Få IPTV att fungera genom Asus router!

Permalänk

Få IPTV att fungera genom Asus router!

Hej!

Beställde Internett och TV ifrån Telenor, i all hast missa jag att deras TV-box inte har Wi-Fi!
Jag har en Asus RT-AC87U som huvudrouter vid första fiberuttaget och en Asus EA-EC87 som mediabrygga vid TVn för att slippa dra kablar i hela huset, där har jag Nintendo Switch, PS4 och TVn (Netflix) inkopplad med nätverkskabel. Det funkar fint allt ihop!
Jag är även kopplad till Östhammars stadsnät, där betalar jag för att kunna ha IPTV.

Men nu skulle jag koppla in min nya Arris box ifrån Telenor i mediabryggan, så fastnar jag direkt på "DCHP-servern svarar ej. Kontrollera nätverksförbindelsen."
Provade då att koppla den direkt i routern, hoppade alltså över mediabryggan. Men får samma medddelande, "DCHP-servern svarar ej. Kontrollera nätverksförbindelsen".
Även om jag kopplar direkt i fiberuttaget i väggen, så får jag samma meddelande!

Försökte ringa Telenors kundservice, men den stackars tjejen hadde nått papper hon satt och läste innantill på. Visste nog inte riktigt vad som hände, hon skulle lägga en felanmälan till mitt Stadsnät.

Har forskat på nätet i ett par timmar nu, men hittar oftast bara om Telia eller om en annan router och även om andra "tv-boxar".
Använda Telenors egna router är ju som att gå tillbaka ett par årtionden i utveckligen.

Tänkte om nån kan hjälpa mig eller haft samma problem? Med just Asus, Telenor och Arris boxen.

Permalänk
Medlem

Då de förmodligen kör iptv på ett separat VLAN som kommer som taggat i din uppkoppling så måste du ha en VLAN switch och luska ut vilket VLAN iptv kommer på. Internet uppkoppling kommer troligen otaggat vilket gör att en dator eller router kommer åt internet.
Antingen tar du reda på VLAN-Id till iptv och skaffar en smart switch eller också skaffar du Telenors router som du bryggar vidare till din egen router.
Då agerar Telenors router switch som separerar vlanen åt dig.
Du kopplar då TVn på Telenors router.

EDIT:
Såg nu när jag läste igen att du verkar få fler uttag att koppla på ifrån din ISP. Då borde ju kanske TVn komma på en separat signal direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du aktiverat iptv till rätt lan port på routern?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Har du aktiverat iptv till rätt lan port på routern?
http://i.imgur.com/GU6QA06.png

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, exakt dom inställningarna har jag!