Riktigt klantig nybörjade behöver hjälp (no POST)

Permalänk
Medlem

Riktigt klantig nybörjade behöver hjälp (no POST)

Tjena gott folk!
Fick för ungefär en månad sedan idén att bygga min första dator. Jag kollade sporadiskt på olika youtube klipp och researchade komponenter. Tänkte även att det skulle vara smart att köpa vissa delar på blocket/tradera för att dra ner på kostnader (misstag #1). Jag siktade på att få ihop en dator för under 8k, så verkligen ingen värsting. Jag fick ihop denna maskin:

Chassi: Phanteks Eclipse P300 (komplett)
Processor: Ryzen 5 2600x (begangnat)
Processorkylare: Wraith spire (begangnat)
Moderkort: ASUS Prime X370 Pro (netonnet)
Minne:2x 8 GB Kingston HyperX Predator DDR4 3200 MHz (komplett)
Grafikkort: MSI 1060 Gaming X 6GB (begangnat)
SSD: Crucial BX500 480GB (netonnet)
Nätaggregat: MissionSG GGP 2.0 650W 80+Bronze (netonnet)
Fläktar: Raijintek Auras 12 120mm 3 Pack (inet)

Sen blev det dags att bygga ihop den. Jag hade sett på flera videos att det var viktigt med ESD armband etc. men jag var för ivrig att börja bygga så jag struntade i det och nöjde mig med att ha rört vid grundade saker innan (misstag #2). När jag la i processorn såg jag till att lägga den åt rätt håll och mycket försiktigt. Däremot hördes ett klickljud medans jag sänkte låsarmen. Av någon anledning tog jag aldrig upp processorn och kollade så alla pins var intakt utan fortsatte med bygget(misstag #3). Hade en del svårigheter att få dit fläkten så fick ta i rätt hårt, men det kanske man måste, vad vet jag. Det finns säkert fler fel jag gjorde under byggandet men det är dom jag kommer på i nuläget.

Surprise, surprise, nu startar inte maskinen. Moderkortet lyser upp, alla fläktar startar, alla lampor lyser. Men inget kommer upp på skärmen. Eftersom jag endast har en laptop kan jag inte kolla varje komponent för att försöka lista ut vilka som överlevde mitt klanteri. GPUn kan det mycket väl vara eftersom den är köpt begangnad. Processorn likadant. Moderkortet kan det vara eftersom jag ej använde ESD armband eller liknande. Jag har inte ännu plockat isär allt och byggt ihop det igen, eftersom jag vill köpa isopropanol och kylpasta först så jag kan ta av processorkylaren och kolla processorn. Utöver att plocka isär allt och testa att bygga ihop det igen, vad kan jag göra/testa? Eller är det bara att bita i det sura äpplet, returnera det jag kan och ta några tusenlappar i förlust?

Permalänk
Medlem

Kolla på moderkortet om några lampor lyser rött hela tiden när datorn är igång. Lyser någon lampa statist rött. brukar det indikerar hårdvaru fel. Kan vara cpu, gpu, ram etc

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Monterade du moderkortet korrekt med distanser?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du koppla väll DP kabeln eller HDMI kabeln på grafikortet och inte på moderkortet...?https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/
Där det står DP eller HDMI, koppla inte där...

.....
Annrs, läs här, läs sektionen om beep koderna (2.3 i boken)

Ps, koppla även in ett moderkorts/chassi högtalare

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_X370-PRO/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugkl:

Tjena gott folk!
Fick för ungefär en månad sedan idén att bygga min första dator. Jag kollade sporadiskt på olika youtube klipp och researchade komponenter. Tänkte även att det skulle vara smart att köpa vissa delar på blocket/tradera för att dra ner på kostnader (misstag #1). Jag siktade på att få ihop en dator för under 8k, så verkligen ingen värsting. Jag fick ihop denna maskin:

Chassi: Phanteks Eclipse P300 (komplett)
Processor: Ryzen 5 2600x (begangnat)
Processorkylare: Wraith spire (begangnat)
Moderkort: ASUS Prime X370 Pro (netonnet)
Minne:2x 8 GB Kingston HyperX Predator DDR4 3200 MHz (komplett)
Grafikkort: MSI 1060 Gaming X 6GB (begangnat)
SSD: Crucial BX500 480GB (netonnet)
Nätaggregat: MissionSG GGP 2.0 650W 80+Bronze (netonnet)
Fläktar: Raijintek Auras 12 120mm 3 Pack (inet)

Sen blev det dags att bygga ihop den. Jag hade sett på flera videos att det var viktigt med ESD armband etc. men jag var för ivrig att börja bygga så jag struntade i det och nöjde mig med att ha rört vid grundade saker innan (misstag #2). När jag la i processorn såg jag till att lägga den åt rätt håll och mycket försiktigt. Däremot hördes ett klickljud medans jag sänkte låsarmen. Av någon anledning tog jag aldrig upp processorn och kollade så alla pins var intakt utan fortsatte med bygget(misstag #3). Hade en del svårigheter att få dit fläkten så fick ta i rätt hårt, men det kanske man måste, vad vet jag. Det finns säkert fler fel jag gjorde under byggandet men det är dom jag kommer på i nuläget.

Surprise, surprise, nu startar inte maskinen. Moderkortet lyser upp, alla fläktar startar, alla lampor lyser. Men inget kommer upp på skärmen. Eftersom jag endast har en laptop kan jag inte kolla varje komponent för att försöka lista ut vilka som överlevde mitt klanteri. GPUn kan det mycket väl vara eftersom den är köpt begangnad. Processorn likadant. Moderkortet kan det vara eftersom jag ej använde ESD armband eller liknande. Jag har inte ännu plockat isär allt och byggt ihop det igen, eftersom jag vill köpa isopropanol och kylpasta först så jag kan ta av processorkylaren och kolla processorn. Utöver att plocka isär allt och testa att bygga ihop det igen, vad kan jag göra/testa? Eller är det bara att bita i det sura äpplet, returnera det jag kan och ta några tusenlappar i förlust?

hade först börjat kolla så allt är kopplat och ordentligt i tryckt.

Moderkort: Cpu 4/8-pins (12V) samt 20/24-pins kontakterna på moderkortet
CPU-fläkt: 3/4-pins fläktkontakt på moderkortet
Grafikkort: 6/8-pins kontakten/kontakterna på grafikkortet
Distanser mellan moderkort och chassi.

funkar inte detta så kör med minsta möjliga konfiguration.
alltså koppla bort allt som inte behöves för att den ska boota.
kör med 1 ramsticka. inga usb kontakter.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Skriver igen.

Kolla på moderkortet om några lampor lyser rött hela tiden när datorn är igång. Lyser någon lampa statist rött. brukar det indikerar hårdvaru fel. Kan vara cpu, gpu, ram etc

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Det är bra mycket mer troligare att det är pga det är ett x370 moderkort och nyaste serien processor

Asus moderkort är mycket kända för att inte ens ge bild eller något om den har en processor som är nyare och moderkortet inte är biosuppdaterat till senaste bios med stöd för processorn

Det kan man bland annat se här
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Titta efter din cpu och jämför siffrorna mellan 2000 serien och 1000 serien processorerna så ser du att man måste uppdatera för att få det att fungera

Det här borde de kunna hjälpa dig med i vilken datorbutik som helst mot betalning, bara lyssna med någon du har nära som säljer komponenter om de kan hjälpa dig att uppdatera till senaste bios

Alternativet är förstås att byta till ett nyare moderkort med B450 chipset eller X470 chipset, så slipper du problemet helt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Möjligt att moderkortet behöver en BIOS update https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Om det inte var exakt dessa minnen du köpte finns de inte med på QVL för moderkortet.
https://www.komplett.se/product/893850/datorutrustning/datork...
Dvs Fury-serien är inte godkänd för Ryzen 2xxx på det moderkortet.
QVL
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_X370-PR...

Permalänk
Medlem

Jag tror denna CPU är billigast som fungerar med första BIOS-versionen (0404) för moderkortet
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4418592

Din CPU kräver BIOS-version 3803 eller senare, ibland kan det finnas en klisterlapp som säger vilken BIOS-version som ligger på moderkortet från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om det inte var exakt dessa minnen du köpte finns de inte med på QVL för moderkortet.
https://www.komplett.se/product/893850/datorutrustning/datork...
Dvs Fury-serien är inte godkänd för Ryzen 2xxx på det moderkortet.
QVL
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_X370-PR...

Jaha okej, det visste jag inte om. Men om jag skulle byta till ett Msi b450 tomahawk t.ex, kan jag behålla mina ram minnen eller är fungerar dom ej med min cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det är bra mycket mer troligare att det är pga det är ett x370 moderkort och nyaste serien processor

Asus moderkort är mycket kända för att inte ens ge bild eller något om den har en processor som är nyare och moderkortet inte är biosuppdaterat till senaste bios med stöd för processorn

Det kan man bland annat se här
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Titta efter din cpu och jämför siffrorna mellan 2000 serien och 1000 serien processorerna så ser du att man måste uppdatera för att få det att fungera

Det här borde de kunna hjälpa dig med i vilken datorbutik som helst mot betalning, bara lyssna med någon du har nära som säljer komponenter om de kan hjälpa dig att uppdatera till senaste bios

Alternativet är förstås att byta till ett nyare moderkort med B450 chipset eller X470 chipset, så slipper du problemet helt

Så är alla b450 moderkort kompatibla? Har hört mycket gott om msi b450 tomahawk t.ex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag ska ge det ett rejält försök imorgon. Moderkortet är monterat med standoffs, dom kom förinstallerade i mitt chassi. Hdmi kabeln är inkopplad i GPUn men sitter inte helt perfekt för en liten tunn metal bit från chassit ligger mellan hdmi sladdens plastdel och grafikkortet. Så tänker bygga upp allt utanför chassit så fort jag införskaffat mig ett esd armband kan mycket väl vara moderkortet som har fel BIOS, och är det så får jag hoppas att min 30 dagars fri retur/ångerrätt godkänns och så skaffar jag ett nytt b450 eller x470. Åter igen, stort tack alla. Detta var svårare än jag trodde 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur lyckades du betala så mycket som 8k för begagnade delar?! För 8K om du beställer från amazon.de får du motsvarande prestanda/komponenter nya med garanti. Ett tips är att inte betala mer än halva priset för begagnade delar. Det är prisavdraget jag anser vara rimligt med tanke på att man är helt utan garanti.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur lyckades du betala så mycket som 8k för begagnade delar?! För 8K om du beställer från amazon.de får du motsvarande prestanda/komponenter nya med garanti. Ett tips är att inte betala mer än halva priset för begagnade delar. Det är prisavdraget jag anser vara rimligt med tanke på att man är helt utan garanti.

Betalade inte 8k men tänker att det är mer eller mindre en 8000kr dator. Köpte gpu och cpu för ca 3000 tsmns, och resten var ju nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugkl:

Jaha okej, det visste jag inte om. Men om jag skulle byta till ett Msi b450 tomahawk t.ex, kan jag behålla mina ram minnen eller är fungerar dom ej med min cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ju inte tillverkarens artikelnummer på dina minnen, du får kolla i MSIs qvl för detta moderkort

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK#support...

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera att jag införskaffat ett B450 moderkort och allt fungerar kalas. Tack för tipsen.

Skickades från m.sweclockers.com