Vilken var er första Linux-distro?

Permalänk
Medlem

Min första var RedHat, sen dess Gentoo.

Permalänk
Medlem

Slackware 2.0, körde FTP och quakeserver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min första Linux-dist måste ha varit Red Hat 7.3, hösten 2002. Sen gick det snabbt utför med att testa andra distar, och rätt snart var det en kompis som testade FreeBSD och OpenBSD.

Minns när jag satt upp min första PF-brandvägg (OpenBSD 3.3 kanske?) och när jag kompilerat min första egna FreeBSD-kärna (hej 4.10-STABLE!).

Kom på att det idag fortfarande är lite OpenBSD på mejlservrarna, annars är det nästan bara NixOS på mina Linux-maskiner.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Clark Connect

Mitt första var Red Hat. Det var nog 1996 skulle jag tro. Fast strax efter det körde jag länge Clark Connect. Minns inte riktigt varför men hade det som server efter jag fått Bostream ADSL med 2.5 Mbit. Tydligen heter det Clear OS idag. Hade nästan glömt det. Hade stora problem med att få webbservern att fungera pga bristande lunskaper minns jag. Efter det blev det Gento, Mandrake, Cent OS och sen Ubuntu. Det senare är det jag kört de senaste åren och då mest server.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Arch på min huvuddator. Har använt Raspbian Stretch Lite innan på min Pi och OpenSUSE för att ha spelservrar på men har inte använt någon av dem mer än att ha servrar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

bara testat Ubuntu några gånger, och det kändes som att gå tillbaka till DOS så fort man ville göra nått som inte var förinstallerat Aldrig orkat lära mig, känns inte värt tiden om man inte har något specifikt behov.

Testa Manjaro då, allt som finns till linux finns i deras programhanterare, det är helt sjukt, Ubuntu är jobbigt med deras ppa system, inte direkt för nybörjare. Största anledningen till att använda linux är att slippa malware, surfa på linux och spela på windows, så slipper du mycket skit.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

i skolan när man körde Redhat och Fedora, gillade dock Fedora mycket på den tiden

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tror det var SuSE någon gång 2003-2004.
Sedan dess har det varit konstant distrohoppning, just nu rullar dock Manjaro då jag gillar arch men föredrar stabilitet över bleeding edge, har annat o göra än att laga min distro vid eventuella problem.

Permalänk
Avstängd

Slackware och Stampede Linux

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Avstängd

Kan ha varit en Corel Linux som jag fått på skiva i någon tidning som jag köpt.
Men den första distributionen som jag verkligen använde var Slackware. Men numera kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Den första Linux distributionen jag kom i kontakt med var Slackware runt 1995.

Permalänk
Medlem

Kör ganska sällan Linux privat, men från och till har jag haft någon maskin där hemma mest för att "leka" med.
Minns inte versionsnummer och sådär, men det första jag körde bör ha varit Debian någon gång under andra halvan av 1990-talet.

Permalänk
Medlem

SuSE Linux anno...1997/98 ungefär. Minns inte versionsnummer dessvärre. Numera Linux mint på den privata burken och nån Dist för Kodi på Pi

Permalänk
Medlem

Slackware hämtat från usenet i uuencoded 7bit ascii... Kanske 1994...

Permalänk
Medlem

Red Hat 4, någon gång under 1997. Det var på en CD-skiva som följde med någon tidning jag köpte.

Permalänk
Medlem

Var ganska sen in på Linuxmarknaden, är ju inte särskilt gammal heller förstås. Första jag körde privat var nog 3-4 år sedan, Ubuntu med Gnome 3 var det på min Laptop, körde även lite Debian på min stationära. Sen har jag jobbat på CentOS och Linux Mint men inte privat.

Funderar på att testa någon ny distro nästa gång, kanske Manjaro eller ElementaryOS. Jag gillar dock Debian-baserade, dom har mycket repositories som gör livet lättare!

Permalänk

Slackware

Jag fick Slackware, minns inte version, av en kompis (tjena Ronnie!) som gick på Malmö högskola och där hade tillgång till 10 mbit internet.
Det var 1995, datorn var nog en 486DX2 50 MHz, jag vill minnas att kärnan hette 1.2.17 men det kan jag ha blandat ihop med någon annan version.
Själv hade jag bara modem för internet och det fanns inte i närheten så mycket info att hitta då, och jag var väl också rätt okunnig i användandet av sökmotorer på den tiden. Mycket läsande av HOWTO-filerna blev det! Mitt stoltaste Linux-minne var att helt på egen hand (och som totalt Linux-blåbär) sätta upp en maskin som on-demand uppringande modem/DNS/webcachande proxy-server. Det var tider det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag gillar dock Debian-baserade, dom har mycket repositories som gör livet lättare!

Det är precis det som jag ser som fruktansvärt irriterande med Debian/Ubuntu jämfört med Arch/Manjaro, att det ska läggas till repon hit och dit och ibland funkar dom inte och så vidare.

Arch-baserade distros har ju en tusen gånger bättre lösning i och med ett officiellt repo och AUR för alla inofficiella paket. Sjukt mycket smidigare, har inte behövt lägga till ett enda repo på Arch/Manjaro hittills.

För att svara på topicen så började jag nog först på Ubuntu för ganska många år sen nu, fastnade inte och körde på med Windows fram till för några år sen då jag gick all in i Arch och är väldigt nöjd med mitt system. Skulle jag bli tvungen att börja om hade det nog blivit Manjaro istället bara för att slippa confa upp allt från scratch på nytt.

Permalänk
Medlem

FreeBSD, men det är ju inte linux. Men första posix.

Annars var det nog redhat. Svårt att komma ihåg 90-talet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Testade att installera Red Hat 1997/1998 på min Pentium 60. Det var en skiva som följde med en Red Hat-bok som jag lånade av en polare. Men det dröjde till 2007 innan det blev Linux på heltid för gott och då började det med Ubuntu 7.04.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Jag började med RedHat runt 1999, sen Madrake, sedan blev det Ubuntu samt openSUSE och nu Linux Mint som jag kör permanent som dualboot med Windows 10.

Linux har verkligen mognat på desktopsidan. För kontorsrelaterat så föredrar jag hellre Linux just nu och Windows för spel och vissa program.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är precis det som jag ser som fruktansvärt irriterande med Debian/Ubuntu jämfört med Arch/Manjaro, att det ska läggas till repon hit och dit och ibland funkar dom inte och så vidare.

Arch-baserade distros har ju en tusen gånger bättre lösning i och med ett officiellt repo och AUR för alla inofficiella paket. Sjukt mycket smidigare, har inte behövt lägga till ett enda repo på Arch/Manjaro hittills.

Jo det kan jag ju hålla med om att det låter smidigare med inofficiella paket samlade under ett "paraply". Min poäng var väl dock att det finns mer debian paket än vad det gör Arch linux paket och därmed mer tilltalande för mig. Att manuellt behöva lägga till inofficella repos är ju förstås en nackdel i smidighet.

Permalänk

Gentoo, ca 2008. Men rätt snabbt efter blev det Ubuntu och har fortsatt med det. Aldrig riktigt haft intresse nog att lära mig så mycket om de olika Linux varianterna så Ubuntu blev lättast.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Testa Manjaro då, allt som finns till linux finns i deras programhanterare, det är helt sjukt,

Utom drivrutinerna till min skrivare då, eller?
Dpkg finns i Archs pakethanterare så det löste sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Ubuntu 4.10 i mitt fall.

Med tanke på hur mer utförliga många andra varit kan jag väl egentligen lägga till lite mer info.

Började intressera mig för Linux redan sent 90-tal då jag fick en Redhat-skiva med någon datortidning. Kan idag inte minnas vilken. Tog lång tid innan jag hade möjlighet att faktiskt prova en linuxdistro (mindre populärt att köra in detta på familjedatorerna där hemma). Tillslut så var det just när Ubuntu 4.10 släpptes (oktober 2004) som jag gjorde ett seriöst försök att både installera och använda en Linux-distro. Jag var vid tidpunkten trött på Windows XP och började med dual-boot för att runt Dapper Drake gå över till Linux helt, med Windows XP i en VM (Office, samt något mer program jag behövde).

Under dessa år, fram till 2008 så provade jag ett flertal olika distros, ett av de första jag provade, vid sidan av Ubuntu, var Simply Mepis, eller vad distron hette. Har alltid föredragit KDE före övriga mer kända och använda wm's så det är egentligen Kubuntu jag kört. KDE 3.x var vad jag föredrog, fastnade aldrig för KDE 4.x. Våren 2007 gick jag tillbaks till dual boot, hade uppgraterat datorn och ville spela igen, och någon gång 2008 lade jag tyvärr Linux på hyllan. Dual boot blev kvar men det var så sällan jag loggade in i Linux att det mer eller mindre enbart var Windows (XP) jag använde. När Windows 7 släpptes försvann dual boot helt. Har kört på någon enstaka dator till och från, speciellt slöare laptops, samt kört linux VM's för att kolla uppdaterade distros men de har aldrig använts till något speciellt vettigt. HTPC kördes länge Linux-baserad men idag har jag inte ens en sådan längre, min smartTV och ansluta konsoller erbjuder det jag vill ha ut av en HTPC. FreeNAS körs i servern (förvisso BSD men likväl inte Linux) och Android (om man nu räknar det som Linux) är väl det närmaste jag kör idag.

Tanken är dock att prova att köra in troligen Kubuntu på någon av datorerna framöver. Jag är otroligt nöjd med Windows 10 i dagsläget men börjat sukta efter Linux på senare år. Tiden är betydligt knaprare än för 15 år sedan så återstår att se hur det blir. Möjligheten att köra mjukvara har ökat enormt på senare tid, även om mycket fortfarande saknas, vilket gör att man nog kanske kan skippa dual boot, vilket vore skönt. Semester snart så är nog senast då jag gör ett försök troligen.

Permalänk
Medlem

red hat 5.0 var min första från datortidning den kom med-

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte ihåg årtal men vill minnas att det var sent 90tal det blev en tämligen kort runda med Red Hat som Datormagazin så vänligt inkluderat i med en tidning. Tyvärr var just programutbudet knapert och det var inte direkt läge att ladda ner en massa över 56kb/s modem.

Så det dröjde ett par år tills jag fick adsl även här kommer jag inte ihåg årtal. Men då började jag knåpa lite med Slackware skulle nog kunna ha vart 8an så början på 2000-talet kanske.
Blev tom så att jag då körde det primärt i ca ett år sen ville jag spela igen och lyckades då få till nån dual boot som dock blev kortvarig och så blev de istället Windows primärt och Linux på servrar och då i form av Debian.

Nu har jag Windows på den stationära och dual boot på laptop en med Manjaro. Som jag faktiskt använder mest och har gjort sen ca 5år tillbaka.

Hade nån kort dust med arch också innan jag började med Manjaro med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

En Mini Linux version en kompis på gymnasiet skrivit själv som fick plats på en 3.5" floppy som vi använde för att sänka Windows 95 burkar i datorsalarna över LAN'et när de lirare Warcraft 2 och segade ner nätet för oss andra som gjorde viktigare saker..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Slackware år 1997 efter att ha läst en artikel om Linux i Aftonbladet Kultur av alla ställen.

Permalänk
Medlem

Första distributionen jag körde var Slackware någon gång vid senare halvan av 90-talet.

Laddade ner hos kompis som hade ISDN-lina och sparade på en hög med disketter.

Efter det har jag kört Gentoo och Arch en del. Nu är det enbart Ubuntu som gäller. Dock har jag så gott som aldrig kört Linux som primärt OS - utan enbart för labb och servrar.