Färdig dator, garanti på delar?

Permalänk
Medlem

Färdig dator, garanti på delar?

Behöver hjälp i ett ärende som gör mig förvirrad. Väldigt tacksam för hjälp!

Köpte en färdigmonterad dator för 2.5 år sedan, för 16.000 kronor.
Den funkade bra tills för några dagar sen, då grafikkortet purknade ihop och började visa artifacts och bete sig skumt.

Själva datorn har enligt företaget 2 års garanti, men grafikkortet (Asus GTX 1080) har 3. Kontaktade Asus som bekräftade detta, och bad mig kontakta företaget jag köpt datorn av för att få det reparerat, utbytt eller få tillbaka pengarna.

Jag kontaktar företaget som säger att garantin har gått ut (deras egna på 2 år för datorn i sig), och att grafikkortet är så pass gammalt att det inte går att byta ut, men att det hade gått om det var för två månader sedan..
Sedan säger han att jag kan få 2000 kronor efter nyttjandeavdrag.

Han säger även att garantin gäller för hela datorn, och inte komponenterna för sig...

Kan man alltså inte få garanti på en komponent man köpt som en del av en färdigmonterad dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexaur:

Behöver hjälp i ett ärende som gör mig förvirrad. Väldigt tacksam för hjälp!

Köpte en färdigmonterad dator för 2.5 år sedan, för 16.000 kronor.
Den funkade bra tills för några dagar sen, då grafikkortet purknade ihop och började visa artifacts och bete sig skumt.

Själva datorn har enligt företaget 2 års garanti, men grafikkortet (Asus GTX 1080) har 3. Kontaktade Asus som bekräftade detta, och bad mig kontakta företaget jag köpt datorn av för att få det reparerat, utbytt eller få tillbaka pengarna.

Jag kontaktar företaget som säger att garantin har gått ut (deras egna på 2 år för datorn i sig), och att grafikkortet är så pass gammalt att det inte går att byta ut, men att det hade gått om det var för två månader sedan..
Sedan säger han att jag kan få 2000 kronor efter nyttjandeavdrag.

Han säger även att garantin gäller för hela datorn, och inte komponenterna för sig...

Kan man alltså inte få garanti på en komponent man köpt som en del av en färdigmonterad dator?

Upp till återförsäljaren. Ska inte vara något problem hos ex. Inet, men oklart hur andra ÅF väljer att hantera sådana ärenden.

Citat:

Du har 2 års garanti på hela datorn, dvs du behöver inte felsöka något själv. Sen efter 2 år har du fortfarande enskilda garantier på delarna t ex nätaggregat har ju ofta långa garantitider.

Länk till inlägget. OBS: Halvgammalt (2016).

Hur som helst låter 2000:- efter nyttjandeavdrag som en dålig deal. Kräv ett motsvarande grafikkort (behöver ej att vara ett 1080) eller en mer rimlig ersättning. Vägrar återförsäljaren att lösa detta får du kontakta din lokala konsumentombudsman och/eller ARN.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexaur:

Behöver hjälp i ett ärende som gör mig förvirrad. Väldigt tacksam för hjälp!

Köpte en färdigmonterad dator för 2.5 år sedan, för 16.000 kronor.
Den funkade bra tills för några dagar sen, då grafikkortet purknade ihop och började visa artifacts och bete sig skumt.

Själva datorn har enligt företaget 2 års garanti, men grafikkortet (Asus GTX 1080) har 3. Kontaktade Asus som bekräftade detta, och bad mig kontakta företaget jag köpt datorn av för att få det reparerat, utbytt eller få tillbaka pengarna.

Jag kontaktar företaget som säger att garantin har gått ut (deras egna på 2 år för datorn i sig), och att grafikkortet är så pass gammalt att det inte går att byta ut, men att det hade gått om det var för två månader sedan..
Sedan säger han att jag kan få 2000 kronor efter nyttjandeavdrag.

Han säger även att garantin gäller för hela datorn, och inte komponenterna för sig...

Kan man alltså inte få garanti på en komponent man köpt som en del av en färdigmonterad dator?

Låter smart av handlaren som ger dig 2000:- sen skickar denne det till Asus som garantiärende och får ett nytt kort eller motsvarande, som den sedan kan sälja med trevlig vinst...
Jag säger inte att det är så, men det känns lite åt det hållet...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du har 36 månaders reklamationsrätt enligt KKöpL. Efter 6 månader är det dock så att du skall göra sannolikt att det rör sig om ett ursprungsfel. Om kortet inte har utsatts får någon yttre åverkan, gått extremt varmt p.g.a. överklockning eller liknande så torde dina chanser att få igenom en reklamation vara goda (iaf efter ARN har sagt sitt, om nu säljaren bråkar).

Vid en godkänd reklamation så kan du som konsument kräva åtgärdande/reparation eller omleverans (likadan eller likvärdig vara); hävning av köpet, med eller utan nyttoavdrag, är inget som säljaren i normala fall kan besluta om ifall du motsätter dig det.

Det vore bra om du kunde nämna vilket företag det rör sig om. Inte för att "hänga ut" dem, utan för att det blir lättare att ta reda på om de exempelvis är med i Trygg E-handel, att finna info om hur de hanterat reklamationer förr (om de är krångliga generellt, om det beror på vem du får kontakt med etc.), att kunna kolla deras avtalsvillkor etc.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att tillverkaren tar på sig det vid tillfällen ÅF säger att det inte är på deras bord längre. Så räcker med att du förklarar situationen för Asus och de kommer med största sannolikhet åta sig ärendet. Det är ju trots allt deras produkt och deras garanti de någonstans bör kunna gå i god för utan att förlita sig på ÅF.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar! skönt att det inte bara är jag och sambon som tycker att det är lite skumt.

Har kontaktat asus igen och frågat om vi kan göra en rma-process utan att återförsäljaren är inblandad, men det är ju påsk nu så det lär ju ta ett tag innan det blir något svar...

Från företaget har jag fått flera mail på raken utan att jag svarat, med nya villkor och erbjudanden om vad jag kan få för typ av ersättning.. det sista var att dom frågade vem jag snackade med på
Asus.

Vet faktiskt inte om jag vågar säga vilket företag det är (än), för jag är lite rädd över att dom ska se detta inlägg och förstöra för mig på något vis... Lite överdrivet paranoid kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexaur:

Tack så mycket för era svar! skönt att det inte bara är jag och sambon som tycker att det är lite skumt.

Har kontaktat asus igen och frågat om vi kan göra en rma-process utan att återförsäljaren är inblandad, men det är ju påsk nu så det lär ju ta ett tag innan det blir något svar...

Från företaget har jag fått flera mail på raken utan att jag svarat, med nya villkor och erbjudanden om vad jag kan få för typ av ersättning.. det sista var att dom frågade vem jag snackade med på
Asus.

Vet faktiskt inte om jag vågar säga vilket företag det är (än), för jag är lite rädd över att dom ska se detta inlägg och förstöra för mig på något vis... Lite överdrivet paranoid kanske..

Kan vi få veta vilket företag det handlar om så inte framtida kunder blir utsatt för samma behandling.
Du har absolut inget att oroa dig för, det är bara hälsosamt för företaget i fråga att sådana här trådar dyker upp, så att det inte uppstår för nästa kund..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexaur:

Han säger även att garantin gäller för hela datorn, och inte komponenterna för sig...

Låter ju jäklig skumt detta!!!
Hur menar "han" nu? Det är väl komponenterna som tillsammans utgör hela datorn?
Vilken butik gäller det om man får fråga.
Lycka till / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Alexaur

Grunna på vilken typ av dator det är, en ren märkesburk eller en av handlaren byggd dator av standardkomponenter?

Är väl bara märkesdatorer som har en fast samlad garanti typ 2-3 år men en byggd av delar som finns på lagret där ska var och en av komponenterna ha sin fabriksgaranti.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Grunna på vilken typ av dator det är, en ren märkesburk eller en av handlaren byggd dator av standardkomponenter?

Är väl bara märkesdatorer som har en fast samlad garanti typ 2-3 år men en byggd av delar som finns på lagret där ska var och en av komponenterna ha sin fabriksgaranti.

Varför frågar du mig? Jag är inte TS..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Oj så kan det gå när man är lite för snabb, har redigerat inlägget

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hur ser kvittot ut?

Är varje köpt komponent specificerad med antal och belopp?

Eller är det så att där finns bara en totalsumma och eventuellt är komponenterna specificerade men utan belopp?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Alexaur löste det sig?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Kan vi få veta vilket företag det handlar om så inte framtida kunder blir utsatt för samma behandling.
Du har absolut inget att oroa dig för, det är bara hälsosamt för företaget i fråga att sådana här trådar dyker upp, så att det inte uppstår för nästa kund..

Det har du rätt i! Företaget är Greattech.

Har väntat med en uppdatering för jag trodde det höll på att lösa sig, men det blir konstigare och konstigare, så jag ska skriva ihop en sammanfattning på allt som hänt..

Skrivet av Mangee75:

Låter ju jäklig skumt detta!!!
Hur menar "han" nu? Det är väl komponenterna som tillsammans utgör hela datorn?
Vilken butik gäller det om man får fråga.
Lycka till / Mangee

Ja precis så tänker jag med! Greattech.

Skrivet av ggustavsson:

@Alexaur

Grunna på vilken typ av dator det är, en ren märkesburk eller en av handlaren byggd dator av standardkomponenter?

Är väl bara märkesdatorer som har en fast samlad garanti typ 2-3 år men en byggd av delar som finns på lagret där ska var och en av komponenterna ha sin fabriksgaranti.

Hm ja, som jag förstår det köper man en dator med komponenter som dom bygger ihop och skickar när man gjort en beställning..

Skrivet av Veni:

Hur ser kvittot ut?

Är varje köpt komponent specificerad med antal och belopp?

Eller är det så att där finns bara en totalsumma och eventuellt är komponenterna specificerade men utan belopp?

Ja precis, det är en totalsumma där alla komponenter är specificerade utan belopp... Kanske är helt dumt att tänka att man har garanti på alla delar? Jag antog iallafall det när jag köpte den. :/

Permalänk
Medlem

Sammanfattning från början med jättemycket text:

Jag och sambon köpte två datorer av Greattech i slutet av 2016.

Min sambos dator kom i bra skick, men min hade ett löst RAM-minne som repat plexiglasdörren rejält.
Knappen för att sätta fast minnet hade också gått sönder, men det gick ändå att sätta tillbaka den.

Mailade dom och berättade, samt skickade bilder, men sa att datorn funkar helt normalt så det är inget som behöver åtgärdas, ville bara ha det dokumenterat om något skulle bli knasigt.

Fick aldrig något svar från dom, vilket jag tycker var konstigt.
Hur som helst: min dator funkar fortfarande fint, men sambons grafikkort purknade ihop nu för en månad sedan.

Så då skrev vi ett mail till Greattech:

Citat:

Hej!

Jag har ett grafikkort som gått sönder (Asus Geforce GTX 1080).
Det följde med i en dator som jag köpte av er för över 2 år sen.
Asus har 3 års garanti men de ber mig kontakta er. Ni har dock enbart 2 års garanti.
Hur ska man göra i detta tillfälle?

Mvh, (namn)

Svar från Greattech:

Citat:

Hej (namn),

Vänligen återkom med exakt modell samt serienummer på produkten så tittar vi på det med leverantören.

Vi skrev tillbaka:

Citat:

Tack för snabbt svar!

Modell: STRIX-GTX1080-A8G-GAMING
Serienummer: (serienummer)
Det ärende som redan finns hos Asus ifall det är relevant: (ärendenummer)

Mvh, (namn)

Svar från Greattech:

Citat:

Hej,

Vi kan hjälpa dig med ärendet mot leverantören.

Kortet har utgått. Vi kommer istället få kreditering av grafikkortet. Med 2.5 år nyttjandeavdrag hamnar det på ca 2080 kr."

Ytterligare svar några minuter efteråt:

Citat:

Hej,

Du kan även betala mellanskillnaden och uppgradera till RTX 2070 som ersätter GTX1080 med både nya funktioner samt RTX tekniken.

Mot inköpspriset på RTX2070 betalar du 2475 kr extra.

Vi skrev tillbaka:

Citat:

Hej!

Hmm, vad menar ni med att kortet har utgått? Mailade Asus och det ska finnas 3 års tillverkargaranti genom återförsäljare och kortet ska kunna skickas in utan problem.

"We provide 3 years warranty through the retailer, so it should not be an issue from the to send it future for service."

Jag skulle därför vilja att kortet skickas in till Asus för reparation.

Mvh, (namn)

Svar från Greattech:

Citat:

Hej,

Grafikkortet tillverkas inte längre. Asus har ingen service eller reparation på grafikkortet, det har ingen tillverkare om det är inte det väldigt enkelt fel på exempel en fläkt som är trasig. Hade du haft felet för ett par månader sen när det funnits grafikkort på marknaden så hade vi fått det utbytt mot ett nytt. Det finns därför inga Asus GTX 1080 som man kan byta mot då kortet utgått.

3 års garantin är något Asus lämnar själv med tillverkargarantin.

Vi skickar inte till Asus utan till Asus distributör som sköter deras serviceärenden. Eftersom kortet utgått så kommer vi få kredit.

Vi säljer datorn med 2 års garanti på samtliga komponenter, om någon tillverkare lämnar längre garanti, exempel RAM-minnen som har 10 år eller längre är detta något som tillverkaren lämnar.

Beloppet du fick nedan är det deras distributör kommer återbetala till oss som vi sen återbetalar till dig.

Vi skrev tillbaka:

Citat:

Hej igen!

OK, får jag fråga vilken ASUS-distributör ni har och har du en länk till deras villkor?

Det är inte meningen att vara besvärlig men jag tycker det verkar märkligt att deras villkor ska ändra de som ASUS redan har:

If the Product fails during normal and proper use within the Warranty Period, ASUS, at its discretion, will repair or replace the defective parts of the Product, or the Product itself, with new or reconditioned parts or products that are functionally equivalent or superior to those originally supplied.

Och är det inte en dålig deal för er att ha dem som distributör, om de inte följa upp denna garanti?

Mvh, (namn)

Greattech svarade:

Citat:

Hej (namn),

Det är Gandalf Data AB.

Det finns inte tiotals distributörer att välja mellan utan oftast 1-2 st i Sverige. Samtliga distributörer följer branschpraxis så inget unikt med just denna. Ena leverantörer är inte sämre/bättre än den andra. Samtliga har samma villkor.

Mejlar du exempel Webhallen och frågar så har man har samma avdrag när du använt kortet 2,5 år så får du samma besked som också köper in från Gandalf Data AB. Webhallen använder sig av nyttjandeavdrag då avdraget sker från leverantören. I annat fall skulle kunden använt produkten helt gratis under ca 3 år och fått tillbaka det man betalat.

Det finns inga villkor vi kan skicka till dig då Gandalf Data AB inte säljer till privatpersoner, vi har dock ett avtal precis som alla andra företag.

Detta gäller dock inte enbart komponenter utan allt annat som du köper vilket det är enligt lagen.

Ett exempel:

https://www.svt.se/plus/kan-butiken-dra-av-for-slitage-pa-rek...

i ditt fall har du använt kortet under 2.5 år och ersättning på ca 2000-2200 kr är väldigt rimligt med ett sånt gammalt kort som du kunnat använda under snart 3 år.

Vi har även sålt produkten med en dator och inte löst, det är därför hela datorn som anses vara en produkt och inte grafikkortet löst. Garantin på 2 år gäller därför på datorn som en enhet/produkt och inte 6-8 st delar med varje komponent separat.

Vi skrev tillbaka:

Citat:

Hej hej!

Jag förstår helt och hållet vad du menar att dra av pengar när man reklamerar. Jag menar dock att detta handlar om den garanti som finns hos ASUS.

Det finns villkor hos Gandalf Data AB och det står klart och tydligt att de stödjer ASUSs garanti. På sida 10 i detta dokument: https://www.gandalf.se/lp/Files/Garanti/garantierochanmalan.p...

Jag vill bara ha hjälp med att använda den garanti som finns kvar hos ASUS för grafikkortet.

Jag förstår inte varför ni inte kan hjälpa mig med detta, det är ju ASUS som ska åtgärda felet på grafikkortet, inte ni.

Mvh, (namn)

Greattech svarade:

Citat:

Hej (namn),

Du har nog missuppfattat ärendet lite.

Ett garantiärende går inte ut på att du ska få grafikkortet reparerad.

Det är i första hand reparation av produkten.

Nästa steg är utbyte av produkten till en ny

Sista steget är hävning av köpet om inget ovan funkar.

Varken steg ett eller två funkar i ditt fall oavsett om du går igenom oss, Asus eller någon annan återförsäljare i Sverige. Grafikkortet är väldigt gammal och tillverkas inte längre. Asus kan inte få fram ett grafikkort som inte tillverkas och kan därför inte ge dig ett nytt grafikkort.

Länken du skickat för Gandalf är just det som gäller ovan samt för alla företag i Sverige. Hade du meddelat oss för ett par månader sen när grafikkortet fanns i lager hos alla leverantörer så hade vi kunnat byta ut mot en ny utan kostnad. GTX 1080 finns dock inte längre.

Det spelar därför ingen roll om det är Gandalf eller någon annan leverantör, annan återförsäljare eller Asus för garanti. Grafikkortet tillverkas inte vilket gäller precis alla företag som sålt detta grafikkort. Ingen kan få fram detta grafikkort åt dig när den inte tillverkas längre.

Vi förlorar ingenting vid ett garantiärende, det gör bara Asus och inte leverantören heller.

Greattech skrev igen:

Citat:

Hej,

En liten uppdatering kring ersättningen för grafikkortet vid kreditering/hävning.

Det är 2185 kr exakt + moms = ca 2731 kr inkl moms.

Krediten vi får är utan moms, vi hade missat lägga till momsen som du får tillbaka så ca 2731 kr totalt.

Om Asus vill hantera ärendet själv och inte genom sina distributörer så kan vi självklart hjälpa till med det också och skicka in till Asus direkt istället så får du det man kommer fram till. Mycket möjligt att man sitter på ett par grafikkort av samma modell i något annat land utanför Sverige/EU som man kan hämta grafikkort ifrån.

Och igen:

Citat:

Hej,

Har du fått besked av Asus om ärendet? Vem är det du pratar med där så kan vi kolla också."

Tycker företaget känns lite fuffens. Skickar helst inte grafikkortet till dom. Kontaktade Gandalf data i hopp om att dom kunde hjälpa oss direkt:

Citat:

Hej!

Jag har ett grafikkort som gått sönder men med garanti kvar hos ASUS.

Återförsäljaren vill inte hjälpa mig fullt ut med RMA. Tänkte därför höra om ni som distributör kan hjälpa mig skicka iväg det till RMA hos ASUS?

Jag har ett ärende hos ASUS som går att följa upp på, de har sagt att det inte ska vara några problem att skicka in kortet.

Mvh, (namn)

Gandalf svarade:

Citat:

Hej,

Vi måste köra alla ärenden genom återförsäljaren då vi inte kan hantera slutkunder i vårat system.
Vilken ÅF gäller det och kan ni återkomma med serienummer samt fakturakopia.

Det går bra att redigera/täcka över namn/adress på fakturan pga GDPR.

Vi skickade ett mail med de dokument som dom bad om, och fick som var:

Citat:

Hej (namn),

Det här serienumret verkar inte vara ifrån Gandalf.

Men Gandalf data är ju Greattechs distributör. varifrån kommer då grafikkortet. :/
Får bli att maila och fråga.

Permalänk
Medlem

vilken överraskning att det handlar om greattech....beklagar verkligen :/

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

vilken överraskning att det handlar om greattech....beklagar verkligen :/

Ja så är det, skall jag vara ärlig tänkte jag redan vid TS trådstart, "skulle inte förvåna mig om detta är greattech igen"

vi får hoppas att han får det löst..är inte kul att få det sura äpplet.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt egentligen, försäljaren har sålt dig en produkt med två års garanti. Om jag köper en TV med ett års garanti för att sedan efter två år märka att inbyggd komponent har gått sönder. Vad spelar det då för roll om garantin på den inbyggda komponenten är längre om jag hade köpt den för sig?

Permalänk
Greattech

Hej Alexaur,
Brukar gå rätt fort när vårt namn dyker upp innan en medlem skickar ett mejl till oss om en tråd.
Jag har läst tråden, samtliga mejl och tittat på ärendet om och om igen men förstår inte riktigt vad du vill få fram i denna tråd. Vi har helt riktigt sålt en dator till dig med 2 års garanti på hela datorn och inte för delarna separat. Du mejlar supporten för att ditt grafikkort från Asus har slutat fungera efter snart 3 år och vill använda dig av Asus garanti. Asus hänvisar dig till oss och vi försöker hjälpa dig.

Grafikkortet du beställt tillverkas inte längre vilket framgår i mejlet du fått. Hade vi kunnat få tag på kortet så hade du fått det ersatt rakt av utan kostnad. Du blir erbjuden pengarna tillbaka på ca 2700 kr inkl. moms vilket är ca 20% avdrag från vårt inköpspris på grafikkortet för ett kort som snart är 3 år gammalt. Du vill inte reklamera kortet utan vill fortfarande använda Asus garantin och väljer att lösa det på egen hand eller direkt med leverantören. Nyttoavdrag på 20% för en produkt som snart är 3 år gammalt är väldigt lågt då och används i branschen fast det vanliga är 20% avdrag varje år medans vi tog 20% för 3 år istället. Vi får antagligen inte tillbaka hälften från leverantören för ett 3 år gammalt kort.

Vi frågar dig även om du vill att vi skickar in kortet till Asus så att du slipper betala frakt men får inget svar.

Vi har som sagt sålt datorn som en hel produkt och inte delar separat till dig. Det kan sitta ett Asus kort i din dator med 2 års garanti eller annat märke som har 2 års tillverkargaranti då vi jobbar med flera olika tillverkare och skriver aldrig ut vilken grafikkort modell det är när du köper en dator för att undvika strul vid ett serviceärende då det är väldigt svårt att få tag på samma kort efter 2-3 år.

Vi har även sen 1 maj, 2019 3 års garanti på alla våra datorer efter förhandlade avtal.
Vart vi köpt in ditt grafikkortet vet vi inte, då det är 3 år gammalt så är det antagligen Gandalf men det kan vara någon av våra andra leverantörer också.

Du har på egen hand valt att ta det med Asus med förhoppning om att man sitter på ett par grafikkort av din modell som du kan få utbytt, vi har även här försökt hjälpa dig med att få grafikkortet inskickad dit Asus vill få den. Vi har varken nekat dig din reklamationsrätt 3 år eller undvikit dig trots att garantin på 2 år är passerad och grafikkortet inte är såld som separat produkt.

Jag vill även ta upp första meningen om att du skulle fått datorn skadad vilket antagligen skett under transporten. Det finns inga noteringar eller mejl från dig än det du skickat förra veckan för detta ärende, du har inte haft kontakt med supporten vid något tillfälle under dessa år när jag söker på din mejladress samt ordernummer. Har ni mejlat från en annan adress så tar jag gärna del av mejlet.

EDIT: Varken vi eller Asus har tagit emot ditt grafikkort och felsökt den vilket gör att ingen förutom du bekräftat ett hårdvarufel på den. Över 50% av RMA ärenden vi får in där det enligt kunden ska vara fel på en specifik komponent så är det inget fel alls på just den komponenten. Felet du upplever med datorn kan bero på en helt annan komponent.

- GT

Permalänk
Medlem

Hej!

lite ord om en sån här situation.

Se till att hävda på 3-års reklamationsrätten. Garanti är i grund och botten bara en modifiering av reklamationsrätten. Reklamationsrätten gäller endast för privatkunder, så är den köpt på företag kan detta inte hjälpa dig. Reklamationsrätten täcker inte alla delar av en köpt produkt, till expemel: Ett plaströr till en dammsugare är en förbrukningsvara medans själva motorn är täkt av detta.

Även fast de inte vill byta ut ditt grafikkort på plats så gör dom ett lagbrott i fall dom inte kan hjälpa dig göra ett reklamationsärende mot leverantören om du nämner din reklamationsrätt. Skulle sedan deras leverantör inte täcka skadan så ligger istället ansvaret för produkten på säljaren.

Nyttoavdrag ska du inte gå med på. Du ska bli ersätt en likgiltig produkt. Det bör vara en 2070, dock ett grafikkort som tyvärr är lite bättre, att hävda att du ska få ett 2060 är det absolut lägsta du bör gå med på, med det kravet har du ryggen fri. Ett Vega 64 är också rimligt i mina ögon. Ett nyttoavdrag kan rimligtvis göras om det inte går att komma överens om en rimlig lösning och om du går till ARN eller någon konsumentombudsman så kommer det inte ta lång tid innan det är uppenbart att det finns rimliga lösningar om du själv inte maniskt måste ha just ett GTX1080.

Som återförsäljare hade jag själv lagt mig i överkant när det gäller sånt här utbyte, men låt oss säga att du går med på ett 2060 eller vega64 och dom håller fast vid en ersättning på 2731kr så säg att du kommer att ta detta vidare.

Enligt https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

"Företaget har rätt att i första hand erbjuda dig att reparera varan eller ge dig en annan likvärdig vara". Ett grafikkort för 2731kr är inte likvärdig. Dagspriset är dessutom egentligen oväsentligt.

Nu är det ju dock en hel dator du köpt, så det är egentligen det dom bör hantera ärendet som. Har svårt att se att det inte finns likvärdiga produkter i deras sortiment idag.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara beklaga att du valt Greattech du kan vänta dig en lång process. Jag rekommenderar att du tar kontakt med din konsumentombudsman och hör dig för hur ni kan lösa det. Det sista alternativet blir då ARN men hör dig för innan du går den vägen. Ett tips jag kan ge dig inför nästa dator köp, sök i forumet efter "Greattech" och bedöm själv.

Permalänk
Inaktiv

@Greattech:
Varför är det ett problem att kortet inte tillverkas längre? När mitt gtx 660 som var fullt fungerande bara fick coilwhine så erbjöd Inet sig att byta ut det till ett gtx 950 eftersom 660 inte tillverkades längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Det är väl inte så konstigt egentligen, försäljaren har sålt dig en produkt med två års garanti. Om jag köper en TV med ett års garanti för att sedan efter två år märka att inbyggd komponent har gått sönder. Vad spelar det då för roll om garantin på den inbyggda komponenten är längre om jag hade köpt den för sig?

Ja absolut kan det vara så! Men tycker det är lite skillnad på en komponent i en TV och en stationär dator med "lösa" komponenter (man brukar ju inte bygga en tv från komponenter menar jag). Att ha garanti på delarna är iallafall vad jag trott man har rätt till, men om det inte är så så har jag lärt mig något iallafall!

Skrivet av Greattech:

Hej Alexaur,
Brukar gå rätt fort när vårt namn dyker upp innan en medlem skickar ett mejl till oss om en tråd.
Jag har läst tråden, samtliga mejl och tittat på ärendet om och om igen men förstår inte riktigt vad du vill få fram i denna tråd. Vi har helt riktigt sålt en dator till dig med 2 års garanti på hela datorn och inte för delarna separat. Du mejlar supporten för att ditt grafikkort från Asus har slutat fungera efter snart 3 år och vill använda dig av Asus garanti. Asus hänvisar dig till oss och vi försöker hjälpa dig.

Grafikkortet du beställt tillverkas inte längre vilket framgår i mejlet du fått. Hade vi kunnat få tag på kortet så hade du fått det ersatt rakt av utan kostnad. Du blir erbjuden pengarna tillbaka på ca 2700 kr inkl. moms vilket är ca 20% avdrag från vårt inköpspris på grafikkortet för ett kort som snart är 3 år gammalt. Du vill inte reklamera kortet utan vill fortfarande använda Asus garantin och väljer att lösa det på egen hand eller direkt med leverantören. Nyttoavdrag på 20% för en produkt som snart är 3 år gammalt är väldigt lågt då och används i branschen fast det vanliga är 20% avdrag varje år medans vi tog 20% för 3 år istället. Vi får antagligen inte tillbaka hälften från leverantören för ett 3 år gammalt kort.

Vi frågar dig även om du vill att vi skickar in kortet till Asus så att du slipper betala frakt men får inget svar.

Vi har som sagt sålt datorn som en hel produkt och inte delar separat till dig. Det kan sitta ett Asus kort i din dator med 2 års garanti eller annat märke som har 2 års tillverkargaranti då vi jobbar med flera olika tillverkare och skriver aldrig ut vilken grafikkort modell det är när du köper en dator för att undvika strul vid ett serviceärende då det är väldigt svårt att få tag på samma kort efter 2-3 år.

Vi har även sen 1 maj, 2019 3 års garanti på alla våra datorer efter förhandlade avtal.
Vart vi köpt in ditt grafikkortet vet vi inte, då det är 3 år gammalt så är det antagligen Gandalf men det kan vara någon av våra andra leverantörer också.

Jag vill även ta upp första meningen om att du skulle fått datorn skadad vilket antagligen skett under transporten. Det finns inga noteringar eller mejl från dig än det du skickat förra veckan för detta ärende, du har inte haft kontakt med supporten vid något tillfälle under dessa år när jag söker på din mejladress samt ordernummer. Har ni mejlat från en annan adress så tar jag gärna del av mejlet.

- GT

Hej!

"Hade vi kunnat få tag på kortet så hade du fått det ersatt rakt av utan kostnad.", undrar vad är det ni skulle ersatt det med?
Jag undrar också hur ni ska få tillbaka något leverantören, när ni inte vet hur ni köpt in kortet? Det var inte hos Gandalf, enligt Gandalf själva.

Det är min sambos mail som ni har i det senaste ärendet - mailet jag skrev till er om transportskadan är skrivet från min mail, den 13e september 2016.

Permalänk
Medlem

Jobbat 10 år i en mindre lokal data butik tills för 3 år sedan
Aldrig hört något liknande som detta
vi fick alltid en ersättningsvara eller full kreditering på fakturan om produkten utgått från våra återförsäljare såsom bla Gandalf när en produkt var trasig och rma godkänd
Inga ålders avdrag eller liknande någonsin !
som de skrivits ovan så skall du erbjudas ett motsvarande grafikkort i prestanda som ditt 1080
Dock så borde asus direkt kunna hjälpa dig så slipper du detta elände och sparar tid och energi
om du kan påvisa kvitto som styrker ditt köp av asus 1080
Hoppas det löser sig för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Greattech
Skrivet av Alexaur:

Ja absolut kan det vara så! Men tycker det är lite skillnad på en komponent i en TV och en stationär dator med "lösa" komponenter (man brukar ju inte bygga en tv från komponenter menar jag). Att ha garanti på delarna är iallafall vad jag trott man har rätt till, men om det inte är så så har jag lärt mig något iallafall!

Hej!

"Hade vi kunnat få tag på kortet så hade du fått det ersatt rakt av utan kostnad.", undrar vad är det ni skulle ersatt det med?
Jag undrar också hur ni ska få tillbaka något leverantören, när ni inte vet hur ni köpt in kortet? Det var inte hos Gandalf, enligt Gandalf själva.

Det är min sambos mail som ni har i det senaste ärendet - mailet jag skrev till er om transportskadan är skrivet från min mail, den 13e september 2016.

Hej,
Eftersom vi inte kan få tag på ett GTX 1080 så hade vi gjort som till alla övriga kunder som fått samma alternativ vilket är ett RTX 2070. Vilken modell/tillverkare det är beror på vilken kort vi har inne vid det tillfället, vi utgår inte från vilken tillverkare som sitter i datorn utan byter rakt av 1080 mot 2070 oavsett tillverkare. Men om du vill att vi ersätter med exakt samma tillverkare och grafikkort serie från en specifik tillverkare så tar vi ut mellanskillnaden då vi inte sålt varken grafikkortet med en specifik tillverkare eller grafikkortet löst till dig.

Just nu sitter vi inne med en hel del Asus RTX 2070 8GB EVO som vi kan byta ut mot utan kostnad när vi bekräftat fel på ditt kort. Nästa vecka kan det vara ett MSI kort. Vi tar det vi har inne även om det kostar oss mer.

- GT

Permalänk
Medlem

Som Greattech själva nämner så menar dom på att det kan vara fel på vilken del som helst. Utifrån det kan jag rekommendera att lämna in hela datorn och låta dem felsöka vad som är fel på den. De har sålt en dator, inte en bunt komponenter. Du har reklamationsrätt på hela datorn, det är inte ditt ansvar att veta vart felet kommer ifrån när det felar. Det är ju såklart en mer smärtsam process för både dem och dig, eftersom att dom inte ens kommer kunna ta reda på vart de har köpt dina delar ifrån.

Permalänk
Medlem

Hej TS! Som någon tidigare varit inne på är det här ett självklart reklammationsfall. Ibland har man som konsument inte riktigt koll på den, då brukar butiken försöka trilskas med diverse avdrag och påståenden om good will. Du har alltid tre års reklammationsrätt och det gäller att för dig som kund "bevisa" att du inte behandlat produkten på ett sätt som gör att det inte handlar om ett ursprungsfel. I princip är det i det här fallet att likställa med att du inte har en massa repor på datorn, fukt i grafikkortet eller liknande. Visst kan man eventuellt diskutera att det är hela datorn som ska reklameras men det verkar omständligt både för dig och för butiken.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

Jag fick precis mitt över 2 år gamla 1080 bytt mot ett 2070, som jag sen böt till ett 2080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Någon som är förvånad att saker och ting är krångliga när GT är i farten?

Permalänk
Föredetting

Sedan har Greattech som återförsäljare inte en blekaste aning om vad ASUS har för refurbade grafikkort på lager i Tjeckien som väntar på att någon ska reklamera ett motsvarande. Om kortet i sig är EOL eller inte är helt irrelevant.

ASUS vägrar förvisso ta i konsumenter med tång om det gäller reklamation av datorkomponenter, men Greattech i det här fallet försöker dra en fuling i och med att de vet att de får ett likvärdigt eller bättre kort de kan stoppa i en dator och tjäna pengar (tills utbytesgrafikkortet som får samma garantitid som det ursprungliga grafikkortet som "byttes in" havererar).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.