Molnet och utökad Edge Chromium i fokus under Microsoft Build 2019

Permalänk
Melding Plague

Molnet och utökad Edge Chromium i fokus under Microsoft Build 2019

Microsofts stora utvecklarmässa är igång och i fokus står bland annat utökade molntjänster, AI-agenter och utökningar av webbläsaren Edge Chromium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant inriktning Microsoft tar. Att gå över till Chromium känns som ett vettigt beslut. Edge är ett projekt som haft potential men blivit dåligt realiserat och kodbasen i Chromium är bra. Vill MS bidra till bästa möjliga webbläsare tror jag deras satsning på Chromium kommer få mycket större genomslag än Edge, och dessutom kosta dem mindre pengar. Dessutom har IE/Edge redan tappat sin ställning på Internet.

Att MS går open source till mötes är mer förvånande. Jag undrar vart de tänker plocka ut vinsten? Inte för jag har något emot satsningen men jag ser inte riktigt hur pengarna ska ramla in tack vare det.

Oavsett så är det jäkligt intressant att se vad Satya Nadelka gjort med företaget. Han har verkligen kört efter sin egen vision och gjort många intressanta val. Tror verkligen han är rätt person att driva MS framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör denna läsare som daily driver och är nöjd över förväntan än så länge,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Har lagt in en video på nyheterna i Edge Chromium och en bild på Windows Terminal som blev tillgängliga efter publiceringen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@DasIch: _Fler och fler av MS tjänster blir månadsbetalningar istället för engångsköp. detta genererar bra mycket mer pengar för MS per månad med alla företag istället för 1års licenser skulle jag tro i långa loppet.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Datavetare

Det mest spännande som kommit ut så här långt är att Microsoft kommer börja skeppa en Linux-kärna som del i WSL 2 (WSL = Windows Subsystem for Linux).

"Microsoft will be shipping a Linux kernel with Windows"

WSL finns redan i dagens Windows 10. Det är en teknik som gör det möjligt att köra Linux-program direkt på Windows kärnan, detta då Microsoft implementerat Linux kärnas API, så kallande systemanrop, direkt i Windows.

Logiskt sett fungerar WSL 1 förvånansvärt bra, men prestandamässigt är det en smärre katastrof. Framförallt disk I/O är helt under isen, är 5-10 gånger långsammare jämfört med att köra samma program direkt under en riktigt Linux-kärna.

Det Microsoft trycker på med WSL 2 är att genom att faktiskt använda en riktigt Linux-kärna kommer just I/O prestanda att bli rejält mycket bättre. Är fortfarande så att Windows-kärnan är den som "äger" maskinvaran, "drivers" i Linux blir specialanpassade historier som i praktiken går via Windows. Men många former av I/O är så brutalt mycket effektivare i Linux-kärnan att det ändå blir en klar vinst att köra på detta sätt.

En annan fördel är att vissa saker, som t.ex. Docker-stöd, kräver virtualisering under Windows medan det är en standardfunktion i Linux-kärnan. Tack vare WSL 2 kan man skippa virtualiseringen även på Windows!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undrar om den blir lika dålig som Chrome på inaktiva tabs med media.
Twitch, netflix osv, om man inte har tabben alltid öppen och aktiv så tappar den sync på ljud och bild då de pausas. Och går inte längre inaktivera i Chrome.

Firefox går det att inaktivera, i Edge fungerar det utan göra något.

Det jag hatar mest med Chrome fast jag använder det som första läsare. Antar nya "Edge" kommer bli samma som chrome då.

Även netflix fungerar bättre i Edge nu så kör alltid det där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Intressant inriktning Microsoft tar. Att gå över till Chromium känns som ett vettigt beslut. Edge är ett projekt som haft potential men blivit dåligt realiserat och kodbasen i Chromium är bra. Vill MS bidra till bästa möjliga webbläsare tror jag deras satsning på Chromium kommer få mycket större genomslag än Edge, och dessutom kosta dem mindre pengar. Dessutom har IE/Edge redan tappat sin ställning på Internet.

Att MS går open source till mötes är mer förvånande. Jag undrar vart de tänker plocka ut vinsten? Inte för jag har något emot satsningen men jag ser inte riktigt hur pengarna ska ramla in tack vare det.

Oavsett så är det jäkligt intressant att se vad Satya Nadelka gjort med företaget. Han har verkligen kört efter sin egen vision och gjort många intressanta val. Tror verkligen han är rätt person att driva MS framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vinsten kommer mindre och mindre från deras OS division och mer från molnet och "compute" där mycket är öppen källkod så kan det köras i deras moln/compute så drar de in pengarna där...