Permalänk
Medlem

Åskskydd?

Blixten slog tydligen ner här i närheten idag.. tog med sig min 24p switch även fast jag hade den ansluten till ett åskskydd.

Så eftersom det åskskyddet inte fungerar så bra.. eller snarare inte alls? så behöver jag ett nytt, någon som har något tips för att skydda min switch, router och servrar m.m.?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Blixten slog tydligen ner här i närheten idag.. tog med sig min 24p switch även fast jag hade den ansluten till ett åskskydd.

Så eftersom det åskskyddet inte fungerar så bra.. eller snarare inte alls? så behöver jag ett nytt, någon som har något tips för att skydda min switch, router och servrar m.m.?

Lite nyfiken på vilken modell av åskskydd du hade, oftast klarar de bara en smäll sen ska dom kasseras, oftast är det bara en varningslampa som tänds eller en ok-lampa som slocknar.

Har själv några stycken SurgeArrest och en UPS från APC och även ett mellanskydd i elskåpet på fasaden, men inte varit med om någon smäll har tagit något av skydden än så länge.

Är ganska säker på att APC-överspänningsskydden kopplar bort helt när dom löser ut så att elektronik som är inkopplad inte ska kunna ta skada vid nästa smäll.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Åskskydd är hokuspokus imo.
Det händer så snabbt och med otroliga krafter att vanliga konsumentprodukter är bara att glömma.

UPS.
Separata åskledare.

Permalänk
Medlem

+1 på att det är båg med åskskydd för konsumenter.
Kraften i ett åsknedslag som träffar nära har förmågan att hoppa ett par cm-dm och slår ut elektroniken som är inkopplad.

Är den inkopplad på nätverk med vanlig kabel så går åskan genom denne också, så alt inkopplat på nät kan slås ut även om du drar ut elkabeln

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@McZ: Det du kallar åskskydd var nog bara ett överspänningskydd. Om du bor så till att åska är ett problem bör du ta kontakt med en elektriker som kan ge dig råd om hur man ordnar ett riktigt åskskydd. Det lär kosta en del men man får väga det mot risken för större skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Lite nyfiken på vilken modell av åskskydd du hade, oftast klarar de bara en smäll sen ska dom kasseras, oftast är det bara en varningslampa som tänds eller en ok-lampa som slocknar.

Har själv några stycken SurgeArrest och en UPS från APC och även ett mellanskydd i elskåpet på fasaden, men inte varit med om någon smäll har tagit något av skydden än så länge.

Är ganska säker på att APC-överspänningsskydden kopplar bort helt när dom löser ut så att elektronik som är inkopplad inte ska kunna ta skada vid nästa smäll.

Det är något noname sak som jag tänkt byta ut länge, men inte blivit av.. servrarna överlevde iaf ska kolla på SurgeArrest

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Inaktiv

Åskskydds för konsumenter brukar väl heta överspänningsskydd? Detta för att just belysa att deras funktion är att skydda emot överspänning, inte nödvändigtvis klara av extrema såna som ett åsknedslag.

Åska kan sedan slå i olika nära ens elektroniska apparater, idag när strömledningen ligger i backen så är de mest extrema överspänningarna mer ovanliga. Då ens apparat ofta ligger en bit bort.

Billiga överspänningsskydd i sin tur fixar sin tur inte alla överspänningar från åska idag, frågan är om de tar några? Låt oss leka med tanken att ett billigt överspänningsskydd skulle halvera risken att en pryl gick sönder vid åska. Är åskskyddet då hokus pokus?

Det jag dock inte gillar är att konsument överspänningsskydd-tillverkare inte utför så bra tester och det blir lite åt de där pillerna som säljs på hälsokostbutiker. Vissa är ren bluff, andra finns det en viss positiv verkan med etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Det är något noname sak som jag tänkt byta ut länge, men inte blivit av.. servrarna överlevde iaf ska kolla på SurgeArrest

Jag rekommenderar att du skaffar ett riktigt överspänningsskydd och får monterat i elcentralen också, kostar nog mellan 2-5 tusen med arbete men om det räddar lite utrustning så har det betalat av sig.

Något i stil med dessa:
https://obo-bettermann.se/sv-se/produkter/Ny-serie-overspanni...

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Det är något noname sak som jag tänkt byta ut länge, men inte blivit av.. servrarna överlevde iaf ska kolla på SurgeArrest

Finskydd (typ 3) är finskydd, har du problem behöver du grov (typ 1) och mellanskydd (typ 2) också eller någon kombi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Blixten slog tydligen ner här i närheten idag.. tog med sig min 24p switch även fast jag hade den ansluten till ett åskskydd.

Så eftersom det åskskyddet inte fungerar så bra.. eller snarare inte alls? så behöver jag ett nytt, någon som har något tips för att skydda min switch, router och servrar m.m.?

Det beror på hur nära som det slår.

Permalänk
Medlem

Överspänningsskydd (åskskydd på konsumentsidan?) är väl till för att skydda från åsknedslag som vandrar genom elnätet?

Åsknedslag mer eller mindre direkt så finns det väl i stort sett bara ett skydd och det är väl en fysisk brytare med ett ordentligt gap (så det inte kan överföras via en ljusbåge).

mao en fet jävla huvudströmbrytare på ingående elledning och sen äru hyfsat safe

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Åskskydd är en konst att ordna bra och utförandet beror mycket på de lokala förutsättningarna. Att bara ha ett enkelt skydd inne vid en förbrukare kan lika gärna förvärra situationen genom att leda in urladdningen dit.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Avstängd

Jag är oxå nyfiken på vad som räknas som "riktigt åskskydd". Nu bor jag i lägenhet så självfallet finns det åskskydd och åskledare här, men vore intressant att veta ändå. Denna: https://www.komplett.se/product/925449/datorutrustning/kringu...

Den verkar vara en extern strömförsörjare, blir det då så att den "pajas" vid eventuellt åsknedslag istället för allt som är inkopplat till den? Just nu kör jag med att dra ut kontakten ur vägguttaget på mina dyraste prylar, så får bågen göra så gott den kan att hoppa in i kontakten!

EDIT: En sån här: https://www.komplett.se/product/839921/datorutrustning/kringu... har jag till arbetsrummet med dator å tjofs. Den brukar jag bara stänga avbrytaren på ist för att dra ut kabel. Men kanske bättre att den är påslagen för att få ha sitt skydd "aktivt" eller så drar man ut kabeln helt enkelt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En sån här: https://www.komplett.se/product/839921/datorutrustning/kringu... har jag till arbetsrummet med dator å tjofs. Den brukar jag bara stänga avbrytaren på ist för att dra ut kabel. Men kanske bättre att den är påslagen för att få ha sitt skydd "aktivt" eller så drar man ut kabeln helt enkelt?

Överspänningsskydd är det som Svensson tror är åskskydd.
Det finns inget 100% skydd mot blixten.

UPS? Flera åskledare?

Slår skiten ner så kan du ha Supras överspänningsskydd för 2500+
Tro mig, blixten skiter i det. Om det slår fel, så gör det det, vilket det trots allt gör väldigt sällan tack och lov.

edit: Man måste förstå el och dess verkan.
Ett överspänningsskydd liksom jordfelsbrytare är otroligt bra att ha.
Inget snack om saken. Men då snackar vi fel som dessa kan hantera, sjukt snabbt.

Men slår Mr Blixt ner så har dessa inget att sätta emot.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att börja med att analysera riskerna. Det första är lokala förhållanden. Bor du i en lägenhet i stan eller i ett ensamt hus på landet?

Det andra är att skilja på direkta blixtnedslag och överspänningar på el-nätet som skapats av åskvädret en bit bort.

Om det är så illa att du bor i ett hus där elen kommer via den gamla typen av ledningar med blanktråd på isolatorer och har telefonledningar på stolpar kan det bli väldigt otäcka överspänningar. Jag har sett fall där det slagit över mellan ett telejack och ett jordat vägguttag cirka 15 cm bort.

Det expertisen säger är att man bör ha ett grovskydd som tar värsta smällen vid huvudsäkringarna sedan ett mellanskydd vid gruppcentralen och eventuellt ett finskydd vid särskilt känslig utrustning. Man ska också skydda eventuella telefonledningar och antennkablar.

Om det verkar vara risk för direkta blixtnedslag blir det fråga om att installera åskledare.

Allt detta kostar pengar men måste vägas mot möjliga skador. Det räcker med att fråga hur det är att stå vid en uppbränd NAS när man "glömt" att säkerhetskopiera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Överspänningsskydd är det som Svensson tror är åskskydd.
Det finns inget 100% skydd mot blixten.

UPS? Flera åskledare?

Slår skiten ner så kan du ha Supras överspänningsskydd för 2500+
Tro mig, blixten skiter i det. Om det slår fel, så gör det det, vilket det trots allt gör väldigt sällan tack och lov.

edit: Man måste förstå el och dess verkan.
Ett överspänningsskydd liksom jordfelsbrytare är otroligt bra att ha.
Inget snack om saken. Men då snackar vi fel som dessa kan hantera, sjukt snabbt.

Men slår Mr Blixt ner så har dessa inget att sätta emot.

Fast gäller inte samma argument cykelhjälm och bilbälte? Kör man i 300km/h med bilen rakt in i en bergvägg så kvittar både bälte och hjälm.

Vi går idag emot att elstolpar dragna till hus blir ovanliga, så när åska slår ner brukar endast vissa apparater kan gå sönder. Det kan vara så att man har 3 datorer i ens hus, åska tog en av dessa. Där frågan är om ett överspänningsskydd hade räddat den sista? Mer vanligt idag är att ens granne får trasiga apparater men en själv klarade sig.

Jag själv har flera hus längst ute i ödemarken. Inga hus av dessa har trådbunden el typ närmare än 5km bort. Ett åsknedslag där kan orsaka överspänningar, men det är betydligt mindre än förr i tiden och det finns hundratal fastigheter med elutrustning som delar på denna spänningsökning.

Åska kan nog orsaka överspänning vid ström i backen, transformatorer etc. Men chansen att man får så det sprutar en elbåge flera cm ur strömkontakten har minskas.

*edit*
Förtydligande. Jag tror alltså att konsument överspänningsskydd kan skydda emot åska, detta för att åska väldigt sällan för många idag slår ner i närheten. Man ska dock inte tro att billiga överspänningsskydd är ett 100% skydd och det hade varit intressant att veta hur bra de är?

Jag har sett youtubeklipp som visar skitbilliga överspänningsskydd från ebay, dessa innehöll en kontakt, ett stort platshölje och lite sand för att göra den tyngre. Alltså rent bedrägeri, det finns samma laddbara 10 000 mha batterier att köpa som innehåller någon cell och så mycket sand.
Men om man tar ett överspänningsskydd av känt fabrikat för ca 1000kr, så vore det intressant att veta hur bra de skyddar? Det finns "ingen" som tror att de skyddar emot precis alla åsknedslag, så det är ett felaktigt argument emot dem.

Permalänk
Medlem

som sagt - är det en direktträff så är det bara småsmulor kvar och en del detaljer djupt sittande i väggen på andra sidan rummet... har man tur så har det inte startat brand också...

Därför att ha ofta uppdaterad backup på sin server/nas - var, kvittar men det måste göras - är det på egen extern USB-disk så skall den vara _urkopplad_ och undanlagd så att det inte finns något som kan leda ström i dess närhet och hoppa över då inkopplade väggvårtor och anslutna USB-sladdar ger ingen skydd alls utan tvärt om leder in strömmen till hårddisken.

Om blixten redan slagit över 100 meter i luften så är 2 dm luftgap inne i utrustning eller 1 mm isolering i trafon på väggvårtan ingenting om den ser att det är den vägen strömmen skall ledas igenom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av McZ:

Blixten slog tydligen ner här i närheten idag.. tog med sig min 24p switch även fast jag hade den ansluten till ett åskskydd.

Så eftersom det åskskyddet inte fungerar så bra.. eller snarare inte alls? så behöver jag ett nytt, någon som har något tips för att skydda min switch, router och servrar m.m.?

Är du säker på att det gick via elnätet? Hos mig på landet är det minsta problemet elnätet, utan istället mina gamla VDSL-lufttrådar och den inducerade spänning som skapas i alla andra lågspänningskablar när det uppstår starka fält i omgivningen, som vid ett åsknedslag. Det kan ju lika gärna ha gått via någon av nätverkskablarna.

Hursomhelst har jag ändå både dyraste "vanliga" överspänningsskydden från APC och Belkin först och sedan UPS till precis allt. Inget haveri på runt 5 år nu. Innan dess hände något mer eller mindre varje år. Jag drar också ut telefon/VDSL-kabeln utan undantag när jag åker hemifrån.

För att klara direkträffar krävs stora investeringar i åskledare med nergrävd ringledning runt huset, grovskydd för många tiotusentals kronor på inkommande (kallades "ventilavledare" senast jag frågade) och sedan mellan och finskydd inne.

Blixten slog ner mellan tre hus i närheten i somras. Flera träd splittrades, stenar slungades rakt genom plåten på bildörrar och minst två hus fick byta ut hela elcentralen och stora mängder kabel. Helt sönderbränt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Var hemma hos mina föräldrar på Östgötaslätten under en åskstorm for ett antal år sedan, när det var som värst så såg jag ljusbågar fara mellan väggkontaktar och lampknappar... Tror det enda du verkligen kan göra är att dra ur all elektronik och till och med då så kan det skita sig.

Permalänk
Medlem

åskledare om du har eget hus, i lägenhet bo inte på första våningen

finns inget skydd mot upp till 100 000 ampere

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Factorial112:

åskledare om du har eget hus, i lägenhet bo inte på första våningen

finns inget skydd mot upp till 100 000 ampere

Jag fick rycka ut för några år sedan till en lägenhet på tredje eller fjärde våningen pga död dator. Visade sig att blixten gått in via nätverket, vilket jag tyckte var lite märkligt då hyresfastigheter bör ha centralt skydd på ingående.

Lite efterforskning visade att någon jubelidiot hade hängt en nätverkskabel rakt över gården, bla via en tvättställning i metall och diverse lyktstolpar. Detta eftersom den nergrävda kabeln inte fungerade. Under den tiden kom åskan och fick så fin träff att hela nätverket ut till alla lägenheter blev åskledare.

Dumhet är svårt att värja sig mot som vanlig hyresgäst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: hehe jo det är sant... märkligt att blixten färdas genom en så svag kabel, den borde smälta omdelbart
men elektricitet kan vara komplicerat, det behöver inte vara full kraft som går genom kabeln... 10 000 volt & några 100 ampere köttar det mesta

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Factorial112: Blixten har inte gått genom nätverkskabeln. Däremot har överspänningar skapats i nätverkskabeln på grund av åskvädret. Hur kraftiga dessa överspänningar är beror på en massa lokala faktorer.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: japp, jag antar att det rör sig om så stora spänningar som kabeln klarar... det går ju på nån millisekund, efter skadan är skedd kvittar det ju om kabeln brustit eller ej

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Var hemma hos mina föräldrar på Östgötaslätten under en åskstorm for ett antal år sedan, när det var som värst så såg jag ljusbågar fara mellan väggkontaktar och lampknappar... Tror det enda du verkligen kan göra är att dra ur all elektronik och till och med då så kan det skita sig.

Korrekt! Även om kabel är urdragen och ligger 10cm nedanför vägguttaget kan ljusbågen lätt slå över. Men vi pratar om åsknedslag i närområdet, vanligast idag är överspänningar som sprider ut sig från nedslagsplatsen. Om det inte är en direktträff vill säga.
Jag har själv sett på plats någon minut efter att åskan gjort nedslag i en flaggstolpe, gått på ytan på en liten bergsknalle med fuktigt mossa, sträcka på ca 3-4m, och gjort två hål stora som en knytnäve genom betongvägg in i källaren. Var grannens hus som råkade ut för detta. Först då insåg jag verkligen vilka krafter det rör sig om.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Finns inga riktiga åskskydd för normal konsument, försäkring och bakup som gäller.

Installerade "riktigt" i en landstingslokal nyligen men då pratar vi X antal miljoner kronor.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Korrekt! Även om kabel är urdragen och ligger 10cm nedanför vägguttaget kan ljusbågen lätt slå över. Men vi pratar om åsknedslag i närområdet, vanligast idag är överspänningar som sprider ut sig från nedslagsplatsen. Om det inte är en direktträff vill säga.
Jag har själv sett på plats någon minut efter att åskan gjort nedslag i en flaggstolpe, gått på ytan på en liten bergsknalle med fuktigt mossa, sträcka på ca 3-4m, och gjort två hål stora som en knytnäve genom betongvägg in i källaren. Var grannens hus som råkade ut för detta. Först då insåg jag verkligen vilka krafter det rör sig om.

satt för många år sen i bilen & väntade på tjejen som gjorde nåt ärende... råkade titta på just rätt håll, när blixten slog ned i ett träd 30-40 meter bort...

såg helt sjukt ut, trädet exploderade... bara flisor som svävade i luften & en meter lång stubbe kvar

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Opatagio:

Korrekt! Även om kabel är urdragen och ligger 10cm nedanför vägguttaget kan ljusbågen lätt slå över. Men vi pratar om åsknedslag i närområdet, vanligast idag är överspänningar som sprider ut sig från nedslagsplatsen. Om det inte är en direktträff vill säga.
Jag har själv sett på plats någon minut efter att åskan gjort nedslag i en flaggstolpe, gått på ytan på en liten bergsknalle med fuktigt mossa, sträcka på ca 3-4m, och gjort två hål stora som en knytnäve genom betongvägg in i källaren. Var grannens hus som råkade ut för detta. Först då insåg jag verkligen vilka krafter det rör sig om.

Jag gjorde själv misstaget att inte hänga xDSL-proppen tillräckligt långt från uttaget när jag drog ur den. Hängde den av bekvämlighetsskäl på gaveln till hyllan, 10-15cm från uttaget. En dag blev det så höga spänningar vid åska att det slog över och eldade modemet. Numera lägger jag den på golvet, typ en meter ifrån.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

+1 på att det är båg med åskskydd för konsumenter.
Kraften i ett åsknedslag som träffar nära har förmågan att hoppa ett par cm-dm och slår ut elektroniken som är inkopplad.

Är den inkopplad på nätverk med vanlig kabel så går åskan genom denne också, så alt inkopplat på nät kan slås ut även om du drar ut elkabeln

Du kan inte skydda dig med något skydd om det smäller så nära att du får ljusbågar på flera centimeter eller decimeter.
Varken för privatkonsumenter eller dyrare grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Du kan inte skydda dig med något skydd om det smäller så nära att du får ljusbågar på flera centimeter eller decimeter.
Varken för privatkonsumenter eller dyrare grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Och som jag skrev ovanför att bilbälte inte alls hjälper om man kör 300km/h med bilen rakt in i en bergvägg. Det kvittar om man så köper en rallystol med 5 punktsbälte, det är ändå kört i extremfallen.