Permalänk
Medlem

Väntar du på bättre VR-headset?

Vad skulle få dig att Köpa ett VR headset och hur mycket skulle du tänkta dig kunna betala.

Vilka features dvs är dina must have för att du skall köpa VR Headset.

Permalänk
Relik 📜

Jag vet inte helt ärligt. Har HP Windows MR hemma, och använder det knappt. Inte för det är för dåligt, utan mera.. för jobbigt.

Skulle väl vara något som sänkte tröskeln rejält att komma igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ja, väntar på ett bra mellanklass (3-5k) headset med riktig IPD justering och inside out tracking.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på att Index skulle ha eye tracking och foveated rendering, men när det visade sig att så inte var fallet kände jag att €1079 var för mycket även om jag tror det kommer bli en ruskigt bra HMD. Jag beställde Rift S istället och väntar på nästa gen innan jag hoppar på "entusiast klassen".

Visa signatur

Like every man of sense and good feeling, I abominate work.

Permalänk
Medlem

Finns helt enkelt inget kvalitets material för vr. De enda spelen jag har kunnat spendera mer tid än 5 timmar på innan man tröttnat, är beat sabre och VR-chat. Inga av dessa spelen gör något speciell skillnad med bättre vr headset.

Permalänk
Medlem

Jag testade en polares Samsung Gear VR, och var väldigt positivt överraskad. Hade gärna sett en standalone av den så man slipper använda en mobiltelefon. Avsaknaden av head tracking var lite trist, men det spelar inte så stor roll i VR-porr

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bättre upplösning och avsaknad av ”screen door”. Linserna behöver bli klarare med. Och trådlöst såklart.
Har en Vive med tp-cast vilket är fullt tillräckligt tills detta kommer, men det skulle inte vara fel med lite bättre för att titta på 3D bluray.
Prismässigt känns 10k som en lagom nivå för spontanköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kwirek: Många säger att man vänjer sig vid screendoor efter ett tag att ögonen kompenserar men så är inte fallet alltså?

Så vad jag kan läsa av er

Standalone eller Wireless (inside out tracking)
Högre upplösning (MED FOV Rendering)
Väldigt Lite eller inget SDE
Och content

PRIS? 4000-6000KR?

Måste det vara högre upplösning eller är det bara att pixlarna måste sitta tätare?
Vad skulle det krävas för pixlar (täthet) för att man skall uppleva de som typ 1440p på 27" skärm.
Hur nära detta är tex Xtal Vr headset + som har tydligen bra upplösning med lite SDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@Kwirek: Många säger att man vänjer sig vid screendoor efter ett tag att ögonen kompenserar men så är inte fallet alltså?

Så vad jag kan läsa av er

Standalone eller Wireless (inside out tracking)
Högre upplösning (MED FOV Rendering)
Väldigt Lite eller inget SDE
Och content

PRIS? 4000-6000KR?

Måste det vara högre upplösning eller är det bara att pixlarna måste sitta tätare?
Vad skulle det krävas för pixlar (täthet) för att man skall uppleva de som typ 1440p på 27" skärm.
Hur nära detta är tex Xtal Vr headset + som har tydligen bra upplösning med lite SDE.

https://gizmodo.com/human-eye-resolution-vr-is-a-treat-if-you...

Citat:

Besides a super high pixel per inch count, the Bionic display found in the Varjo VR-1 has a pixel per degree count of 60, which is where it gets its claim of “human eye resolution.” The PPD of a display is number that’s intended to take viewing distance into account when discussing a display’s pixel’s density. It’s calculated with the following formula: 2dr tan(0.5°). d is the viewing distance, and r is the resolution of the display (there are calculators available if you’d prefer to skip the math). An iPhone XS, viewed from a distance of 10 inches, has a PPD of 82.6, while a 4K TV viewed from four feet has a PPD of 55.7 but a PPD of 67.5 when viewed from five feet away.

Rift och Vive ligger på drygt 10 i PPD, HP Reverb på drygt 20.

Som svar på tråden så: trådlöst och inside out just nu (=Oculus Quest), när Generation 2 finns (cirka 2022-2023 antagligen) så vill jag ha inside out, hög upplösning, foveated rendering/eye tracking och högre FOV. Kan den leverera dessa saker överlever jag nog att ha en sladd till datorn, men trådlöst vore ju trevligt då med.

Permalänk
Avstängd

Oculus Quest är något för er

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Oculus Rift som används flitigt och en PSVR som samlar damm. Överlag nöjd med min Rift men ska jag uppgradera så bör den matcha funktionsmässigt men även stödja högre upplösning och kunna användas trådlöst.

Min PSVR är lite av ett felköp, tanken är dock att använda den för PCVR istället men inte haft tid riktigt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SantaCruz19:

Är just blandannat det jag saknar. Inväntar recensionerna på Quest då det lutar åt en sån som kompliment till Rift.

Men jag ser nog Quest mer som en sidestep men framförallt en evolution där friheten att röra sig och använda lösningen är en stor förbättring.

Sen finns förvisso TP Casts lösning till Oculus men alldeles för dyr för att vara värd priset. Samt att den redan verkar ha slutat produceras.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en Rift så jag väntar inte på mitt första köp.

Men det jag främst vill ha för att uppgradera är bättre bild (upplösning/pixeltäthet, bättre optik) och att slippa externa sensorer så det inte är lika krångligt och lite enklare att komma igång varje gång. Trådlöst vore också trevligt men ingen dealbreaker tror jag, vill kunna använda kraften i min dator.

Permalänk
Avstängd

@anon5930:

säger det här något?

OCULUS QUEST REVIEW , result 9.5 /10
https://nordic.ign.com/oculus-quest-2/24796/review/oculus-que...

Permalänk
Avstängd

@Squallie:

då borde kolla den här tråden, med alla bilder och video vad Quest erbjuder
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1556434-oculus-quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@Kwirek: Många säger att man vänjer sig vid screendoor efter ett tag att ögonen kompenserar men så är inte fallet alltså?

Så vad jag kan läsa av er

Standalone eller Wireless (inside out tracking)
Högre upplösning (MED FOV Rendering)
Väldigt Lite eller inget SDE
Och content

PRIS? 4000-6000KR?

Måste det vara högre upplösning eller är det bara att pixlarna måste sitta tätare?
Vad skulle det krävas för pixlar (täthet) för att man skall uppleva de som typ 1440p på 27" skärm.
Hur nära detta är tex Xtal Vr headset + som har tydligen bra upplösning med lite SDE.

Jo man vänjer sig men det betyder ju inte att det försvinner eller är önskvärt. När folk säger att de inte ser screendoor så säger de bara att de accepterar att de finns där och lyckas se förbi det.

För att minska screendoor där måste bara pixlarna sitta tätare. Upplösningen behöver inte bli högre. Men man vill ju gärna ha skärpa också och se på håll så därav man vill alltid ha mer upplösning också.

Hur nära sitter du din 27"? Sitter du tillräckligt nära den kan du se pixelstrukturen troligtvis då ser du vad folk stör sig på. Har jag ögonen kloss mot min 31.5" 2560x1440 Samsung VA panel har jag ungefär samma screendoor som på min pimax 5K+

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är man entusiast så är det väl värt det antar jag.

Men det känns som att tekniken måste mogna, görs det på rätt sätt tror jag definitivt det kan bli en produkt som "alla måste ha", men då snackar vi pris, trådlöshet, FOV, PPI etc och en rejäl uppsjö spel för alla åldrar.

Permalänk
Medlem

Jag trodde först att VR var inget för mig men efter att ha kört psvr hos en kompis så ändrade jag mig.
Köpte ett Lenovo Explorer WMR headset för ca 2500kr på rea och är riktigt nöjd.
Känner inget behov för uppgradering just nu.
Spelar mest Beat saber och spel som vaccation simulator och Gorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@3rk0: Det är helt klart så att ögonen kompenserar efter ett tag, men det beror lite på innehållet i det du tittar på. Rycks du med är det lättare att ignorera men om du exempelvis försöker titta på detaljer (ex text) susar det tillbaka illa kvickt.

Permalänk

Köpte en HTC Vive vid släppet när den kom och även Vive Pro när den dök upp. Det går väl inte annat att säga att VR är fascinerande och "något annat" än man är van vid. Tyvärr efter den tid jag haft VR finns det ganska lite titlar som är intressanta och i mitt fall är det sällan jag drar på mig viven nuförtiden. Har man ekonomin och tycker det "nya" är kul är absolut VR ett köp men jag skulle inte råda någon att äta makaroner ett tag för att ha råd. Så priset är ju relativt till var och en.

Visa signatur

I9 9900K | Aorus Master z390 | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair Hydro H150i PRO | Lian-Li PC-O11 DYNAMIC | MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB Gaming X Trio | Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB M.2 | EVGA SuperNOVA 750W | Samsung 49' CRG9
Vart tog DOS vägen och vem använder Windows tangenten?

Permalänk
Medlem

Äger HP Reverb men väntar på HDR/120Hz/oled annan ny panel med grym kontrast/kraftiga inbyggda hörlurar/gärna sladdfri men kopplad till dator/8K upplösning och sist men inte minst bättre FOV.

Men tills vidare njuter jag av min hp reverb med externa hörlurar. Good nog upplösning för att njuta av 2D material via virtual desktop och tracking/enkelhet för att njuta av vr material.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Äger en Rift och är nöjd med den för tillfället. Känns inte som att den nyligen lanserade "mellangenerationen" är tillräckligt mycket bättre för att det ska rättfärdiga en uppgradering.

Vill nog se foveated rendering, ögonspårning och näst intill perfekt inside out tracking innan jag slår till igen. Dröjer det alltför länge lär jag givetvis uppgradera innan dess, men inte till något av de existerande headseten.

Smärttröskeln går nog vid 4-5 tusen om det är ett headset som verkligen uppfyller ovan nämnda kriterier.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Jag har en Oculus Rift som används flitigt och en PSVR som samlar damm. Överlag nöjd med min Rift men ska jag uppgradera så bör den matcha funktionsmässigt men även stödja högre upplösning och kunna användas trådlöst.

Min PSVR är lite av ett felköp, tanken är dock att använda den för PCVR istället men inte haft tid riktigt.

Nästan tre månader senare väntar jag otåligt på leverans av en Oculus Quest.

Väntar fortfarande på nästa generations VR men kombinationen Rift och Quest blir nog bra fram tills den dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nästan tre månader senare väntar jag otåligt på leverans av en Oculus Quest.

Väntar fortfarande på nästa generations VR men kombinationen Rift och Quest blir nog bra fram tills den dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog säkrast. Oculus har vart mest genomtänkt hittills.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Det är nog säkrast. Oculus har vart mest genomtänkt hittills.

Om inte annat den mest prisvärda premium-lösningen, speciellt efter sommarkampanjen 2017 när Oculus sänkte priset rejält. Riktigt nöjd med mina två år med min Rift dock så har tillräckligt förtroende att Oculus bör förvalta Quest bra nog något år framåt. Är väl lite det där hur länge SoCen i Quest fungerar acceptabelt för att driva VR bara.

Kommer verkligen bli skönt att få köra VR trådlöst. Försöker hålla nere förväntningarna men överlag bör det vara en bättre upplevelse idag än med Rift. Speciellt om Sideloading fungerar bra nog med.

Min tredje VR-lösning jag köper och troligen inte den sista heller.

Permalänk
Medlem

Väntar inte på bättre VR utan på bättre grafikkort. 2080 Ti klarar i flertalet fall inte driva Pimax 5k+ med stabil hög framerate. Pimax 8kX ger 4k per öga, men så länge det inte finns bättre grafikkort är det svårt att motivera bättre VR.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Det går justera upplösningen nedåt med alla headsets. Jag har inga problem få pimax eller reverb att fungera med 2080 ti. De ger skarpare grafik än ex Rift även på ett 1080 ti. Maximera kommer du aldrig kunna göra. Kan ju dra på med massor av supersampling för att döda prestanda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Det går justera upplösningen nedåt med alla headsets. Jag har inga problem få pimax eller reverb att fungera med 2080 ti. De ger skarpare grafik än ex Rift även på ett 1080 ti. Maximera kommer du aldrig kunna göra. Kan ju dra på med massor av supersampling för att döda prestanda.

Finns det något VR-spel med raytracing-stöd i dagsläget? På tal om att döda prestanda.
Kan tänka mig att raytracing skulle kunna vara riktigt häftigt med just VR.

Permalänk
Medlem

Haft HTC Vive, inte riktigt sedan det släpptes men sedan det blev möjligt att köpa i svenska butiker men trots det är det väldigt få spel som tilltalat mig under en lång tid kändes det som att alla spel jag köpte mer testades som någon form av tech-demo och sedan lades på hyllan.

Är än i dag i princip bara Skyrim VR & Beat Saber jag lagt mer än 15-20 minuter på, så högre upplösning, bättre komfort osv i all ära, men först och främst behövs det nog lite fler spel som motiverar mig att spendera en längre tid med vr-headsetet på för att jag ska lägga pengar på något nytt

Annars, vad gäller hårdvara, är det närmast kringutrustning jag önskar mig snarare än bättre headsets, kanske framförallt vad gäller förflyttning. Nu har jag extremt lite med utrymme men även om jag hade haft ett rum dedikerat till roomscale känns det ju som att det skulle ha sina begränsningar och varken "glida fram över marken" eller teleportering känns direkt klockrent som metod för förflyttning i spel med stora öppna världar som t.ex skyrim. Finns ju en del "omnidirectional treadmills", men inget som är ute på konsumentmarknaden vad jag vet? (och hur bra är de egentligen?)