Hur kraftfull GPU behöver jag för min CRT skärm?

Permalänk
Medlem

Hur kraftfull GPU behöver jag för min CRT skärm?

Jag har nyligen införskaffat en oanvänd(!) Sony CPD G520 Trinitron CRT monitor och kommer nu bygga en dator baserad på en Intel 9700K processor till den, men undrar om någon här kan tipsa om vad för grafikkort som krävs för en CRT monitor då det handlar om en lite annorlunda upplösningar.

Min ambition är att kunna köra allting på ultra och vara relativt obehindrad när det kommer till refresh rate.

Permalänk
Medlem

Grymt fynd!!

Det är ju rätt enkelt att räkna om.
Bara att multiplicera horisontella och vertikala upplösningen och jämför med vad motsvarande bredbildsupplösningar har.
1080p 16:9 har ca 2 Mpixlar
1440p 16:9 har ca 3,7 Mpixlar

Tittar man på specifikationen på denna skärm så är native: 2048x1536 vilket är ca 3,1 Mpix
alternativt kan du ju köra på 1600x1200 vilket motsvarar ca 2 Mpix.
Så du ligger mitt mellan 1080p och 1440p om du kör native, och går du ner en upplösning så är du i stort sett samma som 1080p
Värt att veta är att skärmen stödjer bara 75Hz i native men 85 Hz i 1600x1200 enligt: https://www.cnet.com/products/sony-cpd-g520-crt-monitor-21/

Vilket gör att du borde hitta ett kort som kan uppnå minst 85 FPS i 1080p för att kunna maxa skärmen.

Permalänk
Medlem

Ett GTX 1060 eller AMD 580 räcker för Ultra i 60hz.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Tänka på att kolla efter ett kort med DVI, att hitta displayport-> VGA adaptrar i dom upplösningarna är är inte det lättaste

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Tänka på att kolla efter ett kort med DVI, att hitta displayport-> VGA adaptrar i dom upplösningarna är är inte det lättaste

Kom precis in på detta område. Du har tyvärr helt rätt i att 1920x1080 är den upplösningen som alla adaptrar verkar stödja. Vet du om det finns någon "vassare" adapter?

Permalänk
Bildexpert 📺

En CRT har inte en native-upplösning utan är amorf. 2048x1536 är vanligtvis den övre gränsen för hur elektronstrålen kan regleras. Den faktiska gränsen för upplösning är flytande. Går man på ett multiburst-testmönster brukar det rulla av runt motsvarande 1600x1200 på en bra 21-tummre. Beroende på exemplaren och slitagen är det ofta lägre. Den 19-tummare jag har på redaktion rullar av vid runt 1200 pixlar vertikalt – beroende var på skärmen man tittar.

Problemet är som skrivet det svåra med att finna signalomvandlare som håller tillräckligt hög kvalitet och tillåter den (teoretiska) upplösning skärmen är kapabel till att ta emot. I den mån det finns DVI på nya grafikkort är den främst där för att fungera ihop med gamla DVI-DL-skärmar och är ofta helt utan analog möjlighet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ph33r:

Tänka på att kolla efter ett kort med DVI, att hitta displayport-> VGA adaptrar i dom upplösningarna är är inte det lättaste

Jag tror inte det är nån bra ide att specifikt leta dvi utgångar för monitorn har bara VGA och moderna grafikkort klarar ofta inte högra upplösningar via DVI-A om de ens stödjer DVI-A.
Antagligen behövs det ett grafikkort med en riktig VGA utgång om det ska funka bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man ens behöver komma över full HD i upplösning på en CRT monitor som är runt 21". Funkar det då att köra en displayport>VGA konverterare utan försämra CRT upplevelsen om man ser till kvalitet av bild och eventuell latency??

Kan ett alternativ annars vara att köpa ett par 980ti kort att köra i SLI? (detta kort är det som jag vet var det sista som skickade ut ren analog signal genom DVI-i, rätta mig gärna om jag har fel)

Permalänk
Bildexpert 📺

@faithan: Har denna HDMI-VGA-omvandlare (går på USB) och den ger 1920x1080/60 med stabilitet och kvalitet på min 19-tums CRT. Latensen är i princip under 1ms. Det påverkar i alla fall inte latensmätningar med kamerametoden.

Verkar stämma att 980Ti är sista generationen med analogt ut via DVI-I-kontakten

Permalänk
Medlem

En massiv tråd med info om CRT och VGA konverterare osv finns här:
https://hardforum.com/threads/24-widescreen-crt-fw900-from-eb...

Börja gräv från slutet och kolla om du hittar några bra tips om konverterare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mycket hög kvalitet på tipsen i denna tråd just nu!

edit: hittade denna adapter i ovanstående tråd för framtida människor som letar efter samma sak: https://www.delock.com/produkte/G_62967/merkmale.html

kapabel till 2560 x 1600 i 60hz