Regeringen ger Post- och telestyrelsen uppdraget att säkra svenska 5G-nät

Permalänk
Medlem

5G har minst dubbla antalet sändare.

Det jag har problem med 5G att ingen av leverantörerna har ens levererat en betald studie om att hälsoeffekterna är minimerade.

Än mindre oberoende studie gjord om 5G hälsopåverkan.

Alla verkar mest stressade att sälja/köpa/implementera 5G och om huawei kommer bibehålla backdoors eller inte.

Jag ser hellre att bolag verksamma i sverige köper från ericsson.
Samt, fixa lite oberoende studier om hälsopåverkan så att vi kan sova gott om natten när våra barn exponeras dygnet runt i åratal från 0 års ålder, just saying.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas att Sverige väljer pålitliga tillverkare som Cisco eller Ericsson.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Utredningen kommer gå ut på att bruteforce'a HME (Huawei Management Engine).
I normalt utförande så beter sig 5G utrustningen som den ska, men om man utför en viss kommandorörelse så går utrustningen in i chinese military mode via HME. Och det är då man bl.a. får sladdlös uppkoppling mot hårddisken.

Men vanliga kineser kan inte göra detta - man måste kunna sina saker.

PS. det har ju redan i hemlighet installerats massor med "okända" enheter i stockholm. Säkerhetstjänsten har ju redan varnat för att man hittar såna installationer här o var kring känslig utrustning.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av houze:

Ingen rök utan eld, dök upp en intressant nyhet för några dagar sedan så på med foliehatten och googla "vodafone huawei router backdoor".

Tar du det ena så spionerar Kina
Tar du det andra så spionerar Ryssland
Tar du det tredje för slippa de första två så spionerar USA

Vettefan om jag föredrar att USA spionerar på mig än Kina, skiter i vilket, min Huawei Mate 20 Pro är underbar och hade aldrig tagit något annan telefon för att Trump skriker "Spioner!"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas Sverige kör med Huawei och ZTE och inte går på USA propagandan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dizzö:

Hoppas Sverige kör med Huawei och ZTE och inte går på USA propagandan.

Jag hoppas man tar eventuella farhågor om leverantörer (oavsett vilken) på allvar och gör en EGEN analys av läget, och väljer därefter något som går ihop med svenska säkerhetsintressen. Oavsett om det blir Huawei, Ericsson eller Bogdans 5G och Kebab.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield