Så fungerar 5G i mobiltelefoner

Permalänk
Avstängd

Finns det något annat land som har implementerat 5G eller blir Sverige först i världen? Andra länder som redan har det: har de förvandlats till zombies ännu?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av varget:

@nikka Tack för en ny så fungerar. Men jag är faktiskt en aning besviken. Jag måste väl säga från början att jag jobbar inte med radio och finner inte radio i närheten så intressant som allt annat som 5G erbjuder. Men hela grejen med 5G är så mycket mer än frekvensspektrum, även om man är radionörd kan man prata i timmar om just nyheterna i radiodelen. Men det jag stör mig på mest är att resten av nätet helt försummas. Jag förstår att det kanske är lite för komplicerat att förklara i detalj hur ett mobilnät funkar men att åtminstone beskriva varför det kan bli lägre latens och högre kapacitet även ut mot Internet. Eftersom du haft ett par bra genomgångar om hur en ISP funkar skulle detta väldigt fint kunna knytas ihop för att ge en helhets bild om hur går trafiken från din telefon till Sweclockers server.

Tack för konstruktiv feedback. Din kommentar ligger nu i min Onenote-planeringsbok för framtida avsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Har också undrar varför det är betydligt billigare och bättre villkor på finska sidan än svenska. Tex Telia som är finskt har betydligt bättre deals på finska sidan än på svenska.

För att regeringen lagstadgar så det gynnar medborgarna i första hand.
Första landet i världen att lagstifta om att alla har en given rätt till bredband (2010, 1mbit/s minst) och att operatörerna var tvungna att enligt lag tillhandahålla bredband även ute i glesbygden om dom skulle få vara operatörer. Det är 100% täckning sedan 2010 och om jag har fattat rätt är det 100mbit/s som gäller sedan 2015 (över 3G dessutom). Dom har världsrekord i överföring på 4G (1.9Gbit/s i lab) och är långt framme i tester för 5G. Konsumenterna förbrukade i genomsnitt ca 20Gb data och månad 2015 för att man uppmuntras till att konsumera (flatrate).

Det börjar med bra lagstiftning.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Finns det något annat land som har implementerat 5G eller blir Sverige först i världen? Andra länder som redan har det: har de förvandlats till zombies ännu?

Det finns lite här och var:
https://www.lifewire.com/5g-availability-world-4156244

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Finns det något annat land som har implementerat 5G eller blir Sverige först i världen? Andra länder som redan har det: har de förvandlats till zombies ännu?

Guangzhou's flygplats i Kina använder redan 5G. Det dyker upp runtom hela Kina just nu.

I Norge så är Kongsberg först ut med 5G, hur det ligger till idag är jag dock osäker på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

För att regeringen lagstadgar så det gynnar medborgarna i första hand.
Första landet i världen att lagstifta om att alla har en given rätt till bredband (2010, 1mbit/s minst) och att operatörerna var tvungna att enligt lag tillhandahålla bredband även ute i glesbygden om dom skulle få vara operatörer. Det är 100% täckning sedan 2010 och om jag har fattat rätt är det 100mbit/s som gäller sedan 2015 (över 3G dessutom). Dom har världsrekord i överföring på 4G (1.9Gbit/s i lab) och är långt framme i tester för 5G. Konsumenterna förbrukade i genomsnitt ca 20Gb data och månad 2015 för att man uppmuntras till att konsumera (flatrate).

Det börjar med bra lagstiftning.

Aha det har man missat att det va lag på finska-sidan men då har man svaret varför nästan alla leverantörer på finska-sidan har bra deals på abonnemang som man är glad för. hänt nu och då när fasta linan strula under en tid så körde man via teleonen så en månad pikade man med 1TB data-användning 😅

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd

Behövs egentligen 5G? Om det ger nationell täckning med 100Mbit ned så är jag helt med på noterna. Men annars låter det ju överflödigt om det redan går att få 100Mbit ned överallt du befinner dig med 4G? (Disclaimer: jag använder aldrig mobilsurf så jag har ingen aning alls om hastigheter eller täckning här).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@AplAy: finska operatören Elisa har redan dragit igång sitt kommersiella 5G-nät, och brittiska EE. Oneplus med flera har gått ut med att deras 5G-telefoner kommer köras i Elisas och EE:s nät.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Behövs egentligen 5G? Om det ger nationell täckning med 100Mbit ned så är jag helt med på noterna. Men annars låter det ju överflödigt om det redan går att få 100Mbit ned överallt du befinner dig med 4G? (Disclaimer: jag använder aldrig mobilsurf så jag har ingen aning alls om hastigheter eller täckning här).

5g Ska få ned latensen även i lägre hastigheter, dvs du får runt 50% lägre ping tror jag det var, bra för folk som spelar via 5G.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Mer kunskap åt folket!

(så vi slipper onödiga uttalanden som denna)

Här har du kunskap:
https://www.facebook.com/groups/408666892574591/permalink/214...

Dags att ta saker och ting på allvar och inte bara vara naiv och tro att ny teknik är bra för hälsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

250kr/mån för upp till 100Mbit är dock fullt rimligt. Men du köper inte den anslutningen idag, utan detta gissar jag på är ett gammalt abonnemang du har sedan länge.

Är ett gammalt abonnemang, men finns fortfarande.
En snabbkoll hos min operatör, som tydligen redan har 5G igång:

1000Mbit 5G: 45€*
600Mbit 5G: 35€*
300Mbit: 30€*
100Mbit: 25€
128kbit: 4€
* Obegränsat i norden, 20GB/mån i EU
Resten är obegränsat bara i hemlandet och orkar inte kolla hur det är inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ju mer tätbefolkat desto saktare går det ju generellt eftersom fler använder sig av samma basstationer. Altså jag menade att jag får en pott om 100gb LTE data att förbruka varje månad. Efter det är det fri fart/bruk i 3G vilket brukar ge 30+mbit

Oavsett antal användare per yta så kan man fortfarande bygga samma antal master per användare. Masterna sitter då tätare och har kortare täckning så att överlappen blir samma som normalt. Fast då har man kortare avstånd att dra fibern, så det blir billigare ju mer tätbebott det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Här har du kunskap:
https://www.facebook.com/groups/408666892574591/permalink/214...

Dags att ta saker och ting på allvar och inte bara vara naiv och tro att ny teknik är bra för hälsan.

Det där är inte kunskap, det är bara nån hysterisk fanatiker som kommer med falska påståenden.

Säger inte ens att denna strålning är ofarlig (vilket jag själv tror på, men det är en annan sak), utan bara att den där långa texten förlorar all sin trovärdighet i att bara innehålla en massa faktafel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Det där är inte kunskap, det är bara nån hysterisk fanatiker som kommer med falska påståenden.

Säger inte ens att denna strålning är ofarlig (vilket jag själv tror på, men det är en annan sak), utan bara att den där långa texten förlorar all sin trovärdighet i att bara innehålla en massa faktafel.

Det är bevisat på flera håll att 5G-strålning är skadligt för människan. Hur kan du ens förneka det? Kliv utanför din bekväma box och inse sanningen. Massor med människor är övertygade att detta är farligt, men som allt annat i världen så går ekonomisk vinst före hälsan.

5G dödar allt, långsamt och plågsamt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173108:

Det är bevisat på flera håll att 5G-strålning är skadligt för människan. Hur kan du ens förneka det? Kliv utanför din bekväma box och inse sanningen. Massor med människor är övertygade att detta är farligt, men som allt annat i världen så går ekonomisk vinst före hälsan.

5G dödar allt, långsamt och plågsamt

Även om jag håller med om din allra sista bisats, så är detta inte en av de sakerna. Andra länder redan med 5G borde vara sönderbrända eller sönderkokta då jag läste någon kommentar i klippet du länka att "vid 2.3 Ghz börjar vattenmolekylerna koka"!

Tyvärr är din retorik fylld med klassiskt konspirationstänkande. Jag rekommenderar att du börjar lyssna på följande självständiga podcast: https://www.theskepticsguide.org/podcast/sgu

Risken finns dock att du redan är så uppslukad av ditt konspirationstänkande att det enda du kan tänka nu är att, "Den där AplAy är en klassisk corporal shill, fyfan". Då är du förlorad.

Ha ett fortsatt fantastiskt liv så gott som det går!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Det är bevisat på flera håll att 5G-strålning är skadligt för människan. Hur kan du ens förneka det? Kliv utanför din bekväma box och inse sanningen. Massor med människor är övertygade att detta är farligt, men som allt annat i världen så går ekonomisk vinst före hälsan.

5G dödar allt, långsamt och plågsamt

Jag ville inte ens gå in i någon debatt om huruvida det är skadligt eller inte. Ville bara få det sagt att din länk saknar allt förtroende pga så mycket faktafel som tyder på att man inte förstår varken matematik eller fysik. Och jag menar inte "fysik som bevisar att strålningen inte är skadlig", jag menar helt fundamentala saker som vad energi, frekvens och jonisering faktiskt är. T.ex så påstår din länk ungefär att solen inte skiner och att radiovågor kan bryta sönder molekyler.

Liksom, jag kan acceptera att strålning som absorberas i kroppen som värme kan teoretiskt påverka kroppen. Jag tar här inte alls ställning till hur mycket, för att hålla diskussionen så neutral som möjligt, bara att det i teorin skulle kunna vara möjligt. Men sluta komma med domedagsprofetior som påstår saker som inte ens är teoretiskt möjliga och som dessutom baserar den slutsatsen på helt felaktig uppfattning om hur världen fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Jag ville inte ens gå in i någon debatt om huruvida det är skadligt eller inte. Ville bara få det sagt att din länk saknar allt förtroende pga så mycket faktafel som tyder på att man inte förstår varken matematik eller fysik. Och jag menar inte "fysik som bevisar att strålningen inte är skadlig", jag menar helt fundamentala saker som vad energi, frekvens och jonisering faktiskt är. T.ex så påstår din länk ungefär att solen inte skiner och att radiovågor kan bryta sönder molekyler.

Liksom, jag kan acceptera att strålning som absorberas i kroppen som värme kan teoretiskt påverka kroppen. Jag tar här inte alls ställning till hur mycket, för att hålla diskussionen så neutral som möjligt, bara att det i teorin skulle kunna vara möjligt. Men sluta komma med domedagsprofetior som påstår saker som inte ens är teoretiskt möjliga och som dessutom baserar den slutsatsen på helt felaktig uppfattning om hur världen fungerar.

Du kan ju inte ens motbevisa, kommer bara med ord utan betydelse. Förneka på du bara, du kommer att få se...
Detta har inget med domedagen att göra, vi kan själva stoppa detta, men vinst och ekonomi är tydligen viktigare.
Och du vet hur världen fungerar, jo, den är utdöende pga av människan, av förnekare som bara vill ha fördelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Länka till källan. Säkerligen litet test med dålig uteslutning av andra faktorer...

Länkade till ett test tidigare i tråden. Finns en del google borde kunna komma behjälpligt.

Hur väl 1-100ghz emr penetrerar människan på olika håll borde väl varit den första studien man genomförde tycker du inte?

Kan inte vara jättesvårt att ta reda på från och med vilken frekvens ingen EMR kan tränga igenom den tunna tud vi har runt vår kropp.

Främst är det vad jag förstår vatten som sätter stopp för människoskapad emr. Och vatten har vi massor av i kroppen, särskilt hjärnan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Länkade till ett test tidigare i tråden. Finns en del google borde kunna komma behjälpligt.

Hur väl 1-100ghz emr penetrerar människan på olika håll borde väl varit den första studien man genomförde tycker du inte?

Kan inte vara jättesvårt att ta reda på från och med vilken frekvens ingen EMR kan tränga igenom den tunna tud vi har runt vår kropp.

Främst är det vad jag förstår vatten som sätter stopp för människoskapad emr. Och vatten har vi massor av i kroppen, särskilt hjärnan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska meningslöst när emr med längre våglängd än UV inte kan skada celler. Nocebo är enda verkningsmekanismen som bevisats hittils gällande folk som tror sig påverkas av emr.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

500 kronor i månaden känns inte orimligt med tanke på den infrastruktur som faktiskt krävs. 50 gig i månaden för 300 kronor i månaden finns idag och med 5G kommer det priset antagligen att sjunka.

Operatörer i Finland - däribland Telia - klarar samtliga ändå av att erbjuda hela landets befolkning obegränsad data för 250-300 kr i månaden. Databegränsningar existerar över huvud taget inte. Jag har svårt att se att förutsättningarna i Finland skulle vara så olika Sverige att samma inte skulle gå att erbjuda i Sverige - om operatörerna ville det. Telia klarar av att gå med vinst i båda länderna.

"Lite" skillnad i datapris bara i Norden.

https://nrkbeta.no/2018/02/09/i-finland-far-du-ubegrenset-med...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

5g Ska få ned latensen även i lägre hastigheter, dvs du får runt 50% lägre ping tror jag det var, bra för folk som spelar via 5G.

Målet med 5G är, om jag minns rätt, att gå ner från ~50-150 ms (4G har stora variationer) till <1 ms (5G ska vara stabilt) i latens genom ny teknik och virtualisering. Därför är 5G otroligt bra för fjärrstyrd teknik, så som robotar inom industrin och "smarta" städer.

För de som är intresserade slänger jag in en länk till 3GPP som är de som bestämmer standarden på 5G.

(OBS! Är inte den mest intuitiva hemsidan.)

EDIT: De håller i nuläget på att frysa Release 15 av 5G.

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU
Intel i7 6700K @4.2GHz GPU MSI Radeon RX 5700 XT 8GB EVOKE OC
MB
Asus ROG Maximus VIII Ranger
Storage
Samsung 850 Evo 250GB & Kingston 480GB + 4TB EXT HDD + 750GB INT
Screens
Acer 27" IPS XF270HUA @144Hz @1440 | AOC 23" 1080p @144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackA:

Operatörer i Finland - däribland Telia - klarar samtliga ändå av att erbjuda hela landets befolkning obegränsad data för 250-300 kr i månaden. Databegränsningar existerar över huvud taget inte. Jag har svårt att se att förutsättningarna i Finland skulle vara så olika Sverige att samma inte skulle gå att erbjuda i Sverige - om operatörerna ville det. Telia klarar av att gå med vinst i båda länderna.

"Lite" skillnad i datapris bara i Norden.

https://nrkbeta.no/2018/02/09/i-finland-far-du-ubegrenset-med...

Skillnaden är att svenskar är mer giriga, Finnar värderar stabilt och pålitligt nät, datagränser är dumheter som man ska sky som pesten.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

för er som är rädda för "strålning" eller olika energi hos fotoner finns en utmärkt förklaring här:

https://courses.lumenlearning.com/physics/chapter/29-3-photon...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av InAction:

För att ge lite balans i tråden hänvisas till följande moratorium. (utöver Ajes inlägg ovan)

https://www.letemps.ch/suisse/5g-apres-moratoire-vaudois-temp...
https://www.letemps.ch/suisse/geneve-adopte-une-motion-un-mor...

Det finns flertalet andra aspekter med elektromagnetisk strålning än termiska effekter. (gränsvärden som för övrigt grundlades på 1950-talet...) De få studier som gjorts på bl.a. spermiekvalitét och andra biologiska effekter ger snarare svaret att det behövs mer forskning på området för att vi vet för lite.

Sedan om man gillar att hänvisa till auktoritära källor så borde väl WHO's press-release från 2011 stärka poängen att det forskats för lite.
https://www.iarc.fr/wp-content/uploads/2018/07/pr208_E.pdf

Jag är av inställningen att ny teknik ska bevisas vara ofarligt innan man tillämpar det på den breda massan, inte tvärtom som är standard med allt nu för tiden. (kemikalier är ett praktexempel på "implementera först, ta konsekvenserna sen")

Jag håller helt med. Samtliga teknologier bör bevisas ofarliga först innan man inför dem. Hade den tanken funnits tidigare hade vi helt sluppit cigaretter, t.ex. Tyvärr är vårt samhälle styrt av företag, som har politiker springades för dem. Då kan man glömma att det som är bäst för folket görs först.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skillnaden är att svenskar är mer giriga, Finnar värderar stabilt och pålitligt nät, datagränser är dumheter som man ska sky som pesten.

Vad jag förstår försvaras begränsningarna med att obegränsat kostar för mycket. Så kan det rimligen inte vara - annars borde operatörerna i Finland gå med förlust, vilket man inte gör. Det är heller inte rimligt att det skulle finnas så pass stora tekniska eller skattemässiga skillnader mellan Finland och övriga Norden, utan det rör sig snarare om någon sorts kartellbildning mellan operatörerna, medvetet eller ej. Det är i stort sett samma tekniska lösningar och lika mycket utrustning till en likvärdig kostnad oavsett vilket land man befinner sig i.

Såg en artikel någonstans där den genomsnittlige finländaren beräknas förbruka ca 21 GB data per månad, vilket är högst i världen men givetvis långt under vad en genomsnittlig nörd behöver. Själv snittar jag ca 100 GB per månad, vilket jag anser vara det minsta som operatörer i Sverige borde kunna erbjuda för max. 400 riksdaler i månaden.

Sedan finns givetvis varianten "betala hutlöst mycket, få 20 GB per dag och därefter 5 GB per SMS", en löjlig lösning som inte rimligen kan kallas obegränsad. Man borde minst kunna få 100 GB per dag utan några SMS.

Kan Finland kan Sverige - om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Du kan ju inte ens motbevisa, kommer bara med ord utan betydelse. Förneka på du bara, du kommer att få se...
Detta har inget med domedagen att göra, vi kan själva stoppa detta, men vinst och ekonomi är tydligen viktigare.
Och du vet hur världen fungerar, jo, den är utdöende pga av människan, av förnekare som bara vill ha fördelar.

Som @Shudnawz skrev i en tidigare tråd ang. ämnet:

Skrivet av Shudnawz:

@H_Bozz:
Goddamnit, så hamnade vi där till slut.

Du kan inte bevisa ett icke-varande. Du kan påvisa att man inte kan se några effekter, samt att man inte känner till några fysikaliska fenomen som kan alstra påverkan så som påstådda patienter upplever.

Jag vill att du till 100% bevisar att det inte kan uppstå några som helst negativa effekter av att dricka vatten innan du tar ditt nästa glas. Varsågod, jag väntar.

...du tänker dricka vatten ändå? Jag antar att det är en avvägd riskbedömning du gör, baserad på empiriska studier och den historik kring vattenbaserade sjukdomar du känner till. Märkligt hur det där fungerar, va?

Och @Söderbäck kom också med en bra förklaring i samma nyhet:

Skrivet av Söderbäck:

Helt korrekt. Det är helt ofarligt.
Energimängden i strålningen är så liten att det inte gör någon som helst skillnad. Om du oroas över energimängden i strålning som kroppen tar upp så kan jag upplysa om att vanligt dagsljus fungerar likadant men är både mer högfrekvent och tusentals gånger starkare effektmässigt. Infrarött ljus likaså. Väggarna omkring dig strålar otroligt mycket mer på dig i form av infrarött. Konstant hela tiden blir du överöst.
Och det går ju uppenbarligen bra ;).
Första tanken är kanske då "ja men den är ju inte man made. Vi har vant oss vid den under miljontals år".
Nä men det spelar mindre roll surru. Finns naturlig strålning som vi också vet är farlig.
Det har gjorts massiv forskning de senate 70 åren vilken typ av strålning som kan vara farlig och det man kommit fram till är att just joniserande strålning är dålig för oss medan ickejoniserande strålning är fine så länge den inte är så stark att den börjar hetta upp vävnaden.
UVstrålning är exempel på strålning som funnits med oss sedan alltid och den är ändå skadlig för oss. Inte "manmade" och ändå skadlig. Den är nämligen joniserande och har därmed energi nog att slå sönder molekyler och skapa joner.

Men nej. Är strålningen inte joniserande så gör det inget att kroppen absorberar strålningen (likt dagsljus) eller att den går rakt igenom (likt AM-bandet långvåg).

Fast nu börjar du prata om effektnivåer som hettar upp vävnaden. Samma problematik ser du med en vanlig ugn faktiskt. Stoppar du in huvudet i en vanlig ugn som också värmer maten med hjälp av strålning i (form av infrarött ljus) så blir det samma problem. Det hettar upp vävnaden till skadliga nivåer vilket givetvis skadar oss.
Innebär det att även fjärrkontrollens infraröda lampa kan skada vår vävnad då? Nej! Det är helt enkelt för låg effekt för att bränna oss och samma sak gäller för exempelvis wifi. Effekten är så låg att det inte påverkar. För det handlar om ickejoniserande strålning och återigen med låg effekt.

Fast... alltså det där med att du inte tar några risker innan du vet med 100% säkerhet att det är riskfritt stämmer ju inte.
Det går inte att bevisa ickeexistens.
När du väljer att dricka en kaffe så kan man ställa samma fråga. Det finns ingen forskning som med 100% säkerhet kan bevisa att det är helt riskfritt. Samma sak gäller socker. Eller saltgurka och ketchup för den delen. Ingenstans kan man med 100% säkerhet garantera att din fysiska hälsa inte försämras av att du använder en datorskärm. Eller håller i en tidning med ett visst tryckbläck. Eller om materialet i varje sladd man har hemma inte kan orsaka hälsorisker. Soffan, mattan och vändan till matbutiken saknar samma typ av garantier till 100%. Det här gäller precis allt i vår tillvaro.
Det mesta i vår omgivning kan vi inte få 100%iga garantier för helt enkelt.
Ändå utsätter du dig för määäängder av val där du nyttjar produkten. För visst har det gjorts tester på allt möjligt i vår omgivning och vi har helt enkelt inte hittat tydliga risksamband för allehanda grejer i vår omgivning. Det här gäller även trådlösa grejer i hemmen med svag strålningsmängd. Bra belägg för att det skulle vara farligt kan inte riktigt frambringas i utförliga tester som kan återskapas.
Så ja, strålning som inte är joniserande är vad vi vet säkert. Ungefär som saltgurka

Tycker de rätt väl förklarade situationen där. Sen om man väljer att tro på annat är ju upp till en själv men varför har det inte uppmärksammats mer? Förmodligen för folk överreagerar grovt är min spontana tanke. Men det återstår ju att se.

Dina länkar var inte direkt övertygande om vi säger så. FB inlägget hade dock en massa länkar jag inte kan kolla igenom nu men baserat på hon som delade det hela som du länkade är det nog förvrängt och taget till sin spets och säkert ur kontext rätt ordentligt är min spontana gissning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

har inte läst hela tråden...
jag är övertygad om att alla abonnemang inom 5 år kommer vara flatrate...
sen får man hoppas att 5G kommer att lira på samma frekvenser i alla länder (vilket inte verkar fallet, då operatörerna har sina spektrum)
modemen i mobilerna får anpassas till alla spektrum kan man hoppas...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Ganska meningslöst när emr med längre våglängd än UV inte kan skada celler. Nocebo är enda verkningsmekanismen som bevisats hittils gällande folk som tror sig påverkas av emr.

Var får du det ifrån att man måste upp i 800thz+ för att kunna skada celler?

låter som ett rent påhitt från dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Själv snittar jag ca 100 GB per månad

Hur kommer det sig att du använder så mycket data?
Själv snittar jag mellan 500MB-2GB på telefonen.
Dock mer förut när jag körde med mobiltbredband istället för fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur kommer det sig att du använder så mycket data?
Själv snittar jag mellan 500MB-2GB på telefonen.
Dock mer förut när jag körde med mobiltbredband istället för fiber.

Inte på telefonen enbart. Jag menar totalt, hemma och på telefonen. Det händer ju att man bara har mobilt, och då är det smidigt om det finns obegränsade abonnemang. Jag har släkt i Finland som bara har mobilt, de har inget behov av annat när mobilen ger 100/100 och obegränsad data för 25 euro i månaden.