Sony: "En ultrasnabb SSD är nyckeln för nästa generations spelkonsol"

Permalänk
Medlem

@Factorial112: " On top of that, it seems that despite the actual hardware using a SATA interface, the PS4 itself appears to communicate with the hard drive via USB - a curious state of affairs. The Blu-ray drive does use the SATA AHCI standard, but is currently untested in the Linux build."
Det var det jag hade läst.
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-playst...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Anders9110: https://jcmit.net/flashprice.htm där fanns tex Newegg.com sålde Mushkin Enhanced Chronos 480GB för 180 USD.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Känns som det mest logiska är en hybriddisk, 100-50gb fastlöd minnesmodul på moderkortet och en mekanisk-Hdd på 1-2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Anders9110: https://jcmit.net/flashprice.htm där fanns tex Newegg.com sålde Mushkin Enhanced Chronos 480GB för 180 USD.

Enligt sidan du länkade så såldes Mushkin Enhanced Chronos 480GB för 180 USD 2014/08/02 inte 2013 när PS4 lanserades.

Edit Mushkin Enhanced Chronos 240GB såldes för 165 dollar 2013/09/07

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@CubaCola: mmm stämmer säkert, gav bort PS4 när Pro:n kom & att dom säljer den med en tokslö 5400rpm är skandalöst, Sony kunde väl köpt en miljon 1TB SSD till ett bra pris tycker man...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

"I samma intervju avslöjade Mark Cerny att systemets SSD-lagring ska få högre rå bandbredd än någon lösning på PC-marknaden idag."

Intressant, kanske sony ska sälja sin hemliga teknik till datacenters och annat

Hur som är det bra att man bygger konsolen för att klara av hastigheten hos en SSD. Men huruvida den är snabbare än något som finns till datorer förhåller jag mig skeptisk till. Sen tycker iaf inte jag att jag känner någon större skillnad mellan spel på min ssd som har 3200 MB/sek vs 550MB/sek i läshastighet.

Och det är just det som är grejjen. Om Sony genom att lägga till stöd för det i PS5 kan få spel optimerade för 3200mb/s så kommer du märka skillnad. Spel idag är 99% optimerade för trädatorer med hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ryzen har ju ökat prestandan per krona, och vill man ha billig GPU kan man fynda Vega 64 flr 4500-5000 kr lite var stans.

Nice, bara 1000kr dyrare än ett PS4 pro där man dessutom får handkontroll, CPU, minne, hårddisk, PSU, chassi, moderkort, Blu-ray läsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e3henri:

Nice, bara 1000kr dyrare än ett PS4 pro där man dessutom får handkontroll, CPU, minne, hårddisk, PSU, chassi, moderkort, Blu-ray läsare

Tja, det kostar ju alltid att ligga på top, vad får man i spel med Ps4 pro? 60 FPS? Snittar 120 fps i de flesta spel med mitt kort 😋

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Och det är just det som är grejjen. Om Sony genom att lägga till stöd för det i PS5 kan få spel optimerade för 3200mb/s så kommer du märka skillnad. Spel idag är 99% optimerade för trädatorer med hårddiskar.

Vad är det som ska optimeras med snabbare lagring? Vad är det som kommer att bli bättre tänker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Dels utlovas laddningstider bli ett stycke historia, ett område som förbättrats med nuvarande generationens konsoler men som i allra högsta grad fortfarande är ett hinder med Playstation 4 och Xbox One."

Det utlovas inget. Han säger att de siktar på det.
Dessutom så är PS4/One förövrigt nuvarande generationens konsoler...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ipac: Det är exakt vad som står där också. Laddningstider har förbättrats med nuvarande generationens konsoler, men är fortsatt ett hinder med PS4/Xbox One. Något Sony säger sig råda bot på med nästa konsol.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Factorial112: " On top of that, it seems that despite the actual hardware using a SATA interface, the PS4 itself appears to communicate with the hard drive via USB - a curious state of affairs. The Blu-ray drive does use the SATA AHCI standard, but is currently untested in the Linux build."
Det var det jag hade läst.
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-playst...

Yepp, PS4 och Pro har väldigt dåligt stöd för SSD vilket jag hoppades skulle ändras i och med PS4Pro =/
Det blir bättre med SSD, fast i bästa fall så får man halva laddningstiden(Red Dead redemption 2 från spelstart till att man kan börja springa omkring) och i värsta fall bara fåtal sekunder bättre än standard disken.
Jag upplever också ett bättre flyt i menyerna, men det beror nog mycket på den bättre söktiden på SSD:n.

För mig så var det typ värt det eftersom att jag hatar laddningstider, reklam och andra fördröjningar, men jag förstår såklart dom som pallar att vänta och sitter med telefonen 1min eller dom som spelar spelen där det knappt blir någon skillnad, 1600kr är mycket för 1TB SSD som ändå bara kommer använda typ max hälften av sin hastighet....

Digital foundrys test:
https://youtu.be/gs7RNzEqOe4

https://youtu.be/3OP0tgY4vmM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Känns som det mest logiska är en hybriddisk, 100-50gb fastlöd minnesmodul på moderkortet och en mekanisk-Hdd på 1-2tb.

Varje gång du startar ett nytt spel kommer vara extremt slött och sen så kommer disken behöva spinna typ 17 minuter(ifall hdd:s hastighet skickar 100MB data i sek) innan den fyllt upp 100GB cachen som spelet vill kunna använda sig av.
En ssd cache vill nog inte bli full heller eftersom att den vill kunna flytta runt data för att slita mindre på celler, så ska man använda 100GB så bör disken minst ligga på 120GB, att tömma och fylla upp den varje gång man startar ett nytt spel låter också väldigt slitsamt för både minneskretsdelen och hdd delen..

Jag menar helt enkelt att jag har svårt att se hur hybridlösningen som många talar om skulle kunna fungera bra på ett realistiskt sätt, visst RAM fungerar bra med att tömmas och fyllas, men 100GB RAM blir inte billigt det heller och då kvarstår ändå en del problem.

Permalänk
Medlem

Är väl mest PR
Självklart har nästa konsol nån typ av SSD.
Kanske tom. en RAM disk?

...men med tanke på storleken på dagens spel så lär det finnas en sekondär disk som inte är ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ipac: Det är exakt vad som står där också.

Nej. Att ha en vision om nått är inte samma sak som att utlova nått.

Och visionen rör förövrigt "loading screens", inte laddningstider.

Lika bra att peka på detaljerna nu. Annars kommer det bli härdsmälta här på Swec när det framkommer att SSD:n i PS5 inte är oändligt snabb. "Men Sony saaaa ju!"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Den här 15 gånger snabbare jag så tror jag de bara drar den teoretiska siffran för 4 banors PCI-e över hastigheten för vanlig sata.

15ggr snabbare kom väl från att Spiderman laddade in 15ggr snabbare på prototypen för ps5 jämfört med på ps4? Eller har dom sagt 15ggr snabbare bandbredd också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Min gissning om hela PS5 är att de kommer köra på en "ISH" 2400g fast mer separerat, anpassat och optimerat med nya zen och en hyfsat low power navi på runt 16 till 24 compute units och en SSD som sitter kopplat som NVMe. Även om SSDn de troligtvis använder sig av inte är en fullt top class unit utan det billigaste de kan komma undan med så har den potential och jobbar troligtvis bättre än SATA 6Gb/s. Det kan bli en trevlig maskin och jag tror det kan komma under 5000 om de gör det rätt, för dyrare än så så blir det nog inte någon bra försäljning.

Den här 15 gånger snabbare jag så tror jag de bara drar den teoretiska siffran för 4 banors PCI-e över hastigheten för vanlig sata. Tror det är lagom så länge det är en ssd som klarar 500 och faktiskt optimerar spel för mer random read som SSD hanterar mycket bättre än snurrdiskar så blir det nog väldigt trevligt, speciellt dessa NVMe (även de segaste) har bra mycket högre korta snabba läsningar än ens en sata SSD

Jag kommer nog fortfarande inte köpa en.

16 till 24 CU? Pro kör med 36 och givetvis kommer inte PS5 vara sämre.

Och som sagt, 15 ggr var ett praktiskt exempel. Det står ju i klartext i artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad är det som ska optimeras med snabbare lagring? Vad är det som kommer att bli bättre tänker du?

Skickades från m.sweclockers.com

Inga loadingtimes, större världar/banor, mindre/inga popins, du kan ladda in savefilerna/banorna du bläddrar mellan i menyerna i realtime etc... Förmodligen gagnar det streaming också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

@r3mpuh: Det var rätt meningslöst då interna bussen i PS3 och PS4 gjorde att det knappt var värt det. Förbättringar ja, men inte samma som man får om man byter i en PC. PS5 verkar ju dock vara gjord för SSD från början så kommer bli skönt. Dock kommer det ju öka priset signifikant.

Gjorde rätt markant skillnad i laddningstider i vissa titlar, i de digitala utgåvorna främst.
Så helt meningslöst var det inte, ungefär som att köra en ssd på sata2 eller kanske tillochmed sata1.

Allt handlar inte om läs/skrivhastigheter

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jag är supertaggad med tanke på kraften utav Navi och Ryzen custom till konsolerna, hur pass stor generations skillnad rent grafiskt vi kommer få se, denna generation visade ju sin sämsta till skillnad mot PS3 och X360 som bevisade mot sina föregångare.

Skrivet av Boredbynoobs:

Man blir så trött på sådana här PC-masterrace kommentarer från personer som inte har koll. Speciellt när PC-gaming är i sina sämsta år med hutlösa priser på bland annat CPU och GPU som ger MINDRE prestanda/krona än tidigare år. För oss svenskar är det kanske ännu värre med tanke på kronans fall.

1. PS4 har haft stöd för SSD sedan länge sedan.
2. Det som man syftar på här är inte average SSD, utan betydligt snabbare.

Håller med fullständigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@riche: ramdisk!, det älskade jag med min Amiga (att man kunde använda sitt ramminne som en hårddisk om man hade en massa minne över)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Presterar 3% bättre än GTX 1080 i DX12 1080p

och då klockat till max slurpar i sig en 300w eller så?

Skulle väl möjligen kunna pynta 4500 för ett 1080ti.. fast egentligen är väl det lite dyrt också tycker jag. Ett last gen spel kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Man blir så trött på sådana här PC-masterrace kommentarer från personer som inte har koll. Speciellt när PC-gaming är i sina sämsta år med hutlösa priser på bland annat CPU och GPU som ger MINDRE prestanda/krona än tidigare år. För oss svenskar är det kanske ännu värre med tanke på kronans fall.

1. PS4 har haft stöd för SSD sedan länge sedan.
2. Det som man syftar på här är inte average SSD, utan betydligt snabbare.

Konsoler påverkas precis lika mycket av kronans fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

och då klockat till max slurpar i sig en 300w eller så?

Skulle väl möjligen kunna pynta 4500 för ett 1080ti.. fast egentligen är väl det lite dyrt också tycker jag. Ett last gen spel kort.

Nope stock. Undervoltar du kommer du ned i 180-200w för samma prestanda.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Inga loadingtimes, större världar/banor, mindre/inga popins, du kan ladda in savefilerna/banorna du bläddrar mellan i menyerna i realtime etc... Förmodligen gagnar det streaming också.

Större banor vetifan. Har väl med diskstorlek att göra. Men annars, yes. Hygienfaktorer runt om kärnupplevelsen. Han får det att låta som det är något revolutionerande. Nyckeln till gaming! Det viktigaste för gaming!

Det låter lite som marknadsföringen att köpa ett gamingljudkort eller gamingnätverskort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@riche: ramdisk!, det älskade jag med min Amiga (att man kunde använda sitt ramminne som en hårddisk om man hade en massa minne över)

Det som var kul var väl att Workbench hade det stödet, och vi pratar väl 80 tal.

Ett populärt allternativ i lite större inbyggda system också.
Enda problemet är ju att det är volatile - tappar all data om du bryter strömmen.

Googla lite:
https://www.tekrevue.com/tip/create-10-gbs-ram-disk-windows/

Read:

Write:

To ovan med en nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Större banor vetifan. Har väl med diskstorlek att göra. Men annars, yes. Hygienfaktorer runt om kärnupplevelsen. Han får det att låta som det är något revolutionerande. Nyckeln till gaming! Det viktigaste för gaming!

Det låter lite som marknadsföringen att köpa ett gamingljudkort eller gamingnätverskort.

Skickades från m.sweclockers.com

Större banor har inte med diskstorlek att göra, den råder det ingen brist på. Stora banor kan inte laddas in fullt i minnet därför streamas dom hela tiden när du rör dig runt i dom med alla begränsningar som det medför. Med en garanterad 3200mb/s disk kommer utvecklarna få mycket större frihet på den punkten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Nope stock. Undervoltar du kommer du ned i 180-200w för samma prestanda.

Menade att vega 64 är "överklockad till max" i standard utförande. spelar ingen roll, tyck att det är ett kap om du vill det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Menade att vega 64 är "överklockad till max" i standard utförande. spelar ingen roll, tyck att det är ett kap om du vill det

Nope, kan gå från 1550-1600 Mhz core från fabrik till 1650-1700. hz core. Och HBM minnet kan jag skruva upp från 975 Mhz till 1085 Mhz.

Du vet inte mycket om Vega ser jag 😅

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Nope, kan gå från 1550-1600 Mhz core från fabrik till 1650-1700. hz core. Och HBM minnet kan jag skruva upp från 975 Mhz till 1085 Mhz.

Du vet inte mycket om Vega ser jag 😅

Tycker du 10% är mycket? 295w standard klockfrekvens, vad ska till för att få ut 10% mer? 350w? Låter som den är totalt maxad i mina öron..förstår inte hur du ser det så mycket annorlunda.