Sony: "En ultrasnabb SSD är nyckeln för nästa generations spelkonsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Ok då förstår jag, det är bara det att det är fullt med konsol-haters på forumet så när du skriver så korthugget negativt om Sony/Ps4 så kan man råka tolka det så

Men även om dem lyckas med det genom den lösningen du beskriver med hjälp av snabb och större caschelösningen så är det fortfarande finemang och kostnadseffektiv lösning som kanske datormarknaden kan lära sig av?

Lätt hänt, men ska väl medge att det var en smula provocerande med glimten i ögat. (: Men jag ger gärna samtliga aktörer en känga för detta. Lagringsdelen har de minst sagt misskött på konsolsidan under lång tid nu, spelen har ökat i komplexitet och storlek och de har inte hängt med.

Vi har redan liknande lösningar på datorsidan även om det troligen inte fungerar på riktigt samma sätt. Fördelen Sony har är att de kan skräddarsy lösningar specifikt i hård och mjukvara och få till en troligen väldigt smidig och kostnadseffektiv lösning.

Titta på Intels 660P-disk med relativt långsamt QLC-minne, som sedan cachas av en stor mäng snabbare och dyrare NAND. Nu är dock m2. interfacet på datorsidan inte det absolut snabbaste även om det är snabbt, och Sony kan troligen koka ihop något med högre 'rå' bandbredd med flera nivåer av cache.

Men jag tror inte att majoriteten av det underliggande lagringsutrymmet kommer vara särskilt snabbt, snarare tvärt om. Hög 'rå' bandbredd i kombination med den storleken på lagring som behövs får mig att tro att de kommer ha ett sjukligt snabbt interface med ett rejält cache som arbetar mot betydligt långsammare och billigare NAND.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad det är nycklen till. Inte är det högre FPS i alla fall. Kanske om man konstant skall streama "megatexturues" á la Carmack, men annars vetifan vad det är nycklen till. Att de ska kunna ladda spel lika snabbt som PC kanske?

Eller så kanske det är för att konsollerna har mindre RAM eller nått.

Jag trodde att bra CPU och GPU var nycklen till en bra gamingupplevelse. Men han kanske inte snackar om gaming? Han kanske snackar om att installera SQL Server och liknande?

Till syvende och sist så är PC high end gaming och konsoller är low end för den breda massan. Det är inte mer med det.

Skrivet av Boredbynoobs:

Ja, Ryzen är en bra produkt för den stora massan med bra prestanda/krona men dem ligger tyvärr efter några år efter i IPC/klockfrekvens som är superviktigt i högre fps-gaming. Får hoppas på Ryzen3000 åtgärdar detta.

Om man sitter i lågupplöst (1080p, 720p, etc).

Skrivet av Ratatosk:

Onekligen!
Konsoller kan ju skapas lite mer fritt, de kan ta andra vägar än vad man gör med en PC, tänka i nya banor, det kommer bli väldigt intressant att se vad de hittat på.
PC begränsas ju av att gränssnitten måste vara generella, PCIi express skall funka med det mesta, i en konsoll behövs ingen sådan hänsyn, där vet man redan vilka komponenter som finns.

Men för varje generation så har de blivit mer och mer lika datorer. Innan var de helt custom. Men det är väl billigare så.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

jag har Samsung 840 Evo 500 GB i både PS 4 Pro & Xbox X... märker enorm skillnad i uppstart, laddning av spel, appar
diskarna som följer med konsollerna är grymt slöa 5400 rpm's

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Ryzen har ju ökat prestandan per krona, och vill man ha billig GPU kan man fynda Vega 64 flr 4500-5000 kr lite var stans.

Är 4500 för ett vega 64 ett fynd? Själv tycker jag det låter snordyrt. Hur gammalt är det kortet? Och det var ju inte ens särskilt imponerande bra när det släpptes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk om sony har planer på hybridSSD i kombination med optane?
Det skulle göra deras tidigare uttalande om toksnabba diskar mer legitimt.
Kombinera QLC med optane.
Verkar komma nu nämligen:
https://www.anandtech.com/show/14249/the-intel-optane-memory-...

Hold your horses tho!
Jag förstår själv att optane-teknik inte riktigt lirar med konsolers prissättning ;). I dagsläget iaf.
Men om vi bortser från den "lilla detaljen" hehe (major thing, i know) så kanske det finns fog för uttalandet.
Ja eller inte ;).
Vi får väl se vad det innebär framöver.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Gissar på detta i kombination med en billig QLC-disk med större SLC/MLC-cache... Men jag kan ju vara ute och cykla.

Detta är nog väldigt troligt. Då konsollerna byggs med mycket besparningar för att hålla marginallerna så höga som möjligt. 10Mbit eth, USB2, 802.11 b/g/n wifi, SATA 2 HDD osv i nuvarande och föregående generationer när det fanns/finns fullt goda bättre gränssnitt.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

De har definitivt en väldigt bra poäng där. Förutom klent stöd för tangentbord och mus, så är det mestadels laddtiderna som totalt dödar konsolspelande för mig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fast spelen lär inte ta mindre lagringsplats så det känns som 1TB är minimum. Tittar man på snabbare M.2-diskar så de ju inte speciellt billiga i den storleken. Så jag vet inte riktigt hur de löser det. Men det kanske går att sälja konsolerna till ännu större förlust om spelen som sedan säljs täcker det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@FredrikMH: det är också intressant att ha i åtanke att Sony sannolikt kan få till bra priser på annars dyr SSD-lagring om de skriver kontrakt för stora volymer. Med tanke på försäljningen av Playstation 4-enheter kan de nog utan allt för stor risk skriva kontrakt för väldigt stora volymer, och därmed kanske få 1 TB SSD-lagring för betydligt billigare pris än mindre volymkunder får betala.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

På uttalandet låter det inte bara som att det ska vara en genomsnittlig SSD, utan något mycket snabbare.

En konsolltillverkare som hajpar medelmåttig teknik? Underverkens tid är inte förbi!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

--- Text ---
Men för varje generation så har de blivit mer och mer lika datorer. Innan var de helt custom. Men det är väl billigare så.

Ja förvisso.
Men PC:n man utvecklar på, behöver inte vara identisk, det räckar att man kan köra något som påminner om konsollen, vissa delar kan emuleras.
I slutändan måste man så klart ladda ned från värdmiljö till målmiljö, för att se hur det fungerar, men väldigt mycket kan göras i värdmiljön.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det är positivt att man tar ett steg tillbaka och funderar hur man kan förbättra spelupplevelsen på fler sätt är bara "MOAR FLOPS". Laddningstider är bortkastad tid och även om det inte kan anses som ett stort problem så är ett slöseri. Avslutade nyligen en Mortal Empires kampanj i Total War Warhammer 2 till PC på lite över 300 turns. I början går turerna hyfsat snabbt men mot slutet är de över 1,5 min långa. Med en snitt tid på 1 min per turn så är det 5 timmar jag spenderat på att bara vänta på datorn. Så jag är mycket positiv till det här tilltaget från Sony och hoppas att det är något som man kommer kunna replikera på PC. Om det är någon kombination av hårdvara och mjukvara är det bara att hoppas att Microsoft pushar på.

Edit: Jag inser att mitt exempel från Total War inte är så bra eftersom det mer handlar om processorkraft och begränsningar i spelmotorn. Men fuck it det är också slöseri med tid och Total War har långa laddningstider utanför turns också... Ja jag är lite irriterad xD

Misstänker att det inte enbart är laddningstider de vill få bort, utan främst att kunna strömma mer data i realtid från disken istället för att behöva ladda in allt i RAM i större klumpar. På så sätt kan man strömma stora delar av världen, många tunga texturer, och annat som kan behövas, istället för att lagra det i RAM.

Skrivet av Zorerk:

Detta är nog väldigt troligt. Då konsollerna byggs med mycket besparningar för att hålla marginallerna så höga som möjligt. 10Mbit eth, USB2, 802.11 b/g/n wifi, SATA 2 HDD osv i nuvarande och föregående generationer när det fanns/finns fullt goda bättre gränssnitt.

Wut, vilken konsol idag eller från föregående generation kör inte högre än 10BASE-T Ethernet?

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en Samsung SSD 960 EVO 1TB som speldisk och det är inte många spel man kan peta in på, men den är löjligt snabb, men priset är fortfarande högt för en sån enhet cirkus 3800:- och att dom skulle ha något liknande i Playstation 5 kan man ju inte tänka eftersom dom även slagit på prestanda trumman om grafik som ska vara lika bra eller bättre än ett GTX 1080 om jag inte minns fel.

Bara GPU och SSD skulle ju vara värt 10k i dagens klimat.

Permalänk
Medlem

Tar detta med en nypa salt. Säljarsnack.

Bättre än något på PC marknaden IDAG.

Vem vet vad storbolagen utvecklar just nu.

När ps5 lanseras finns troligen samma lösningar till pc och annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

Sonys konsoler har sedan länge haft stöd för SSD.

På uttalandet låter det inte bara som att det ska vara en genomsnittlig SSD, utan något mycket snabbare. De säger ju inte "vi ska ha SSD", de säger "vi ska ha en ultrasnabb SSD".

Men bara SATA-2 hastighet? Om jag minns rätt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Tar detta med en nypa salt. Säljarsnack.

Bättre än något på PC marknaden IDAG.

Vem vet vad storbolagen utvecklar just nu.

När ps5 lanseras finns troligen samma lösningar till pc och annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som när ps4'a släpptes..10år framöver skulle ps4 kissa på ultra-end PC's..PS4 var som en medelbudget PC från start och blev lågbudget redan efter nåt år.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av kelthar:

Jag förstår inte riktigt vad det är nycklen till. Inte är det högre FPS i alla fall. Kanske om man konstant skall streama "megatexturues" á la Carmack, men annars vetifan vad det är nycklen till. Att de ska kunna ladda spel lika snabbt som PC kanske?

Eller så kanske det är för att konsollerna har mindre RAM eller nått.

Jag trodde att bra CPU och GPU var nycklen till en bra gamingupplevelse. Men han kanske inte snackar om gaming? Han kanske snackar om att installera SQL Server och liknande?

Till syvende och sist så är PC high end gaming och konsoller är low end för den breda massan. Det är inte mer med det.

Allt beror ju på vad man prioriterar. Bättre CPU och GPU i all ära, personligen tycker jag det är sjukt frustrerande med långa laddningstider och ser bättre lagring som den enskilt största uppgraderingen som kan göras för en bättre upplevelse med nästa generations spelkonsoler. Sen finns det fall där långsam lagring är en begränsning, open world-titlar är ett exempel där snabbare lagring kan skapa nya möjligheter för utvecklare och eliminera saker som texture pop ins.

Skrivet av FredrikMH:

Fast spelen lär inte ta mindre lagringsplats så det känns som 1TB är minimum. Tittar man på snabbare M.2-diskar så de ju inte speciellt billiga i den storleken. Så jag vet inte riktigt hur de löser det. Men det kanske går att sälja konsolerna till ännu större förlust om spelen som sedan säljs täcker det.

SSD-enheter på 1 TB börjar närma sig tusenlappen och det är ingen vild gissning att Sony sannolikt kan få ett ännu lägre pris. Ja, det här gäller SATA-enheter men det finns ingen anledning till varför M.2-enheter är dyrare idag mer än att de är snabbare och att tillverkarna valt att plocka ut marginaler här. Annars handlar det om samma NAND-kretsar i båda fall och det är i dessa den stora delen av tillverkningskostnaden ligger. Du och jag får betala rätt mycket mer för en M.2-enhet idag, men sett till tillverkningskostnader är det inte mycket som skiljer egentligen.

Summa summarum är det inte alls orimligt att Sony skulle köpa in en SSD med PCI Express 4.0 x4 och 1 TB lagring för någonstans under 99 USD. Den kanske inte blir marknadsledande och kan matcha vad ex. Samsung kommer kunna erbjuda med samma gränssnitt, men det bör oavsett bli eoner bättre än det som används i Playstation 4.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om man sitter i lågupplöst (1080p, 720p, etc).

Det är vanlig missuppfattning att det bara gäller 720p och 1080p och en marknadsföringsstrategi från AMD.

Det är ganska stora skillnader mellan 2700x och 9700k även i 1440p. Bläddra igenom olika speltester i 1440p så ser du själv.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Dessutom så sitter den stora majoriteten ändå med 1080p skärmar ändå och spelar CS/Fortnite/DotA och gärna i hög fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Misstänker att det inte enbart är laddningstider de vill få bort, utan främst att kunna strömma mer data i realtid från disken istället för att behöva ladda in allt i RAM i större klumpar. På så sätt kan man strömma stora delar av världen, många tunga texturer, och annat som kan behövas, istället för att lagra det i RAM.

Wut, vilken konsol idag eller från föregående generation kör inte högre än 10BASE-T Ethernet?

Original PS3 är tydligen speccad till 1Gbit hade för mig att den var endast speccad till 10MBit. Men har nog aldrig lyckats få den att ladda ner något i snabbare än 800Kb/s via ethernet porten. Den är verkligen seg som sirap. Kunde ta hela dagen att ladda ner uppdatering och diverse annat.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Är 4500 för ett vega 64 ett fynd? Själv tycker jag det låter snordyrt. Hur gammalt är det kortet? Och det var ju inte ens särskilt imponerande bra när det släpptes.

Skickades från m.sweclockers.com

Presterar 3% bättre än GTX 1080 i DX12 1080p

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det är vanlig missuppfattning att det bara gäller 720p och 1080p och en marknadsföringsstrategi från AMD.

Det är ganska stora skillnader mellan 2700x och 9700k även i 1440p. Bläddra igenom olika speltester i 1440p så ser du själv.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Dessutom så sitter den stora majoriteten ändå med 1080p skärmar ändå och spelar CS/Fortnite/DotA och gärna i hög fps

Det är väl snarare en marknadsföringsstrategi, det som du säger om 9900k? Jag ser att ut cherrypickade testet där det var störst skillnad!

Mitt sentiment kommer just från att jag bläddrat igenom massor av speltester. Inte bara från sweclockers.

Första träffen på googling:

Jag tillhör absolut inte majoriteten. Jag uppgraderade till 1440p @ 144Hz och jag har inte tittat tillbaka. Vilken jävla skillnad.

Jag beställde, förhastat, en 9900k. Den vände tillbaka när jag såg kaoset bland VRM:er och dåliga moderkort. Hur moderkortstillverkarna inte följer specarma för boost o.s.v. Och att med de flesta moderkort så kunde man inte släppa sin 9900k fri utan måste köra den på TDP 95W. Vilken jävla soppa.

Men, inga problem, det finns ju 2700X i stället! Så då köpte man en 2700X Gold Edition, bättre minnen, bättre bräda och så uppgraderar man till Zen2 när den kommer.

Intel har slått i taket, men de kommer väl tillbaka om ett år eller så. Fram tills dess så ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ps4 har sata över en usb bus därav den är slö med ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Sonys konsoler har sedan länge haft stöd för SSD.

På uttalandet låter det inte bara som att det ska vara en genomsnittlig SSD, utan något mycket snabbare. De säger ju inte "vi ska ha SSD", de säger "vi ska ha en ultrasnabb SSD".

Mao... de ska ha en SSD med ett PCI-E 4.0 interface, och exakt samma slöa NAND som alla andra SSDer
Upp till prestandan på spec vettu

Helt ärligt, PCI-E SSD latens, rätt använt, kan ge lite fördelar. Och då de i största del läser data, inte skriver, så fungerar de flesta SSDer för att få bra prestanda. Men man får ha i aspekt att detta är samma människor som sa att PS4an skulle ha enormt 4k prestanda... allt är relativt.

Men om de jämför med en enkel SATA SSD, i benchmark siffror, så kommer i den teorin en PCI-e 4.0 SSD troligen vara "ultrasnabb"...

Skrivet av roxkz:

Gissar på detta i kombination med en billig QLC-disk med större SLC/MLC-cache... Men jag kan ju vara ute och cykla.

Jag vet inte om jag vågar tro det är QLC, då detta har rätt markant sämre accesstid än TLC idag. Det mognar säkert, och när väl konsolen är redo i övrigt kan mycket väl andra gen QLC finnas på marknaden. Men även en 500TB TLC SSD kan du finna rätt prisvärd idag, och gör de en deal med en tillverkare så får de ju kanon bra pris pga volymen. Och om 1 år... vem vet hur 1TB kostar.

Teorin med SLC cachen är nog inte fel dock. De kommer ju bara behöva skrivning vid uppdateringar och nya spel installationer.

Permalänk
Medlem

Pfhaha billigt skräp försöker påstå ultrasnabb rofl. Knappast, det kommer sitta en billig SSD med sketna IOPS. Ett system för 4-5k kommer inte ha en disk för 2-3 tusen i sig.

Fånigt uttalande för att fiska PR. Laddskärmar har redan varit "a thing of the past" i 10+ år. Ett spel på rak arm bara så här är hissen i Mass Effect 1, finns säkert många andra exempel. Har man kompetenta programmer med vettig motor så är laddtiderna redan minimala. Vanligast är att designa ett område med lite detaljer där laddningen sker medans man förflyttar sig till det nya området

Satsar snarare mina pengar på 2-4 TB HDD med kombination av en mindre SSD/optane-liknande grejer för random access och HDD för sequential läsning av typ textures. Lycka till att ladda in 10+ gigabytes på några hundra millisekunder och packa upp det

Skrivet av Boredbynoobs:

Man blir så trött på sådana här PC-masterrace kommentarer från personer som inte har koll. Speciellt när PC-gaming är i sina sämsta år med hutlösa priser på bland annat CPU och GPU som ger MINDRE prestanda/krona än tidigare år. För oss svenskar är det kanske ännu värre med tanke på kronans fall.

1. PS4 har haft stöd för SSD sedan länge sedan.
2. Det som man syftar på här är inte average SSD, utan betydligt snabbare.

Hur ska man kunna ha en betydligt snabbare än average SSD i en sketen konsol för några tusen? Men annars har vi på PC ram-minnet eller PCI-e RAMdisk. Lycka till att vara snabbare rofl. SSDer har aldrig varit billigare, by the way

Permalänk

Var det verkligen inte uppnåeligt att bygga konsollerna med SSD från början vid förra generationen?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@Överklockad_gasklocka: Det hade gått, men en 480GB kostade runt 180USD 2013 typ. Frågan är om de hade sålt så många PS4 då.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Var det verkligen inte uppnåeligt att bygga konsollerna med SSD från början vid förra generationen?

Med tanke på att Samung lanserade den första konsument SSD'n 2006 med det gigantiska 32GB. Ingen anning om hur mycket det kostade men ett par tusen gissar jag på.
Förra generation lanserades samma år, så troligen så var nog inte så ekonomiskt försvarsbart att sätta in en SSD. PS3 hade nog kostat runt 10KKr om inte mer om den hade lanserats med en SSD.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Överklockad_gasklocka: Det hade gått, men en 480GB kostade runt 180USD 2013 typ. Frågan är om de hade sålt så många PS4 då.

Nej SSD 2013 var fortfarande hyfsat dyrt tror det var närmare 300-400 dollar för 500GB.

Enligt denna artikel från 2013 så lanserades 840 EVO 500GB för 369 dollar.
https://www.storagereview.com/samsung_ssd_840_evo_released

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ps4 har sata över en usb bus därav den är slö med ssd

Skickades från m.sweclockers.com

PS4 har sata2 (3Gbit), PS4 Pro har sata3 (6Gbit)
det märks ingen skillnad med de ruttna 5400rpm diskarna man får i...

med en sata-ssd, räcker det med sata2 för att uppleva konsolen som rapp, uppstarten framför allt...

förresten så är usb3 snabbare i teorin än sata2...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Vega 64 för 5000kr låter kanske bra när man ser RTX 2080ti för 15000kr men glöm inte att man kunde få ett bättre kort (GTX 1080) för samma pris i mitten av 2017, FÖR 2 ÅR SEDAN. Då är det inte vega 64 för 5000kr så lockande 2019.

Ja, Ryzen är en bra produkt för den stora massan med bra prestanda/krona men dem ligger tyvärr efter några år efter i IPC/klockfrekvens som är superviktigt i högre fps-gaming. Får hoppas på Ryzen3000 åtgärdar detta.

Läste precis en artikel som säger emot ditt påstående om att dom skulle ligga flera år efter i IPC.
https://www.techspot.com/article/1616-4ghz-ryzen-2nd-gen-vs-c...
I artikelns avslut säger dom
"In terms of IPC performance, AMD has certainly closed the gap. The improved cache latency has also really helped and there are several benefits to buying a second-gen Ryzen CPU over a Coffee Lake CPU, so it's going to be exciting to watch the battle unfold in 2018 and beyond."

Artikeln är skriven April 2018 så den är ett år gammal och en del har hänt sedan dess på Intel fronten. Men dom använder 8700K ifrån Intel vilket är huvudmotståndaren för 2700X. Därefter har Intel släppt sin 9000-serie som helt klart slår AMD´s nuvarande värsting 2700X. Som du skriver så får vi se vad 3000-serien ger. Men ja Intel är fortfarande CPUn to beat för spel. Men om man jagar hög fps på maxade grafik inställningar så skulle jag ju inte påstå att konsol är vägen att gå...