Kryptovalutor deklaration

Permalänk
Medlem

@ecki: Reporting -> Checks -> Missing / Duplicate Transactions

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av ecki:

@bitsofwinter om du kunde fixa en win release med sorteringsfixen så hade det varit så jäkla bra för mig, jag är sjukt stressad över att få ihop deklarationen alls. Är det långsemester eller tror du att du skulle hinna med att fixa en .exe i april någon gång om jag inte får ordning på Python?

Jag har försökt installera python och de andra delarna av det som skall behövas men får ett felmeddelande: "File "report.py", line 50
print(f"Aborting tax computation.")
^
SyntaxError: invalid syntax"

Jag vet inte vad jag gör för fel, är inte så kunnig tyvärr, har googlat i timtal känns det som nu.

Jag sitter lite i skiten, vet inte hur jag ska få fram en deklaration just nu. Jag frågade en skatteredovisare, men det skulle kosta långt mer än jag har råd med trots att jag har alla mina transaktioner i en csv fil med priserna. Jag har även mailat Deklira som har någon tjänst för detta, väntar på svar. Problemet är att de saknar kryptovalutor jag köpt och sålt med i sin tjänst, och jag ser ingen metod för att räkna in min mining, men vi får se vad de säger.

Allra helst hade jag gjort det själv, jag har verkligen ingen stor budget, är student och har gått back på kryptoaffärerna redan.

Kan någon förklara hur jag installerar och kör scriptet som python annars och får rätt på felmeddelandet jag får?

Förresten @gibbon_ Vart hittar du var man kan se problem med sin transaktionshistorik i CT?

Tack för hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Felet du fick beror på att du kör en äldre version av Python. Du behöver version 3.6 eller senare.

Eftersom jag inte kan skapa en ny exe för Windows där jag är just nu så skulle jag kunna hjälpa dig köra scriptet i stället om du vill. Du får i så fall skicka csv-filen för dina trades och personal_details.json etc. Du kan skicka det som ett privat meddelande här på sweclockers. Du kommer förstås skicka ditt personnummer och andra personliga detaljer till mig i så fall så du behöver lita på att jag inte gör något dumt med detta. Kan bara ge mitt ord att jag inte gör det.

Permalänk
Medlem

Jag listade ut att jag hade fel python och fick igång scriptet tror jag! Har inte hunnit att test mer än att skriva in report.py och trycka enter än dock, får upp de olika parametrarna och inget felmeddelande, men har inte behandlat någon data det är inte helt spikat i kistan än, ska undersöka mer asap. Hör av mig annars, uppskattar verkligen hjälpen!

/J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan! jag skickade in .sru filerna till skatteverket med hjälp av programmet cryptotaxsweden, funkade bra tack!
Men jag är osäker vart man hittar Övriga Upplysningar på skatteverkets sida där man ska skriva in texten ifrån rounding_report.

Edit: Kan det vara på, Inkomstdeklaration 1 -> Ändra -> 17.Övriga upplysningar?

Edit 2: Skrev in det där och skickade in eftersom jag hittade inget annat ställe!

Permalänk
Medlem

Nu funkar scriptet för mig, inga overdrafts längre!

Finns det förresten något sätt man kan mata ut uträkningarna om skv undrar hur man kommit fram till sina summor?

Förresten... Det här scriptet räknar inte med fees på några trades? Det kanske kan vara ett eventuellt problem hos skv eller? Det rör ifs sig om rätt små belopp, men det borde ju ses som avyttring när man betalar för en trade med en fee.

Sitter och funderar på om jag ska bita i det sura äpplet och använda typ deklira istället, även fast det känns väldigt trist att betala pengar efter allt det här jobbet, så vet jag iaf att det blir korrekt uträknat (eller så är det bias för att man betalar för något)

Nu när scriptet äntligen funkar så har jag iaf åtminsone något som jag kan deklarera, det känns skönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var inte klar över att något så specifikt verktyg som det här redan fanns, så jag började på mitt eget ganska liknande verktyg för några veckor sen: https://gitlab.com/cryptolib/cryptolib

Inte i närheten av finpolerad för användare, och jag skriver inte särskild snygg kod, så det här blir väl för speciellt intresserade (och ett absolut must att man redan kan Python för att förstå hur det anvnänds). Kanske det finns någon beräkningar där som ni kan vara intresserade av att dra in senare, evt bli inspirerad av.

Permalänk
Avstängd

Hej

Inte en chans att jag kommer att hinna med min deklaration. Förstår inte äns hur jag installerar programmet cryptotaxsweden? Kan jag använda programmet utan att först ha filer från cointrackinginfo? Har säkert mer än 2000trades och i flera olika handlesplatser dessutom saknas det nog några enstaka kvitton för köp på någon handlesplats med kort som jag inte kommer in på. Om jag saknar viss historik kan det vara så att hela processen skiter sig? Skuööe verkligenn vilja reda ut detta men känns som ett otroligt monsterprojekt när man redan har ett monsterpressat schema

Permalänk
Medlem

@kryptofiluren: Om du saknar en transaktion så blir allt efter en dålig estimation som bäst. Innan du räknar ut vinster/förluster behöver du se till att hela historiken är komplett och sammanhängande. Dvs inga coins/tokens kommer eller går utan förklaring. Som tidigare nämnt har CoinTracking verktyg för att hjälpa med det, annars kan man ganska enkelt stega igenom manuellt också. Hittar man ett hål så är det bara börja gräva i allt man har och så bäst man kan hitta någon form av förklaring, och eventuellt då fylla i en transaktion manuellt som fyller hålet.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Sajt för kryptoskattberäkning

Jag har byggt en sajt för att beräkna kryptoskatt: http://cryptogains.io/index.html

Sajten är under utveckling så stöder idag ett begränsat antal coins och exchanges, men planerar att lägga till fler. Kanske kan den vara till användning för någon så här i skattetider. Tar gärna emot feedback så jag kan förbättra sajten.

Permalänk
Medlem

Contracking AVCO

Hej, såg att någon tidigare testat AVCO för att svenska förhållanden.
Men borde det inte vara ACB som gäller för svenska förhållanden Adjusted Cost Base?

Permalänk
Medlem

slutlig skatt

Jävlar, nu har jag skickat in, och inser att reglerna är mycket mer orättvisa än vad jag hade förstått.

De säger att om man har förluster får man dra av 70% på skatten. Om man har vinster får man betala skatt på 100% av vinsten.

Vad jag INTE förstod, var att man summerar de valutor man har förlorat på, och drar av 70% skatt på den summan. Sedan summerar man de valutor man har hatt vinst på, och får betala 100% skatt på den summan.

Exempel: Du tradar mellan ETH och BTC. I varje handel flyttar du säga 5000kr i snitt, som du har gjord 200 gånger i löpet av året. Det ger ett volym på båda BTC och ETH på 1 MSEK, även om du väl inte handlar för så jättemycket pengar. Säga nu att totalt så har du gått back 5% i ETH och 5% fram i BTC för att de gångerna du har köpt BTC har kursen varit lite högre i snitt, alltså inga vinst alls totalt. MEN, Skatteverket räknar då att du har 1M * 5% = 50kSEK i förluster i ETH, och 50kSEK i vinst i BTC. Och beräknar:

Total vinst som beskattas = 50k SEK vinst - (50k SEK förlust * 70%) = 15 000 SEK.

Så du har inte en krona i vinst, men Skatteverket tycker att det även då är rimligt att beräkna skatt på 15 000 SEK, så du förlorar ungefärligt dina 5000 SEK.

Permalänk

Saknar .pyx-fil

Skrivet av yngvel:

Jag var inte klar över att något så specifikt verktyg som det här redan fanns, så jag började på mitt eget ganska liknande verktyg för några veckor sen: https://gitlab.com/cryptolib/cryptolib

Inte i närheten av finpolerad för användare, och jag skriver inte särskild snygg kod, så det här blir väl för speciellt intresserade (och ett absolut must att man redan kan Python för att förstå hur det anvnänds). Kanske det finns någon beräkningar där som ni kan vara intresserade av att dra in senare, evt bli inspirerad av.

@yngvel: Hej, tack för att du delar med dig av ditt skript. Jag försökte få igång det men får felmeddelande om att den inte kan hitta en .pyx-fil, är det något speciellt jag behöver utöver senaste version av Python för att köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ground_control: Trevligt att någon försöker få till att köra. Du behöver ca senaste Python3, scipy (för interpolering), numpy och pandas (för att direkt läsa in excel-filer från börser). Vad som hände i ditt fall vet jag inte, det ska inte vara någon pyx-filar som behövs i något fall (det är speciella filer för cython vad jag vet). Möjligtvis något fel med installation av numpy eller scipy som jag tror använder cython i någon utsträckning.

Hoppas att finpolera mer för nästa år med instruktioner etc så det blir mer användbart. Jag kan ju också ganska enkelt lägga till funktion för att generera cointracking-output så att man inte behöver betala för cointracking för att använda scriptet från bitsofwinter.

Permalänk
Skrivet av yngvel:

@ground_control: Trevligt att någon försöker få till att köra. Du behöver ca senaste Python3, scipy (för interpolering), numpy och pandas (för att direkt läsa in excel-filer från börser). Vad som hände i ditt fall vet jag inte, det ska inte vara någon pyx-filar som behövs i något fall (det är speciella filer för cython vad jag vet). Möjligtvis något fel med installation av numpy eller scipy som jag tror använder cython i någon utsträckning.

Hoppas att finpolera mer för nästa år med instruktioner etc så det blir mer användbart. Jag kan ju också ganska enkelt lägga till funktion för att generera cointracking-output så att man inte behöver betala för cointracking för att använda scriptet från bitsofwinter.

Tack för snabbt svar!

Hittade den här posten angående numpy och Windows som jag ska testa ikväll.

https://stackoverflow.com/questions/51087158/installing-numpy-with-pip-on-windows-10-for-python-3-7

Och att generera CoinTracking-filer direkt via ditt skript vore ju guld värt!

Permalänk

Hej gott folk!

Nu börjar det bli dags igen. Förra året använde jag mig av skriptet som finns här vilket fungerade väldigt bra! Nu undrar jag om det går fint att använda skriptet för detta året också?

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Skrivet av orka_krull:

Hej gott folk!

Nu börjar det bli dags igen. Förra året använde jag mig av skriptet som finns här vilket fungerade väldigt bra! Nu undrar jag om det går fint att använda skriptet för detta året också?

Funkade fint för mig. Ladda ner csv-filen från cointracking kommaseparerad, spara i "data" som trades.csv. Ladda ner k4-blanketten från skatteverket och döp den till K4-template-2019.pdf, spara i "docs". Jag kör windows så jag fick även installera dessa för python:

py -m pip install reportlab
py -m pip install pdfrw
py -m pip install python-dateutil

Sedan var det bara att köra
py report.py 2019 --simplified-k4
py report.py 2019 --coin-report
py report.py 2019 --rounding-report
Och om du vill: py report.py 2019 --simplified-k4 --format pdf

Permalänk
Skrivet av joohansson:

Funkade fint för mig. Ladda ner csv-filen från cointracking kommaseparerad, spara i "data" som trades.csv. Ladda ner k4-blanketten från skatteverket och döp den till K4-template-2019.pdf, spara i "docs". Jag kör windows så jag fick även installera dessa för python:

py -m pip install reportlab
py -m pip install pdfrw
py -m pip install python-dateutil

Sedan var det bara att köra
py report.py 2019 --simplified-k4
py report.py 2019 --coin-report
py report.py 2019 --rounding-report
Och om du vill: py report.py 2019 --simplified-k4 --format pdf

Tack för svaret :).

Såg också att det finns en ny commit på github med 2019 listan också.

Detta året fick jag dock väldigt konstiga nummer, nästan så att det känns som att det är i euros istället för SEK
Jag förlorade runt 100k förra året på olika trades, då tänker jag att man borde få tillbaka runt 30k med tanke på 30% regeln.

Ajja, får kolla igenom allt några gånger till så jag inte missat nått.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Skrivet av orka_krull:

Tack för svaret :).

Såg också att det finns en ny commit på github med 2019 listan också.

Detta året fick jag dock väldigt konstiga nummer, nästan så att det känns som att det är i euros istället för SEK
Jag förlorade runt 100k förra året på olika trades, då tänker jag att man borde få tillbaka runt 30k med tanke på 30% regeln.

Ajja, får kolla igenom allt några gånger till så jag inte missat nått.

Nu har jag skickat in!

Ett tips för er som använder BitMEX. Scriptet verkar inte förstå "Income" och "Lost" utan bara "Trade", så kolla över det i trades.csv filen.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Då är det snart dags igen! Skatteverket har kommit med ställningstagande gällande Staking
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/401273.html?d...

Permalänk
Medlem

Deklarerar ni själva transaktionsavgiften mellan plånböcker? Om man ex. köpt en vara, ska man deklarera transaktionsavgiften som en "ytterligare" avyttring? Och i det fallet, vilken kurs använder man? Den kursen som användes vid köpet av varan? Vilken kurs använder man om det bara är till en annan plånbok utan att vara relaterat till ett köp? Kom inte ihåg vilken deklarationstjänstsida som skrev det, men de hade frågat Skatteverket som sa att man skulle deklarera transaktionsavgiften ifall det var till en plånbok som man själv inte ägde. Det är ju närmast försumbara belopp, men rätt ska väl vara rätt, synd att det är ett meck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krpto:

Deklarerar ni själva transaktionsavgiften mellan plånböcker? Om man ex. köpt en vara, ska man deklarera transaktionsavgiften som en "ytterligare" avyttring? Och i det fallet, vilken kurs använder man? Den kursen som användes vid köpet av varan? Vilken kurs använder man om det bara är till en annan plånbok utan att vara relaterat till ett köp? Kom inte ihåg vilken deklarationstjänstsida som skrev det, men de hade frågat Skatteverket som sa att man skulle deklarera transaktionsavgiften ifall det var till en plånbok som man själv inte ägde. Det är ju närmast försumbara belopp, men rätt ska väl vara rätt, synd att det är ett meck.

Transaktionsavgiften ser jag som en avdragsgill omkostnad för att genomföra affären. Jämför med courtage när du handlar med aktier. Det är pengar du aldrig får del av så det är inte rimligt att skatta för dem. Du har ett omkostnadsbelopp som är dels priset du betalade för anskaffningen men också alla avgifter du betalat innan du får din vinst. Så reducera vinstbeloppet med alla avgifter innan du räknar ut skatten på vinsten. Om du glömmer avgifterna för att du tycker det är jobbigt så är det skatteverket som tjänar på det så de lär knappast klaga över detta.

Edit: Kursen är kursen när du betalade avgiften. Du räknar om avgiften till SEK enligt aktuell kurs som gällde då du hade utgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Transaktionsavgiften ser jag som en avdragsgill omkostnad för att genomföra affären. Jämför med courtage när du handlar med aktier. Det är pengar du aldrig får del av så det är inte rimligt att skatta för dem. Du har ett omkostnadsbelopp som är dels priset du betalade för anskaffningen men också alla avgifter du betalat innan du får din vinst. Så reducera vinstbeloppet med alla avgifter innan du räknar ut skatten på vinsten. Om du glömmer avgifterna för att du tycker det är jobbigt så är det skatteverket som tjänar på det så de lär knappast klaga över detta.

Edit: Kursen är kursen när du betalade avgiften. Du räknar om avgiften till SEK enligt aktuell kurs som gällde då du hade utgiften.

Ja, jag har min redovisning i princip klar utöver detta frågetecken. Jag kanske ska ringa Skatteverket, men tror verkligen inte detta skulle vara något man kan/ska fallera på. Dock borde de verkligen förtydliga ännu mer på deras officiella sida.

Permalänk
Medlem

Någon som kör med koinly?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuddy:

Någon som kör med koinly?

Kanske bara jag men jag litar inte på någon automatisk deklarationstjänst och känner inte att det är värt det, så länge man inte gjort något dokumentationsarbete över åren och har 100+ köp/sälj-transaktioner. Det går enkelt att fixa ett excel-ark som räknar ut genomsnittligt omkostnadsbelopp, och då kan man själv kontrollera om det blir rätt eller inte. Det är oklart med transparensen bakom ex. Koinlys uträkningar.

Permalänk
Skrivet av Krpto:

Kanske bara jag men jag litar inte på någon automatisk deklarationstjänst och känner inte att det är värt det, så länge man inte gjort något dokumentationsarbete över åren och har 100+ köp/sälj-transaktioner. Det går enkelt att fixa ett excel-ark som räknar ut genomsnittligt omkostnadsbelopp, och då kan man själv kontrollera om det blir rätt eller inte. Det är oklart med transparensen bakom ex. Koinlys uträkningar.

Hur får du fram växlingskursen för varje försäljning/köp? Använder själv koinly men har lite samma känsla som du om dem men har inte direkt hittat ett alternativ till dem för att få fram alla växlingskurser.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krpto:

Kanske bara jag men jag litar inte på någon automatisk deklarationstjänst och känner inte att det är värt det, så länge man inte gjort något dokumentationsarbete över åren och har 100+ köp/sälj-transaktioner. Det går enkelt att fixa ett excel-ark som räknar ut genomsnittligt omkostnadsbelopp, och då kan man själv kontrollera om det blir rätt eller inte. Det är oklart med transparensen bakom ex. Koinlys uträkningar.

Har man Binance och använder deras tjänst "Binance earn" är det i princip ett måste att använda någon form av automatisk deklarationstjänst eftersom Binance delar ut rewards dagligen. Det kan lätt bli ett par tusen insättningar på ett år som ju är lite jobbigt att manuellt hålla reda på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Hur får du fram växlingskursen för varje försäljning/köp? Använder själv koinly men har lite samma känsla som du om dem men har inte direkt hittat ett alternativ till dem för att få fram alla växlingskurser.

Coingecko har historik för varje dag långt bakåt i tiden, t.ex. för Bitcoin i SEK:

https://www.coingecko.com/en/coins/bitcoin/historical_data/se...

Kan även exporteras till kalkylark.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Coingecko har historik för varje dag långt bakåt i tiden, t.ex. för Bitcoin i SEK:

https://www.coingecko.com/en/coins/bitcoin/historical_data/se...

Kan även exporteras till kalkylark.

Räcker det med vad det var den dagen då, eller behöver man vid den exakta tidpunkten?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Räcker det med vad det var den dagen då, eller behöver man vid den exakta tidpunkten?

Vad priset började på och slutade på för dagen är väl ändå ganska ointressant? Tror det är vad som gällde vid den tidpunkten man faktiskt gjorde sitt köp/sälj (förmodligen på sekunden korrekt om jag får gissa). Sedan har vi ju problemet att många börser har lite olika pris, men då är det nog priset på den börsen man använde som gällde, och pratar vi att man köper/säljer från en likviditetspool är det inte helt lätt (väljer man då den börsen med mest fördelaktigt pris kanske?)..

Det är ju såklart lättare om man bara handlar mot SEK, men skatteverket är ju väldigt tydliga med att man ska beskatta även om man gör rena krypto -> krypto-transaktion och det är inte det lättaste att göra manuellt. Iaf inte om man vill vara noggrann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuddy:

Någon som kör med koinly?

Jag använder Koinly, och det verkar fungera väl. Saldon och värden blir rätt, dyker det upp något knepigt flaggar verktyget det för manuell granskning, och man får ut färdiga deklarationsfiler om man köper en tilläggstjänst för respektive år, med priset varande baserat på hur många transaktioner man har för året. Utöver ordinarie deklaration har jag också skickat in en koinly-genererad självrättelse som också har accepterats av Skatteverket. Hur mycket verktyget är värt och hur mycket man vågar lita på det antar jag att beror på hur komplicerade (och hur många) transaktioner man har gjort under året. Verktyget gör exempelvis vissa antaganden som man behöver hålla koll på om man flyttar kryptovalutan fram och tillbaka mycket mellan olika källor.

Jag använder för övrigt Cointracking parallellt, och Koinly har varit betydligt mer pålitligt i mitt fall, men är ju främst riktat mot redovisning snarare än analys, så gränssnittet är mindre trevligt.