Så fungerar 5G i mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Ingen som nämner en viktig faktor som låga latenser?
https://www.youtube.com/watch?v=WuL05avFuZM
För utveckligen av annat en soffsurf och instagram.
https://www.youtube.com/watch?v=SdC7UtIJqFk

I min kristallkula ser jag tex operationsrobotar som räddar liv vid olycksplatser över mobilnätet.
andra kanske ser ett potensiellt remote bankrån vad vet jag. hur som helst 5g är en revolution

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pimmp:

Ingen som nämner en viktig faktor som låga latenser?
https://www.youtube.com/watch?v=WuL05avFuZM
För utveckligen av annat en soffsurf och instagram.
https://www.youtube.com/watch?v=SdC7UtIJqFk

I min kristallkula ser jag tex operationsrobotar som räddar liv vid olycksplatser över mobilnätet.
andra kanske ser ett potensiellt remote bankrån vad vet jag. hur som helst 5g är en revolution

Det är ingen här som bryr sig om latenser, så länge som alla spel håller 300fps så är vi nöjda.
Skämt åsido så tycker jag den stora massan på forumet är lite extrema åt hållet att det som endast som räknas på deras desktop är fps spel-prestanda allt övrigt mer eller mindre kvitrar.
Men när man pratar mobiltelefoner och mobilt bredband, så är helt plösligt spelprestanda helt irrelevant.

Permalänk

Brukar snitta på ca 110 kr/månad i abbonemangsavgifter för att kunna ringa/sms/surfa. Tror inte 5G nätet kommer påverka mig allt för mycket, man har ju wifi överallt ändå. På lokalbussarna, på tågen, på jobbet, hemma, hos alla kompisar. Bra att utvecklingen går framåt förstås och det är spännande också att det kan ge bra möjligheter att få snabbt nät till hemmet för några av de som inte har fiber.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

5G kommer bli som att ha wifi utan wifi?

Tycker att 4G funkar bra för tillfället. Har gejmat med 3G i med dålig täckning. Visst ~100-150 ms i ping men det gick

Ser dock fram emot ny teknik. Behöver bara bättre priser. Vi måste bort från X kr för Y GB och få till X kr för Y hastighet som det är på vanliga trådade nätet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@nikka Tack för en ny så fungerar. Men jag är faktiskt en aning besviken. Jag måste väl säga från början att jag jobbar inte med radio och finner inte radio i närheten så intressant som allt annat som 5G erbjuder. Men hela grejen med 5G är så mycket mer än frekvensspektrum, även om man är radionörd kan man prata i timmar om just nyheterna i radiodelen. Men det jag stör mig på mest är att resten av nätet helt försummas. Jag förstår att det kanske är lite för komplicerat att förklara i detalj hur ett mobilnät funkar men att åtminstone beskriva varför det kan bli lägre latens och högre kapacitet även ut mot Internet. Eftersom du haft ett par bra genomgångar om hur en ISP funkar skulle detta väldigt fint kunna knytas ihop för att ge en helhets bild om hur går trafiken från din telefon till Sweclockers server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det kostar rätt mycket att ha så mycket master och infrastruktur för att erbjuda fri surf till alla, jag tycker inte det är ett dugg konstigt att abonnemangen som erbjuder fri surf kostar så mycket som dom gör.

500 kronor i månaden känns inte orimligt med tanke på den infrastruktur som faktiskt krävs.
50 gig i månaden för 300 kronor i månaden finns idag och med 5G kommer det priset antagligen att sjunka.

Det är väldigt många enheter som ska nyttja den trådlösa bandbredden som ändå är väldigt begränsad.
Trådburen trafik har dedikerad sladd till enskilda användare, medan trådlös teknik måste dela på samma luft.

Jag tycker du är lite orealistisk i ditt perspektiv.

Det konstiga är att andra klarar av att göra det så mycket bättre än i sverige. Kollar du bara lite åt öster till Finland så har dom sedan flera år dels flatrate, europaabonnemang (ingen skillnad när du är i EU) samt att det är lagstadgad vad du ska få ut för minsta hastighet (100mbit). Sedan är det upp till telebolagen att följa detta. Ett 450mbit abb (flatrate) kostar hos finska telia 39,90€ som prisexempel.

Sedan kostar det mycket med master och utrustning, men det är en liten halvsanning att det motiverar datamängds-pris-grejen. Det är fortfarande mpls-grejer och backhauling etc, samma typ som används för att ansluta accesser för hushåll. Istället för att dra dyr fiber hem till folk 1:1 så sätter man en dyr mast 1:många och i teknikboden så sitter det utrustning med bra uplink. Det blir inte så idiotiskt mycket dyrare faktiskt. (Finsk kompis som förklarade för mig att dom tog en annan väg sett ur infrastruktur i Finland för mobildata, varje mast/anläggning har fiber istället för som i sverige där det kan sitta 20 slavmaster till en huvudmast).

Man blir ju lite avis när man inser att det är lite av ett spel för galleriorna att det måste vara så dyrt med datatrafik och finnarna har bra lagstiftning för konsumenter, men å andra sidan är det ett väldigt tydligt sätt att ta betalt och är en bra affär för mobilföretagen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Tänkte att jag slänger in tre bra och seriösa videor om 5G.

Rekommenderar alla intresserade att se 5G Overview.
Den ger en tydlig överblick av allt som 5G innebär och hur det funkar.

5G Overview

5G Webinar: 5G in the next 5 years

5G New Radio Webinar: Erik Dahlman

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU
Intel i7 6700K @4.2GHz GPU MSI Radeon RX 5700 XT 8GB EVOKE OC
MB
Asus ROG Maximus VIII Ranger
Storage
Samsung 850 Evo 250GB & Kingston 480GB + 4TB EXT HDD + 750GB INT
Screens
Acer 27" IPS XF270HUA @144Hz @1440 | AOC 23" 1080p @144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Sitter fortfarande med 3G, ser inte varför man ens skulle behöva uppgradera om nu inte telebolaget skulle komma med ett sjukt erbjudande, har Wifi hemma som man använder för det mesta och när man är ute försöker man ju använda gratis Wifi i cafeer eller dylikt.

Ja, du säger det ju själv där... "försöker ju använda gratis Wifi". Det är så befriande att bara ha obegränsat 4G överallt, utan att ens betala något extra för det. Slipper hålla på att tänka på när man har Wifi eller hur sketet det är. Min egna mobildata är liksom mycket snabbare och pålitligare än alla public Wifis som man kan hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis. Här i korea betalade jag 40 spänn för att komplettera med obegränsad fri surf på 3g nätet när LTE potten tog slut.

Nu får jag det dock gratis i och med att jag köpte en dyrare mobil/abonnemang med 100gb lte. För övrig får jag ha upp till 5stk gratis sim som delar på datan (obegränsad 3g efter 100gb lte)

Nu vet jag inte var i Korea du bor, men om någon försöker argumentera för att det är skillnad på folkmängd och hur tätt man bor, så är Finland nog mer jämförbart. Och vadå LTE-pott, här har vi inga potter minsann =). Tror det bara är Telia som överhuvudtaget har datamängder på vissa av deras abonnemang.

Skrivet av anon56869:

Intressant att det tillkommer frekvenser i de låga banden. Jag trodde man endast kompletterade de gamla gsm/lte näten med högfrekventa band när teckning finns. Men blir inte slutresultatet just detsamma? Bortsett från att det kanske står 5g så blir det inte mycket snurr om man endast når fram till 700mhz bandet.
Skickades från m.sweclockers.com

Man skulle ju kunna tro att 5G är snabbare än <5G på samma frekvensband, så det blir mer än att det bara står 5G på uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det kostar rätt mycket att ha så mycket master och infrastruktur för att erbjuda fri surf till alla, jag tycker inte det är ett dugg konstigt att abonnemangen som erbjuder fri surf kostar så mycket som dom gör.

500 kronor i månaden känns inte orimligt med tanke på den infrastruktur som faktiskt krävs.
50 gig i månaden för 300 kronor i månaden finns idag och med 5G kommer det priset antagligen att sjunka.

Det är väldigt många enheter som ska nyttja den trådlösa bandbredden som ändå är väldigt begränsad.
Trådburen trafik har dedikerad sladd till enskilda användare, medan trådlös teknik måste dela på samma luft.

Jag tycker du är lite orealistisk i ditt perspektiv.

Tycker inte alls han är orealistisk, utan snarare är han mer realistisk än de som vill trycka ut 6Gbit till "alla".
Hade du på 5G sagt "du kan få obegränsat" men bara 10Mbit/s (tex)... så hade nog många tagit detta, då det räcker långt. Man säljer extrema hastigheter som ingen kan använda med de begränsningar man har (som du nämner ovan), utan att kunna leverera ett skit av det för vettigt pris. Här är det orimliga...

Så felet är hur man säljer denna bandbredd, inte bandbredden i sig.

Även trådbunden anslutning kan få liknande flaskhalsar och problem, ofta när mindre ISPer lägger tex en 1Gbit backbone för 500 hushåll med 10Mbit vardera. När alla börjar använda dessa 10Mbit, så slår du snabbt i taket på 1Gbit, och prestandan blir problem. Och gör du detta har du verkligen sålt en produkt du inte kan leverera.

Mobildata har haft samma problem sedan 3G tiden, där man säljer bandbredd man inte har, och sen skyller på väggar, träd och allt annat när man inte kan leverera. De behöver sluta sälja överkapacitet till galen nivå, och istället sälja rimlig bandbredd. Samma lina ovan kunde ju levererat garanterat 2Mbit till alla 500 kunder utan problem, eller 10Mbit till 100 kunder. Troligen kan du tom komma undan med 50Mbit till 30 kunder, då oddsen att alla drar max inte är lika hög som med lägre bandbredd. Eller så får du bygga till mer backbone och räkna med det från början.

Du kan ge folk valet mellan begränsad bandbredd, men oändligt med det (så kan de styra hur mycket du förbrukar via det), eller ge dem hög bandbredd, och ett pris för den i begränsad mängd data. I slutet får du samma "last" om du bara gör matten rätt.

Jämför 100GB "stor-lina" på 30 dagar, får du 308kbit/s i 24/7 bruk. ADSL är mao redigt mycket "snabbare" om man ser det för vad du får för pengarna. Och detta hindrar verkligen hur du använder internet. Folk letar gratis Wifi hela tiden, för de kan helt enkelt inte använda sin enhet som de vill utan det. Så ett sånt abonnemang borde säljas som 300kBit/s bredband... när folk jämför det. Men istället så skryter man med 100Mbit+ och 100GB. Här är det orimliga...

Så om operatörerna ska kunna jämföras med andra alternativ, på rättvist sätt, behövs också en vettig jämförelse nivå. Att skryta om en hög bandbredd du inte kan använda utan att lägga din månadslön på det, är inte rimligt. Då kan de hellre fortsätta bygga ut befintlig teknik med fler master och bara se till att få bort flaskhalsarna i backbone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tycker inte alls han är orealistisk, utan snarare är han mer realistisk än de som vill trycka ut 6Gbit till "alla".
Hade du på 5G sagt "du kan få obegränsat" men bara 10Mbit/s (tex)... så hade nog många tagit detta, då det räcker långt. Man säljer extrema hastigheter som ingen kan använda med de begränsningar man har (som du nämner ovan), utan att kunna leverera ett skit av det för vettigt pris.

Så felet är hur man säljer denna bandbredd, inte bandbredden i sig.

Även trådbunden anslutning kan få liknande flaskhalsar och problem, ofta när mindre ISPer lägger tex en 1Gbit backbone för 500 hushåll med 10Mbit vardera. När alla börjar använda dessa 10Mbit, så slår du snabbt i taket på 1Gbit, och prestandan blir problem. Och gör du detta har du verkligen sålt en produkt du inte kan leverera.

Mobildata har haft samma problem sedan 3G tiden, där man säljer bandbredd man inte har, och sen skyller på väggar, träd och allt annat när man inte kan leverera. De behöver sluta sälja överkapacitet till galen nivå, och istället sälja rimlig bandbredd. Samma lina ovan kunde ju levererat garanterat 2Mbit till alla 500 kunder utan problem, eller 10Mbit till 100 kunder. Troligen kan du tom komma undan med 50Mbit till 30 kunder, då oddsen att alla drar max inte är lika hög som med lägre bandbredd. Eller så får du bygga till mer backbone och räkna med det från början.

Du kan ge folk valet mellan begränsad bandbredd, men oändligt med det (så kan de styra hur mycket du förbrukar via det), eller ge dem hög bandbredd, och ett pris för den i begränsad mängd data. I slutet får du samma "last" om du bara gör matten rätt.

Jämför 100GB "stor-lina" på 30 dagar, får du 308kbit/s i 24/7 bruk. ADSL är mao redigt mycket "snabbare" om man ser det för vad du får för pengarna. Och detta hindrar verkligen hur du använder internet. Folk letar gratis Wifi hela tiden, för de kan helt enkelt inte använda sin enhet som de vill utan det. Så ett sånt abonnemang borde säljas som 300kBit/s bredband... när folk jämför det. Men istället så skryter man med 100Mbit+ och 100GB. Här är det orimliga...

Så om operatörerna ska kunna jämföras med andra alternativ, på rättvist sätt, behövs också en vettig jämförelse nivå. Att skryta om en hög bandbredd du inte kan använda utan att lägga din månadslön på det, är inte rimligt. Då kan de hellre fortsätta bygga ut befintlig teknik med fler master och bara se till att få bort flaskhalsarna i backbone.

Problemet är att svenskar är så tassiga att dom tror på leverantörerna nör dom ljuger sig blåa i ansiktet. Master är inte alls speciellt dyra, dom tjänar in dom på en månad i Sverige. Det som kostar är att dra fibern mellan masterna och ISPn, men det räcker inte många år så är även det intjänat.

Att gå tillbaka till utan mobildata kommer inte på fråga. Jag sköter så mycket via telefonen och rör mig ofta på ställen utan Wifi.

Min anslutning ligger på 250kr/mån 4G obegränsat upp till 100 mbit/s

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Folk som skriver att 5G inte alls är farligt har ingen som helst aning om vad de babblar om.
Precis som oss som faktiskt tror att det är skadligt, men det går inte att bevisa då ingen tar några som helst prover eller genomför tester.
Istället smälls det upp 5G höger och vänster utan att befolkningen blir informerade om detta.

Det snackas ju ENBART om hur bra 5G är men INGEN har suttit ner och genomfört tester.
Undrar varför.

Samt, Bryssel har valt bort 5G där de menar att de inte tänker experimentera med sina invånares hälsa.

Helt jävla sjukt om ni frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Problemet är att svenskar är så tassiga att dom tror på leverantörerna nör dom ljuger sig blåa i ansiktet. Master är inte alls speciellt dyra, dom tjänar in dom på en månad i Sverige. Det som kostar är att dra fibern mellan masterna och ISPn, men det räcker inte många år så är även det intjänat.

Jo jag vet detta sedan Hi3G behövde dra in fler fiber till mitt gamla jobb för att mata backbone till masterna. Det är små kostnader att montera masten, men kostar lätt 25kkr+ bara i ren fiber i huset, att dra upp pga alla brandtätningar och omvägar. Det goa med fiber dock är att många gånger kan du med ny teknik, byta änd-utrustningen och få upp prestandan rätt enormt, bara fibertråden är modern nog och frisk, så detta går att lösa relativt prisvärt också.

Tittar man bara på danska/tyska operatörer så ser man hur extremt begränsade vi är. Det är nästan så det lönar sig snart att köpa danskt abonemang.

Skrivet av Esseboy:

Att gå tillbaka till utan mobildata kommer inte på fråga. Jag sköter så mycket via telefonen och rör mig ofta på ställen utan Wifi.

Min anslutning ligger på 250kr/mån 4G obegränsat upp till 100 mbit/s

Vet att många är beroende på detta sätt, och även om jag själv medvetet hållit min förbrukning nere, så hade jag gärna velat öka den. 250kr/mån för upp till 100Mbit är dock fullt rimligt. Men du köper inte den anslutningen idag, utan detta gissar jag på är ett gammalt abonnemang du har sedan länge. Men en sådan på 5G nätet hade varit helt klart lockande, även om jag inte behöver 100Mbit på mobilen. Det ger en dock friheten när man gör det.

Som jag sa ovan, 10Mbit (kanske för vissa 15-20Mbit) hade räckt kanon för de flesta idag, med obegränsad data. Inte lönt att köra 4k streaming på en 5" skärm direkt... det är mer "oron" att det kan ta slut som är problemet. Har för mig man gjort en undersökning och fann att detta var likt den ångesten som gör att många är rädda för el-bilar. Just att man har en begränsad mängd sträcka/data innan man måste tänka om rent av stressar folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vi människor har använt oss av radiovågor och mikrovågor i 100 år nu, vi har hittills inte sett ett enda tecken på att dom orsaker cancer.

Jag citerar mig själv ifrån en annan tråd:

En dag när solen lyser klart, vänd ditt ansikte mot den, känner du hur den värmer ditt ansikte?
Det är elektromagnetisk strålning som är så stark att du känner av den.

Ta en ficklampa och lys igenom den köttiga delen på din hand mellan tummen och dom andra fingrarna, ser du hur det lyser igenom?
Det är elektromagnetisk strålning som går igenom din hand.

Nu när det börjar bli kallt och det kanske är dags att dra på elementen, håll handen några centimeter ifrån elementet, känner du hur värmen ifrån elementet träffar din hand även om luften i sig inte alls är lika varm?
Det är osynlig elektromagnetisk strålning som träffar dig och värmer upp din hand.

Känner du dig orolig för att denna elektromagnetiska strålning ger dig cancer?

Den elektromagnetiska strålning som wifi och mobilnät använder påverkar dig ännu mindre, dels för att den är svagare och dels för att det är en mindre energirik form av strålning.

Här är ett schema över elektromagnetisk strålning:
https://i.imgur.com/mzSVxNR.png

Förenklat kan man säga att desto längre till vänster desto mindre farligt eftersom energinivåerna hos fotonerna är så låga, som du kan se i schemat. Det är vid ultraviolett som strålningen börjar bli så energirik att det kan ge oss cancer.

Var faller wifi och 3g/4g/5g in på det här spektrat?

Permalänk
Skrivet av bektil:

Var faller wifi och 3g/4g/5g in på det här spektrat?

Mellan radio och radar. Wifi (2.4) är precis samma som mikrovågsugnar, om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det är iofs så att Du hänvisar till den joniserande effekten, att energin är så hög att molekyler helt enkelt slås sönder och att mutationer uppstår. Mer empiriska studier visar en viss riskfaktor utan att för den delen kunna förklara varför. Samtidigt ska detta ses i ljuset av alla andra risker vi tar, speciellt avseende livsstil och miljö. Vill man verkligen minska risken för allvarliga sjukdomar, lev mer hälsosamt, projicera inte oron på det som är mest mystiskt.

Finns inga 'icketermiska' effekter som är påvisbara för de effektområden som används inom telekommunikation i konsumentledet. Allt annat är pseudovetenskap, vilket vi har en hel drös i Sverige som pysslar med...tyvärr.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Mellan radio och radar. Wifi (2.4) är precis samma som mikrovågsugnar, om jag minns rätt.

Detta är ju bara frekvensen, uteffekten är ju den största skillnaden.

Permalänk
Medlem

Scrollade snabbt i artikeln och har inte läst alla kommentarerna så det kanske hat sagt tidigare men det ska bli intressant att se om det bromsas upp pga ev allvarliga hälsoeffekter när det sitter små sändare på var 8-10 gata för täckning eller om vi helt enkelt skiter i vilket och ser vad som händer
Om folk var oroliga för tidigare generationers strålning så är det rätt mkt större hopp denna gången.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inofficiell ambassadör

5G har ju både lägre effekt och lägre penetration än "gamla" 4G, så jag har svårt att förstå hur ni får det till att bli farligare. Vidare så får ni (som flera redan påpekat) betydligt högre bestrålning utav glödlampor, bildskärmar (speciellt de gamla bildrörsskärmarna) och framförallt SOLEN. Så är ni oroliga för strålning får ni nog slänga ut alla glödlampor, stänga av TVn, dra för gardinerna och aldrig gå ut.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Nu vet jag inte var i Korea du bor, men om någon försöker argumentera för att det är skillnad på folkmängd och hur tätt man bor, så är Finland nog mer jämförbart. Och vadå LTE-pott, här har vi inga potter minsann =). Tror det bara är Telia som överhuvudtaget har datamängder på vissa av deras abonnemang.

Ju mer tätbefolkat desto saktare går det ju generellt eftersom fler använder sig av samma basstationer. Altså jag menade att jag får en pott om 100gb LTE data att förbruka varje månad. Efter det är det fri fart/bruk i 3G vilket brukar ge 30+mbit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

5G har ju både lägre effekt och lägre penetration än "gamla" 4G, så jag har svårt att förstå hur ni får det till att bli farligare. Vidare så får ni (som flera redan påpekat) betydligt högre bestrålning utav glödlampor, bildskärmar (speciellt de gamla bildrörsskärmarna) och framförallt SOLEN. Så är ni oroliga för strålning får ni nog slänga ut alla glödlampor, stänga av TVn, dra för gardinerna och aldrig gå ut.

Fast det där stämmer inte helt och hållet. solljus kan man uppenbarligen bli ordentligt bränd av, men som du säger tränger det inte alls in i kroppen pga den mycket högre frekvensen utan bränner enbart ytterhuden.

Uppenbarligen så har det forskats kring det hela och helt klart har det påvisats att EMR påverkar hjärnan. Om den nu påverkar hjärnan så lär väl det ändå betyda att delar av strålningen tränger igenom huden som är ganska tunn (och skallbenet som är lätt att penterera) fram till hjärnan där den i såfall absorberas?

För övrigt så har väl 5G både högre effekt och riktade antenner för att maximera räckvidden vad jag har förstått.

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att 5G kommer att använda som argument för att inte bygga ut trådbundet bredband, eller rent av dra in det.
På sina håll i Sverige där det enda trådbundna "bredbandet" har varit ADSL över landlina, har landlinorna stängts ner för 3G och 4G med dålig täckning.

Sak samma om 5G skulle vara supersnabbt — under optimala förhållanden. Det är de sämsta förhållandena som räknas.

Till mitt hem vill jag ha billig fiber som alltid funkar. Just nu har jag riktigt billig fiber via bostadsrättsföreningen, som har skaffat den tillsammans med andra föreningar i området, uppkopplat til stadsnät.
Det är riktigt riktigt bra. Om/när jag flyttar så vill jag så klart inte ha ett sämre upplägg, även om sannolikheten är väldigt hög.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Fast det där stämmer inte helt och hållet. solljus kan man uppenbarligen bli ordentligt bränd av, men som du säger tränger det inte alls in i kroppen pga den mycket högre frekvensen utan bränner enbart ytterhuden.

Uppenbarligen så har det forskats kring det hela och helt klart har det påvisats att EMR påverkar hjärnan. Om den nu påverkar hjärnan så lär väl det ändå betyda att delar av strålningen tränger igenom huden som är ganska tunn (och skallbenet som är lätt att penterera) fram till hjärnan där den i såfall absorberas?

För övrigt så har väl 5G både högre effekt och riktade antenner för att maximera räckvidden vad jag har förstått.

Länka till källan. Säkerligen litet test med dålig uteslutning av andra faktorer...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Jag är rädd att 5G kommer att använda som argument för att inte bygga ut trådbundet bredband, eller rent av dra in det.
På sina håll i Sverige där det enda trådbundna "bredbandet" har varit ADSL över landlina, har landlinorna stängts ner för 3G och 4G med dålig täckning.

Sak samma om 5G skulle vara supersnabbt — under optimala förhållanden. Det är de sämsta förhållandena som räknas.

Till mitt hem vill jag ha billig fiber som alltid funkar. Just nu har jag riktigt billig fiber via bostadsrättsföreningen, som har skaffat den tillsammans med andra föreningar i området, uppkopplat til stadsnät.
Det är riktigt riktigt bra. Om/när jag flyttar så vill jag så klart inte ha ett sämre upplägg, även om sannolikheten är väldigt hög.

Har 4G som alltid funkar, men nog är Fiber fint med ca 30 ms lägre ping 😋

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av heddan:

Detta är ju bara frekvensen, uteffekten är ju den största skillnaden.

"det beror på" är en underdrift, men här finns iaf några siffror för wifi:

https://w.wol.ph/2015/08/28/maximum-wifi-transmission-power-c...

och, observera att inte antenn-förstärkningen är med där, så det blir lite "mellan tummen och pekfingret".

För cellulärt så finns den här rapporten, bland annat;

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/44/1/012...

och det här

https://sites.google.com/site/lteencyclopedia/lte-radio-link-...

som sammanfattar hur man kan överslagsräkna på ut-effekt och förluster för mobilantenner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mycket bra inlägg. Vi börjar nå en teknisk nivå i samhället att fysik B borde vara obligatoriskt redan innan man har gått ut 9:an. Det börjar spridas alldeles för mycket rädsla baserat på teknisk okunnighet nu för tiden.

Jag tycker att det faktiskt är ett dåligt inlägg. Det är arrogant och tittar snävt. Har man ett vetenskaplig synsätt (som folk brukar få först på högskolan) så förstår man att saker och ting kan vara mer komplexa än man först tror, och man är alltid öppen för att ens uppfattning skulle kunna motbevisas.

Även om vi har använt radio och mikrovågor under hundra år så har användningen inom vissa frekvensområden exploderat under bara de senaste tjugo åren. T.ex. kom smarta telefoner (iPhone och Android) igång först för ca tio år sedan. Men cancer kan ta tjugo år från initial mutation till detekterbar tumör.
Därför är alla epidemiologiska studier om mobiltelefonstrålning och cancer som hittills publicerats opålitliga eftersom de reflekterar förhållanden som inte längre är aktuella.
Dessutom har också olika kända riskfaktorer för cancer minskat under åren, vilket skulle kunna maskera ökningar av cancer med andra orsaker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

1:18
Jag skulle vilja inleda avsnittet med att citera Pitbull, MISTER WORLDWIDE,...

Hahahaha. Jag dog av skratt här på kontoret. Det var det sista jag förväntade mig i en genomgång utav 5G

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Ja, du säger det ju själv där... "försöker ju använda gratis Wifi". Det är så befriande att bara ha obegränsat 4G överallt, utan att ens betala något extra för det. Slipper hålla på att tänka på när man har Wifi eller hur sketet det är. Min egna mobildata är liksom mycket snabbare och pålitligare än alla public Wifis som man kan hitta.

Men det finns inte något jag skulle behöva det för som inte redan mitt nuvarande 3G nätverk ger mig åtkomst till.

Det enda jag använder telefjongen till för tillfället är att lyssna på musik, en aning samtal samt whatsapp. Och musiken är inte spotify utan det är CD -> PC -> telefjongen, men jag kan förstå om man är aktiv användare av spotify exempelvis kan det vara värt att ha ett bättre och kraftigare mobilnät.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Mer cancer åt folket, nej tack!

Mer kunskap åt folket!

(så vi slipper onödiga uttalanden som denna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Man kan vända på frågan och istället fråga sig varför är det så pass mycket billigare i Finland?
Jag har sökt lite men inte funnit några svar men iaf hittat en intressant bild som visar kostnaden för 1GB (genomsnittspris) över Europas länder.
https://cdn.howmuch.net/articles/the-price-of-mobile-internet-worldwide-2019-Europe-7e5c.jpg
(https://howmuch.net/articles/the-price-of-mobile-internet-wor...)

Priserna verkar variera kraftigt beroende på land.

Lägger till en länk från BBC
https://www.bbc.com/news/technology-47416250
Kan ju vara lite vettigt och jämföra siffrorna, eftersom jag litar mer på BBC än någon random sida på nätet
"The cheapest mobile data in Western Europe is in Finland with an average price of $1.16 for 1GB of data." (BBC)

Har också undrar varför det är betydligt billigare och bättre villkor på finska sidan än svenska. Tex Telia som är finskt har betydligt bättre deals på finska sidan än på svenska.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan