hjälp att göra min dator tyst(are)

Permalänk
Medlem

hjälp att göra min dator tyst(are)

Hej,
Jag vill ha tips på hur jag ska göra min dator tystare, då framför allt vad jag kan köpa som hjälper mig tysta ner den. Tänker i linje med vattenkylning, fläktar, m.m. Jag har inga problem att bygga själv osv.
I dagsläget tror jag CPU-fläkt och grafikkort framför allt är de fläktar som låter mest. Kan främst tänka mig byta datorlåda, PSU och alla fläktar.

Nuvarande hårdvara ser ut som följer:
https://www.webhallen.com/se/product/297386-ASUS-ROG-Strix-Ge...
ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti 11GB OC Gaming

https://www.webhallen.com/se/product/271762-Webhallen-Upgrade...
ASUS PRIME X370-PRO - ATX / X370
AMD Ryzen 7 1700 - 8C/16T, 3,0/3,7GHz, 4MB L2, 16MB L3 cache, 65W
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 / CMK16GX4M2B3000C15

https://www.komplett.se/product/630830#
NZXT H2 Midi Tower Svart
https://www.inet.se/produkt/6308895/fractal-design-venturi-hf...
Fläktarna utbytta mot Fractal Design Venturi HF-12 120mm Svart

https://www.inet.se/produkt/6900306/fractal-design-tesla-650w...
Fractal Design Testa 650

1x m2-Disk
1x SSD
1x vanlig 3,5" disk (byts ut någon gång mot SSD)

Tack för all hjälp!
/Niklas

Edit: Glömde skriva att jag tror jag verkligen behöver byta fläktarna på grafikkortet. De lät lustigt när jag startade spel. Inte att de är trasiga men lite ojämt på ett störande sätt. Så om någon har tips på vad man ska ha där tas det tacksamt emot.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på dina specifikationer så tror jag att nätaggregatet är ett av bovarna. Nätaggregat ur budgetsegmentet brukar aldrig vara riktigt tysta, simpla kylflänsar, högvarviga fläktar och dålig effektivitet är döden ifall man är ute efter tystnad, men är tyvärr normen i billiga nätaggregat.

Utöver det så kan rulla ihop en tidning och använda den som ett stetoskop för att lokalisera var det värsta ljudet kommer ifrån, så du vet vad du skall tackla först.

Vad ligger du förresten temperaturmässig under belastning. Har du möjlighet att öka temperaturerna så kan du ju sänka varvtalen på fläktarna vilket medför en tystare dator.

Permalänk
Medlem

Se över dina fläktkurvor är en bra början. Vet du vilka temps du ligger på när du spelar kan du anpassa fläktar mm efter det.

Sen dra igång något som kräver lite hårdvara, ta bort chassi väggen och stoppa in huvudet så lokaliserar du snabbt vad som låter värst.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

För att veta vad som låter mycket så lyssna dig fram. Stor ljudkälla är 3,5"-diskar. Testa att koppla bort den och se hur datorn låter. Lyssna vad som låter när du belastar datorn. Testa att koppla bort flätar för att höra om datorn låter mindre. du kanske inte behöver många chassifläktar för att hålla nere temperaturen.

inte vattenkylning utan stora luftkylare föredras.

Permalänk
Medlem

@Covetous:

Byt PSU till tex. Seasonic FOCUS+ Gold. Den har en oehört snäll fläktkurva jämfört med tex Corsair RMx som är lite mer aggressiv.

Och ta av chassisidan. Det kommer blir otroligt mycket tystare när allt kan andas fritt.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva att jag tror jag verkligen behöver byta fläktarna på grafikkortet. De lät lustigt när jag startade spel. Inte att de är trasiga men lite ojämt på ett störande sätt. Så om någon har tips på vad man ska ha där tas det tacksamt emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Covetous:

Byt PSU till tex. Seasonic FOCUS+ Gold. Den har en oehört snäll fläktkurva jämfört med tex Corsair RMx som är lite mer aggressiv.

Och ta av chassisidan. Det kommer blir otroligt mycket tystare när allt kan andas fritt.

antar du menar en sån här? https://www.webhallen.com/se/product/273144-Seasonic-FOCUS-75...

Permalänk
Medlem

Jepp. Den fick mycket ros från SweC test. Jag köpte ett sådan agg, och kan bara hålla med. Oehört tyst är det.

https://www.sweclockers.com/test/24758-seasonic-focus-plus-go...

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den men en dator med ett 2080ti och ett nätagg med enbart 80-plus? Blev ett gott skratt, tackar för den!
Men som redan nämns, köp en riktigt nätagg RMx v2-serien, G2/G3-serierna eller Seasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Byt PSU till tex. Seasonic FOCUS+ Gold. Den har en oehört snäll fläktkurva jämfört med tex Corsair RMx som är lite mer aggressiv.

https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm750x-v2-psu,55...
https://www.tomshardware.com/reviews/seasonic-ssr-750fx-focus...

Vart tusan får du det ifrån?

Permalänk
Medlem

@Muumin: Hade mina aningar. Men testade. Har fungerat än så länge även om jag misstänker det är på gränsen.

Ny PSU (får googla lite vilken eftersom det är lite delade meningar).

Hur är det med tex vattenkylning?
Nytt kylsystem till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

@Muumin: Hade mina aningar. Men testade. Har fungerat än så länge även om jag misstänker det är på gränsen.

Ny PSU (får googla lite vilken eftersom det är lite delade meningar).

Hur är det med tex vattenkylning?
Nytt kylsystem till grafikkortet?

Ditt grafikkort ska vara det absolut tystaste luftkylda "2080 Ti"-kortet - så testa att ställa in en annan luftkurva bara.

Vad har du för kylare till processorn?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: På CPU sitter AMD stock-kylare.

Frågar om GPUn för minst en av fläktarna lät lite mysko i början. Men nu har jag inte hört under gårdagen iaf. Satt jag ändå körde ganska intensivt med datorn. Ändrade också till en lite mildare konfiguration på grafikkortet så kanske det som hjälpte. Men när den arbetar så låter det ändå ganska mycket om fläktarna så var en fundering på om det gick att göra något där.

Tack för alla kommentarer.

Permalänk
Medlem

SweC tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

@Samlooh: På CPU sitter AMD stock-kylare.

Här har du en källa till högre ljudnivå.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Mitt asus rtx 2070 strix har fanconnect teknologi. Det är 2 st. 4-pin fläktkontakter i vilka man kopplar in chassifläktar och m.h.a. gpu tweak 2 gör man nya fläktkurvor.

Ditt kort bör ha det. Vet ej om det fungerar med dina 3-pins fläktar from noctua. Du får testa!

Permalänk
Medlem

En tyst CPU-kylare (Noctua av något slag)
Bra GPU-kylare med tysta fläktar (Rajintek Morpheus med Noctua alt. Arctic med Noctua exempelvis)
Chassifläktar som flyttar bra med luft och kan hålla sig tysta (Noctua).
Bra fläktkurvor, med hjälp av t.ex. Argus Monitor.

Där får du en tyst dator sett till fläktarna, utöver det tillkommer ju hårddiskar som knastrar och coil whine etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

@Samlooh: På CPU sitter AMD stock-kylare.

Frågar om GPUn för minst en av fläktarna lät lite mysko i början. Men nu har jag inte hört under gårdagen iaf. Satt jag ändå körde ganska intensivt med datorn. Ändrade också till en lite mildare konfiguration på grafikkortet så kanske det som hjälpte. Men när den arbetar så låter det ändå ganska mycket om fläktarna så var en fundering på om det gick att göra något där.

Tack för alla kommentarer.

Ok, konstigt att ingen frågat om CPU-kylaren - för AMD's stockkylare kan låta en hel del. Det första du bör göra är att byta ut den. Kika på Noctua eller Be Quiet! Dark Rock.

Grafikkortet kommer låta en del oavsett, men borde inte vara så mycket tycker jag enligt dem tester jag sett. Givetvis kan man undervolta/underclocka för att få ned temperaturerna och därmed också ljudnivån. Man kan givetvis sätta på vattenkylning på kortet (NZXT G12 eller Eiswolf 240 GPX Pro) för att få ned ljudnivån ytterligare, men kan nästan tycka det är lite synd när det redan är så bra luftkylning.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

SweC tester.

Är undermåttliga.
Man kan inte jämföra RPM & open test bench vs dB & tower, sedan att det är olika fläktar hjälper inte heller.
Ytligare visar Swec att Seasonic endast har lägre RPM vid 50% load.

Väldigt dålig bakning för ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Väldigt dålig bakning för ditt påstående.

Misstänker att du skrivit lite snabbt på telefonen … men din slutkläm är faktiskt riktigt kul!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Ny PSU inköpt. Corsair HX850 850W 80+ Platinum Tror det kan ha hjälpt en aning.

Köpte också en ny CPU fläkt be quiet! Dark Rock 4 Pro men inte orkat installera den ännu.

Tack för all hjälpen som ni gett!

Permalänk
Medlem

@Covetous:
Jag har ett Asus Rog Strix RTX 2080 som jag tror har samma kylning (eller mycket snarlik) som ditt GPU. Som jag uppfattar det har det mycket effektiv och förhållandevis tyst kylning. Kör jag det med "Quiet Bios" står fläktarna stilla vid låg belastning och när de drar igång går de aldrig upp på fullt varvtal, jag hör dem faktiskt överhuvudtaget inte, CPU kylningen låter betydligt mer på högvarv (Corsair H150i).

Nackdelen med "Quiet" jämfört med "Performance" är att kortet går betydligt varmare och presterar något sämre vid överklockning. Har du testat med att ställa in den lilla brytaren på GPU i "Quiet", vill minnas att den stod i "Performance" vid leverans.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |