SweClockers fräschar upp juldatorn – nytt grafikkort för ökad spelprestanda

Permalänk
Melding Plague

SweClockers fräschar upp juldatorn – nytt grafikkort för ökad spelprestanda

Det har snart gått ett halvår sedan SweClockers sydde ihop redaktionens julpaket. Så, frågan lyder – vad behöver bytas ut för att fräscha upp systemet för våren?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt grym dator prisvärd dator! Borde krossa det mesta i 1080p och hänga på riktigt bra i 1440p.

Det är ju synd att man är tvungen att betala RTX-skatt för ett så bra kort. Ett "GTX2060" hade med stor sannolikhet ägt marknaden på ett pris på runt 3000-3500sek. (Baserat på nuvarande pris på 2060/1660ti).

Permalänk
Medlem

RTX 2060FE kom tillbaka in i lager den 12:e april, och sålde snabbt slut. Jag hade tur och fick tag i ett då

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

500 kr mindre för en snabbare disk (fortfarande 1TB) som du lägger på ett kit med B-die i stället och denna PC är riktigt bra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ska även passa på att säga att 2060 FE är till skillnad från partnertillverkarnas varianter och övriga FE modeller INTE fabriksöverklockad. Bra för folk som jagar de sista 2-3 procenten och inte vill överklocka själva att veta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av marcusOCZ:

500 kr mindre för en snabbare disk (fortfarande 1TB) som du lägger på ett kit med B-die i stället och denna PC är riktigt bra.

Släng gärna in länkar till alternativen!

Permalänk
Medlem

Asus ROG Strix B450-F Gaming har dålig VRM-kylning och är dessutom onödigt dyrt. Ryzen 5 serien är bra av en anledning och det är pris/prestandaförhållandet. Ryzen 5 2600 är det prisvärda alternativet. Överklockat med stockkylaren så är det vadå 5% långsammare än 2600X överklockat med dess stocklylare? Dvs 2600X kostar 100:- mer per procentenhet i prestandaövertag jämfört med Ryzen 5 2600. Det gör Ryzen 5 2600 det bättre valet. Vad gäller B450 moderkort så finns det kort för 850:- som gör jobbet lika bra som de dyrare moderkorten. ASRock B450M Pro4 för 850:- är ett bra exempel på detta.

Sen har jag svårt med RTX 2060. Prestandan är inte bra nog för real time raytracing och utöver det så är det bara marginellt snabbare än GTX 1660 ti, men med en prisökning på 1000:-

Personligen hade jag nog slagit till på Vega 56 för ca 3300:- som det går att få tag på för just nu. 8GB HBM2 känns som att det skulle kunna ge lite längre livslängd om fine wine får verka?

Det finns många hundralappar att spara in vad gäller "vårdatorn". Med den där budheten hade jag försökt få till ett intelsystem med i7 8700K eller 9700K.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tycker om mATX:

Typ

Produkt

Cirkapris

CPU

AMD Ryzen 5 2600

1 790 kronor

Moderkort

Asus TUF B450M-Plus Gaming

1 149 kronor

Minne

Corsair Vengeance LPX 16 GB

1 090 kronor

Grafikkort

Nvidia Geforce RTX 2060 FE

3 999 kronor

SSD

Samsung 860 EVO 1 TB

1 790 kronor

Chassi

Fractal Design Define C Mini

890 kronor

Nätaggregat

Corsair RM650x 650 W

950 kronor

Totalt (ca):

11 700 kronor

Även alternativ på Moderkort + en R5 2600 istället för en R5 2600X. Finns fina guider om hur man överklockar lite om det skulle finnas intresse. Annars presterar R5 2600X väldigt fint ur lådan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Släng gärna in länkar till alternativen!

Sorry, trodde jag gjorde det i en edit.

Hårddisk:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4906050

Minne: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4814236

Bägge delar skulle få upp prestandan rätt så bra i en del applikationer och spel.

Hade nog dessutom valt ett Meshify om jag skulle ha ett Fractal Design på grund av mycket bättre prestanda på kylning. Öppen front gör stor skillnad.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra det här moderkortet är, men så länge det fungerar så kommer den här datorn utprestera vårdatorn till ungefär samma pris. 500GB istället för 1TB dock. Undantaget är lite svagare grafikprestanda. Men CPU-prestandavinsten är så pass mycket större än grafikprestandförlusten att jag hade varit villig att offra detta alla dagar i veckan. Annars hade jag gått upp 300:- och valt Vega 56.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ryzen ftw!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

Asus ROG Strix B450-F Gaming har dålig VRM-kylning och är dessutom onödigt dyrt. Ryzen 5 serien är bra av en anledning och det är pris/prestandaförhållandet. Ryzen 5 2600 är det prisvärda alternativet. Överklockat med stockkylaren så är det vadå 5% långsammare än 2600X överklockat med dess stocklylare? Dvs 2600X kostar 100:- mer per procentenhet i prestandaövertag jämfört med Ryzen 5 2600. Det gör Ryzen 5 2600 det bättre valet. Vad gäller B450 moderkort så finns det kort för 850:- som gör jobbet lika bra som de dyrare moderkorten. ASRock B450M Pro4 för 850:- är ett bra exempel på detta.

Sen har jag svårt med RTX 2060. Prestandan är inte bra nog för real time raytracing och utöver det så är det bara marginellt snabbare än GTX 1660 ti, men med en prisökning på 1000:-

Personligen hade jag nog slagit till på Vega 56 för ca 3300:- som det går att få tag på för just nu. 8GB HBM2 känns som att det skulle kunna ge lite längre livslängd om fine wine får verka?

Det finns många hundralappar att spara in vad gäller "vårdatorn". Med den där budheten hade jag försökt få till ett intelsystem med i7 8700K eller 9700K.

Många intressanta synpunkter! Absolut, Asus-kortet är förhållandevis dyrt för en B450-modell, och många klarar sig säkerligen på billigare modeller. Vi har dock goda erfarenheter ihop med det kortet samtidigt som det bjuder på både roligare integrerat nätverk och ljudlösning än exempelvis Asrock B450M Pro4. Sen är det givetvis upp till var och en hur mycket man värdesätter sådant.

Gällandes processorerna utgår vi inte från att någon som köper detta system ska hoppa på överklockning utan istället vill vi kunna garantera en prestandanivå ur kartong. Ryzen 5 2600 är en väldigt prisvärd processor, och speciellt om man väljer att överklocka den. I de fallen skulle jag dock vilja använda en annan kyllösning då Wraith Stealth som medföljer är rätt mycket tristare än Wraith Spire som bundlas med 2600X, och då äts en del av prisskillnaden upp där.

När vi kommer till grafikkort är det utan tvekan en prioriteringsfråga. Det Geforce GTX 1660 Ti-kortet från Palit som säljs nu för runt 3 000 kronor är utan tvekan riktigt prisvärt, men jag skulle däremot inte säga att det är en marginell prestandaskillnad mellan GTX 1660 Ti och RTX 2060. Önskar man spela i exempelvis 1440p ligger det sistnämnda runt 19 procent ovanför 1660 Ti. Vega 56 är också ett intressant alternativ, men blowermodellen från MSI för 3300 kr har verkligen inte världens roligaste kyllösning.

Men ja, det går definitivt att spara in ett antal hundralappar på vårdatorn, och detta gäller även juldatorn och de tidigare vinterdatorerna. Tanken med dessa har aldrig varit att klämma ut högsta möjliga beräkningskraft för minsta möjliga peng, för då hade vi nog sparat in betydligt mer på både chassi och nätaggregat. Tanken är istället att plocka ihop ett välbalanserat system med trevliga komponenter som man kan växa i under många år framöver.

Sist men inte minst är det jättekul att få andras syn på vilka komponenter som värdesätts mest eller hur olika personer prioriterar. Det är ändå det som är poängen med att bygga sin egen dator – att få skräddarsy allt efter egna behov.

Skrivet av marcusOCZ:

Sorry, trodde jag gjorde det i en edit.

Hårddisk:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4906050

Minne: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4814236

Bägge delar skulle få upp prestandan rätt så bra i en del applikationer och spel.

Hade nog dessutom valt ett Meshify om jag skulle ha ett Fractal Design på grund av mycket bättre prestanda på kylning. Öppen front gör stor skillnad.

Intel 660P är en jäkligt intressant SSD-enhet, men skulle gärna vilja se QLC NAND bli lite mer varm i kläderna innan vi rekommenderar det i den här typen av bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vet inte hur bra det här moderkortet är, men så länge det fungerar så kommer den här datorn utprestera vårdatorn till ungefär samma pris. 500GB istället för 1TB dock. Undantaget är lite svagare grafikprestanda. Men CPU-prestandavinsten är så pass mycket större än grafikprestandförlusten att jag hade varit villig att offra detta alla dagar i veckan. Annars hade jag gått upp 300:- och valt Vega 56.

https://komponentkoll.se/bild/NKily.png

Vänta nu, I ena inlägget klandrar du Asus B450 för att ha för dålig VRM (vilket det absolut inte har) medans i detta inlägg föreslår du ett kort med ytterst tveksam sådan, dessutom med en cpu vi vet sätter många moderkort på gränserna när det gäller just VRM. Dessutom väljer du nästan 20% mindre prestanda på grafikkortet och 50% mindre prestanda på hårddisken. I vilka spel är din pc snabbare?

Dessutom får du nog vänta ett halvår innan du får tag på en 8700k till 4199 hos power.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Många intressanta synpunkter! Absolut, Asus-kortet är förhållandevis dyrt för en B450-modell, och många klarar sig säkerligen på billigare modeller. Vi har dock goda erfarenheter ihop med det kortet samtidigt som det bjuder på både roligare integrerat nätverk och ljudlösning än exempelvis Asrock B450M Pro4. Sen är det givetvis upp till var och en hur mycket man värdesätter sådant.

Gällandes processorerna utgår vi inte från att någon som köper detta system ska hoppa på överklockning utan istället vill vi kunna garantera en prestandanivå ur kartong. Ryzen 5 2600 är en väldigt prisvärd processor, och speciellt om man väljer att överklocka den. I de fallen skulle jag dock vilja använda en annan kyllösning då Wraith Stealth som medföljer är rätt mycket tristare än Wraith Spire som bundlas med 2600X, och då äts en del av prisskillnaden upp där.

När vi kommer till grafikkort är det utan tvekan en prioriteringsfråga. Det Geforce GTX 1660 Ti-kortet från Palit som säljs nu för runt 3 000 kronor är utan tvekan riktigt prisvärt, men jag skulle däremot inte säga att det är en marginell prestandaskillnad mellan GTX 1660 Ti och RTX 2060. Önskar man spela i exempelvis 1440p ligger det sistnämnda runt 19 procent ovanför 1660 Ti. Vega 56 är också ett intressant alternativ, men blowermodellen från MSI för 3300 kr har verkligen inte världens roligaste kyllösning.

Men ja, det går definitivt att spara in ett antal hundralappar på vårdatorn, och detta gäller även juldatorn och de tidigare vinterdatorerna. Tanken med dessa har aldrig varit att klämma ut högsta möjliga beräkningskraft för minsta möjliga peng, för då hade vi nog sparat in betydligt mer på både chassi och nätaggregat. Tanken är istället att plocka ihop ett välbalanserat system med trevliga komponenter som man kan växa i under många år framöver.

Sist men inte minst är det jättekul att få andras syn på vilka komponenter som värdesätts mest eller hur olika personer prioriterar. Det är ändå det som är poängen med att bygga sin egen dator – att få skräddarsy allt efter egna behov.

Intel 660P är en jäkligt intressant SSD-enhet, men skulle gärna vilja se QLC NAND bli lite mer varm i kläderna innan vi rekommenderar det i den här typen av bygge.

Hum... enligt hardware unboxed så är VRM-kykningen på asus b450 strixkortet en besvikelse. Kanske dpelar mindre roll med en 6-kärnig cpu men ändå. Det är absolut inget dåligt system. Men Ryzen 5 2600/X känner jag hör hemma i kanske lägre delen av mellansegmentet sett till totalkostnaden. För 13k-ish skulle i alla fall jag förvänta mig högre cpu-prestanda. 2060 är kanske inte bara marginellt snabbare alla gånger men jag tycker nog priset är i högsta laget sett till vad man får. Personligen hade jag nog parat ihop Ryzen 5 2600 med typ RX 570. Men å andra sidan är jag en snål jävel. Ska bli kul att se vad man får för 3000:- när navi släpps. Där går min smärtgräns för grafikkort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vet inte hur bra det här moderkortet är, men så länge det fungerar så kommer den här datorn utprestera vårdatorn till ungefär samma pris. 500GB istället för 1TB dock. Undantaget är lite svagare grafikprestanda. Men CPU-prestandavinsten är så pass mycket större än grafikprestandförlusten att jag hade varit villig att offra detta alla dagar i veckan. Annars hade jag gått upp 300:- och valt Vega 56.

https://komponentkoll.se/bild/NKily.png

Skulle inte offra 500 GB SSD, GPU prestanda och kvalitets PSU för 10-20 FPS mer i CS:GO. I de flesta spel är man GPU begränsad. Dessutom kan man droppa in en Zen 2 CPU i moderkortet senare om det behövs.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Du har helt rätt marcusOCZ är ute och cyklar vad det gäller VRM, så här är facit:

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Chris_Kadaver: Du har helt rätt marcusOCZ är ute och cyklar vad det gäller VRM, så här är facit:
https://i.redd.it/7n48gewun0p21.png

Precis vad jag hade för mig. Asus strix är sämre än asrocks pro 4-moderkort som finns för omkring 800:- Jag skulle inte överväga att köpa något annat för en dator i mellansegmentet. Ryzen 5-serien är bra så länge den är prisvärd och det tycker jag den slutar vara när man bumpar upp priset för plattformen till onödigt höga prisnivåer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Varför inte 860 1TB QVO?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har jag missat allt eller finns det ingen kortare presentation av prestandan? 😊

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Vad sysslar egentligen Emil med drygt en minut in i filmen? Ser ut som om han mäter avståndet till mikrofonen eller nåt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Tycker att eftersom ni bygger en speldator så ska det vara Intel, Visst prisvärd osv osv budget osv osv men i7orna har visat sig att hålla 5år at least så varför bygga en dator som systemet måste uppgraderas snabbare på.
Om ni hade velat hade ni kunnat bygga en dator som är mer framtidssäker med 9700K med bra kylning som noctua d15 750w psu mycket som kan återanvändas när man ska uppgradera.
Så med andra ord lägg 2K mer för något som håller längre och som man kan återanvända.
Jag hade gärna betalat 2K mer för ett system som håller flera år längre än att behöva byta ut allt vid nästa uppgradering.
Gpu är en vara man byter ofta men inte hela datorn och tyvärr så är era datorbyggen budgetbyggen som inte kommer att hålla i flera år plus att de kommer att tappa mycket mer i begagnat värde när de ska säljas.

MVH.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

4 saker som jag skulle valt annorlunda:

- Moderkortet onödigt dyrt för något med dålig VRM design. MSI B450 Mortar är bättre och kostar 300kr mindre.
- Byt till 3200Mhz RAM, kostar samma så det är ju bara onödigt att köpa långsammare.
- SSD:n är helt onödigt dyr. T.ex. Crucial MX500 har i praktiken samma prestanda och kostar ~350kr mindre.
- Grafikkortet. Ett 2060FE har ca 5-10% bättre prestanda än ett referens Vega 56. Ett bra Vega 56 som t.ex Powercolor Red Dragon kostar just nu 600kr mindre än ett 2060 och då är nog skillnaden snarare 5% i grundutförande än 10%. 5% prestanda är inte värt 600kr imo, och då överklockar dessutom Vega 56 mycket bättre än 2060.

Går att spara över 1000kr med tipsen ovan.

Permalänk
Medlem

Får glädjetårar av att se dom ikoniska som ligger bakom varför jag vart aktiv på SweC. <3

På tala om RAM så har det inte bara gått ner sedan Vinterdator 2018, det har gått ner extremt sen jag köpte 32GB Februari för 3 800, som jag såg nu kostar 2 849 Kr.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hur stor blir skillnaden mellan R5 2600X och i5 9400 egentligen? Om man vill köra med intel istället.

Permalänk
Relik 📜

Tack för all feedback och alla förslag, jättekul!

Tanken var aldrig att bygga ett helt nytt system, utan att byta det som skavde mest. Jag tror med facit i hand vi gjorde oss en otjänst att kalla det "SweClockers vårdator", det sätter vissa förväntningar vi inte försöker uppfylla..

Kontext till artikeln är kort och gott att vi såg juldatorn bli rekommenderad i forumet. Det kändes märkligt ett halvår senare, så vi ställde frågan till oss själva "vilken del skulle vi byta ut för att göra den mer 2019?". Svaret blev i kör "grafikkortet", och där står vi! Skulle vi göra ett helt nytt system från grunden idag hade det varit en annan sak!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Vega 56 finns för runt 3200 just nu och är ett betydligt mer prisvärt kort än 2060.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Vega 56 finns för runt 3200 just nu och är ett betydligt mer prisvärt kort än 2060.

Jag hade nog valt RTX2060 över ett Vega 56 för samma peng. Sweclockers tester

Permalänk
Gallerikonnässör

Även om jag förstår att ett Vega 56 för 3200-3400 är ett vettigt kort så fallerar det helt på att MSI RX Vega 56 Air Boost kostar 3290kr i _EN_ butik. Nästa steg är på 3629 vilket inte alls är lika attraktivt.
Det är samma visa med PowerColor Radeon RX Vega 56 Red Dragon. Det kostar 3390kr i en butik, sen 5106 i den andra!
Vega 56 är alltså inget kort att rekommendera till stora massor!

Källor:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4605330
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4772939

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Haha sjukt likt datorn jag ska bygga till en bekant, skiljer sig på några punkter.
Satt och plockade ihop detta i måndags, siljer sig på CPU tog inte X versionen då dom klockar det samma, samt en sanbbare M2 ssd (vet att denna har problem vi extremt stora skrivningar men drabbar inte en som bara spelar/normal användare) och annat moderkort, bättre VRM och billigare.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=614518&view=c

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Gått en liknande väg för mitt bygge som blev klart förra veckan.
Men:
Billigare SSD.
Dyrare kylning
1660ti med ny fläkt.
Samt givetvis Itx.

Som sagt ovan så ligger 2600 i sjukt bra prisnivå så även om det begränsar överklockningwn gentemot X varianten så finns det inget som matchar det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.