AMD och Cray bygger Frontier – superdator på 1,5 exaflops

Permalänk
Melding Plague

AMD och Cray bygger Frontier – superdator på 1,5 exaflops

AMD och superdatortillverkaren Cray ska tillsammans bygga ett system för AI-beräkningar på exaflops-nivå, något som väntas göra den snabbast i världen och det med god marginal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Over 1.21 jigga-flops and it will run Crysis

Hoppas de ska lära ett neuralt nätverk att koda neurala nätverk på den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Äntligen slår AMD Nvidia på fingrarna. Hur mycket kommer den kosta?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Äntligen slår AMD Nvidia på fingrarna. Hur mycket kommer den kosta?

Står ju i artikeln, nästan 6 miljarder kronor.

Permalänk
Medlem

Verkar ju både bli fina intäkter och fin PR för AMD. Kul!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Äntligen slår AMD Nvidia på fingrarna. Hur mycket kommer den kosta?

CORAL-2 upphandlingen innefattar 3 system, Aurora 21 (Intel), Frontier (AMD) och El Capitan - skulle väl inte vara någon större skräll om IBM+Nvidia/Mellanox knep El Capitan kontraktet med tanke på Summit/Sierra.

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer det att dröja innan de första bilderna på anställda som använder den för att lägga harpan dyker upp?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Kommer datorn kunna kracka lösenord också?

Permalänk
Medlem

Äntligen!: "ha tillräcklig nätverksbandbredd för att ladda ned 100 000 HD-filmer på en sekund..."
Äntligen en superdator som har en vettig användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Klart att det ska vara AMD, vem annars, ingen annan kan.

Permalänk
Medlem

Jag tar en tack.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Swedman18: En enkel överslagsräkning ger mig att bruteforce av 64bits WEP (riktigt gamla WLAN) borde ta ca 12.3s. Går du upp till 128 bits AES (många moderna och halvmoderna kryptostandarder) blir bruteforcetiden istället korta 120 miljarder år. Så vissa lösenord, visst. Andra kräver lite tålamod.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att släppa facklan till nästa livsform. Alla insekter vi skulle levt på börjar dö ut och massor av arter är hotade. Känns passande om AI tog över som enbart kräver elektricitet för att leva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tydligen fick man en tshirt och 2 fria spel med dessutom när man köpte den här datorn.

Nejdå. Kul att se AMD få in en massa kapital men vi måste väl ändå ge Cray credit för utan deras lösningar hade det inte varit möjligt.
Jag vill ha en gammal cray som soffa hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas någon specad effekt än men anandtech gissar på 30 MW.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Nerdpron

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nerdpron

Skickades från m.sweclockers.com

100.000 HD filmer/sekund av inte bara Nerdpron, utan även av den vanliga varianten

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

100.000 HD filmer/sekund av inte bara Nerdpron, utan även av den vanliga varianten

Pun intended

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lite för lat för att googla vad andra superdatorer kostat, men knappt 6 miljarder låter förhållandevis billigt?
Tycker överlag att beräkningskraft är grymt billigt nuförtiden. Mycket trevlig utveckling och kul för AMD.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Den borde heta Cray-cray, för det är vad det låter som att den är.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tänk den som lyckas hacka sig in på den datorn och använda den till att gräva någon kryptovaluta i 2 minuter, då är pensionen säkrad.

Permalänk
Medlem

"Kommer att heta skynet"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu vet vi vad som hände med Threadripper😋 Skämt åsido, givet att intel bygger en superdator för samma beställare som bara når 2/3 av samma beräkningskraft, så borde det kunna betyda att AMD har en fördel i förhållande till vad det nu är som sätter begränsningen för ett sådant här bygge vad gäller cpu och/eller plattform (inklusive gpu). Intressant att de kan konkurrera på lika villkor.

Permalänk
Avstängd

CRYSIS ANYONE?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

1,5 Exaflops mot 0,2 Exaflops.....känns som den snabbaste i världen är rätt kass jämfört med vad som kommer. Är ju 7,5 ggr snabbare!

Man undrar när de kommer skapa en GAI (General Artificial Intelligence).... känns som det ligger nära i tiden....

Deepmind med Alpha Starcraft på den.....ggr No re!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Låter väl imponerande, men kan den lira Crysis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

När får ni in denna till testlabbet då?

Permalänk
Inaktiv

SkyNet när det startade hade 90 teraflops beräkningskraft.
Denna dator har 1,5 exaflops = 1 500 000 teraflops.
Nej, jag kan ej komma på några risker med denna dator.

Nå datorn ska användas till forskning för Artificiell intelligens och om jag känner såna nördar rätt så kommer de bygga en virtuell flick/pojkvän av datorn..
Jag ser mig forskaren komma hem till sin partner och säga att jag vill göra slut för jag har träffat en annan, partnern undrar vem och får sedan veta att det var en dator som forskaren var otrogen med. hehe

Permalänk
Medlem

Roligt att det blir ett skifte nu med nya superdatorer.
Undrar förövrigt om någon har funderat på att bygga "serverhallarna" på höjden istället. Visst, värmen stiger, men borde väl gå att leda ut den på sidan och låta den stiga kontrollerat till en turbin på toppen?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Lite för lat för att googla vad andra superdatorer kostat, men knappt 6 miljarder låter förhållandevis billigt?
Tycker överlag att beräkningskraft är grymt billigt nuförtiden. Mycket trevlig utveckling och kul för AMD.

Dom två som leder Top500 listan kostade 325 miljoner dollar tillsammans.
Men dom kanske fick mängd rabatt när dom köpte flera samtidigt

1 Summit - IBM Power System AC922, IBM POWER9 22C 3.07GHz, NVIDIA Volta GV100, Dual-rail Mellanox EDR Infiniband , IBM DOE/SC/Oak Ridge National Laboratory United States
2,397,824 Cores

2 Sierra - IBM Power System S922LC, IBM POWER9 22C 3.1GHz, NVIDIA Volta GV100, Dual-rail Mellanox EDR Infiniband , IBM / NVIDIA / Mellanox DOE/NNSA/LLNLUnited States
1,572,480 Cores

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.