Permalänk
Medlem

Kom att tänka på ett förslag till regelförändring... eller tillägg snarare. Ge även en bonuspoäng till föraren som förbrukat minst bränsle under loppet. Ganska relevant i dessa tider och kanske påskyndar utvecklingen av miljövänligare motorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Kom att tänka på ett förslag till regelförändring... eller tillägg snarare. Ge även en bonuspoäng till föraren som förbrukat minst bränsle under loppet. Ganska relevant i dessa tider och kanske påskyndar utvecklingen av miljövänligare motorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant.
Dock så belönas teamen redan för lägre förbrukning i.o.m. hur mycket tid som vinns med en lättare bil.
Skulle även vilja påstå att dagens regler har gett en oerhörd utveckling av motorerna.
Dom ligger ju numera på 50% verkningsgrad, vilket är nära dubbelt så bra som normala bensindrivna bilar och även betydligt bättre än moderna dieslar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Kom att tänka på ett förslag till regelförändring... eller tillägg snarare. Ge även en bonuspoäng till föraren som förbrukat minst bränsle under loppet. Ganska relevant i dessa tider och kanske påskyndar utvecklingen av miljövänligare motorer.

Idiotiskt värdesignalerande. Folk med denna grad av klimatångest bode söka professionell hjäp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Kom att tänka på ett förslag till regelförändring... eller tillägg snarare. Ge även en bonuspoäng till föraren som förbrukat minst bränsle under loppet. Ganska relevant i dessa tider och kanske påskyndar utvecklingen av miljövänligare motorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår din poäng men personligen känner jag att det är därför vi har Formula E, det är nog snarare där framtiden ligger när det kommer till innovativ teknik.

Formel 1 för mig brukade symbolisera det värsta av det värsta, numera är allt så reglerat och man försöker artificiellt skapa spänning. Med det så menar jag inte att det alltid varit spännande tidigare, vi har haft väldig dominans från enskilda team i större delen av sportens existens. Men förr i tiden så pressade man motorerna så pass att ett en motor bara klarade av kvalet, sen satte man i en ny motor för racet som i många fall exploderade under racet bara för att man pressade dom så hårt. Det fanns inte marginaler om man ville vinna.

Nu har vi Formel 1 där Mercedes och Ferrari är, Formula 1.25 där Red Bull är (i alla fall en av deras förare), Formula 1.5 där resten av teamen exkl Williams huserar, och till slut Formula 1.75 med Williams.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om helgens race? Hoppas att Ferarri kan vakna till lite, det hade inte skadat alls!
Vekar lova bra väder med 20c och sol hela helgen (om än något tidigt att konstatera)

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av N0tepad:

Vad tror vi om helgens race? Hoppas att Ferarri kan vakna till lite, det hade inte skadat alls!
Vekar lova bra väder med 20c och sol hela helgen (om än något tidigt att konstatera)

Ja det hade varit kanon om Ferrari visade liknande form som de gjorde under vintertestet så de har möjlighet att utmana Mercedes. Vettel behöver visa form också, han har inte presterat på topp under årets säsong.

Permalänk
Medlem

Efter kvalet i Spanien

Vilken kross av Bottas. Vad har hänt? Förra året var han rätt medioker jämfört med Hamilton. Självförtroende i topp gissar jag.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Efter kvalet i Spanien

Vilken kross av Bottas. Vad har hänt? Förra året var han rätt medioker jämfört med Hamilton. Självförtroende i topp gissar jag.

Dold text

Ja, det ser verkligen ut som att Bottas gått in i den här säsongen med ett helt annat djävlar anamma. Och det har ju gått bra, så det har ju säkert hjälpt självförtroendet.

Förra året måste ju varit en stor besvikelse, och det såg väl ut som att en del i problemet var att han då gjorde misstaget att vara "för medgörlig" och därmed blev rejält trampad på av det egna teamet. Nu verkar han ju ha studsat tillbaka och verkar vara extremt motiverad och revanschlysten (och lite arg).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur funkar testdagarna, får dom ha en motor utanför de 3 allokerade för tester eller måste dom använda en av de 3?

Sen gällande att Zandvoort kommer tillbaka, undrar vad för ombyggnationer som ska göras fram till nästa år.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Nu är det bokat o klart åker till Monaco och ser racet
Någon mer som ska dit ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Nu är det bokat o klart åker till Monaco och ser racet
Någon mer som ska dit ?

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar att du bara bokade flyg och hotell men trodde hotellen var fullbelagda så här nära inpå?

Får man fråga vad kallaset gick på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Gissar att du bara bokade flyg och hotell men trodde hotellen var fullbelagda så här nära inpå?

Får man fråga vad kallaset gick på?

Bokade en hel vecka i Nice med tjejen och F1 biljetter till lö o sö , tog ett ”bra” hotell och billigaste biljetterna, hamna på ca 31k för båda ink flyg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Hur funkar testdagarna, får dom ha en motor utanför de 3 allokerade för tester eller måste dom använda en av de 3?

Sen gällande att Zandvoort kommer tillbaka, undrar vad för ombyggnationer som ska göras fram till nästa år.

Motorerna under tester räknas inte in i de 3, varken försäsongstesterna eller under säsongen.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Bokade en hel vecka i Nice med tjejen och F1 biljetter till lö o sö , tog ett ”bra” hotell och billigaste biljetterna, hamna på ca 31k för båda ink flyg

Skickades från m.sweclockers.com

Grymt. Transport till och från Monaco är lite intressant måste jag säga, speciellt söndagen kommer bli proppfyllt tåg.
Jag rekommenderar verkligen att ta ett så tidigt tåg som ni bara kan, kanske 7? Vi kom till söndagskön utanför tågstationen i Nice runt 8-9. Var några timmars kö och tåget var fullsmetat som satan, verkligen fyllt. Och folk som försökte gå på stationerna efter centralstationen lyckades aldrig gå på.

Påvägen hem, väldigt många kommer dra ganska precis efter loppet är klart. Ta det lugnt och chilla lite i Monaco om ni orkar. Det säljs öl och snacks runtomkring på gatorna. Mat är lite mer komplicerat att få tag på eftersom det mesta är bokat i förväg. Runt 6-7 tiden på kvällen börjar köerna lugna ner sig till tåget igen. Det är förövrigt som mest fest efter loppet i rascasse.
Om ni tänkte äta på en restaurang i monaco under helgen och ingen tänker vara jättespontana och hoppas på att det finns något till lunch/middag. Boka i förväg, typ nu.

Och lunch var enklast att hitta under paraden av förarna innan loppet, då fanns det lite platser här och var. Vet inte schemat men när vi var där 2 år sedan var det Porsche Supercup runt 10, sedan Formula Renault runt 11. Rekommenderar verkligen att vara i monaco så man kan höra Porsche GT-bilarna. Ljudet av dem i den där lilla staden är grymt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Grymt. Transport till och från Monaco är lite intressant måste jag säga, speciellt söndagen kommer bli proppfyllt tåg.
Jag rekommenderar verkligen att ta ett så tidigt tåg som ni bara kan, kanske 7? Vi kom till söndagskön utanför tågstationen i Nice runt 8-9. Var några timmars kö och tåget var fullsmetat som satan, verkligen fyllt. Och folk som försökte gå på stationerna efter centralstationen lyckades aldrig gå på.

Påvägen hem, väldigt många kommer dra ganska precis efter loppet är klart. Ta det lugnt och chilla lite i Monaco om ni orkar. Det säljs öl och snacks runtomkring på gatorna. Mat är lite mer komplicerat att få tag på eftersom det mesta är bokat i förväg. Runt 6-7 tiden på kvällen börjar köerna lugna ner sig till tåget igen. Det är förövrigt som mest fest efter loppet i rascasse.
Om ni tänkte äta på en restaurang i monaco under helgen och ingen tänker vara jättespontana och hoppas på att det finns något till lunch/middag. Boka i förväg, typ nu.

Och lunch var enklast att hitta under paraden av förarna innan loppet, då fanns det lite platser här och var. Vet inte schemat men när vi var där 2 år sedan var det Porsche Supercup runt 10, sedan Formula Renault runt 11. Rekommenderar verkligen att vara i monaco så man kan höra Porsche GT-bilarna. Ljudet av dem i den där lilla staden är grymt!

Tack för tipsen !
Har varit där tidigare 2016 och känner igen allt det du beskriver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Permalänk

Tråkigt med Nicky Lauda, nu är det inte många av det gamla gardet kvar i livet.

På tal om annat, hur funkar F1 TV Pro i Sverige nu? Jag har förstått att man kan använda tjänsten utan VPN, men hur är videokvalitén och tjänsten i allmänhet? Har dom kommentatorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES:
Har kört f1 tv två lopp nu.
Kommentatorerna är sky news så bästa kommentatorerna enligt mig.
i Baku så var ljudet i osynk vilket var sjukt irriterande, dock så fick man ersättning på en halv månadskostnad för allt strul.
För spaniens gp fungerade det klockrent.
Tjänsten är fortfarande ganska kritiserad med mycket småbuggar, men om man bara ska slå på racet och titta så fungerar det, men byta mellan olika vyer/bilar/pit-camera tycker jag fungerar kasst.

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

@I_KILL_HORSES:
Har kört f1 tv två lopp nu.
Kommentatorerna är sky news så bästa kommentatorerna enligt mig.
i Baku så var ljudet i osynk vilket var sjukt irriterande, dock så fick man ersättning på en halv månadskostnad för allt strul.
För spaniens gp fungerade det klockrent.
Tjänsten är fortfarande ganska kritiserad med mycket småbuggar, men om man bara ska slå på racet och titta så fungerar det, men byta mellan olika vyer/bilar/pit-camera tycker jag fungerar kasst.

Gött att höra, då kanske det blir lösningen för att kolla i sommar. Skys kommentatorer är alltid bra ja, och ärligt talat får gärna tv-teamet välja vilken kamera jag ska kolla på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är rätt otroligt att höra varför Fernando Alonso missade Indy 500:
https://www.youtube.com/watch?v=dhz00izoxOQ

(OK, inte Formel 1, bara relaterat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@I_KILL_HORSES:
Har kört f1 tv två lopp nu.
Kommentatorerna är sky news så bästa kommentatorerna enligt mig.
i Baku så var ljudet i osynk vilket var sjukt irriterande, dock så fick man ersättning på en halv månadskostnad för allt strul.
För spaniens gp fungerade det klockrent.
Tjänsten är fortfarande ganska kritiserad med mycket småbuggar, men om man bara ska slå på racet och titta så fungerar det, men byta mellan olika vyer/bilar/pit-camera tycker jag fungerar kasst.

Håller med här.
Crofty och Brundle är ett ruskigt bra par i studion under racen.
Inte mycket som Crofty missar, och Brundles känsla för situationer brukar vara "spot on".
Och att Karun Chandhok, Johnny Herbert, Paul di Resta och inte minst Anthony Davidson (egentligen helt klart minst som ofta påpekas i sändningarna är med under träningar gör ju inte saken sämre.
Karun har ju gjort fantastiska Ted Kravitz's jobb ett par race nu.

Permalänk
Medlem

Haha, Grosjean radiotrafik med en lång rad *beep*.

Permalänk

Är det någon som har lite koll på varför Leclerc inte bara tog ett varv till i Q1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Tråkigt med Nicky Lauda, nu är det inte många av det gamla gardet kvar i livet.

På tal om annat, hur funkar F1 TV Pro i Sverige nu? Jag har förstått att man kan använda tjänsten utan VPN, men hur är videokvalitén och tjänsten i allmänhet? Har dom kommentatorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollar numera bara på utländska kanaler för all motorsport, Fs1 och Fs2 visar indycar och NHRA samt Nascar serien, alla kval m.m man missar ingenting. MotoGp kör jag BTS Sport 1,2,3 och även där är sändningen suverän, har även F1 kanalen och dom visade kvalet från Indy 500 så de såg jag så klart, Formel 1 har jag slutat titta på för de är så tråkigt numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Är det någon som har lite koll på varför Leclerc inte bara tog ett varv till i Q1?

Skickades från m.sweclockers.com

Slut på tid, dom chansade och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Är det någon som har lite koll på varför Leclerc inte bara tog ett varv till i Q1?

Ferrari gjorde helt klart ett flertal felbedömningar under kvalet och det verkar som att i all uppståndelse kring Vettel hamnade Leclercs strategi i skymundan.

En bra video från Formel 1 officiella kanal om Ferraris kval:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Slut på tid, dom chansade och förlorade.

Slut på tid? huh kollade vi på samma kval.

Leclerc var tillbaka inne i garaget innan Vettel trots fadäsen med vägningskontrollen. Nej det var Ferrari som sumpade det, som vanligt. Verkar som att Leclerc verkligen fått ta över Räikkönens plats i Ferrari. Det var 4.30 när Leclerc var tillbaka i garaget, Vettel körde av banan och in i depån vid 3.15 kvar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Jag är så uttråkad med Formel 1 nu att det är sjukt. Funderar på att inte ens se racet i eftermiddag. Indy 500 ska jag se istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Jag är så uttråkad med Formel 1 nu att det är sjukt. Funderar på att inte ens se racet i eftermiddag. Indy 500 ska jag se istället

Slutade se redan i fjol, F1 har aldrig varit så tråkigt som de är nu, noll spänning, ska också se Indy 500.

Permalänk
Medlem

Ja. När det bara handlar om ett stall som kan vinna blir det snabbt tråkigt. Mercedes får gärna vinna, men då måste det vara en spännande fight.
Highlights av loppen i år (förutom Bahrain) är typ första varvet av varje race. Sedan behöver man ej se mer.
Liberty Media behöver nog kolla på Formula E för lite mer spänning, annars kommer F1 intresset sakta men säkert dö ut.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/