Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Alla länder som producerar varor billigare än Kina fastnar i tullen också @frer8833.

Permalänk

Jag behöver öronproppar men 10 par för 15kr från kina går inte på fråga. Ebay billigaste inom Europa kostar totalt 10 par 150kr!! Jag blir vansinnig.

Permalänk
Medlem

@Whaleboobs: I värsta fall får du väl försöka leta reda på något på Wish. Där slipper du importavgifterna iallafall.

Permalänk
Medlem

@m4gnify och @Whaleboobs: Vad gastar ni om? 5 par öronproppar kostar 25 kr på lokala apoteket här.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Har inte gastat något, men jag har heller aldrig köpt öronproppar Gav bara tips om Wish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

@Petterk: Har inte gastat något, men jag har heller aldrig köpt öronproppar Gav bara tips om Wish.

Ja, men både Wish och Ebay (EU) lät onödigt dyrt

Finns givetvis lokalt i handeln för några tior.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Håller med dig att dom borde köpas lokalt när det är så billigt, men problemet med Wish är inte kostnaden (för skiten på Wish är inte så dyr(däremot är det skit)), utan väntetiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Senast tog det två veckor från paketets ankomst till Sverige tills jag fick en avi om att paketet fanns i landet. Jag betalade genast, och fick hem paketet ytterligare två veckor senare.

Låter lovande... Postnord har suttit på paketet en vecka nu utan uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Wish är inte ens i närheten av Ebay när det gäller pris på till exempel mobiltillbehör. PostNord borde fixa ett avtal med Ebay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Wish är inte ens i närheten av Ebay när det gäller pris på till exempel mobiltillbehör. PostNord borde fixa ett avtal med Ebay!

Ebay brukar räkna ut tull och moms...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Wish är inte ens i närheten av Ebay när det gäller pris på till exempel mobiltillbehör. PostNord borde fixa ett avtal med Ebay!

Nej wish lönar sig aldrig att handla ifrån. De gånger jag har tittat där har deras priser och fraktavgifter varit så höga att det ändå blir billigare att beställa samma vara på Aliexpress och betala Postmordavgiften på 75 kr. För att inte tala om deras dåliga sortiment och produktbeskrivningar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Ebay brukar räkna ut tull och moms...

Skrivet av Bakgrund:

Nej wish lönar sig aldrig att handla ifrån. De gånger jag har tittat där har deras priser och fraktavgifter varit så höga att det ändå blir billigare att beställa samma vara på Aliexpress och betala Postmordavgiften på 75 kr. För att inte tala om deras dåliga sortiment och produktbeskrivningar.

Det lutar mot att jag kommer köpa från en EU-baserad säljare på Ebay. Wish är ett skämt.

Permalänk
Medlem

Wish borde fixa filtrering men det lär dom aldrig göra.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Inaktiv

Det finns en uppsjö av handlare och företag på både Ebay, best gear, aliexpress osv som skeppar via Holland/har lager i EU, finns tom de som har lager i Sverige.

Sist jag köpte övervakningskameror tog det 7dagar och kom från en adress i Södra sverige, så det är inag problem att slippa moms och tull idag, men man köper väl inte öronproppar för en tjuga från andra sidan jorden...........

Permalänk
Medlem

@anon910: Det kan dock vara grejer som stått länge och väntat i EU-lager och av äldre modell jämfört med köp direkt från fabrik i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det finns en uppsjö av handlare och företag på både Ebay, best gear, aliexpress osv som skeppar via Holland/har lager i EU, finns tom de som har lager i Sverige.

Sist jag köpte övervakningskameror tog det 7dagar och kom från en adress i Södra sverige, så det är inag problem att slippa moms och tull idag, men man köper väl inte öronproppar för en tjuga från andra sidan jorden...........

Det jag är ute efter (ett speciellt mobilskydd) finns inte i Sverige.

Skrivet av Taft:

Wish borde fixa filtrering men det lär dom aldrig göra.

Detta är ett stort problem. Ofta missvisande resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det jag är ute efter (ett speciellt mobilskydd) finns inte i Sverige.

Detta är ett stort problem. Ofta missvisande resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har märkt att Wish har grejer som Ebay har (eftersom en vara som finns på Ebay plötsligt dyker upp till samma pris) men deras filtrering är så urusel att det aldrig går att hitta igen varan med sökord, det är konstigt som om Wish av nån anledning vill ha urusel filtrering (det är ju lätt att rätta till, är Wish ett skämt med andra ord?).

Permalänk
Inaktiv

wish är nog den sämsta plattformen av dom alla att handla ifrån, har endast gjort ett enda köp där,bara för att testa då jag tycker allt ser så super oseriöst ut och det går inte att hitta något. jag köper merparten från aliexpress, en del från ebay och enstaka produkter från alibaba.

Och, nej., det är inga gamla saker från EU lagren, jag vet exakt vad jag köper. Har handlat från alla världens hörn i över 20år.

Permalänk
Medlem

Då åkte även jag på 75 kr i avgift för ett paket från England (Lincoln).

Ringde till Postnord som efter överläggning återkom och hävdade att alla paket med CN22-deklaration per automatik får avgiften. Enligt Postnord så har säljaren helt enkelt gjort fel genom att sätta på den och inget man kan göra något åt nu. Tråkigt nog har jag ytterligare ett paket på väg från samma säljare...

Permalänk
Medlem

Väntat ett tag på ett paket från UK och idag fick jag brev om att jag måste betala momsavgift.
Bilden på paketet säger absolut inget om att det skall komma nån annanstans än från UK, den är skickat med Royal Mail och har en brittiskt returadress. Har inte heller nån CN22 som inlägget ovan fick info om kunde ställa till det.
Har skickat iväg ett mail då jag inte egentligen har tid att ringa, men jag kanske borde tänka om och försöka få loss en stund för att ringa? Mailsvar inom 5 dagar är lite i längsta laget.

Permalänk
Medlem

Vad gäller egentligen tull eller ej?

Har tänkt köpa ifrån annat EU-land(Ebay) tex Tyskland, Italien åker man på tull/moms eller ej?
Undrar då om detta baseras på då längd och vikt, samt om någon har köpt för över 1600kr och hur mycket extra fick ni betala?

Från postnord

Citat:

För försändelser med ett värde överstigandes 1 600 kronor ska även tullavgift betalas och en tulldeklaration måste samtidigt upprättas vid ankomst till Sverige. För att du ska få ut din vara behöver du betala in moms och tull, samt betala en hanteringsavgift på 125 kronor inklusive moms. PostNords avtal med Wish täcker inte beställningar gjorda med ett värde över 1 600 kronor.

Från tullverket

Citat:

När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, svensk moms eller andra skatter för varan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@bärplockaren
Det är ingen moms eller tull vid import från annat EU-land.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut nu för tiden med kinashoppar som Banggood, Gearbest och Geekbuying?

Är det något av de väldigt inkonsekvent namngivna fraktalternativen som undkommer Postnords moms och expeditionsavgift?

Ett tag var det snack om att Banggoods "EU Direct" skickades via Holland och märktes om så att paketet såg ut att komma från inom EU, men det verkar väldigt osäkert vad som gäller.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

@Hulle: Jag har gjort ca 5-6 beställningar från banggood de senaste 2 månaderna och har inte betalat tull/moms en enda gång, trots att allt skickats från Kina. Fraktalternativet du ska välja är " Priority Direct Mail" och inget annat, då skickas dina varor först till Nederländerna och packas om, och då visar paketet absolut inga spår av Kina"

Permalänk
Medlem
Skrivet av morbidruu:

@Hulle: Jag har gjort ca 5-6 beställningar från banggood de senaste 2 månaderna och har inte betalat tull/moms en enda gång, trots att allt skickats från Kina. Fraktalternativet du ska välja är " Priority Direct Mail" och inget annat, då skickas dina varor först till Nederländerna och packas om, och då visar paketet absolut inga spår av Kina"

Det låter ju jättebra. Är det stora grejer eller bara småpaket du skickat efter? Jag tänker på drönare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Beställde ett WiFi kort med adapter från Aliexpress för strax över en vecka sen och det kom idag, fraktsätt EMS 209 kr.
Fick betala 134 kr i moms och 75 i avgift när jag hämtade ut paketet. Avsändaren har skrivit att värdet är $15 men kortet kostade 337 kr, tullen måste ha kollat upp på nätet vad kortet kostar inkl frakt och räknat ut momsen efter det, annars hade jag fått betala 90kr i moms om dom gått efter $15 + frakt.

2019-10-01 10:41
Försändelsen har levererats till ett serviceställe
SE
Gbg Terminal Spridning Natt
2019-10-01 03:46
Försändelsen är på väg
SE
2019-09-30 17:15
Försändelsen är på väg
SE
2019-09-29 14:41
Försändelsen tullklareras av oss
SE
2019-09-29 14:41
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.
2019-09-26 22:25
Transport av försändelsen har påbörjats i avsändarlandet
2019-09-26 21:18
Transport av försändelsen har påbörjats

Dold text
Dold text
Dold text
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Hur rättfärdigar postnord 77:- totalt i avgifter för en vara som kostat 10:-???
2:- moms och 75:- import/deklarationsavgift. Twi på postnord.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Hur rättfärdigar postnord 77:- totalt i avgifter för en vara som kostat 10:-???
2:- moms och 75:- import/deklarationsavgift. Twi på postnord.

Det kostar lika mycket att hantera oavsett värde? Det är en hanteringsavgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man beställer från Amazon.de eller Ebay.de och säljaren skickar från Kina, då åker man på avgiften va? Eller kan Amazon/Ebay hantera momsdeklarationen? Jag kan betala momsen, vill bara slippa avgiften och framförallt den långa väntetiden i Postnords skärseld.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Hur ser det ut nu för tiden med kinashoppar som Banggood, Gearbest och Geekbuying?

Är det något av de väldigt inkonsekvent namngivna fraktalternativen som undkommer Postnords moms och expeditionsavgift?

Ett tag var det snack om att Banggoods "EU Direct" skickades via Holland och märktes om så att paketet såg ut att komma från inom EU, men det verkar väldigt osäkert vad som gäller.

/hulle.

Enda fraktalternativet från Banggood för att slippa tull är "EU Priority Line"