Bilden går inte ända ut mot kanten ASUS PG278QR

Permalänk
Medlem

Bilden går inte ända ut mot kanten ASUS PG278QR

Hej!

Jag införskaffade mig en ASUS PG278QR förra veckan.

Jag är supernöjd med skärmen men upptäckte igår att själva bilden inte går ända ut mot kanterna. Det är inte mycket men ändå så pass att jag stör mig lite på det.. Min fundering är helt enkelt om det kan vara något fel eller om det helt enkelt ska vara så?

Tack!

Permalänk
Medlem

Sök efter skärmens namn på youtube och kolla på olika videor och se om det ser likadant ut på andra också

Permalänk
Medlem

Kör du HDMI?
Kolla så att inte overscan är aktivt.

Om det nu inte ska vara en svart kant runt det vill säga, sett det innan på skärmar och har inte 100 koll på just denna skärm.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Paajlen:
Det ska vara så

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Här är bilder från 3 olika youtube videor

Permalänk

ser ut att vara en "feature" som apple hade sagt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vanlig "feature" med skärmar med tunnare kanter speciellt, t.ex. min jobbskärm har endast 1mm plastkant men typ 3~4 mm tjock svart ram runt bildytan dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta är alltså normen. Det finns inte nog med precision i masstillverkning att sätta en yttre ram exakt kant mot kant mot pixlarna. Det har försökts genom åren och risken är en betydligt värre effekt, den att ramen då delvis täcker en pixel. Eller ännu värre subpixlar så att det ligger exempelvis en lila kant på vänster kortsida som följd av att grön subpixel är täckt av ramen.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Misstänkte att det inte var något fel men kände att det var värt att kolla upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Sök efter skärmens namn på youtube och kolla på olika videor och se om det ser likadant ut på andra också

Att kolla på videor är bra, däremot bör man undvika att jämföra med produktbilder från tillverkaren. Se t.ex. Netonnet som har hyffsat stora bilder, där går bilden hela vägen ut till kanten på skärmen. Detta är tyvärr ganska vanligt, troligtvis fotas väl skärmarna avslagna och sen läggs bilden på efteråt av någon grafiker som inte har koll på hur stor själva bildytan egentligen är.

Permalänk
Skrivet av perost:

Att kolla på videor är bra, däremot bör man undvika att jämföra med produktbilder från tillverkaren. Se t.ex. Netonnet som har hyffsat stora bilder, där går bilden hela vägen ut till kanten på skärmen. Detta är tyvärr ganska vanligt, troligtvis fotas väl skärmarna avslagna och sen läggs bilden på efteråt av någon grafiker som inte har koll på hur stor själva bildytan egentligen är.

skulle säga att det är typ regeln att göra så. tror aldrig jag sett ett produktfoto med en skärm som faktiskt visat skärmens egen bild.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows