Så fungerar 5G i mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Så fungerar 5G i mobiltelefoner

I veckans Så fungerar-avsnitt går vi igenom hur mobilnäten har utvecklats genom åren och vilka fördelar som de stundande 5G-näten kommer att ge våra mobiler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så med 500 MB/s kan man bränna all sin mobildata på några sekunder, härliga tider !

Seriöst alltså.
Om 5G överhuvud taget skall vara användbart (bandbredden då) krävs att våra "kära" nätleverantörer släpper sargen och erbjuder obegränsad data som standard.

Jag vet att ni leverantörer fortfarande är sura över att inte kunna ta ut minut eller trafikavgifter för våra fasta uppkopplingar.
Men vill ni verkligen att Sverige skall fortsätta att utvecklas även i framtiden MÅSTE ni bjuda till än en gång !

Permalänk
Medlem

Tack för en bra video, den delar jag vidare.
Skönt att ha fått lite mer konkret vad 5G innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra avsnitt, detta borde alla som inte redan kan det se.

5G kan bli riktigt intressant, men det är ytterst få som kommer betala mycket för att vara först.
De flesta här på forumet borde kunna lista ut när man behöver ha extrem låg responstid.

Permalänk
Inaktiv

Mer cancer åt folket, nej tack!

Permalänk

@Svensktiger: Håller fullständigt med.

Men tyvärr så fungerar det inte riktigt så.

De 3 kontrollerande aspekterna i mäniskan är

1: Rädsla
2: Avund
3: Girighet

I detta fallet blir det
3, 2, 1 som blir avgörande..

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Intressant och bra avsnitt!

Väldigt oinsatt. Funderar lite över de här auktionerna över frekvensband. Budar de med pengar? Hade ju varit bra om jag missförstått det hela och att de budger med löften om viss nivå service åt folket och inte bara en klump pengar som de sen behöver ta ut från oss kunder i slutändan.

För mitt dagliggöra med mobilnätet så behövde jag knappt bry mig om 4G. Upplevde 3G som good enough i de allra flesta fall. Lär inte hoppa på 5G jättefort direkt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av Teddis:

Intressant och bra avsnitt!

Väldigt oinsatt. Funderar lite över de här auktionerna över frekvensband. Budar de med pengar? Hade ju varit bra om jag missförstått det hela och att de budger med löften om viss nivå service åt folket och inte bara en klump pengar som de sen behöver ta ut från oss kunder i slutändan.

För mitt dagliggöra med mobilnätet så behövde jag knappt bry mig om 4G. Upplevde 3G som good enough i de allra flesta fall. Lär inte hoppa på 5G jättefort direkt.

Tack! Ja, det är en process som jag följt med stort intresse sedan lanseringen av 3G. Jag minns hur chockade alla blev när gamla Telia plötsligt stod utan licens (de löste det genom att gå ihop med Tele2 om att bygga ut 3G-nätet).

PTS är öppna med informationen från budprocessen. På länken här under kan du läsa mer om resultatet av 700 MHz-auktionen och täckningskraven. Net4Mobility syftar på Tele2 och Telenor som också har ett gemensamt 4G-nät. Hi3G Access AB syftar på Tre.

https://pts.se/sv/nyheter/pressmeddelanden/2018/700-mhz-aukti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173108:

Mer cancer åt folket, nej tack!

Vi människor har använt oss av radiovågor och mikrovågor i 100 år nu, vi har hittills inte sett ett enda tecken på att dom orsaker cancer.

Jag citerar mig själv ifrån en annan tråd:

En dag när solen lyser klart, vänd ditt ansikte mot den, känner du hur den värmer ditt ansikte?
Det är elektromagnetisk strålning som är så stark att du känner av den.

Ta en ficklampa och lys igenom den köttiga delen på din hand mellan tummen och dom andra fingrarna, ser du hur det lyser igenom?
Det är elektromagnetisk strålning som går igenom din hand.

Nu när det börjar bli kallt och det kanske är dags att dra på elementen, håll handen några centimeter ifrån elementet, känner du hur värmen ifrån elementet träffar din hand även om luften i sig inte alls är lika varm?
Det är osynlig elektromagnetisk strålning som träffar dig och värmer upp din hand.

Känner du dig orolig för att denna elektromagnetiska strålning ger dig cancer?

Den elektromagnetiska strålning som wifi och mobilnät använder påverkar dig ännu mindre, dels för att den är svagare och dels för att det är en mindre energirik form av strålning.

Här är ett schema över elektromagnetisk strålning:

Förenklat kan man säga att desto längre till vänster desto mindre farligt eftersom energinivåerna hos fotonerna är så låga, som du kan se i schemat. Det är vid ultraviolett som strålningen börjar bli så energirik att det kan ge oss cancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så med 500 MB/s kan man bränna all sin mobildata på några sekunder, härliga tider !

Seriöst alltså.
Om 5G överhuvud taget skall vara användbart (bandbredden då) krävs att våra "kära" nätleverantörer släpper sargen och erbjuder obegränsad data som standard.

Jag vet att ni leverantörer fortfarande är sura över att inte kunna ta ut minut eller trafikavgifter för våra fasta uppkopplingar.
Men vill ni verkligen att Sverige skall fortsätta att utvecklas även i framtiden MÅSTE ni bjuda till än en gång !

Det kostar rätt mycket att ha så mycket master och infrastruktur för att erbjuda fri surf till alla, jag tycker inte det är ett dugg konstigt att abonnemangen som erbjuder fri surf kostar så mycket som dom gör.

500 kronor i månaden känns inte orimligt med tanke på den infrastruktur som faktiskt krävs.
50 gig i månaden för 300 kronor i månaden finns idag och med 5G kommer det priset antagligen att sjunka.

Det är väldigt många enheter som ska nyttja den trådlösa bandbredden som ändå är väldigt begränsad.
Trådburen trafik har dedikerad sladd till enskilda användare, medan trådlös teknik måste dela på samma luft.

Jag tycker du är lite orealistisk i ditt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En dag när solen lyser klart, vänd ditt ansikte mot den, känner du hur den värmer ditt ansikte?
Det är elektromagnetisk strålning som är så stark att du känner av den.

Känner du dig orolig för att denna elektromagnetiska strålning ger dig cancer?

Ja Nej skämt åsido, bra förklarat - alltid undrat om det fanns nån substans i oron.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Ja Nej skämt åsido, bra förklarat - alltid undrat om det fanns nån substans i oron.

Iofs sant, solljuset har ganska höga nivåer av UV-ljus som kan orsaka cancer så man ska vara lite orolig över att spendera för mycket tid i starkt solljus.
Ozonlagret har börjat hämta sig men är inte lika starkt som det var innan freoner osv. och det ökar risken för cancer ifrån solljus.

I Sverige orsakar solen över tusen bekräftade cancerfall per år, jämfört med radio-/mikro-vågor som orsakar 0.

Så om man bryr sig om elektromagnetismens cancerframkallande effekter så borde man verkligen sprida ordet om hur viktigt det är att skydda sig ifrån solen och att inte sola solarium osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det kostar rätt mycket att ha så mycket master och infrastruktur för att erbjuda fri surf till alla, jag tycker inte det är ett dugg konstigt att abonnemangen som erbjuder fri surf kostar så mycket som dom gör.

500 kronor i månaden känns inte orimligt med tanke på den infrastruktur som faktiskt krävs.
50 gig i månaden för 300 kronor i månaden finns idag och med 5G kommer det priset antagligen att sjunka.

Det är väldigt många enheter som ska nyttja den trådlösa bandbredden som ändå är väldigt begränsad.
Trådburen trafik har dedikerad sladd till enskilda användare, medan trådlös teknik måste dela på samma luft.

Jag tycker du är lite orealistisk i ditt perspektiv.

Jämfört med att dra fiber till alla hushåll som vi ju redan har ?
Det är väldigt mycket billigare att sätta upp en telemast som täcker ett villaområde än att gräva kabel till varenda hushåll.
För att inte tala om glesbygden där en mast kan täcka åtskilliga kvadratkilometer.
Nej det är brist på konkurrens och kartellbildningar som fjättrar oss till forntiden.

Och mobilnäten kostar så mycket att underhålla för att leverantörerna känner ett behov av att köra på den senaste tekniken.
Ärligt talat, för vem räcker inte 4G's teoretiska gbit egentligen ?

Permalänk
Avstängd

Mind control

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är jag jättenöjd med 4G, så jag ser faktiskt ingen som helst vinning med att jag skulle skaffa 5G.
Har själv 50GB / månaden men använder typ 10GB i månaden, för på jobbet är man uppkopplad mot wifi, och således även hemma.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jämfört med att dra fiber till alla hushåll som vi ju redan har ?
Det är väldigt mycket billigare att sätta upp en telemast som täcker ett villaområde än att gräva kabel till varenda hushåll.
För att inte tala om glesbygden där en mast kan täcka åtskilliga kvadratkilometer.
Nej det är brist på konkurrens och kartellbildningar som fjättrar oss till forntiden.

Och mobilnäten kostar så mycket att underhålla för att leverantörerna känner ett behov av att köra på den senaste tekniken.
Ärligt talat, för vem räcker inte 4G's teoretiska gbit egentligen ?

Men med fiber betalar väl kunden en rätt saftig peng av installationskostnaderna vid själva installationen medan med mobilt så får man istället betala lite extra per månad dvs inbakad i månadsavgiften?

förtydligade lite
Permalänk
Inaktiv

Ok så det behöver sitta Celler i varje gatuhörn och där i mellan för att överföra stora mängder data.
Denna signal kan även blockeras av regn för det är så pass hög frekvens.

Jag vet inte fall jag vill ha detta. Jag personligen har inte speciellt mycket användning till högre hastighet än vad som finns nu.

Och jag vill inte låta bakåtsträvare heller. Antar att det finns grym potential framöver till användning av tekniken, så som självkörande bilar osv och kanske AR utomhus.

Men jag är skeptisk också till hur företag behandlar vår personliga data och politikerna är för slöa och saknar kunskap. Känns mer som vi förlorar oss själva in i det digitala mer och mer och vår personliga data inte är värt nånting för majoriteten orkar nog inte bry sig.

Nea jag ska inte va bitter över bättre teknik, men samtidigt så kan jag inte hjälpa se hur vi tittar mer på våra skärmar än människor i ögonen i dag redan.

intressant video annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det kostar rätt mycket att ha så mycket master och infrastruktur för att erbjuda fri surf till alla, jag tycker inte det är ett dugg konstigt att abonnemangen som erbjuder fri surf kostar så mycket som dom gör.

500 kronor i månaden känns inte orimligt med tanke på den infrastruktur som faktiskt krävs.
50 gig i månaden för 300 kronor i månaden finns idag och med 5G kommer det priset antagligen att sjunka.

Det är väldigt många enheter som ska nyttja den trådlösa bandbredden som ändå är väldigt begränsad.
Trådburen trafik har dedikerad sladd till enskilda användare, medan trådlös teknik måste dela på samma luft.

Jag tycker du är lite orealistisk i ditt perspektiv.

Det är svenska bolagen som är giriga. Har själv ett finsk-abonnemang för 249:- då ingår det oändligt med surf, samtal och sms i hela norden/Baltikum och Polen det ända är att hastigheten är begränsad till 200Mbit/s. Men för ca 400:- så låser man upp hastigheten till 450Mbit/s.

Så man kanske skaffar dyrare abonnemang när 5G är heltäckande som 4G

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ärligt talat, för vem räcker inte 4G's teoretiska gbit egentligen ?

Problemet är att det kanske är flera tusen enheter som delar på den bandbredden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Vi människor har använt oss av radiovågor och mikrovågor i 100 år nu, vi har hittills inte sett ett enda tecken på att dom orsaker cancer.

Jag citerar mig själv ifrån en annan tråd:

En dag när solen lyser klart, vänd ditt ansikte mot den, känner du hur den värmer ditt ansikte?
Det är elektromagnetisk strålning som är så stark att du känner av den.

Ta en ficklampa och lys igenom den köttiga delen på din hand mellan tummen och dom andra fingrarna, ser du hur det lyser igenom?
Det är elektromagnetisk strålning som går igenom din hand.

Nu när det börjar bli kallt och det kanske är dags att dra på elementen, håll handen några centimeter ifrån elementet, känner du hur värmen ifrån elementet träffar din hand även om luften i sig inte alls är lika varm?
Det är osynlig elektromagnetisk strålning som träffar dig och värmer upp din hand.

Känner du dig orolig för att denna elektromagnetiska strålning ger dig cancer?

Den elektromagnetiska strålning som wifi och mobilnät använder påverkar dig ännu mindre, dels för att den är svagare och dels för att det är en mindre energirik form av strålning.

Här är ett schema över elektromagnetisk strålning:
https://i.imgur.com/mzSVxNR.png

Förenklat kan man säga att desto längre till vänster desto mindre farligt eftersom energinivåerna hos fotonerna är så låga, som du kan se i schemat. Det är vid ultraviolett som strålningen börjar bli så energirik att det kan ge oss cancer.

Mycket bra inlägg. Vi börjar nå en teknisk nivå i samhället att fysik B borde vara obligatoriskt redan innan man har gått ut 9:an. Det börjar spridas alldeles för mycket rädsla baserat på teknisk okunnighet nu för tiden.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är svenska bolagen som är giriga. Har själv ett finsk-abonnemang för 249:- då ingår det oändligt med surf, samtal och sms i hela norden/Baltikum och Polen det ända är att hastigheten är begränsad till 200Mbit/s. Men för ca 400:- så låser man upp hastigheten till 450Mbit/s.

Så man kanske skaffar dyrare abonnemang när 5G är heltäckande som 4G

Man kan vända på frågan och istället fråga sig varför är det så pass mycket billigare i Finland?
Jag har sökt lite men inte funnit några svar men iaf hittat en intressant bild som visar kostnaden för 1GB (genomsnittspris) över Europas länder.

(https://howmuch.net/articles/the-price-of-mobile-internet-wor...)

Priserna verkar variera kraftigt beroende på land.

Lägger till en länk från BBC
https://www.bbc.com/news/technology-47416250
Kan ju vara lite vettigt och jämföra siffrorna, eftersom jag litar mer på BBC än någon random sida på nätet
"The cheapest mobile data in Western Europe is in Finland with an average price of $1.16 for 1GB of data." (BBC)

skriver till lite mer och jämför resultat mot andra sidor
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vi människor har använt oss av radiovågor och mikrovågor i 100 år nu, vi har hittills inte sett ett enda tecken på att dom orsaker cancer.

Jag citerar mig själv ifrån en annan tråd:

En dag när solen lyser klart, vänd ditt ansikte mot den, känner du hur den värmer ditt ansikte?
Det är elektromagnetisk strålning som är så stark att du känner av den.

Ta en ficklampa och lys igenom den köttiga delen på din hand mellan tummen och dom andra fingrarna, ser du hur det lyser igenom?
Det är elektromagnetisk strålning som går igenom din hand.

Nu när det börjar bli kallt och det kanske är dags att dra på elementen, håll handen några centimeter ifrån elementet, känner du hur värmen ifrån elementet träffar din hand även om luften i sig inte alls är lika varm?
Det är osynlig elektromagnetisk strålning som träffar dig och värmer upp din hand.

Känner du dig orolig för att denna elektromagnetiska strålning ger dig cancer?

Den elektromagnetiska strålning som wifi och mobilnät använder påverkar dig ännu mindre, dels för att den är svagare och dels för att det är en mindre energirik form av strålning.

Här är ett schema över elektromagnetisk strålning:
https://i.imgur.com/mzSVxNR.png

Förenklat kan man säga att desto längre till vänster desto mindre farligt eftersom energinivåerna hos fotonerna är så låga, som du kan se i schemat. Det är vid ultraviolett som strålningen börjar bli så energirik att det kan ge oss cancer.

Åh, jag minns ditt inlägg.

Det gjordes i min tråd, som skapades efter att jag hade sett några foliehattar som jag inte kände till, och som verkade trovärdiga.

Aja, lättlurad skall man tydligen vara ibland.

#17591043

_________________________________________________________________________________________________

Lite egna tankar om trådens ämne från mitt håll:

4G så som det är idag räcker för de flesta som surfar på sina telefoner eller tar en paus i promenaden och tittar på IPTV i telefonen, kanske mitt ute i skogen.

Täckningen är absolut inte alltid den bästa, det är väl egentligen det enda området där det haltar lite.
Nu skall 5G komma smygandes så smått, och jag hade nog sett tekniken som död för mitt ändamål om det inte hade varit för att det skall finnas lite lägre frekvenser där det skall sändas data.

Sedan tror jag att VOE kommer bli ännu vanligare med 5G, jag hoppas dock inte på att VOE dödar de vanliga tal-näten vi har.

Folk är idag nöjda med 4G, och för all del, det är jag också. Men om 3 till 4 år kanske vi står med våra 5G telefoner ute på gatan och frågar varandra hur satan vi kunde stå ut med 4G, man vet aldrig.

Vi var ju jättenöjda med ADSL också en gång i tiden, och innan dess var vi lika nöjda med 56K modem som vi innan hade varit med 33K modem.

(Saxat från Wikipedia)

300 bps, introducerades av AT&T 1962. Konkurrenterna var tvungna att producera modem som mekaniskt kopplades ihop med telefonen, eftersom AT&T hade monopol på att koppla saker elektriskt till telefonnätet.
2400 bps introducerades mot slutet av 1980-talet.
9600 bps V.32, började säljas sent 1980-tal, MNP felkorrigering börjar användas, där man successivt höjde korrigeringen baserat på antalet fel.
14 400 bps V.32 bis, runt 1991.
33 600 bps V.34, med kompression, blev standard 1994.
56 600 bps V.90, med 33 600 bps i riktning till modempoolen.
V.92. Som V.90 fast med komprimering och funktionen "modem on hold".

Vi vet hur det gick sedan, ADSL kom och idag så har fiber dödat så gott som alla ADSL anslutningar, och det med rätta.
För när behovet ökar och det gamla inte duger så är det naturligt att något yngre och nyare ersätter det.

Så ja, mycket har hänt men behovet har också ökat, det är kanske det vi ser med 4G nu.

Hur som helst så skall det bli kul att se vad som händer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vi människor har använt oss av radiovågor och mikrovågor i 100 år nu, vi har hittills inte sett ett enda tecken på att dom orsaker cancer.

Jag citerar mig själv ifrån en annan tråd:

En dag när solen lyser klart, vänd ditt ansikte mot den, känner du hur den värmer ditt ansikte?
Det är elektromagnetisk strålning som är så stark att du känner av den.

Ta en ficklampa och lys igenom den köttiga delen på din hand mellan tummen och dom andra fingrarna, ser du hur det lyser igenom?
Det är elektromagnetisk strålning som går igenom din hand.

Nu när det börjar bli kallt och det kanske är dags att dra på elementen, håll handen några centimeter ifrån elementet, känner du hur värmen ifrån elementet träffar din hand även om luften i sig inte alls är lika varm?
Det är osynlig elektromagnetisk strålning som träffar dig och värmer upp din hand.

Känner du dig orolig för att denna elektromagnetiska strålning ger dig cancer?

Den elektromagnetiska strålning som wifi och mobilnät använder påverkar dig ännu mindre, dels för att den är svagare och dels för att det är en mindre energirik form av strålning.

Här är ett schema över elektromagnetisk strålning:
https://i.imgur.com/mzSVxNR.png

Förenklat kan man säga att desto längre till vänster desto mindre farligt eftersom energinivåerna hos fotonerna är så låga, som du kan se i schemat. Det är vid ultraviolett som strålningen börjar bli så energirik att det kan ge oss cancer.

Det är iofs så att Du hänvisar till den joniserande effekten, att energin är så hög att molekyler helt enkelt slås sönder och att mutationer uppstår. Mer empiriska studier visar en viss riskfaktor utan att för den delen kunna förklara varför. Samtidigt ska detta ses i ljuset av alla andra risker vi tar, speciellt avseende livsstil och miljö. Vill man verkligen minska risken för allvarliga sjukdomar, lev mer hälsosamt, projicera inte oron på det som är mest mystiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vi människor har använt oss av radiovågor och mikrovågor i 100 år nu, vi har hittills inte sett ett enda tecken på att dom orsaker cancer.

Jag citerar mig själv ifrån en annan tråd:

En dag när solen lyser klart, vänd ditt ansikte mot den, känner du hur den värmer ditt ansikte?
Det är elektromagnetisk strålning som är så stark att du känner av den.

Ta en ficklampa och lys igenom den köttiga delen på din hand mellan tummen och dom andra fingrarna, ser du hur det lyser igenom?
Det är elektromagnetisk strålning som går igenom din hand.

Nu när det börjar bli kallt och det kanske är dags att dra på elementen, håll handen några centimeter ifrån elementet, känner du hur värmen ifrån elementet träffar din hand även om luften i sig inte alls är lika varm?
Det är osynlig elektromagnetisk strålning som träffar dig och värmer upp din hand.

Känner du dig orolig för att denna elektromagnetiska strålning ger dig cancer?

Den elektromagnetiska strålning som wifi och mobilnät använder påverkar dig ännu mindre, dels för att den är svagare och dels för att det är en mindre energirik form av strålning.

Här är ett schema över elektromagnetisk strålning:
https://i.imgur.com/mzSVxNR.png

Förenklat kan man säga att desto längre till vänster desto mindre farligt eftersom energinivåerna hos fotonerna är så låga, som du kan se i schemat. Det är vid ultraviolett som strålningen börjar bli så energirik att det kan ge oss cancer.

Som jag skrev i en tidigare tråd här på Sweclockers:

...däremot ska man vara extremt skeptisk mot kommande 5G för det mobila nätet. Där kommer man köra en del i 26 GHz-bandet (i vissa länder även högre) och då har vi problem med MMW, en typ av elektromagnetisk strålning med korta våglängder i hög frekvens och skiljer sig markant mot vårt traditionella 3G/4G långbandsnät i styrka.
De flesta millimetervågor absorberas oftast i huden på ett djup om 1-2 mm. Vi får en värmeeffekt om styrkan på vågorna överskrider 5-10mW/cm2. Det är då vi känner värme, smärta och fysiska skador successivt uppstår. Jag vet inte hur det är i Sverige men i USA tillåter man maximalt 1.0mW/cm2 under 30 minuters exponering för frekvenser mellan 1.5GHz - 100GHz.
Merparten av 5G-kommunikationen kommer ligga i lågbandet tack vare dessa restriktioner, men vi kommer för första gången att utsättas kontinuerligt för MMW strålning och hur den kommer påverka oss i längden vet vi inte då vi knappt har någon forskning att luta oss tillbaka emot i detta området. Den lilla forskningen som finns har påvisat allt från cancerframkallande till ingenting alls, dvs det är omöjligt att dra faktabaserade slutsatser om hur mycket det kommer påverka oss.

Det vi vet är att det inte bara påverkar våra celler utan också kan resultera i en ökning ut av vissa typer av multiresistenta bakterier skadliga för oss människor.

Millimeter Wave Research Reviews

Belyaev IY, Shcheglov VS, Alipov ED, Ushakov VD. Nonthermal effects of extremely high-frequency microwaves on chromatin conformation in cells in vitro—Dependence on physical, physiological, and genetic factors. IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques. 2000; 48(11):2172-2179.
http://www.avaate.org/IMG/pdf/IEEE_MTT_paper.pdf

Le Drean Y, Mahamoud YS, Le Page Y, Habauzit D, Le Quement C, Zhadobov M, Sauleau R. State of knowledge on biological effects at 40–60 GHz. Comptes Rendus Physique. 2013; 14(5):402-411.
https://doi.org/10.1016/j.crhy.2013.02.005

Pakhomov AG, Akyel Y, Pakhomova ON, Stuck BE, Murphy MR. Current state and implications of research on biological effects of millimeter waves: a review of the literature. Bioelectromagnetics. 1998; 19(7):393-413.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9771583

Ramundo-Orlando A. Effects of millimeter waves radiation on cell membrane - A brief review. Journal of Infrared, Millimeter, and Terahertz Waves. 2010; 31(12):1400–1411.
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10762-010-9731-z

Ryan KL, D'Andrea JA, Jauchem JR, Mason PA. Radio frequency radiation of millimeter wave length: potential occupational safety issues relating to surface heating. Health Phys. 2000; 78(2):170-81.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10647983

Soghomonyan D, Trchounian K, Trchounian A. Millimeter waves or extremely high frequency electromagnetic fields in the environment: what are their effects on bacteria? Appl Microbiol Biotechnol. 2016; 100(11):4761-71. doi: 10.1007/s00253-016-7538-0.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27087527

Torgomyan H, Trchounian A. Bactericidal effects of low-intensity extremely high frequency electromagnetic field: an overview with phenomenon, mechanisms, targets and consequences. Crit Rev Microbiol. 2013; 39(1):102-11.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22667685

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

För att ge lite balans i tråden hänvisas till följande moratorium. (utöver Ajes inlägg ovan)

https://www.letemps.ch/suisse/5g-apres-moratoire-vaudois-temp...
https://www.letemps.ch/suisse/geneve-adopte-une-motion-un-mor...

Det finns flertalet andra aspekter med elektromagnetisk strålning än termiska effekter. (gränsvärden som för övrigt grundlades på 1950-talet...) De få studier som gjorts på bl.a. spermiekvalitét och andra biologiska effekter ger snarare svaret att det behövs mer forskning på området för att vi vet för lite.

Sedan om man gillar att hänvisa till auktoritära källor så borde väl WHO's press-release från 2011 stärka poängen att det forskats för lite.
https://www.iarc.fr/wp-content/uploads/2018/07/pr208_E.pdf

Jag är av inställningen att ny teknik ska bevisas vara ofarligt innan man tillämpar det på den breda massan, inte tvärtom som är standard med allt nu för tiden. (kemikalier är ett praktexempel på "implementera först, ta konsekvenserna sen")

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det kostar rätt mycket att ha så mycket master och infrastruktur för att erbjuda fri surf till alla, jag tycker inte det är ett dugg konstigt att abonnemangen som erbjuder fri surf kostar så mycket som dom gör.

500 kronor i månaden känns inte orimligt med tanke på den infrastruktur som faktiskt krävs.
50 gig i månaden för 300 kronor i månaden finns idag och med 5G kommer det priset antagligen att sjunka.

Det är väldigt många enheter som ska nyttja den trådlösa bandbredden som ändå är väldigt begränsad.
Trådburen trafik har dedikerad sladd till enskilda användare, medan trådlös teknik måste dela på samma luft.

Jag tycker du är lite orealistisk i ditt perspektiv.

Med tanke på hur mobilnätet och dess priser och abonnemang ser ut här i Finland, så vågar jag påstå att det är fullt möjligt att erbjuda fungerande obegränsad surf till humana priser. Det handlar alltså inte om tekniska begränsningar eller kostnad, utan bara "girighet" (efterfrågan och kunskap hos konsumenterna och vad de är villiga att betala).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det kostar rätt mycket att ha så mycket master och infrastruktur för att erbjuda fri surf till alla, jag tycker inte det är ett dugg konstigt att abonnemangen som erbjuder fri surf kostar så mycket som dom gör.

500 kronor i månaden känns inte orimligt med tanke på den infrastruktur som faktiskt krävs.
50 gig i månaden för 300 kronor i månaden finns idag och med 5G kommer det priset antagligen att sjunka.

Det är väldigt många enheter som ska nyttja den trådlösa bandbredden som ändå är väldigt begränsad.
Trådburen trafik har dedikerad sladd till enskilda användare, medan trådlös teknik måste dela på samma luft.

Jag tycker du är lite orealistisk i ditt perspektiv.

Kan ju jämföra med Vietnam där ett kontantkort med 400GB surf per månad kostar en tjuga.

Det är inte rimligt någonstans att 50GB ska kosta 300:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med 3G, ser inte varför man ens skulle behöva uppgradera om nu inte telebolaget skulle komma med ett sjukt erbjudande, har Wifi hemma som man använder för det mesta och när man är ute försöker man ju använda gratis Wifi i cafeer eller dylikt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Så med 500 MB/s kan man bränna all sin mobildata på några sekunder, härliga tider !

Seriöst alltså.
Om 5G överhuvud taget skall vara användbart (bandbredden då) krävs att våra "kära" nätleverantörer släpper sargen och erbjuder obegränsad data som standard.

Jag vet att ni leverantörer fortfarande är sura över att inte kunna ta ut minut eller trafikavgifter för våra fasta uppkopplingar.
Men vill ni verkligen att Sverige skall fortsätta att utvecklas även i framtiden MÅSTE ni bjuda till än en gång !

Mitt första 3g data abonnemang med dongle hade fri surf. 299 per månad på den tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Med tanke på hur mobilnätet och dess priser och abonnemang ser ut här i Finland, så vågar jag påstå att det är fullt möjligt att erbjuda fungerande obegränsad surf till humana priser. Det handlar alltså inte om tekniska begränsningar eller kostnad, utan bara "girighet" (efterfrågan och kunskap hos konsumenterna och vad de är villiga att betala).

Precis. Här i korea betalade jag 40 spänn för att komplettera med obegränsad fri surf på 3g nätet när LTE potten tog slut.

Nu får jag det dock gratis i och med att jag köpte en dyrare mobil/abonnemang med 100gb lte. För övrig får jag ha upp till 5stk gratis sim som delar på datan (obegränsad 3g efter 100gb lte)

Intressant att det tillkommer frekvenser i de låga banden. Jag trodde man endast kompletterade de gamla gsm/lte näten med högfrekventa band när teckning finns. Men blir inte slutresultatet just detsamma? Bortsett från att det kanske står 5g så blir det inte mycket snurr om man endast når fram till 700mhz bandet.
Skickades från m.sweclockers.com