Battlefield V bra eller dåligt?

Permalänk

@favouredhawk:

Håller till viss del med! Mina guldår med BF har varit, förutom när det första kom 2002, åren 2005-2006 när jag lirade Battlefield 2, Battlefield 2 Special Forces samt Battlefield 2142.

Men framförallt åren 2011-2014, då det var både BF 3 och BF 4 som lirades frekvent! 2015 kom ju Battlefield Hardline ut och det var ju i ärlighetens namn lite mellanmjölk om man får uttrycka sig så...

Just nu lirar jag mestadels Battlefield 1, en del Call of Duty Black Ops 3 och Black Ops 4 men mest av allt lirar jag faktiskt Pubg.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt ner BFV nu. Jag fick för mig att jag liksom trots allt gillade utmaningen med spelet, men till sist insåg jag hur mycket av speltiden som jag var frustrerad och irriterad, funderade på att byta bana/server eller om jag skulle sluta spela. Har gått tillbaka till BF1, som inte heller är perfekt men jag kan spela i timmar och bara känna flowet och ha kul.

Permalänk
Medlem

@Frux: Vad är det största skillnaden på BF5 och BF1? Förutom att det är 2 olika krig..

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catch:

@Frux: Vad är det största skillnaden på BF5 och BF1? Förutom att det är 2 olika krig..

Vad man tycker är det största skillnaderna beror en hel del på vilken erfarenhet man har av Battlefield-serien sen tidigare, och hur van man är vid den här typen av shooters. Många av skillnaderna mellan BF1 och BFV ligger i detaljerna och är olika viktiga beroende på vem du frågar.

Men lite övergripande.
BF1 har fått flera DLC och har fler banor och innehåll, och har mer omväxling i fordon, och med Behemoths och Elite-klasser. Flera banor bygger på ett samspel mellan båtar/fartyg och infanteristrider på land något som saknar motsvarighet i BFV.
Banorna är generellt mindre i BF1 och har mer fokuserade strider runt flaggorna i t.ex. Conquest-läget. I BFV är spelarna mer utspridda över ett större område och det är mer dötid att springa mellan flaggorna.
I BF1 är det mest Conquest-läget som funkar enligt mig. BFV är bättre på även andra typer av spellägen, dock är det ju på samma "gamla" banor och eftersom de inte är så många i BFV.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet när det kommer nya kartor?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Någon som vet när det kommer nya kartor?

I Maj kommer EN bana tydligen.. Man är less nu på detta innehållslösa spelet, tyvärr. Det kunde varit bra men det saknas maps och vapen. Vapen från BF1 tillfredsställer mig ej.

Och att det tillkommer nya buggar vid varje update, för att få det fixat så tar det minst till nästa update vilket sker ungefär en gång i månaden. Ticketmätaren försvann vid senaste uppdateringen t.ex.

Sinnessjukt dålig service måste jag säga.

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk

Fick med BF5 när jag köpte nytt grafikkort så tänkte bara dela med mig utav mitt tyckte kring det hela. Har spelat BF-serien ända sen 1942, så har ändå ett antal timmar spelade så ingen tror jag följer med "hat"-tåget för BF5.

Tycker BF5 känns lite själlöst? Har lagt ner några timmar men redan tröttnat då de flesta kartorna är riktigt tråkiga, många obalanserade och tråkiga vapen i mitt tycke och overall känslan är inte positiv. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som är direkt fel i mitt tycke men något med BF5 känns inte riktigt "BF" utan mer en blandning mellan BF och andra snabba FPS-spel. Kan mycket väl vara så att jag inte gett det en ärlig chans än bara, men har alltid tyckt om BF-serien oavsett och brukar lägga ner många timmar till en början med för att låsa upp vapen, testa alla maps, modes osv.. Men har inte alls det suget i BF5.

Tror jag lägger BF5 åt sidan och inväntar lite uppdateringar som kanske kan få tillbaka suget.
Fortsätter köra mitt BF4 och BF1 under tiden ;)!

Permalänk
Avstängd

@Knertenmoffe:
Håller med helt.
Kunde man ju räkna ut när dom tog bort premium medlemskap.
Att nya kartor mm skulle bli lidande.:(
Men förstår ändå att dom tog bort premium.
p.g.a att det ofta inte fanns folk på premiumkartorna.
Jag köpte premium till BF hardline,Starwars battlefront 1.Snacka om 1000 kr i sjön.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Fick med BF5 när jag köpte nytt grafikkort så tänkte bara dela med mig utav mitt tyckte kring det hela. Har spelat BF-serien ända sen 1942, så har ändå ett antal timmar spelade så ingen tror jag följer med "hat"-tåget för BF5.

Tycker BF5 känns lite själlöst?

Ja själlöst är väl rätt beskrivande.

Istället för att tillföra något nytt som alla andra tidigare BF så har man gjort tvärtom och metodiskt skalat bort allting som ger variation i rundorna. En allmän övertro till att "back to basics" och mindre ammunition helt automatiskt gör ett spel roligare. (Tips: det gör det inte.)

Kvar finns två lag som skjuter på varandra tills tickets tar slut, som ett slags ständigt Team Deathmatch. Inget minnesvärt händer och rundorna känns likadana.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Ja själlöst är väl rätt beskrivande.

Istället för att tillföra något nytt som alla andra tidigare BF så har man gjort tvärtom och metodiskt skalat bort allting som ger variation i rundorna. En allmän övertro till att "back to basics" och mindre ammunition helt automatiskt gör ett spel roligare. (Tips: det gör det inte.)

Kvar finns två lag som skjuter på varandra tills tickets tar slut, som ett slags ständigt Team Deathmatch. Inget minnesvärt händer och rundorna känns likadana.

Du tog orden ur min mun, kunde inte ha formulerat det bättre själv.! Där har vi EXAKT den känslan jag fick när jag körde.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Ja själlöst är väl rätt beskrivande.

Istället för att tillföra något nytt som alla andra tidigare BF så har man gjort tvärtom och metodiskt skalat bort allting som ger variation i rundorna. En allmän övertro till att "back to basics" och mindre ammunition helt automatiskt gör ett spel roligare. (Tips: det gör det inte.)

Kvar finns två lag som skjuter på varandra tills tickets tar slut, som ett slags ständigt Team Deathmatch. Inget minnesvärt händer och rundorna känns likadana.

Väldigt bra beskrivet.

Btw, operations i Bf1 var/är legendariskt. Fattar inte hur man kunde tappa det till efterträdande spel.

Visa signatur

Asus B350-Plus | AMD Ryzen 1600 @ 3.8 ghz, Corsair H80i | Palit Gtx 1070 | 2x8gb Corsair DDR4 2666 mhz

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder Origin Access Premier och är vänlig att ge mig en 10h trail?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Är det någon som använder Origin Access Premier och är vänlig att ge mig en 10h trail?

Jag har premier, om du kan berätta hur man ger någon en 10H trail så kan jag fixa det om ingen annan kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag har premier, om du kan berätta hur man ger någon en 10H trail så kan jag fixa det om ingen annan kan.

Kommer inte riktigt ihåg, men kolla på fliken "origin access" när du är inne på din användare. Kolla där om du hittar något. Testar googla!
Iaf ska vara en länk du skickar.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk

Är d någon mer en jag som har hög CPU användning närni lirar med DX11.
Har märkt att om jag capar min fps mellan 80-100 så slår den inte i 100% användning när jag lirar. Men kör jag DX12 så behöver jag aldrig capa den.
Så jäkla skumt.
PS: jag har en i7 8700k med ett gtx 1080.spelar i 1440p 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Gött att Squad Conquest är tillbaka.
Riktigt roligt spelläge

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Någon som hört något angående nya banor? Man börjar tröttna rejält på dom som finns...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt: Börjar tröttna? man har ju tröttnat för längesen, ändå spelar man detta jävla spel, i brist på annat förstås.

Permalänk
Medlem

Sålde mitt RTX2080 men kunde inte hålla mig borta så jag köpte ett nytt.

Så efter några månaders bortavaro från BFV så kan jag trots allt konstatera att det faktiskt var så kul som jag mindes.

Visst man blir frustrerad emellanåt men jag tycker fortfarande att det är ett betydligt bättre spel än BF4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Föredrar BF V framför BF3/4 (köpte aldrig BF1).
Men man blir otroligt trött på avsaknaden av maps och framförallt avsaknaden av en permanent implementation av game modet rush (som helst får innehålla fler än 3 kartor)..

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem

Jag la ner i början av februari tror jag det var, mycket möjligt att jag startar igen någon gång men med så lite kartor....

Permalänk
Skrivet av Knertenmoffe:

I Maj kommer EN bana tydligen.. Man är less nu på detta innehållslösa spelet, tyvärr. Det kunde varit bra men det saknas maps och vapen. Vapen från BF1 tillfredsställer mig ej.

Och att det tillkommer nya buggar vid varje update, för att få det fixat så tar det minst till nästa update vilket sker ungefär en gång i månaden. Ticketmätaren försvann vid senaste uppdateringen t.ex.

Sinnessjukt dålig service måste jag säga.

det enda vapnet man behöver i BF1 är Martini Henry bössan haha, förstår vad du menar!

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

Balansen i matcherna är fortfarande ganska dålig och det är för ofta som ett av lagen är helt överlägsna det andra. Väldigt sällan som det är en jämn match in i det sista. Kan inte komma ihåg att det var så ojämnt i BF3 och 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Balansen i matcherna är fortfarande ganska dålig och det är för ofta som ett av lagen är helt överlägsna det andra. Väldigt sällan som det är en jämn match in i det sista. Kan inte komma ihåg att det var så ojämnt i BF3 och 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var det.

Oftast är ett lag helt enkelt bättre. Bara gilla läget. Men nu, precis som då, kommer en match lite då och då som avgörs med en handful tickets marginal

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Balansen i matcherna är fortfarande ganska dålig och det är för ofta som ett av lagen är helt överlägsna det andra. Väldigt sällan som det är en jämn match in i det sista. Kan inte komma ihåg att det var så ojämnt i BF3 och 4?

Skickades från m.sweclockers.com

Som Zemlan skrev, det har alltid varit dålig balansering i Battlefield så länge jag kan minnas. Det är svårt att balansera matcher med så många spelare. Det kan räcka med 3-4 duktiga spelare som fokuserar på objektivet i ena laget på en 64-spelarserver för att köra över det andra laget hårt. Men det är några skillnader från de äldre titlarna som jag tror påverkar lite grann.

I Battlefield V kan du inte ens byta lag. Vi har haft många matcher där vi önskat hoppa över för att jämna ut matchen men detta är alltså inte längre möjligt. I tidigare spel (ignorerar BF1 här) hade administratörer på servrarna tillgång till hyfsat begränsade kommandon som kunde användas för att jämna ut matchen. Exempelvis kunde man döda ena laget för att det andra laget skulle kunna ta sig ur en baserape. BFV har inga servrar som administreras.

Ett annan utmaning med balansering är hur pass hårt man vill trycka på balansering. Battlefield är enligt mig gjort för att spela tillsammans och börjar man flytta runt spelare till olika lag så kommer folk (inkl mig själv) bli irriterade. Jag tycker möjligheten att spela ihop med sina vänner väger mer än en balanserad match.

En idé skulle kunna vara att en serveradministratör kan välja en av fyra inbyggda balanseringslägen för sin server:

  1. Ingen balansering alls.

  2. Balansera hur som helst. Dvs, bryt upp squads oavsett om du spelar tillsammans.

  3. Balansera men bryt inte upp squads. Så är du en squad så kommer ni fyra alltid vara kvar på samma lag.

  4. Balansera men bryt inte upp squads med vänner. Så är ni 6 stycken som spelar och har 2 squads i samma lag så kommer ni fortfarande stanna i samma lag. Detta gör att många kan spela tillsammans utan att behöva spela mot varandra men kommer också innebära större chans för obalanserade matcher.

Så vid varje kartbyte så körs något script som försöker räkna ut skillnaden på bra och dålig spelare (typ baserat på objektiv SPM eller liknande) och balanserar ut lagen baserat på något av dessa lägen. Balansering nummer två skulle kunna passa bra på TDM-servrar medan den sistnämnda är mer lämpad för community-servrar där många klaner spelar tillsammans. Nummer 3 skulle kunna vara standard.

Permalänk

Jag har inte kört bf sen bf4, men har sett mycket klipps. Men som bf känslan är tappad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenVit:

Jag har inte kört bf sen bf4, men har sett mycket klipps. Men som bf känslan är tappad

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har spelat sedan BF1942 och spelat alla förutom Hardline. BF "känslan" är inte tappad någonstans anser jag. Tvärt om är den på sin bästa nivå sedan BF2 vill jag t.om påstå utan minsta tvekan. Det var mitt spontana intryck när spelet var nytt och det stämmer än 250h speltid senare.

Men sen är ju smaken som baken också

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det kommer komma så kallade privata servrar. Dessa servrar kan alla starta och grund-servern kommer vara gratis. Sen spekuleras det i vad den betalda versionen kommer innehålla och troligen är det att en betald server ligger uppe på listorna 24/7.

Man kommer kunna kicka, banna, låsa servern m.m.
När får vi se detta då? Pratas efter sommaren till hösten typ. Men vi har med EA att göra så vi får se.

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/186817/commun...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackis:

Det kommer komma så kallade privata servrar. Dessa servrar kan alla starta och grund-servern kommer vara gratis. Sen spekuleras det i vad den betalda versionen kommer innehålla och troligen är det att en betald server ligger uppe på listorna 24/7.

Man kommer kunna kicka, banna, låsa servern m.m.
När får vi se detta då? Pratas efter sommaren till hösten typ. Men vi har med EA att göra så vi får se.

https://forums.battlefield.com/en-us/discussion/186817/commun...

Jag har spelat bf5 väldigt lite mot tidigare BF.
Saknar pistol/Melee only.
Eller bara sniper vapen mode.
Eller spel läget När man får nytt vapen efter 2-3 kills.(Kör igenom ca 10 vapen.)
Har glömt vad det heter.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag har spelat bf5 väldigt lite mot tidigare BF.
Saknar pistol/Melee only.
Eller bara sniper vapen mode.
Eller spel läget När man får nytt vapen efter 2-3 kills.(Kör igenom ca 10 vapen.)
Har glömt vad det heter.

gun game

Skickades från m.sweclockers.com