Snabbtest: Tornkylare med olika fläktkonfigurationer

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Tornkylare med olika fläktkonfigurationer

Med nya och mer avancerade fläktar lyfts frågan om dessa kan förbättra prestandan på äldre och framför allt billigare tornkylare. Redaktionen tar en snabbtitt med billigare kylfläns och fläktar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

A12x25 fläktarna är fantastiska, men det visste vi ju redan
Högt statiskt tryck, bra luftflöde som dessutom är väldigt riktat.
Idealiskt för täta tornkylare och radiatorer, onödigt som chassifläkt.

Skulle vara kul att se om A12x25 kan "penetrera" Intels:

Tätaste kylaren jag känner till, och snudd på värdelös tack vare det

Ge oss A14x25 Noctua !, och gärna för under 500 lappen per fläkt...

Permalänk
Medlem

Egentligen inget konstigt med detta resultat.

Större yta på kylflänsarna ger bättre kylning.
Fler heat-pipes ger bättre spridning av värme på kylflänsarna och kan transportera bort med värme från CPUn.
Fläktar som kan pressa mer luft genom kylaren kommer att kyla bättre.

Men frågan är ju om en Noctuan är värd pengarna jämfört med den lilla förbättringen i kylning för dem som inte håller på att försöka få ut de sista procenten på överklockningen.

PS. skulle varit kul och se Phantekfläktarna på CM Hyper 212 för att se vilken skillnad de skulle göra.

Permalänk
Medlem

Tack för ert testande!
För mig är ljudnivån mycket viktigare än några grader höger och vänster. Imponerande att Noctuas två inkluderade fläktar är nästan lika tyst som 1 av Phanteks!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Noctua gör helt klart bra kylare äger själv en U14S hur tyst som helst och temperaturen ligger alltid på en acceptabel nivå.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på om det blir någon skillnad om man tejpar kylaren så att luften hindars från att smita ut på sidorna och istället forceras igenom hela kylaren.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se temps och ljudnivå med dubbla Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Proffsmobbare

Kan du upprepa testen i ett rum med bättre feng shui?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Laine:

Kan du upprepa testen i ett rum med bättre feng shui?

Nästa kontor, då jävlar! Ska vara rökelser och... mer rökelser? Ingen aning om vad man brukar ha.

Permalänk
Medlem

Olika konfigurationer i all ära. Men varvtalet är viktigare.
Hitta en sweetspot mellan kylning och tystnad är enligt mig klart viktigare. Kan utan problem ligga på 80 grader i load om varvtalet är lågt nog att göra fläkten ohörbar inom 50 cm.

Just nu rullar en Nh-u12a med en fläkt som itne får gå över 1000rpm. Samt den andra fläkten fastbunden på GPUn även den ej över 1000 rpm.
Funkar bra i mitt trånga chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Tätaste kylaren jag känner till, och snudd på värdelös tack vare det

Intelkylaren ser ut att vara enklare att tränga igenom än legenden TRUE120.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Har haft min NH-u12A över helgen som kylt ner en i9-9900k riktigt bra, dock riktigt dyrt.

LLT gjorde ett annat test mot diverse vattenkylare och fick intressanta resultat.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Köpte precis en A12 och satte på min gamla 212+, blev väldigt förvånad över resultatet. Väldigt tyst och min 2600K höll sig sval även i Prime95. Ville testa med en kvalitetsfläkt och blev såld direkt.
Därför är jag lite sugen på en sådan här kylare i nästa bygge, men bara behålla i push och ta den andra som casefan. Vore skoj att se skillnaden då, för 1000 kr för kylare och extra fläkt är inte så dåligt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Som den noctua sucker man är så är denna kylare redan tingad till nästa bygge. Har sagt i typ 3 år att det blir när min 2500k ger upp. Men gamla bettan fortsätter ju bara att tugga på så det finns ingen anledning, hade tänkt att den skulle "självdö" tills Zen² senare i år, men icke sa nicke

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

I det här testet så har båda fläktarna gummihörn som dämpar ljudet.

Den bästa ljud-modden jag gjort var att sätta en gummiram mellan fläkt och CPU-kylare, där det inte hade funnits några gummihörn på fläkten från början. Stor skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Jag älskar Noctuas kylare.
Men färgen förstör ju allt för 1 snyggt bygge.
Dom kunde lika gärna varit rosa,minst lika fult.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Kenneth

Tack för ett bra test! Har man en gammal Hyper 212 så ser det ut som en fin uppgradering att byta ut fläkten till en A12x25. Tystare och några grader kallare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens prata om att Noctua NH-U12A är dyr med tanke på prestandan ljud/temp med en kylare som inte riskerar att börja läcka och förstöra övrig hårdvara för +10`000kr

ANSER att den till och med är billigt då du inte kommer behöva byta före den dan då du tröttnat eller Noctua kommit med en ny modell. 95% av slutna vattenkylare som säljs är skräp. Dålig funktion över tid och tyvärr allt för många som börja läcka. Googla och du inser att det är en tidsinställd bomb att installera ett färdigt vatten kylnings kitt.

Så är du rädd om dina komponenter och önskar en bra och tyst kylare välj Noctua NH-U12A (när AMD kom med RYZEN så fick alla som hade en gammal kylare nya fästen GRATIS ja GRATIS så att köpa en kylare från Noctua kommer aldrig vara en dålig affär)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hur kan man ens prata om att Noctua NH-U12A är dyr med tanke på prestandan ljud/temp med en kylare som inte riskerar att börja läcka och förstöra övrig hårdvara för +10`000kr

ANSER att den till och med är billigt då du inte kommer behöva byta före den dan då du tröttnat eller Noctua kommit med en ny modell. 95% av slutna vattenkylare som säljs är skräp. Dålig funktion över tid och tyvärr allt för många som börja läcka. Googla och du inser att det är en tidsinställd bomb att installera ett färdigt vatten kylnings kitt.

Så är du rädd om dina komponenter och önskar en bra och tyst kylare välj Noctua NH-U12A (när AMD kom med RYZEN så fick alla som hade en gammal kylare nya fästen GRATIS ja GRATIS så att köpa en kylare från Noctua kommer aldrig vara en dålig affär)

Har man ett chassi som andas lätt, håller jag med.
Hur många har det idag, med glaspaneler till höger o vänster?
En bra luft kylare är bra, bara så länge du får ut värmen ur chassit också. Ett tätt chassi, så spelar det ingen roll hur bra kylaren är, att försöka kyla med varmluft fungerar "så där"

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Trevlans test, tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

@Mange43: Skaffa Chromax plastgrejs!

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Hur kan man ens prata om att Noctua NH-U12A är dyr med tanke på prestandan ljud/temp med en kylare som inte riskerar att börja läcka och förstöra övrig hårdvara för +10`000kr

ANSER att den till och med är billigt då du inte kommer behöva byta före den dan då du tröttnat eller Noctua kommit med en ny modell. 95% av slutna vattenkylare som säljs är skräp. Dålig funktion över tid och tyvärr allt för många som börja läcka. Googla och du inser att det är en tidsinställd bomb att installera ett färdigt vatten kylnings kitt.

Så är du rädd om dina komponenter och önskar en bra och tyst kylare välj Noctua NH-U12A (när AMD kom med RYZEN så fick alla som hade en gammal kylare nya fästen GRATIS ja GRATIS så att köpa en kylare från Noctua kommer aldrig vara en dålig affär)

håller helt med och linus tech tips gjorde en jämförelse med vatten kylning vs noctuas u12s. Var inte förvånad när noctuas u12 vann alla tester emot vattenkylning och den biffigaste vatten kylaren med 3 fläkt radiator visade sig inte vara bäst utan en av dem mitt emellan modeller med 2 fläkt var bättre men ändå några grader ifrån u12s.

Enda fördelen med vatten är att det inte blir lika på frestande för moderkort socketen och gör datorn säkrare att transportera. Om nu inte vattnet börjar läcka. Sen är det väldigt vanligt att pumparna lägger av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Jag gjorde faktiskt som så att jag köpte den nya noctua fläkten till min 212, väldigt nöjd!

Men hela noctua kylaren och två fläktar hade varit nice 😀

Permalänk
Hjälpsam

Minns ni när Sunon och Delta 80mm fläktar var det som gällde, maximal kylning och helt obrydd om ljudnivå?

@JonasT Kanske något att ta i jubileumskrönika? Evolution av CPU-kylning?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt litet test och mycket intressant då detta är sånt man funderar på ibland men har svårt att testa själv eller läsa om på andra sidor.

Jag personligen ser hellre fler såna här tester än utförliga tester av samma grafikkort från olika tillverkare då det ändå oftast bara är 2-3% skillnad.
Efter första testet på ett referensgrafikkort i en serie så hade det räckt med en kort summering på max en sida för resterande kort med:
- Prestanda jämfört med referenskort
- Ljudnivå/strömförbrukning
- Överklockning
- Pris

Eller varför inte haft en sökbar databas där man kan få en tabell för varje modellserie som listar denna info rakt upp och ner så man kan jämför enkelt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fluf:

Minns ni när Sunon och Delta 80mm fläktar var det som gällde, maximal kylning och helt obrydd om ljudnivå?

@JonasT Kanske något att ta i jubileumskrönika? Evolution av CPU-kylning?

Det är ju en superbra idé! Har otroligt mycket kärlek för utvecklingen av processorkylare genom åren och hade turen att arbeta med dessa när den stora revolutionen skedde från vanlig extruderad aluminium och öronbedövande fläktar till kopparbaserade solfjädrar och inte minst introduktionen av värmeledningsrör.

Ska fnula på detta, tack för uppslaget!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonasT:

Det är ju en superbra idé! Har otroligt mycket kärlek för utvecklingen av processorkylare genom åren och hade turen att arbeta med dessa när den stora revolutionen skedde från vanlig extruderad aluminium och öronbedövande fläktar till kopparbaserade solfjädrar och inte minst introduktionen av värmeledningsrör.

Ska fnula på detta, tack för uppslaget!

Kul!

Början på modernare design - Thermaltake Golden Orb
Udda design - Swiftech MCX serien
Mest blödande fingrar - Zalman Cnps9900

Snubblade på denna listan och fick nostalgikick direkt
http://www.dansdata.com/coolercomp_p9.htm

Så många spännande saker att ta upp, ser fram emot detta

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är ju en superbra idé! Har otroligt mycket kärlek för utvecklingen av processorkylare genom åren och hade turen att arbeta med dessa när den stora revolutionen skedde från vanlig extruderad aluminium och öronbedövande fläktar till kopparbaserade solfjädrar och inte minst introduktionen av värmeledningsrör.

Ska fnula på detta, tack för uppslaget!

Ja jäklar. På Athlon Thunderbird (första ghz prollen jag ägde!) hade jag en Delta 40mm fläkt om jag inte minns fel. Eller var det 60mm?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Mest blödande fingrar - Zalman Cnps9900

Heh.... tror jag har en sådan liggande i nån låda än. De var koppar monster, och eg totalt värdelösa idag

Kul dock att en 250-300krs 212 + 300krs fläkt som denna kan leverera så pass bra kylning.
600kr är helt klart prisvärt alt om man inte har råd med fulla kylaren, och skulle man senare byta så har man en extra bra fläkt vid behov med många års livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ja jäklar. På Athlon Thunderbird (första ghz prollen jag ägde!) hade jag en Delta 40mm fläkt om jag inte minns fel. Eller var det 60mm?

Hade en T-Bird 1400MHz den hade en 70mm delta-fläkt.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||