Hur mycket bättre är Ryzen 2600 jämfört med i7 4771?

Permalänk

Hur mycket bättre är Ryzen 2600 jämfört med i7 4771?

Tjena!
Börjar bli sugen på att uppgradera lite grann.

Här är vad jag har nu
Processor: Intel Core i7 4771
Processorkylare: BeQuiet! Pure Rock
Moderkort: MSI B85M-E45
Minne: 2x 8GB Kingston 1600mhz DDR3
Grafikkort: MSI GamingX GTX1060 6GB OC
Hårddisk: Samsung Evo 860 500gb SSD
Nätaggregat: Cooler Master G650m (Är lite surrigt men funkar i övrigt. Vill ändå slippa ljudet)

Och här är vad jag funderar på att uppgradera med:

Kommer jag märka någon större skillnad i performance eller är det jätte, jätte, jättemycket bättre att vänta till Ryzen 3xxx?

Permalänk
Medlem

Spel som csgo? Bortkastade pengar. Spel som utnyttjar fler trådar? Säkert någon dom kommer med ett bättre svar än mig, men jag skulle vänta om du inte känner dig hindrad idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Utan att byta grafikkort också lär du inte märka någon skillnad alls, och inte säkert att du gör det om du byter heller, beroende på skärm, upplösning, spel, program osv.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Tjena!
Börjar bli sugen på att uppgradera lite grann.

Här är vad jag har nu
Processor: Intel Core i7 4771
Processorkylare: BeQuiet! Pure Rock
Moderkort: MSI B85M-E45
Minne: 2x 8GB Kingston 1600mhz DDR3
Grafikkort: MSI GamingX GTX1060 6GB OC
Hårddisk: Samsung Evo 860 500gb SSD
Nätaggregat: Cooler Master G650m (Är lite surrigt men funkar i övrigt. Vill ändå slippa ljudet)

Och här är vad jag funderar på att uppgradera med:
https://komponentkoll.se/bild/bclGy.png

Kommer jag märka någon större skillnad i performance eller är det jätte, jätte, jättemycket bättre att vänta till Ryzen 3xxx?

Jag tycker man kanske kan kalla det för uppgradering, beroende på vilka program/spel du använder. Vissa enkeltrådsprocesser kommer t.o.m gå långsammare med 2600:an, i processer som använder ett fåtal trådar kommer de ha ungefär liknande prestanda och i sammanhang där alla trådar kan användas kommer 2600:an vara snabbare. Det nya minnet kommer förstås vara snabbare, och det är ju ett plus. Jag skulle inte förvänta mig några underverk, om du inte har några specifika användningsområden där det extra 2C/4T alltid uttnyttjas.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

En väldigt grov generalisering, men:
I gamla spel, ingen skillnad
I nya spel, flera fps skillnad. Särskilt om fysik och avancerad AI är inblandat i spelet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3