel i det avseendet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Är inne på 10:e året på jobbet med Lenovo (T500 > T510 > T460 > T480) och jag har alltid gillat dem. Senaste är ju då T480s. 14" är enligt min mening ett lysande format och upplösningen på 1920x1080 är tillräcklig. Privat har jag IdeaPad som behöver bytas ut.

Finns USB-C till VGA adapters som fungerar alldeles utmärkt.

Jag kommer tveklöst att haka på denna Ryzen serie även om jag just nu inte kan säga vilken jag köper, kan dyka upp fler. Dock vore det nog bäst med separat grafikkrets plus att jag brukar dra upp minnet så högt det går, så 32GB vore inte fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

X395 har 48 Wh batteri?! WAT?

Har 97 Wh på min nuvarande X260 och att halvera detta är inte aktuellt. Hade det gått att få med vettigt påbyggnadsbatteri så är det ju en annan grej.

Går väl iof lösa med USB-C batteri-pack.

Det finns ingen orsak att byta upp sig från den.
A485 är ett bättra alternativ än de i artikeln med ett inbyggt batteri 24Wh samt ett utbytbart batteri 24Wh, 48Wh eller 72Wh.
Angivna batteritider 24Wh 5.37h, 48Wh 10.76h, 72Wh 16.4h, 96Wh 22.15h.
A485 är den som verkar mest som en "riktig" thinkpad av de med ryzen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Snubb1:

Det finns ingen orsak att byta upp sig från den.
A485 är ett bättra alternativ än de i artikeln med ett inbyggt batteri 24Wh samt ett utbytbart batteri 24Wh, 48Wh eller 72Wh.
Angivna batteritider 24Wh 5.37h, 48Wh 10.76h, 72Wh 16.4h, 96Wh 22.15h.
A485 är den som verkar mest som en "riktig" thinkpad av de med ryzen.

Jo, verkar ju vara samma batteriuppsättningar jag kan välja mellan på min nuvarande maskin. Har 22+74 Wh har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Får man fråga varför VGA är så eftertraktade fortfarande? På mitt förra jobb så beställde jag in VGA-adapter (mini DP - VGA) till våra Thinkpads för resande medarbetare för just att kunna presentera på diverse möten när jag beställde in nya datorer.
Är det i någon industri eller liknande du tänker mer på där man fortfarande använder en hel del VGA?

VGA är framför allt ett fantastiskt robust gränssnitt;

  • Ansluts via D-Sub, en av PC-världens mest mekaniskt stabila kontaktdon

  • Saknar helt behovet av HSYNC

  • Exakt noll inbyggda kopieringsskydd som kan haverera

  • Går att koppla med trasig kabel och ändå få en mer eller mindre läsbar bild (så länge jord och grön signal finns)

  • Du kan göra labbkopplingar för I2C med labbsladdar rakt in i kontaktdonet

  • Nästan alla projektorer värda namnet klarar VGA

  • Signalfel blir skakig bild istället för "no signal"

Lite ojämn kvalité på punkterna, men jag hoppas du förstår poängen. En adapter från mDP till VGA ärver också per definition många av svagheterna med mDP. Utöver att du då måste släpa runt på en ytterligare adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv

Behövs en X1 Carbon och X1 Extreme för att visa att det är AMD som gäller på allvar. Men det kanske kommer med 7 nm

Skickades från m.sweclockers.com