iMac 2012 är seg och "hänger sig"

Permalänk
Medlem

iMac 2012 är seg och "hänger sig"

Har problem med min IMac 2012 då den verkligen är sjukt seg i uppstart och i all typ av användande.
Även fläkten låter som den går på full varv utan att man egentligen gör något särskilt på den. Den hänger så fort man trycker på en ikon för start av tex chrome.

Vad kan jag göra åt detta? Har försökt återställa den via Cmd - r och sen både time machine kopia och nytt macOS men datorn bara visar apple ikonen och "loading" taben men sen händer inget mer.

Vad kan jag göra?

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att disken börjar bli dålig? jag har en MBP 2011 som gjorde liknande som din, jag installerade om den med en SSD istället och problemet var borta. Jag kan inte garantera att så är fallet för dig, men kanske kan vara värt att kolla hur din disk mår?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Din dator är 7 år gammal. Har du öppnat den för att blåsa ut damm några gånger?
Om inte, då har du säkert haft skyhöga temp med tiden och blåsa ut skiten nu kommer inte göra större skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Är det ännu en hårddisk i den så är det prio ett att kolla på. Men du har ju verktyg för att kontrollera vad som belastas och likaså kan du ju kolla upp temperaturen på processorn. Men eftersom en Imac alltid står på ett bord är det nog inte damm som satt igen fläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcoso:

Har problem med min IMac 2012 då den verkligen är sjukt seg i uppstart och i all typ av användande.
Även fläkten låter som den går på full varv utan att man egentligen gör något särskilt på den. Den hänger så fort man trycker på en ikon för start av tex chrome.

Vad kan jag göra åt detta? Har försökt återställa den via Cmd - r och sen både time machine kopia och nytt macOS men datorn bara visar apple ikonen och "loading" taben men sen händer inget mer.

Vad kan jag göra?

Tack för all hjälp.

Testa dessa två, de brukar lösa problemet!

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, ska kika på era tipsa så fort jag kommer hem.
Angående att blåsa ut damm, behöver jag lossa baksidan för att göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcoso:

Har problem med min IMac 2012 då den verkligen är sjukt seg i uppstart och i all typ av användande.
Även fläkten låter som den går på full varv utan att man egentligen gör något särskilt på den. Den hänger så fort man trycker på en ikon för start av tex chrome.

Vad kan jag göra åt detta? Har försökt återställa den via Cmd - r och sen både time machine kopia och nytt macOS men datorn bara visar apple ikonen och "loading" taben men sen händer inget mer.

Vad kan jag göra?

Tack för all hjälp.

Jag startade en tråd för jag vet att min disk är på sista varven, funderar på att sätta i SSD eller kanske köra en extern. Kanske vi kan få lite svar tillsammans på detta, tror vi har ungefär samma bekymmer.

Min tråd: #17897386

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har flyttat denna tråd från Support: Stationära datorer till Apple Mac. Detta så att det blir lättare att hitta till rätt trådar.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcoso:

Tack för all hjälp, ska kika på era tipsa så fort jag kommer hem.
Angående att blåsa ut damm, behöver jag lossa baksidan för att göra detta?

Säkerligen, det underlättar till 99% om du kan komma in i datorn och blåsa rent.

Ny kylpasta på GPU, CPU skulle göra susen.

Dammsug ej PC'n.
Håll fast fläktarna medan du blåser på de.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Är ett himla projekt att öppna upp dem, lyfta ut glaset till skärmen med sugkoppar etc. med risk att man förstör skärmen etc.
Kräver alltsom oftast specialverktyg eller andra delar som man måste ha innan man påbörjar projektet.
Därmed inte sagt att det är omöjligt, finns detaljerade steg för steg instruktioner här:

https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

Observera att det kan bli problem med sensorer etc. om man byter till en icke Apple disk och då finns risk att fläktarna går på 100% hela tiden etc.
Finns lösningar till det mesta dock om man bara undersöker innan man börjar skruva eller köpa på sig grejor.