Finns det en marknad för "gamla" Hårddiskar?

Permalänk

Finns det en marknad för "gamla" Hårddiskar?

Hej!

För några år sedan så provade jag på att köra en Synology NAS hemma, det var intressant, men tiden fanns inte där just då för att att sätta mig in i det tillräckligt just då så jag sålde den efter ett år.

När jag gjorde mig av med NAS:en så valde jag att behålla de 5st WD Red hårddiskarna som jag hade använt ifall jag skulle få ett sug för att försöka igen, men nu så där ett år senare så kan jag inte se mig själv lägga tid/pengar på det inom närtid.

Så min fråga är, får man något för de hårddiskarna? Är det realistiskt att få typ 600 styck för dem? och är det ett problem att jag inte blåste hårddiskarna innan jag gjorde mig av med NAS:en?

Modellen av hårddisk är: WD Red SOHO NAS 3TB 3.5" SATA-600

De var konfigurerade i DSM som Synology hybrid raid konfiguration okrypterat. Jag använde NAS.en bara som plex-server men är det något jag behöver oroa mig över att eventuell köpare kan komma åt mina kontouppgifter (+alla filmer) på Plex och Synology om de återskapar enheten eller är det bara sälja som det är?

Jag är tacksam för hälp/info jag kan få.

Visa signatur

Main: Chassi: Corsair Obsidian 350D|Mb: Asus ROG Maximus VI GENE |Cpu: i7 4770k|Kylning: Corsair H60 V2 |Gpu: EVGA GTX 780Ti KINGPIN edition|RAM: Kingston HyperX Predator Beast 16gb|Psu: Corsair HX850|SSD:Samsung EVO 840 512Gb, Samsung EVO 850 512Gb, Samsung EVO 850 120Gb |

Permalänk
Medlem

Det är bara att dra ut S.M.A.R.T rapporter och lägga ut dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

Det är bara att dra ut S.M.A.R.T rapporter och lägga ut dom

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, får försöka koppla in dem efter jobb, tror jag har extra kablar hemma så att jag koppla in dem (då kan jag ju passa på att formatera också)

Visa signatur

Main: Chassi: Corsair Obsidian 350D|Mb: Asus ROG Maximus VI GENE |Cpu: i7 4770k|Kylning: Corsair H60 V2 |Gpu: EVGA GTX 780Ti KINGPIN edition|RAM: Kingston HyperX Predator Beast 16gb|Psu: Corsair HX850|SSD:Samsung EVO 840 512Gb, Samsung EVO 850 512Gb, Samsung EVO 850 120Gb |

Permalänk

Ok, hårddiskarna är formaterade och jag har sparat ner S.M.A.R.T rapporter så jag är redo att lägga ut. Men hur är det med priset? Får man sålt dem för 600kr?

Visa signatur

Main: Chassi: Corsair Obsidian 350D|Mb: Asus ROG Maximus VI GENE |Cpu: i7 4770k|Kylning: Corsair H60 V2 |Gpu: EVGA GTX 780Ti KINGPIN edition|RAM: Kingston HyperX Predator Beast 16gb|Psu: Corsair HX850|SSD:Samsung EVO 840 512Gb, Samsung EVO 850 512Gb, Samsung EVO 850 120Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victorino:

Ok, hårddiskarna är formaterade och jag har sparat ner S.M.A.R.T rapporter så jag är redo att lägga ut. Men hur är det med priset? Får man sålt dem för 600kr?

Kolla tradera på avslutade auktioner, gick en WD red 3tb för 750:- för två veckor sedan så 600:- lär väl inte vara någon omöjlighet, min erfarenhet av att sälja disk på tradera är att folk skiter i / inte har en aning om vad S.M.A.R.T rapport är

Permalänk
Skrivet av Linus:

Kolla tradera på avslutade auktioner, gick en WD red 3tb för 750:- för två veckor sedan så 600:- lär väl inte vara någon omöjlighet, min erfarenhet av att sälja disk på tradera är att folk skiter i / inte har en aning om vad S.M.A.R.T rapport är

Okej, Jag tänkte lägga upp dem här på köp och sälj.

Visa signatur

Main: Chassi: Corsair Obsidian 350D|Mb: Asus ROG Maximus VI GENE |Cpu: i7 4770k|Kylning: Corsair H60 V2 |Gpu: EVGA GTX 780Ti KINGPIN edition|RAM: Kingston HyperX Predator Beast 16gb|Psu: Corsair HX850|SSD:Samsung EVO 840 512Gb, Samsung EVO 850 512Gb, Samsung EVO 850 120Gb |

Permalänk

Tack för hjälpen Garmzon och Linus! Jag har lagt ut dem på köp och sälj nu.

Visa signatur

Main: Chassi: Corsair Obsidian 350D|Mb: Asus ROG Maximus VI GENE |Cpu: i7 4770k|Kylning: Corsair H60 V2 |Gpu: EVGA GTX 780Ti KINGPIN edition|RAM: Kingston HyperX Predator Beast 16gb|Psu: Corsair HX850|SSD:Samsung EVO 840 512Gb, Samsung EVO 850 512Gb, Samsung EVO 850 120Gb |

Permalänk
Medlem

Du borde tömma diskarna. Det som MS kallar formatering ( Endast tillverkaren kan göra en riktig formatering) är bara skapande av filsystem och raderar inte annat data på disken än det som skrivs över av filtabellen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag kör 1 överskrivning (jodå, det räcker med 1), slumpvis data med programmet Hardwipe när jag säljer diskar som jag har haft data på: http://www.hardwipe.com/download.html
Vanlig formatering räcker inte, som fagerja säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag kör 1 överskrivning (jodå, det räcker med 1), slumpvis data med programmet Hardwipe när jag säljer diskar som jag har haft data på: http://www.hardwipe.com/download.html
Vanlig formatering räcker inte, som fagerja säger.

Vad får dig att tro att det inte går att återskapa data som är överskriven?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Vad får dig att tro att det inte går att återskapa data som är överskriven?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa ett verkligt exempel på data återskapade med rimliga ekonomiska resurser efter en omskrivning.

Med rimliga så menar jag för pengar som en vanlig privatperson skulle kunna uppbringa.

Är det extremt känsliga data så är det väldigt billigt att fysiskt förstöra hårddisken istället.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Vad får dig att tro att det inte går att återskapa data som är överskriven?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tror du att det går? (jag antar att du tror det)

Det finns inga belägg för att det skulle gå. Det finns en teori som lades fram 1996 men det är inget som har visats i praktiken och det gällde ju den tidens hårddiskar:
https://www.nber.org/sys-admin/overwritten-data-gutmann.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Data_erasure#Number_of_overwrit...

https://www.cybrary.it/0p3n/digital-age-data-recovery-myths/

https://www.sweclockers.com/artikel/18536-sweclockers-besoker...

Citat:

Ibas slåss dagligen mot påståendet att en hårddisk behöver skrivas över flera gånger innan den är fullkomligt raderad. Detta är enligt företaget en kvarleva från äldre tider då det var svårt försäkra sig om att alla områden blev överskrivna på hårddisken vid en körning. Med dagens hårddiskar och mjukvara är inte detta längre ett problem, och förutsatt att samtliga områden har skrivits till så är det omöjligt att utvinna datan ur enheten igen.