Permalänk
Skrivet av oqvist:

Hur är det med basstationerna. Kommer jag kunna använda dem till pimaxen som är kompatibel med htcs basstationer?

Det är samma basstationer

Permalänk
Medlem

Håller med om att prissättningen på Index är lite avskräckande. Jag kunde ha accepterat en nivå runt $800, det indikerar ett snäpp upp från tidigare konsumentmodeller, men inte riktigt lika mycket av en käftsmäll. Det kan ju tänkas att de vill mjölka ut det som går av fansen först, sen framåt black friday och julhelgerna så kommer en sänkning till kanske just den nivån... Helt klart finns det ju marginaler, och en prissättning innebär alltid ett ställningstagande om man vill tjäna på premiumpris eller på volym.

Men, jämför med Pimax 5K, som kostar $699 så kostar den lösningen mer när man räknar in handkontroller och base stations från SteamVR. Sen finns ju också Xtal för bara EUR 4,900, om man suktar efter det allra bästa...
Båda dessa har en FOV som slår övriga varianter.

HP Reverb kostar $600, är baserad på WMR, har (tyvärr!) fast IPD och inside out tracking. Men, bäst upplösning i klassen! (2160x2160 med RGB subpixels). Sämsta handkontrollerna. Faktiskt ett riktigt hett ett alternativ för simentusiaster (racing och flyg)! Men, man kan ju också nå sim-nirvana med en Valve Index och EN enda bastation. Dvs, inga handkontroller. Landar då på €698.

Valve Index displayer har fördelarna med en hyffsad upplösning parat med en RGB subpixelstruktur som ju ger 50% mer subpixels än OLED dito. Därmed mindre screendoor effekt än om det hade varit OLED. Så, upplösning är inte allt. Högre refresh rate och lägre persistance är också plusfaktorer för Index. Däremot är black levels fortfarande ett frågetecken. Jag har inte sett någon test som tar upp detta på ett objektivt sätt.

Permalänk
Medlem

Synd med god rays... dealbreaker för mig. Speciellt med tanke på priset dom begär.

Permalänk

Vad jag vill veta är hur bra eller dåligt SteamVR:s motion smoothing funkar på 120hz eller 144hz? Med tanke på att det är så liten skillnad mellan bilderna så hoppas jag att det inte märks av lika mycket. Det här känns väldigt viktigt att veta med tanke på att man antagligen kommer att behöva förlita sig på motion smoothing ganska mycket med det här headsetet.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

https://www.youtube.com/watch?v=HuobWbxGfnY

Synd med god rays... dealbreaker för mig. Speciellt med tanke på priset dom begär.

Jag har svårt att ta dem seriöst på den fronten, de liknade optiken med orginal vive, när andra som testat helt älskat hur bra den är?

Skrivet av hundenmarvin:

Vad jag vill veta är hur bra eller dåligt SteamVR:s motion smoothing funkar på 120hz eller 144hz? Med tanke på att det är så liten skillnad mellan bilderna så hoppas jag att det inte märks av lika mycket. Det här känns väldigt viktigt att veta med tanke på att man antagligen kommer att behöva förlita sig på motion smoothing ganska mycket med det här headsetet.

Om du kör i 120 så går headsetet ner till 90hz, om du spelar i 90hz nu så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Mjaha. Vi har en HP Reverb på jobbet som jag tycker räcker för mig, men nu står den här i mitt vardagsrum:

Pratat med en galen Norrman som håller på och importerar en från Ebay för 17000kr, så nu funderar jag på att kränga denna istället...

...men är väl rätt sugen att öppna och titta efter med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Mjaha. Vi har en HP Reverb på jobbet som jag tycker räcker för mig, men nu står den här i mitt vardagsrum:

https://i.imgur.com/ehjFYCq.jpg

Pratat med en galen Norrman som håller på och importerar en från Ebay för 17000kr, så nu funderar jag på att kränga denna istället...

...men är väl rätt sugen att öppna och titta efter med.

Mitt sitter fortfarande och väntar i Malmö. Suger att man måste vänta till måndag då för att få det.

17k... det är ju ganska intressant för att sälja då, vart ska man slänga blicken då?

Permalänk

En liten headsup för er som får era headsets nu. Många användare har rapporterat om dålig färgåtergivning, vilket verkar bero på att Steam ej har uppdaterat/laddat ner alla filer som krävs. Det verkar som att många har lyckats få ordning på det genom att antingen verifiera filerna eller installera om Steam helt och hållet. Det dyker säkert upp en fix nästa vecka.

https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/c6vcme/fixed_my_...

Uppgraderar man från tidigare Vive/Oculus så får man dock självklart förvänta sig en viss försämring av färger/svärta iom LCD displayerna, men de värre fall som har rapporterats över helgen verkar helt enkelt ha berott på en bugg med config-filer.

Det är också något sorts problem med klick-funktionen på kontrollernas joysticks. Det undersöks fortfarande men man bör kontrollera sina kontroller för att iaf vara medveten om man är drabbad eller ej, och invänta vad Valve kommer fram till.

https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/c6z16o/valve_emp...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon som har beställt inom senaste månaden som fått sitt Index?

Beställde igår, leveranstiden är 4-8 dagar men det står att det förväntas bli förseningar pg a många beställningar. Det är dock antagligen inte en fråga om att lagret inte räcker till utan snarare att de får in fler beställningar än vad de hinner hantera, om man ska lita på reddit.

Förväntar mig inte att få den inom kort men innan av slutet av året vore trevligt i alla fall. Tycker dock att Valve borde ha låtit sälja sina headset på Amazon så kanske problemet hade undvikits.

Permalänk
Medlem

@Denkis: Gissar att du borde ha fått din levererad vid det här laget? Jag beställde den 1:a och den ska enligt Schenker komma fram till pick-up-pointen i eftermiddag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

@Denkis: Gissar att du borde ha fått din levererad vid det här laget? Jag beställde den 1:a och den ska enligt Schenker komma fram till pick-up-pointen i eftermiddag.

Min kom idag. Inte så dålig leveranstid med tanke på omständigheterna, fortfarande inom 4-8 dagar som lovat.

Permalänk
Inaktiv

Är det någon fraktkostnad att beställa en Index? Hittar bara för själva enheterna

Permalänk
Skrivet av anon242437:

Är det någon fraktkostnad att beställa en Index? Hittar bara för själva enheterna

Nej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Tack!

Permalänk

Vad är det som gäller för placering av basstationerna? Skulle det funka att ställa dom framför mig på skrivbordet, på varsin sida om ens datorskärm, eller måste det stå bakom mig (på hylla eller wallmount)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Vad är det som gäller för placering av basstationerna? Skulle det funka att ställa dom framför mig på skrivbordet, på varsin sida om ens datorskärm, eller måste det stå bakom mig (på hylla eller wallmount)?

Jag har hört/tror att optimala placeringen ska vara på diagonalen.
Tex. tänk att din spelyta är en kvadrat så ska stationerna helst vara placerade över dig i hörnen mitt emot varandra (2st) riktade ner mot centrum av spelområdet för att fungera bäst.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Några fler som väntar på sin beställning? Beställde typ 7 minuter efter släppet och hamnade i kö. Har 3-5 veckor till leverans och uppdaterar varje dag för att se om det minskat

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Vad är det som gäller för placering av basstationerna? Skulle det funka att ställa dom framför mig på skrivbordet, på varsin sida om ens datorskärm, eller måste det stå bakom mig (på hylla eller wallmount)?

2.0 stationerna är mycket mindre känsliga på hur du placerar dem men om du vill ha 360 tracking så behöver du en station bakom dig och en framför. De är IR ljus så allt som kommer i skugga kan de inte se men att sätta dem framför dig kommer funka till 90%

Optimalt är att hänga upp dem på diagonalen.

Permalänk
Medlem

Lade en beställning nyss. Skickas efter 8 veckor.. antar det kommer dröja mer än det dock.

Permalänk
Skrivet av grazzt:

Lade en beställning nyss. Skickas efter 8 veckor.. antar det kommer dröja mer än det dock.

Ja, är man bara lite intresserad rekommenderar jag att beställa nu, du betalar inget för att stå i kö och man kan ångra sig när som.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt Index... men

Ska jag köpa Index när det kommer in ( ca 4 veckor innan leveransen kommer) eller köpa Quest och använda medan man inväntar ev nya VR lösningar? Jag har svårt att bestämma mig. (I-lands problem)

Har ni några kloka invändningar/förslag att komma med?

Mvh Björn

Permalänk
Medlem

Quest största fördel är det mobila trådlösa spelandet.
Även PCVR kan man spela trådlöst nått som i min mening gör Questen till ett bättre köp.
Index har annars bättre bild och bättre fov och högre hz och mer bekväm att ha på sig, men vad jag vet kan man inte köra index trådlöst och därmed i min meningen en stor nackdel.
Med det ska jag säga att har man inte upplevt att spela trådlöst så kan man mycket väl acceptera att sitta fast med en sladd. Men jag klarar inte av det nå mer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest största fördel är det mobila trådlösa spelandet.
Även PCVR kan man spela trådlöst nått som i min mening gör Questen till ett bättre köp.
Index har annars bättre bild och bättre fov och högre hz och mer bekväm att ha på sig, men vad jag vet kan man inte köra index trådlöst och därmed i min meningen en stor nackdel.
Med det ska jag säga att har man inte upplevt att spela trådlöst så kan man mycket väl acceptera att sitta fast med en sladd. Men jag klarar inte av det nå mer.

Kan jag väga in med andra sidan myntet, att Questen är rätt obekväm, lider av tydlig SDE, är tung, har dåligt ljud och klart underlägsen tracking.

Tar en index 7 dagar i veckan över en Quest, trådbunden eller inte. Det är inte värt den den uppoffringen på nästan alla plan bara för att slippa kabeln i min mening. Visst är det skönt med trådlöst... Men inte till det priset.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska inte glömma handkontrollerna till Index, de verkar rätt coola och ger bra inlevelse. Sen ska jag säga att jag själv beställt Index och förmodligen får den om någon dag. Men Quest verkar rätt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Kan jag väga in med andra sidan myntet, att Questen är rätt obekväm, lider av tydlig SDE, är tung, har dåligt ljud och klart underlägsen tracking.

Tar en index 7 dagar i veckan över en Quest, trådbunden eller inte. Det är inte värt den den uppoffringen på nästan alla plan bara för att slippa kabeln i min mening. Visst är det skönt med trådlöst... Men inte till det priset.

Så är det, man måste försöka bilda sig en egen uppfattning.
Jag personligen har inget problem med comforten i Quest, det enda jag behövde göra var att sätta en silicon "facemask" för över original tyget så sitter den bekvämt för mig.
Har man en större spelyta så är trådlöst spelande att föredra.
När jag körde med sladd så stog jag ofta still och använde kontrollerna mest för att röra och vrida mig.
När man kör trådlöst utnyttjar jag hela utrymmet mer och använder nästan aldrig kontrollerna till att vrida mig.
Spelar man så ett tag, då klarar man helt enkelt inte av att köra med "koppel". En tajkon-lösning är att takmontera sladden men många har idag "problem" att ens ta fram sitt trådbundna headset och takmontering kräver ett ingrepp som typ blir en permanent plats

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tack för era inputs

Jag ägde ett Development Kit 2 när det var på tapeten och det kunde jag bara bära typ 15min åt gången innan jag blev lätt illamående. DK2 kändes som ett cyklop med smal fov och hade låga Hz. Questen är inte en så mycket större uppdatering förutom högre upplösning och nyare panel. Indexen är ju snabbare med bredare fov så förhoppningsvis borde jag kunna använda den längre perioder :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av No1Bear:

Ska jag köpa Index när det kommer in ( ca 4 veckor innan leveransen kommer) eller köpa Quest och använda medan man inväntar ev nya VR lösningar? Jag har svårt att bestämma mig. (I-lands problem)

Har ni några kloka invändningar/förslag att komma med?

Mvh Björn

Vet inte riktigt vad du menar med "4 veckor innan leveransen kommer"? Jag beställde i Mars när det kom in en re-stock och det gick att beställa igen, men jag fick ingen i den batchen utan hamnade på 6-8v leveranstid. Förra veckan fick jag ett mail om att slutföra min order och betala, vilket jag gjorde på onsdagen. Enligt trackingen jag har fått bör paketet vara framme redan idag eller imorrn, så leveransen är rätt snabb när den väl skickas. De specar 72-120 timmars leveranstid till Sverige. Själv uppgraderar jag från Rift CV1 och kör endast simracing, men för sakens skull kommer jag även köra HL Alyx och jag har lite tidigare erfarenhet av t.ex Pavlov och liknande titlar med Rift CV1 och orginal-Viven. Jag har velat ordentligt, då orginal Riften har fungerat väldigt bra trots allt ur ett helhetsperspektiv (för simracing), men trackingen för room-scale är lite sådär. Jag är lite orolig över Index hållbarhet när man läst lite. Jag har ca 400 timmar i Riften än så länge och det har varit relativt smärtfritt.

De stora frågorna måste ändå vara; vad ska du spela, vad har du för VR-erfarenhet, och vad har du för förväntningar?
Kan återkomma när jag har lite input att ge ang uppgraderingen

Permalänk
Medlem

@pasen: Jag lade beställning av Indexen i slutet av Mars då stod det ca 8 veckors lev tid, så jag hoppas få den i slutet av denna månad give or take några dar såklart.

Vore kul med din input när du har testat en stund.

Jag måste ju bara köra Alyx, älskar ju HL världen (framför allt HL2).
Boneworks ser kul ut, och ev Skyrim , FO4 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No1Bear:

@pasen: Jag lade beställning av Indexen i slutet av Mars då stod det ca 8 veckors lev tid, så jag hoppas få den i slutet av denna månad give or take några dar såklart.

Vore kul med din input när du har testat en stund.

Jag måste ju bara köra Alyx, älskar ju HL världen (framför allt HL2).
Boneworks ser kul ut, och ev Skyrim , FO4 mm.

Har inte hunnit testa så jättemycket ännu, men rent initialt så fick jag en hel del problem (med iRacing). Blev motion sick direkt vilket jag aldrig upplevt tidigare. Visade sig vara lite blandade problem men främst FPS, som jag tror jag löst. Det visades inte som FPS problem utan som extrema fördröjningar i rörelser. Det kan vara en vanesak att gå från Oculusen men Indexen känns extremt tung på huvudet, och då också konstig när man gör snabbare rörelser eftersom hela headsettet (och därmed bilden) rör sig på huvudet till skillnad från oculusen, och jag tror det kan vara en bidragande faktor till min motion sickness. Jag gör oftare snabbare rörelser "i bilen" med huvudet än i Alyx t.ex. Det har tyvärr blivit lite som att börja om från början i iRacing, till en början var jag grymt besviken faktiskt och övervägde Blocket redan första timmen. Och jag kommer nog få jobba lite mer för att få det riktigt bra för jag kan fortfarande inte riktigt köra "som vanligt", och jag hoppas verkligen det löser sig annars kommer det bli Blocket när Alyx är slut, för racing är det som kommer vara mitt primära use case Men just nu har jag fokuserat på Alyx rent tidsmässigt. Men jag kommer försöka anpassa mitt sätt att köra och förhoppningsvis vänja kroppen vid Indexen så jag kan fortsätta köra med den.

SteamVR har också sina nackdelar (och fördelar) mot Oculus mjukvara. För att nämna några problem jag har som jag haft/har som jag inte upplevt med Oculus CV1:

* Det går inte att göra desktops större eller mindre samt flytta runt dem i VR-rymden och inte kunna köra 2 eller flera desktops samtidigt.
* Det går inte att få upp ett fullskaligt virtuellt tangentbord, bara bokstäver och siffror (tab, esc osv saknas)
* Det går inte att högerklicka med kontrollerna
* Sensorerna låter
* Headsettet trycker smått på min nästipp
* Mina ögon känns mer utmattade än vanligt
* Man får inte glömma starta SteamVR innan man sätter på sig headsettet och satt sig i stolen som är så dryg att gå i/ur.

Men det har börjat vända till Indexens fördel efter att ha spela en del Alyx och jag har kommit runt en del av problemen ovan, men vissa kommer jag att få leva med. Det ska tilläggas att jag inte har tillgång till varken skärm, mus eller tangentbord när jag sitter i min simulator-rig för racing så jag har styrt allt i desktop med kontrollera när jag kört Oculus, och nu måste göra det med Indexen också. För "vanliga" VR spel som Alyx så känns Indexen överlägsen. Och Alyx är utan tvekan den bästa VR titeln jag kört som inte är racing! Men jag är bara 3-4h in i det än så länge Och jag ska tillägga att jag inte haft några som helst problem med motion sickness eller FPS problem i Alyx från första sekunden. Och inga av dessa problem jag haft är kanske relevanta för dig ändå.

Bilden är helt klart ett lyft från Oculus CV1, och kontrollerna känns bara helt rätt. Det är absolut guld att de sitter kvar på händerna vad du än gör. Ur ett helhetsperspektiv om man ska spela spel som Alyx så tror jag att Indexen slår det mesta på fingrarna, mest pga kontrollerna. Har beställt glas från vroptician.com nu med så jag slipper köra med linsskydden för glasögonen (https://www.thingiverse.com/thing:3733220) framöver. Ser fram emot det, då min FOV är ungefär samma som Oculusens just nu då linsskydden inte passade perfekt så de tar rätt mycket plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Det har tyvärr blivit lite som att börja om från början i iRacing, till en början var jag grymt besviken faktiskt och övervägde Blocket redan första timmen. Och jag kommer nog få jobba lite mer för att få det riktigt bra för jag kan fortfarande inte riktigt köra "som vanligt", och jag hoppas verkligen det löser sig annars kommer det bli Blocket när Alyx är slut, för racing är det som kommer vara mitt primära use case Men just nu har jag fokuserat på Alyx rent tidsmässigt. Men jag kommer försöka anpassa mitt sätt att köra och förhoppningsvis vänja kroppen vid Indexen så jag kan fortsätta köra med den.

Om det visar sig att det blir blocket så får du gärna dra iväg ett dm först. Börjar misströsta lite då min förhandsbestlällning har stått +8 veckor nu i en månad...