Vilken var er första Linux-distro?

Permalänk
Medlem

Min första erfarenhet av linux var runt 2005 när jag bodde i en lägenhet i Brandbergen. Även jag hade fått en version av Red Hat Linux med en tidning, minns inte vilken version.

Jag använde Red Hat en kort period. Fortsatte snart med Gentoo Linux och lärde mig mer om Linux.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

RedHat 5.6 som släpptes 98, om jag inte minns helt fel. Det blev dock inte långvarigt.

Några år senare 2001, provade jag med SUSe (minns inte exakt versions numret), samma visa där, inte så långvarigt. Sedan dröjde det fram till Ubuntu släppte 5.10 2005, innan jag provade nästa gång, och fick allt att funka utan krångel. Sedan dess har det alltid funnits en Linux burk igång hemma. Sedan ca 6 år tillbaka kör jag Linux exklusivt på all burkar här hemma

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SAFA: åh, Itanium alltså? Jag var alltid sugen på att köra ett system på Itanium ända sedan jag först läste om vad som gick under kodnamnet Merced. Enbart akademiskt, en Itanium skulle inte vara särskilt väl lämpad för mina konsumentbehov, men jag tyckte ändå dess IA64-arkitektur såg grymt spännande ut på pappret. I vilket sammanhang fick du chansen att testa det?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

bara testat Ubuntu några gånger, och det kändes som att gå tillbaka till DOS så fort man ville göra nått som inte var förinstallerat Aldrig orkat lära mig, känns inte värt tiden om man inte har något specifikt behov.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Watchtower Linux för m68k, installerade det på min Amiga 1200.
Sen debian, mandrake, gentoo, ubuntu, linux mint, arch linux, lubuntu, clear linux...
Ungefär i den ordningen...

Men de jag använder mest idag är gentoo och clear linux.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Knopix var det första jag körde, efter det fick jag kubuntu rekomenderat till mig

Permalänk
Medlem

Kring 2001-2002. Hade en gammal dator som jag slängde in slackware på för att köra som dedikerad UT99 server. Fixade bara typ det och meckade inte så mycket övrigt. Sen har varit småsugen emellanåt o pilla så testat både Debian och Ubuntu men aldrig lämnat Windowsvärlden. Jobbar som övrigt som Windowstekniker så..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

RedHat i slutet av 90-talet. Nu finns det mycket att välja ibland efter olika behov.

Permalänk
Medlem

Slackware 8.1

Permalänk
Medlem

ubuntu för 10 ? år sen.,, var så less på windows så jag körde det några månader sen gick jag tillbaks till windows igen.

kör en gammal desktop som server med ubuntu installerat på.

Permalänk
Medlem

Det var nog Ubuntu 4.10, jag saknar verkligen Gnome 2, var så extremt väl polerat sen har det gått mest bakåt.

Gnome 3 har blivit enormt mycket bättre med hjälp av tillägg men ibland saknar man mycket funktioner som försvunnit över åren, som gjorde det så överlägset Windows.

Vadan detta intresse för linux på Sweclockers plötsligt?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Min första linux distro jag installerade själv var Linux Mint, lärde mig mycket om linux från mint. Men idag använder jag manjaro KDE om jag använder linux. Jag kommer alltid ha en lite extra kärlek till Mint.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilket som var först men jag försökte med Red Hat, Mandrake, Suse, Debian och säkert flera abdra jag inte minns nu. Men inget av det gillade jag och det kändes komplicerat för en ung tonåring som jag var runt år 2000. Det var först när Ubuntu gjorde Linux lättanvänt som jag verkligen började använda Linux. Jag vet inte om de andra är lätta nu med men då för snart 20 år sedan var Linux väldigt svårt för en van med Windows 98. Man kunde inte installera något utan att använda komplicerad kod. Numera kör jag Ubuntu 19.04 på en dator och 16.04LTS på laptopen så mer Linux än Windows som jag har på gamingdatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kubuntu var min första. Känns bekväm och trygg tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Gnome 3 har blivit enormt mycket bättre med hjälp av tillägg men ibland saknar man mycket funktioner som försvunnit över åren, som gjorde det så överlägset Windows.

Testa KDE, blev positivt överraskad då jag inte kört det på bra länge.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Sjukt längesedan och minnet har inte blivit bättre, så minns inte vilken version men det var red hat i alla fall. Minns att det tog mig ca nio timmar att installera det hela då jag inte visste vad jag höll på med och det blev fel hela tiden

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Tryckte in någon variant av Red Hat 1998, men det blev bara en kort flört då jag tyckte det var för bökigt att hantera (droppen var när jag försökte kompilera in drivrutiner till mitt SoundBlaster AWE64 Gold i kerneln men aldrig lyckades trots idoga försök).

Nuförtiden är Linuxtröskeln mycket lägre, och jag "vänstrar" lite då och då (senast i helgen när jag satte upp en lokal Tiny Tiny RSS-server baserad på Ubuntu Server (för att jag har bäst pejl på Ubuntu)).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

1995, Mini Linux, kördes på DOS FAT filsystem, startades från DOS så det var enkelt att komma igång med, tog 4 disketter.

http://mvalente.eu/1995/03/13/mini-linux-is-official-and-yes-...

Sen blev det Slackware 3.0

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Fedora var första, blev rätt avskräckt från Linux många år efter men sen jag började förstå mig på CLI efter att ha kört igång några servrar blev det mycket enklare för mig. Föredrar fortfarande Windows dock, för att jag är lat.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Slackware året var 2002. Dualbootade och gick helt över till Slackware 2003. Fick dock gå tillbaka till windows när World of Warcraft skäpptes. Kör idag Arch på server, osx på laptop och windows samt ubuntu på min stationära

Permalänk
Medlem

Desktop distro: RedHat Linux (minns ej version, följde med som CD till någon svensk PC tidning runt 1999, jag var typ bara 10, visste inte vad jag gav mig in på riktigt lol, det varade inte särskilt länge kan jag säga iaf, gick tillbaka till Windows för spel ganska snabbt.).
Server distro: Debian (minns inte versionen här heller, någon gång runt 2002, körde det på en gammal AMD K6 maskin jag fick gratis, agerade webserver, lärde mig massor här).

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

Raspbian för c:a två år sedan, men eftersom jag inte hade något tålamod tog det en timme innan jag avfärdade allt Linux som pretentiöst bullshit.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Första och enda distron var Mint. T.o.m det gick åt helvete! Har insett att jag aldrig kommer ha tålamodet att lära mig Linux..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Red Hat 5.0 med en tidning, fick igång det bra och har alltid gillat Linux sen dess. Kör numera Arch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Första jag någonsin testade var något boot from CD från en tidning vilket endast kördest en gång, okänt vilket det var.
Efter det troligtvis Knoppix bl.a. för att försöka rädda data från en hårddisk (också boot från cd).
Det första jag använt "på riktigt" var nog Debian på universitet dock, tätt följt av Ubuntu som dual boot hemma.

I dagsläget är det enda jag använder SUSE, som körs på de servrar jag programmerar på.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Redhat 4.2, typ 97/98 eller så. Efter det blev det Gentoo och nu sitter man på Arch.

Permalänk
Medlem

Själv var man rätt sen in på Linux. Sen är man inte så gammal som många andra rävar här inne heller. Men jag började med Ubuntu runt 2011 så måste vart Ubuntu 11.04, sen blev det Linux mint. Lite OSX där i mellan.

Windows var alltid med i bilden också. Mest för att spel stödet på Linux inte riktigt fanns där men nu med Proton och DXVK osv så funkar det galant för min del. Så nu sitter man på Manjaro. Provade först Arch men med min lilla kunskap så gick installationen åt pipan. Nu kan jag installera Arch men är för lat. Så lever vidare med "If it ain't broken don't fix it" mentaliteten.

Permalänk
Inaktiv

Började med Gentoo, hade ett ATI gfx har jag för mig som inte var support på. Ledde till misstro några år tills det var dags för Debian test, fick igång fönsterhanteraren och skärmen visade bild!
Nu mera har jag endast Linux varianter på VPS, server varianten då.

Permalänk
Säkerhetsutbildare

Det var Suse 6.4. Jag hittade precis en bild på paketet på Amazon för er som vill se: https://www.amazon.co.uk/SuSE-Linux-6-4-CD-Edition/dp/B00004U... (även om det inte är tillgängligt för köp). Sex CD-skivor och en 64-sidors snabbmanual ingår

Sedan bytte jag till Fedora i samband med lanseringen Fedora Core 2 och därefter till Ubuntu runt 2006.

Permalänk

Verkar finnas en hel del gamla rävar här. Själv började jag använda det för mindre än ett år sedan då jag började plugga datorvetenskap. Hoppade runt i början, bl. a. Ubuntu och Essential OS, nu kör jag Mint. Har bytt DE från Gnome till Xfce.

Har dock inte göttat ned mig i customize-träsket än. Har lite dålig koll på hur allt hänger ihop med kernel, DE, console, themes m.m. Har ni några bra resources/guider så send 'em my way