Sony: "En ultrasnabb SSD är nyckeln för nästa generations spelkonsol"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "En ultrasnabb SSD är nyckeln för nästa generations spelkonsol"

I ett nytt uttalande målar Sony återigen upp SSD-lagringen i nästa Playstation-konsol som rasande snabb, och hävdar att den ska göra laddningstider till ett stycke historia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Welcome to the party Sony, you're just 10 years late. (:

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Trodde alla redan hade bytt ut sin hårddisk i både PS4 & PS3 till SSD för länge sedan? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Welcome to the party Sony, you're just 10 years late. (:

Sonys konsoler har sedan länge haft stöd för SSD.

På uttalandet låter det inte bara som att det ska vara en genomsnittlig SSD, utan något mycket snabbare. De säger ju inte "vi ska ha SSD", de säger "vi ska ha en ultrasnabb SSD".

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Welcome to the party Sony, you're just 10 years late. (:

Man blir så trött på sådana här PC-masterrace kommentarer från personer som inte har koll. Speciellt när PC-gaming är i sina sämsta år med hutlösa priser på bland annat CPU och GPU som ger MINDRE prestanda/krona än tidigare år. För oss svenskar är det kanske ännu värre med tanke på kronans fall.

1. PS4 har haft stöd för SSD sedan länge sedan.
2. Det som man syftar på här är inte average SSD, utan betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem

De har pratat tidigare än att PS3 och 4 inte är designade för SSD. Du kan sätta i en men de är inte designade för att fullt dra nytta av det. PS5 ska vara designad med det i grunden och spelen optimerade för det.

Att de går ut med detta igen lär vara svar på att läckor har visat att nya XBOX ska vara snabbare än PS5. Då Sony inte vinner på TFLOPS får de försöka vinna på annat.

Rykten har pratat om 12TFLOPS för nya pro versionen av XBOX. 4 för den billigare varianten. Runt 9 förväntas av PS5. Att jämföra med ca 6 för XBOX One X och 4 för PS4 pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boredbynoobs:

Man blir så trött på sådana här PC-masterrace kommentarer från personer som inte har koll. Speciellt när PC-gaming är i sina sämsta år med hutlösa priser på bland annat CPU och GPU som ger MINDRE prestanda/krona än tidigare år. För oss svenskar är det kanske ännu värre med tanke på kronans fall.

1. PS4 har haft stöd för SSD sedan länge sedan.
2. Det som man syftar på här är inte average SSD, utan betydligt snabbare.

Ryzen har ju ökat prestandan per krona, och vill man ha billig GPU kan man fynda Vega 64 flr 4500-5000 kr lite var stans.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

"I samma intervju avslöjade Mark Cerny att systemets SSD-lagring ska få högre rå bandbredd än någon lösning på PC-marknaden idag."

Intressant, kanske sony ska sälja sin hemliga teknik till datacenters och annat

Hur som är det bra att man bygger konsolen för att klara av hastigheten hos en SSD. Men huruvida den är snabbare än något som finns till datorer förhåller jag mig skeptisk till. Sen tycker iaf inte jag att jag känner någon större skillnad mellan spel på min ssd som har 3200 MB/sek vs 550MB/sek i läshastighet.

Permalänk
Medlem

Tycker detta mer talar för att fysisk media kommer minska. Lär ju inte gå att spela från skiva om det förväntas vara SSD-hastighet direkt.
Skivor/minnen lär väl ändå säljas där internet inte är så starkt men ändå ganska stark indikation. Misstänker att detta kan revolutionera texturer i spel om de kan strömmas in i höga upplösningar, kanske okomprimerat för mindre belastning på cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Man blir så trött på sådana här PC-masterrace kommentarer från personer som inte har koll. Speciellt när PC-gaming är i sina sämsta år med hutlösa priser på bland annat CPU och GPU som ger MINDRE prestanda/krona än tidigare år. För oss svenskar är det kanske ännu värre med tanke på kronans fall.

1. PS4 har haft stöd för SSD sedan länge sedan.
2. Det som man syftar på här är inte average SSD, utan betydligt snabbare.

Det går ju iaf att uppgradera en PC...

Att dessutom påstå att PC-gaming är i sina sämsta år är ju i mina ögon helt fel:
https://vgsales.fandom.com/wiki/PC_gaming

Köper du inte best of the best, utan en normal gaming burk som klarar spelen på typ low-medium, så kostar dom som tidigare. Det är bara entusiast nivån som dragit iväg.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

"I samma intervju avslöjade Mark Cerny att systemets SSD-lagring ska få högre rå bandbredd än någon lösning på PC-marknaden idag."

Intressant, kanske sony ska sälja sin hemliga teknik till datacenters och annat

PC = Personal Computer. Självklart finns det fläskigare grejer för stordatorer och datacenters att tillgå.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ryzen har ju ökat prestandan per krona, och vill man ha billig GPU kan man fynda Vega 64 flr 4500-5000 kr lite var stans.

Vega 64 för 5000kr låter kanske bra när man ser RTX 2080ti för 15000kr men glöm inte att man kunde få ett bättre kort (GTX 1080) för samma pris i mitten av 2017, FÖR 2 ÅR SEDAN. Då är det inte vega 64 för 5000kr så lockande 2019.

Ja, Ryzen är en bra produkt för den stora massan med bra prestanda/krona men dem ligger tyvärr efter några år efter i IPC/klockfrekvens som är superviktigt i högre fps-gaming. Får hoppas på Ryzen3000 åtgärdar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tycker detta mer talar för att fysisk media kommer minska. Lär ju inte gå att spela från skiva om det förväntas vara SSD-hastighet direkt.
Skivor/minnen lär väl ändå säljas där internet inte är så starkt men ändå ganska stark indikation. Misstänker att detta kan revolutionera texturer i spel om de kan strömmas in i höga upplösningar, kanske okomprimerat för mindre belastning på cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Både xbox one och PS4 använder inte skivan förutom under installationen och verifiering av att du har rätt skiva i när du startar spelet, så ingen skillnad mot idag förutom just i detta fallet en SSD, Alla spel körs från HD idag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

@r3mpuh: Det var rätt meningslöst då interna bussen i PS3 och PS4 gjorde att det knappt var värt det. Förbättringar ja, men inte samma som man får om man byter i en PC. PS5 verkar ju dock vara gjord för SSD från början så kommer bli skönt. Dock kommer det ju öka priset signifikant.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Michael1:

"I samma intervju avslöjade Mark Cerny att systemets SSD-lagring ska få högre rå bandbredd än någon lösning på PC-marknaden idag."

Intressant, kanske sony ska sälja sin hemliga teknik till datacenters och annat

Hur som är det bra att man bygger konsolen för att klara av hastigheten hos en SSD. Men huruvida den är snabbare än något som finns till datorer förhåller jag mig skeptisk till. Sen tycker iaf inte jag att jag känner någon större skillnad mellan spel på min ssd som har 3200 MB/sek vs 550MB/sek i läshastighet.

Tror inte det handlar om någon "hemlig teknik". Är rätt säker på att det helt enkelt handlar om en SSD som ansluts via PCI Express 4.0 x4. Det ger en dubblering i teoretisk bandbredd mot dagens SSD:er för persondatorer (PC). Är inte heller någon högoddsare att det kommer finnas SSD:er att köpa till en PC med samma gränssnitt när Playstation 5 släpps.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En ultrasnabb SSD gör inte ett skit på PS4 då gränssnittet är throttlad till något helt otroligt lågt tal.

Spel laddas/installeras snabbare på en USB-disk i samma konsol, såg någon artikel där någon mätte hastigheten men kommer inte ihåg vad den låg på men långt under vanliga mekaniska diskars kapacitet, SSD ger naturligtvis snabbare access och därmed lite snabbare laddningar men största problemet i PS4 är överföringshastighet.

Permalänk
Medlem

Min gissning om hela PS5 är att de kommer köra på en "ISH" 2400g fast mer separerat, anpassat och optimerat med nya zen och en hyfsat low power navi på runt 16 till 24 compute units och en SSD som sitter kopplat som NVMe. Även om SSDn de troligtvis använder sig av inte är en fullt top class unit utan det billigaste de kan komma undan med så har den potential och jobbar troligtvis bättre än SATA 6Gb/s. Det kan bli en trevlig maskin och jag tror det kan komma under 5000 om de gör det rätt, för dyrare än så så blir det nog inte någon bra försäljning.

Den här 15 gånger snabbare jag så tror jag de bara drar den teoretiska siffran för 4 banors PCI-e över hastigheten för vanlig sata. Tror det är lagom så länge det är en ssd som klarar 500 och faktiskt optimerar spel för mer random read som SSD hanterar mycket bättre än snurrdiskar så blir det nog väldigt trevligt, speciellt dessa NVMe (även de segaste) har bra mycket högre korta snabba läsningar än ens en sata SSD

Jag kommer nog fortfarande inte köpa en.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boredbynoobs:

Vega 64 för 5000kr låter kanske bra när man ser RTX 2080ti för 15000kr men glöm inte att man kunde få ett bättre kort (GTX 1080) för samma pris i mitten av 2017, FÖR 2 ÅR SEDAN. Då är det inte vega 64 för 5000kr så lockande 2019.

Ja, Ryzen är en bra produkt för den stora massan med bra prestanda/krona men dem ligger tyvärr efter några år i IPC/klockfrekvens som är superviktigt i högre fps-gaming. Får hoppas på Ryzen3000 åtgärdar detta.

du kan hitta vega 56 för under 3000kr ibland. Som kan överklockas till vega 64 prestanda via bios mods.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Troligen så kommer det vara stöd för NVMe SSD istället. Den nuvarande generation verkar köra SATA II som gränssnitt (kan inte hitta bekräftelse på detta). Men baserat på den marginella ökningen på ladd tider när en SSD installeras så känns det som att PS3/PS4 var strypt med SATA II som gränssnitt.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Sonys konsoler har sedan länge haft stöd för SSD.

På uttalandet låter det inte bara som att det ska vara en genomsnittlig SSD, utan något mycket snabbare. De säger ju inte "vi ska ha SSD", de säger "vi ska ha en ultrasnabb SSD".

Precis min poäng, SSD bör ha varit standard på de dyrare modellerna, eller i alla fall ett officiellt tillgängligt tillval för länge sen. Vad gäller Ultrasnabb SSD tar jag det med en nypa salt då det gärna slås hårt på PR-trumman. Men man kan ju bli positivt överraskad också, vill inte få upp förhoppningarna!

Skrivet av Boredbynoobs:

Man blir så trött på sådana här PC-masterrace kommentarer från personer som inte har koll. Speciellt när PC-gaming är i sina sämsta år med hutlösa priser på bland annat CPU och GPU som ger MINDRE prestanda/krona än tidigare år. För oss svenskar är det kanske ännu värre med tanke på kronans fall.

1. PS4 har haft stöd för SSD sedan länge sedan.
2. Det som man syftar på här är inte average SSD, utan betydligt snabbare.

För det första är du den enda som nämner 'PC-masterrace', men du väljer ju självklart på egen hand hur du tolkar kommentarerna. Att du är trött på att man kritiserar mångmiljard-företag kan jag inte göra mycket åt. Jag har full koll på vad en PS4 kan och inte kan göra, men det blir lätt att det bildas förutfattade meningar eller kastas förolämpningar i onödan. Jag tycker Sony, och övriga andra aktörer förtjänar en känga för detta. Detta var ren kritik mot Sony att de inte anammat detta innan, det har knappast varit någon hemlighet de senaste 10 åren att SSD-diskar har positiv inverkan på laddningstiderna i många spel. De får det att låta som den senaste revolutionerande upptäckten. Detta är vad som verkligen hållit tillbaka konsolerna på flertalet punkter under lång tid.

1. Självklart finns det 'stöd', vilket förstärker mitt argument ytterligare.
2. Jag tar det med en nypa salt, vanliga m2-diskar som Samsung EVO 970 som är kapabelt till väldigt höga hastigheter är varken ovanliga eller dyra idag. t om billiga diskar med QLC som 660P fixar läshastigheter som vida överskrider vad en normal dator eller konsol behöver.

Sen är det ju även så att 'stödet' i PS4 är bristfälligt på flertalet punkter, men borde ha kunnat åtgärdats om Sony hade intresset.

EDIT: Om du tolkade min kritik mot Sony som konsol-hat, så är inte fallet så. Jag tror det blir en större mängd långsamt minne som helt enkelt backas upp lite snyggt av en snabb och större cachelösning. Troligen har denna cachelösning abnormt hög bandbredd.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det är positivt att man tar ett steg tillbaka och funderar hur man kan förbättra spelupplevelsen på fler sätt är bara "MOAR FLOPS". Laddningstider är bortkastad tid och även om det inte kan anses som ett stort problem så är ett slöseri. Avslutade nyligen en Mortal Empires kampanj i Total War Warhammer 2 till PC på lite över 300 turns. I början går turerna hyfsat snabbt men mot slutet är de över 1,5 min långa. Med en snitt tid på 1 min per turn så är det 5 timmar jag spenderat på att bara vänta på datorn. Så jag är mycket positiv till det här tilltaget från Sony och hoppas att det är något som man kommer kunna replikera på PC. Om det är någon kombination av hårdvara och mjukvara är det bara att hoppas att Microsoft pushar på.

Edit: Jag inser att mitt exempel från Total War inte är så bra eftersom det mer handlar om processorkraft och begränsningar i spelmotorn. Men fuck it det är också slöseri med tid och Total War har långa laddningstider utanför turns också... Ja jag är lite irriterad xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Troligen så kommer det vara stöd för NVMe SSD istället. Den nuvarande generation verkar köra SATA II som gränssnitt (kan inte hitta bekräftelse på detta). Men baserat på den marginella ökningen på ladd tider när en SSD installeras så känns det som att PS3/PS4 var strypt med SATA II som gränssnitt.

Gissar på detta i kombination med en billig QLC-disk med större SLC/MLC-cache... Men jag kan ju vara ute och cykla.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kan ju handla om en kostnadsbesparing lika mycket som det handlar om ökad prestanda. Det verkar vara svårt att producera en modern hårddisk för mycket mindre än 500 kronor oavsett kapacitet.

Ser vi på Prisjakt så ligger billigaste 1TB-hårddisken på 500 kronor, billigaste SSD:n på 1TB kostar 1200:-. Redan idag är billigaste SSD-disken (120 GB för 205 kronor) billigare än billigaste hårddisken (500 GB för 250 kr).

Om priserna på flashminne kommer falla snabbare än priserna på hårddiskar så kommer SSD-lagring under konsolens livstid nå prisparitet med HDD-lagring iaf inom 1TB-klassen. Går det utöver detta spara in på RAM etc så kanske det prismässigt är huggit som stuckit redan från början?

Permalänk

De kanske ska köra med ram-diskar, väldigt mycket snabbare än 3200mb/s och skulle vara ett intressant lösining för uppsnabbande av läshastigheten att köra brevid en ssd som snabbt skulle kunna pusha ut datan och texturerna på ram-disken.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur hög bandbredd kommer att snabba ut laddtiderna, spel laddar många små filer.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hjälpsam

Kan man tänka sig någon form av minnesmodul som kombinerar, RAM och SSD?
RAM fungerar som en cache mot SSD:n, CPU:n uppfattar allt som ett jättestort minne som nås via minnesbussen som vanligt.

Lite som AMD:s Pro SSG, där fungerar GPU:s HBM minne, som en cache mot SSD:n på 2 TB, men allt uppfattas bara som ett grafikort med 2 TB video minne.
Kommunikationern mellan SSD:n och HBM minnet, begränsas inte av någon PCI bus eftersom SSD:n sitter direkt på grafikkortet.

Eller kanske en kombination av CPU, GPU, Ram och SSD som klistras ihop av Infinity Fabric?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan man tänka sig någon form av minnesmodul som kombinerar, RAM och SSD?
RAM fungerar som en cache mot SSD:n, CPU:n uppfattar allt som ett jättestort minne som nås via minnesbussen som vanligt.

Lite som AMD:s Pro SSG, där fungerar GPU:s HBM minne, som en cache mot SSD:n på 2 TB, men allt uppfattas bara som ett grafikort med 2 TB video minne.
Kommunikationern mellan SSD:n och HBM minnet, begränsas inte av någon PCI bus eftersom SSD:n sitter direkt på grafikkortet.

Eller kanske en kombination av CPU, GPU, Ram och SSD som klistras ihop av Infinity Fabric?

Något liknande jag funderar på, stora delen av lagringsutrymmet kommer ju troligen vara relativt 'långsamt' dock, då NAND är relativt dyrt. QLC kanske? Men om detta 'döljs' bakom ett rejält cache så lär prestandan i slutändan bli imponerande likväl, inom rimlighetens gränser vad gäller datamängder. Speciellt vid skrivningar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som tror att en av AMDs produkter som tiered storage "StoreMI" lösning kommer komma till den nästa sony konsolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Precis min poäng, SSD bör ha varit standard på de dyrare modellerna, eller i alla fall ett officiellt tillgängligt tillval för länge sen. Vad gäller Ultrasnabb SSD tar jag det med en nypa salt då det gärna slås hårt på PR-trumman. Men man kan ju bli positivt överraskad också, vill inte få upp förhoppningarna!

För det första är du den enda som nämner 'PC-masterrace', men du väljer ju självklart på egen hand hur du tolkar kommentarerna. Att du är trött på att man kritiserar mångmiljard-företag kan jag inte göra mycket åt. Jag har full koll på vad en PS4 kan och inte kan göra, men det blir lätt att det bildas förutfattade meningar eller kastas förolämpningar i onödan. Jag tycker Sony, och övriga andra aktörer förtjänar en känga för detta. Detta var ren kritik mot Sony att de inte anammat detta innan, det har knappast varit någon hemlighet de senaste 10 åren att SSD-diskar har positiv inverkan på laddningstiderna i många spel. De får det att låta som den senaste revolutionerande upptäckten. Detta är vad som verkligen hållit tillbaka konsolerna på flertalet punkter under lång tid.

1. Självklart finns det 'stöd', vilket förstärker mitt argument ytterligare.
2. Jag tar det med en nypa salt, vanliga m2-diskar som Samsung EVO 970 som är kapabelt till väldigt höga hastigheter är varken ovanliga eller dyra idag. t om billiga diskar med QLC som 660P fixar läshastigheter som vida överskrider vad en normal dator eller konsol behöver.

Sen är det ju även så att 'stödet' i PS4 är bristfälligt på flertalet punkter, men borde ha kunnat åtgärdats om Sony hade intresset.

EDIT: Om du tolkade min kritik mot Sony som konsol-hat, så är inte fallet så. Jag tror det blir en större mängd långsamt minne som helt enkelt backas upp lite snyggt av en snabb och större cachelösning. Troligen har denna cachelösning abnormt hög bandbredd.

Ok då förstår jag, det är bara det att det är fullt med konsol-haters på forumet så när du skriver så korthugget negativt om Sony/PS4 så kan man råka tolka det så

Men även om dem lyckas med det genom den lösningen du beskriver med hjälp av snabbare och större caschelösning så är det fortfarande finemang och kostnadseffektiv lösning som kanske datormarknaden kan lära sig av?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Boredbynoobs:

Ok då förstår jag, det är bara det att det är fullt med konsol-haters på forumet så när du skriver så korthugget negativt om Sony/PS4 så kan man råka tolka det så

Men även om dem lyckas med det genom den lösningen du beskriver med hjälp av snabbare och större caschelösning så är det fortfarande finemang och kostnadseffektiv lösning som kanske datormarknaden kan lära sig av?

Onekligen!
Konsoller kan ju skapas lite mer fritt, de kan ta andra vägar än vad man gör med en PC, tänka i nya banor, det kommer bli väldigt intressant att se vad de hittat på.
PC begränsas ju av att gränssnitten måste vara generella, PCIi express skall funka med det mesta, i en konsoll behövs ingen sådan hänsyn, där vet man redan vilka komponenter som finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |