Synology NAS och WebDAV

Permalänk

Synology NAS och WebDAV

Jag har en Synology NAS där jag installerat WebDAV för att kunna komma åt servern både på Mac och PC utanför nätverket. Jag har assign:at port 5005 för den trafiken men jag kommer inte åt den via mitt IP-nr följt av porten.

När jag kör 'Setup Router Connection' så får jag grönt på allt utom "Checking Network Enviroment". Min fråga är huruvida jag måste konfigurera router-inställningarna inifrån DSM eller öppna portar direkt i routern för att det ska fungera?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Du måste göra port forward i din router om du vill komma åt NAS'en från internet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

På min förra router Asus AC88 så funkade inte automatic, så jag fick justera port forwarding i routern.
På min nya "Unifigrunka" så funkade det att automatiskt assigna portarna

Kolla hur det ser ut i routern.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

här har du en bra lista på defaultportar som synology använder.
https://www.synology.com/th-th/knowledgebase/DSM/tutorial/Net...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

Tack för de snabba svaren. Jag är dock helt grön på router-inställningar. Är det någon som har koll på hur man bär sig åt för att göra en port forward på en Inteno FG500?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Det är inte alltid den automatiska konfigurationen fungerar. Du kan därför behöva öppna porten manuellt i din routerns administrationsgränssnitt och peka den till din Nas IP-adress.

I och med att det handlar om extern åtkomst bör du dock inte använda port 5005; åtminstone inte i standardkonfiguration. Synology DSM kör Webdav över osäkra HTTP på port 5005 och Webdav över säkra HTTPS på port 5006 (även om du självfallet kan ändra dessa portar om du så önskar). Av säkerhetsskäl bör du aldrig köra Webdav över osäkra HTTP över internet.

För att använda Webdav över HTTPS behöver du ett TLS-certifikat kopplat till en domän. Du kan använda de inbyggda verktygen i Synology DSM för att skaffa en gratis subdomän till någon av deras domäner och få utfärdat ett certifikat för denna (via funktionen som kallas Let’s encrypt i Synologys inställningspanel).

Permalänk

Nu har jag kört den guiden (bortsett från det första steget då jag har fast IP) men jag får fortfarande samma felmeddelande när jag försöker köra 'Router Config' i DSM?

“Failed to save all port forwarding rules. Please make sure you have enabled all necessary UPnP configurations on the router. If the problem persists, this UPnP router might be incompatible.”

Kan det vara så att min router inte är kompatibelt med DSM?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@claudiomarino: Kompatibilitet ska inte ha något med något att göra
Det DSM gör är ju att öppna portarna per automatik.
Du kan istället manuellt göra en port forwarding på portarna i routern.
Resultatet blir detsamma.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

ignorera Synologys Network check så länge. Kontrollera bara om du får webdav att fungera efter att du öppnat portarna i routern.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart