Testpilot: Toshiba X300 – mekanisk hårddisk med 10 TB lagringsutrymme

Permalänk
Snusfri

@Pettson88: Tyvärr inte, kör bara gbit i dagsläget, men skall uppgradera någon gång i framtiden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@THB: Alright. Var bara nyfiken, hade gärna grävt ner mig lite mer i lagrings- och NAS-världen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara tanken att köra 10 Gbit till en NAS börjar göra det intressant för mig att ens börja tänka på att ha en sådan disklagringslösning. 1 Gbit känns helt ointressant om det inte gäller endast för backup. Men 10 Gbit blir intressant speciellt när det gäller bilder och filmer som man vill kunna komma åt snabbt, kunna redigera och jobba med i diverse program. Jag kör därför alla diskar i ett lokalt jättestort ATX-chassie, min huvuddator än så länge, men i framtiden om några år kanske det blir intressant. Datorn blir tystare och chassit mindre om man flyttar iväg alla mekaniska diskar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe_83:

Bara tanken att köra 10 Gbit till en NAS börjar göra det intressant för mig att ens börja tänka på att ha en sådan disklagringslösning. 1 Gbit känns helt ointressant om det inte gäller endast för backup. Men 10 Gbit blir intressant speciellt när det gäller bilder och filmer som man vill kunna komma åt snabbt, kunna redigera och jobba med i diverse program. Jag kör därför alla diskar i ett lokalt jättestort ATX-chassie, min huvuddator än så länge, men i framtiden om några år kanske det blir intressant. Datorn blir tystare och chassit mindre om man flyttar iväg alla mekaniska diskar.

Av samma anledning har jag inte köpt en NAS. Fast samtidigt vet jag inte vad jag vill ha. Alltså behov av 10Gbit är en självklarhet på en ssd nas, men på en hdd NAS så behovs inte denna hastighet. Så en 5Gbit NAS hade för mig varit intressant.

Egentligen skulle man ha en megastor NAS med både SSD och HDD. Men det blir genast så dyrt, då det slutar med en dator som man gör till en nas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alltså behov av 10Gbit är en självklarhet på en ssd nas, men på en hdd NAS så behovs inte denna hastighet. Så en 5Gbit NAS hade för mig varit intressant.

Ja, det beror förstås också på hur många hårddiskar man har. En ensam hårddisk kan saturera ett gigabitnätverk. 5 Gbps räcker nog i de flesta fall, men varför inte 10 Gbps när man ändå håller på. Det är ju en standard som funnits länge. En SSD NAS låter väldigt dyrt och smalt, när vill man ha det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Ja, det beror förstås också på hur många hårddiskar man har. En ensam hårddisk kan saturera ett gigabitnätverk. 5 Gbps räcker nog i de flesta fall, men varför inte 10 Gbps när man ändå håller på. Det är ju en standard som funnits länge. En SSD NAS låter väldigt dyrt och smalt, när vill man ha det?

Frågan är när man inte vill ha en ssd i sin lagring och det för gemene person handlar om kostnad.

På frågan varför jag själv inte har ssd nas idag så handlar det om att min laptop ej har 10Gbit ethernet, min router som den är kopplad emot stöder ej 10Gbit. Sedan skulle man hitta en prisvärdig nas som inte bara har en 10Gbit ethernet port utan klarar av att leverera denna mängd data. När dessa saker ovanför är löst utan att jag behöver bli pank så kommer jag skaffa ssd på min nas.

Och prestandan behövs för vanligt arbete, jag märker idag direkt skillnad på om jag jobbar emot mina nmve ssd eller sata.

Jag har för mig att de talade om att SAN för ett tag sedan ungefär är 50% ssd. Och många privatpersoner använder sin billiga nas lite som om den vore ett SAN. (jag tänker på typ av data som sparas där) Men ett schysst san med sdd går väl
l på + 200 000kr, kanske inget för gemene person idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

elgiganten säljer ju 8TB extern för 1600kr, så finns ju hyfsat billiga diskar för 0.2 kr/GB
Största problemet som vanligt är att kronan blir svagare konstant.

Skrivet av Bengt-Arne:

Det var ett bra pris, precis över 200 kr7TB 1649 kr...

Ja, faktiskt förvånansvärt billigt. Det är märkligt att externa hårddiskar, som ju är samma som interna+låda, ofta är billigare än interna utan extrern låda. Jag tycker faktiskt det är konstigt, och har tyckt så länge. Det måste ha något med marknadssegmentering eller liknande att göra. Den svaga kronan borde väl påverka priset på SSD lika mycket som HDD, så vi kan nog inte skylla på kronan för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Frågan är när man inte vill ha en ssd i sin lagring och det för gemene person handlar om kostnad.

Ja, det är klart att om du bortser från priset så skulle jag också föredra en NAS fylld med NIMBUS 100 TB-diskar

Frågan är förstås, om man inte bortser från priset, vid vilka användarscenarior är det mest motiverat med en SSD NAS? Jag är nyfiken eftersom jag själv funderat på det men kommit fram till att SSD i min NAS i stort sett är ett slöseri med resurser givet hur min NAS används. NASen har en SSD för OSet och appar, men för datalagring har jag bara HDDs. I desktopen är det tvärtom, där finns det bara SSD.

Jag skulle ha stor nytta av > 1 Gbps nätverk, däremot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Ja, det är klart att om du bortser från priset så skulle jag också föredra en NAS fylld med NIMBUS 100 TB-diskar

Frågan är förstås, om man inte bortser från priset, vid vilka användarscenarior är det mest motiverat med en SSD NAS? Jag är nyfiken eftersom jag själv funderat på det men kommit fram till att SSD i min NAS i stort sett är ett slöseri med resurser givet hur min NAS används. NASen har en SSD för OSet och appar, men för datalagring har jag bara HDDs. I desktopen är det tvärtom, där finns det bara SSD.

Jag skulle ha stor nytta av > 1 Gbps nätverk, däremot.

Du arbetar lokalt på din desktop. Det är ett förlegat arbetsätt av flera orsaker. Allt arbete ska lagras på en central plats, med en central backuplösning, säkerhet etc. Vill någon annan använda en data så kan den göra det direkt. Går din dator sönder så är det bara att ta en ny etc.. Alltså det är skitsmidigt med supersnabba nätverkslagringar, problemet idag är endast att det också är superdyrt.

Arbetar man då från en central plats som man arbetar lokalt vill man få ut kanske 1.5GB/s, låg accesstid etc. Detta går inte precis med 1Gbit. Inom bättre nätverkslagring kör man inte med ethernet utan någon fiberkabel.

Man kan självklart vara olika extrem, men behovet ssd i en nas med 10Gbit ethernet är inget exotisk bland hemanvändare, det är bara det att priset är exotiskt. SSD håller nu å att sjunka i pris och man kan endast för 5-10 000kr få en schysst mängd idag.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av tranky:

Tyvärr verkar det varit helt fel person som fick göra detta testet då det enda jag känner att jag fick med mig var att den är långsammare än en SSD.

Ett tips till nästa gång någon får testa en HDD se till att personen i fråga har tillgång till flera HDD av olika storlekar så att man kan få någon typ av referenser för att förstå om man ska satsa på just denna disken eller köpa en annan.

Jag försöker inte på något sätt klanka ner på Dinoman som har gjort en välskriven artikel utan försöker komma med lite konstruktiv kritik, ber om ursäkt om jag inte lyckats hålla en god ton.

Skrivet av langvisaren:

Testpiloterna är ett bra sätt för Sweclockers att testa fler produkter och få redaktionellt material betalt av tillverkare som vill nå ut med sina produkter. idén är god och man bör fortsätta utveckla konceptet. En svaghet är att redaktionen verkar sakna riktlinjer för hur Testpiloterna ska göra testerna. Det blir ofta någon sorts "ur mitt perspektiv gör jag analysen och därför behöver jag bara ta ställning till vad jag tycker". Detta leder till ett tänk där Testpiloten bara behöver representera sig själv och då ofta blir för personlig i sin analys. Även om Testpiloterna ofta väljs av redaktionen i syfte att representera en påläst genomsnittskonsument finns det fall där andra ingångsvinklar kan vara lämpligare. Exempelvis för nischade produkter.

Tack för feedback.

Tanken med testpiloterna är tänkt att vara en personlig reflektion, till skillnad från våra redaktionella tester. Dessa tester görs av vanliga forummedlemmar och tanken är att det ska ge ett annat perspektiv på produkten än vad som ges i "vanliga" tester. Testpiloterna är ett komplement till våra tester och är inte tänkt att se som en ersättare eller en direkt kopia.

Konceptet utvecklas ständigt så det är bra att få in feedback. Dock kommer inte testpiloterna att bli exakt likadana och utförliga som redaktionella tester, av olika anledningar. Dels för att testpiloten själv inte alltid sitter på en perfekt testmiljö, eller har tillräckligt med referenstester för att kunna göra ett likadant arbete. Därför kanske inte testpiloter passar alla läsare, men vi tycker att det är ett trevligt komplement till sajten.

Fortsätt gärna komma med konstruktiv feedback till oss. Om du undrar något specifikt så skicka gärna ett PM till mig.
@Dinoman meddelade precis att han vill komplettera testet med jämförelsetest mot andra diskar efter all feedback, så håll utkik!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot

@tranky @dpom86 @langvisaren @dumbullen @Bengt-Arne

Jag har läst och begrundat eran feedback och tänker inte upprepa vad Frida redan har sammanfattat i inlägget ovan men jag ville bara flika in att jag givetvis är öppen för konstruktiv kritik vilket jag tycker ni har givit i en eller annan form.

Jag håller helt och hållet med om att inte ha en annan mekanisk disk som referenspunkt var en klar miss av mig. Faktum är att den enda mekaniska disken som jag sitter på just nu är en gammal IBM-disk på 60 GB från 2002. Däremot kan Swec skicka med referensprodukter om vi ber om det och jag borde gjort det i detta fallet.

Sedan vill jag klargöra att uttrycket entusiast är helt klart flytande. Själv är jag spelentusiast, jag sitter inte och knåpar egna Linux-distar och bygger egna servers. Jag har en egenbyggd NAS men tyvärr är den inte fungerande för tillfället då den saknar CPU. Så där hade jag lite omständigheterna mot mig.

Jag har snackat mig samman med en annan Testpilot @davidthedoom som har tidigare har testat Seagate Barracuda Pro 14 TB samt IronWolf 10 TB

CrystalDiskMark 5 & 6 skall vara direkt jämförbara resultat när det kommer till Seq Q321T (första testet) så jag har uppdaterat ett diagram där detta jämförs.

Sist men inte minst, angående länken till det mycket utförliga testet av hårddiskar så skulle jag teoretiskt kunna utföra ett sådant test om jag hade haft tillgång till ett bibliotek av moderna diskar i alla storlekar men av naturliga orsaker har jag inte detta och som påpekats så är det redaktionen på Swec som gör sådana tester och har kapaciteten till det.

Rätt eller fel jag gjorde ett försök att ge min spinn på det hela eftersom en mekanisk disk kan vara ett rätt ointressant objekt i det stora hela. Jag läser alla inlägg och tar alltid till mig till det konstruktiva så fortsätt kommentera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Tack för den uppdaterade grafen.

(Dock tycker jag kanske du ska redigera bort "en mekanisk disk kan vara ett rätt ointressant objekt". Krockar med vem som är tänkt att klicka på artikeln.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@Dinoman Tackar för uppdateringen!

Det var just detta som saknades.
Sedan är det intressant att jämföra mot en eller flera SSD för att få ett annat perspektiv precis som du gjorde.

Jag hoppas inte detta avskräcker dig från att göra fler tester då, precis som jag skrev i mitt inlägg, jag tycker det var en mycket välskriven artikel!
Ser fram emot fler tester.

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Det är OK!

Var nog rubriken mest då den gav intryck av en hårddisk test och i mitt bakhuvud så kommer direkt upp att andra är med för gämförelse.

Å andra sidan så kan ju en lösning vara att Swc bestämmer att i alla tester ska ha "2 till 3 refferensdiskar" som är med i alla tester, vilket ju räcker för att få en uppfattning. Tack, för grafen

Andra funktioner som söktider, iops m.m. är kanske endast intressant för en tekniknörd som jag troligen är även om jag långt ifrån jagar det senaste eller snabbaste.
Är mer för att suga ut det mesta ur det mest prisvärda.

Kör hårt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av stoffe_83:

Bara tanken att köra 10 Gbit till en NAS börjar göra det intressant för mig att ens börja tänka på att ha en sådan disklagringslösning. 1 Gbit känns helt ointressant om det inte gäller endast för backup. Men 10 Gbit blir intressant speciellt när det gäller bilder och filmer som man vill kunna komma åt snabbt, kunna redigera och jobba med i diverse program. Jag kör därför alla diskar i ett lokalt jättestort ATX-chassie, min huvuddator än så länge, men i framtiden om några år kanske det blir intressant. Datorn blir tystare och chassit mindre om man flyttar iväg alla mekaniska diskar.

Vad för filmer kräver mer än 1 Gbit/s?
Kan du inte ladda ned dem lokalt, när du redigerar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@deltascu: Vet inte riktigt varför, men just elgiganten har under dom senaste 10åren haft mycket bra pris på USB diskar i perioder. Med mycket bra så menar jag givetvis att dom är billigaren än att köpa en intern.

Stora inköp?
Eller kapat ner i leverantörsledet?
Kanske...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad för filmer kräver mer än 1 Gbit/s?
Kan du inte ladda ned dem lokalt, när du redigerar?

Inte mina stora filmer som jag får när jag filmar med min höghastighetskamera. Redigering och stackning kräver snabba diskar och mekaniska diskar är helt okej om de sitter lokalt anslutna. Allt läses från början till slut utan att läshuvudet behöver söka, så ingen söktid behövs läggas till. Jag har inte plats på ssd diskar för filmerna lokalt. 1 gigabyte per minut är en bra fingervisning om hur stora de blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av stoffe_83:

Inte mina stora filmer som jag får när jag filmar med min höghastighetskamera. Redigering och stackning kräver snabba diskar och mekaniska diskar är helt okej om de sitter lokalt anslutna. Allt läses från början till slut utan att läshuvudet behöver söka, så ingen söktid behövs läggas till. Jag har inte plats på ssd diskar för filmerna lokalt. 1 gigabyte per minut är en bra fingervisning om hur stora de blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret!

På önskelistan?
https://www.dustin.se/product/5011065947/radeon-pro-ssg

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ett grafikkort? Tja önska sig får man ju gärna göra. Hade dock hellre lagt den summan på lagring dock 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av stoffe_83:

Ett grafikkort? Tja önska sig får man ju gärna göra. Hade dock hellre lagt den summan på lagring dock 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Det har 2 TB SSD inbyggt i grafikkortet, fungerar som ett videominne, HBM minnet fungerar enbart som en cache, när du använder kortet rapporterar det 2 TB V-ram.

"Videominne
Teknik HBM2
Installerad storlek 16 GB
Bussbredd 2048-bit
Bandbredd 483.84 GBps
SSG (Solid State Graphics)-minne 2 TB (2 x 1 TB)"

https://www.youtube.com/watch?v=PkiX5ZBqpks

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det har 2 TB SSD inbyggt i grafikkortet, fungerar som ett videominne, HBM minnet fungerar enbart som en cache, när du använder kortet rapporterar det 2 TB V-ram.

"Videominne
Teknik HBM2
Installerad storlek 16 GB
Bussbredd 2048-bit
Bandbredd 483.84 GBps
SSG (Solid State Graphics)-minne 2 TB (2 x 1 TB)"

https://www.youtube.com/watch?v=PkiX5ZBqpks

Cool pryl, har aldrig sett ett sådant förut. Kanske för att prislappen avskräcker. Kanske är kombinationen grafikkort och ssd till för moderkort med endast 1 st 16x pcie plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

@tranky @dpom86 @langvisaren @dumbullen @Bengt-Arne

Jag har läst och begrundat eran feedback och tänker inte upprepa vad Frida redan har sammanfattat i inlägget ovan men jag ville bara flika in att jag givetvis är öppen för konstruktiv kritik vilket jag tycker ni har givit i en eller annan form.

Jag håller helt och hållet med om att inte ha en annan mekanisk disk som referenspunkt var en klar miss av mig. Faktum är att den enda mekaniska disken som jag sitter på just nu är en gammal IBM-disk på 60 GB från 2002. Däremot kan Swec skicka med referensprodukter om vi ber om det och jag borde gjort det i detta fallet.

Sedan vill jag klargöra att uttrycket entusiast är helt klart flytande. Själv är jag spelentusiast, jag sitter inte och knåpar egna Linux-distar och bygger egna servers. Jag har en egenbyggd NAS men tyvärr är den inte fungerande för tillfället då den saknar CPU. Så där hade jag lite omständigheterna mot mig.

Jag har snackat mig samman med en annan Testpilot @davidthedoom som har tidigare har testat Seagate Barracuda Pro 14 TB samt IronWolf 10 TB

CrystalDiskMark 5 & 6 skall vara direkt jämförbara resultat när det kommer till Seq Q321T (första testet) så jag har uppdaterat ett diagram där detta jämförs.

{ data-uri }

Sist men inte minst, angående länken till det mycket utförliga testet av hårddiskar så skulle jag teoretiskt kunna utföra ett sådant test om jag hade haft tillgång till ett bibliotek av moderna diskar i alla storlekar men av naturliga orsaker har jag inte detta och som påpekats så är det redaktionen på Swec som gör sådana tester och har kapaciteten till det.

Rätt eller fel jag gjorde ett försök att ge min spinn på det hela eftersom en mekanisk disk kan vara ett rätt ointressant objekt i det stora hela. Jag läser alla inlägg och tar alltid till mig till det konstruktiva så fortsätt kommentera.

Glömde av denna tråd men vill bara säga att det är mycket positivt att se att du på eget initiativ valt att komplettera testet. Starkt jobbat och jag kommer hålla utkik efter nästa Testpilot du gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bra med uppdaterat tester.
En felslut vissa gör är att de säger men jag har råd med 10TB ssd och denna hdd är därför onödig, men de som köper en sådan här hdd har ofta fler hdd/ssd än enbart denna. Säg att man har 60TB data att lagra, då medräknat utrymme för förlust till raid 5.
Med såna hära 10TB så går själva lagringsutrymmet + en enkel nas att fixa för strax över 30 000kr, det är dyrt, men samtidigt något många här i tråden skulle ha råd med om behovet vart väldigt stort.
Men vad kostar motsvarande ssd lösning? En ledtråd är att det är inte bara att de små ssd är dyrare än hdd, utan en nas som tar en väldigt massa ssd blir skitdyrt. Går man upp i storlek på ssd så blir de svindyra och man får skaffa 15st 4TB ssd. Så en 120 000kr i ssd, kanske 3st 6 rack nasar för 10 000kr/st, detta blir en lösning för ca 150 000kr.

Permalänk
Medlem

Som en vanlig hdd med andra ord, har inte hänt så mycket på den fronten mer än att dom är större och tystare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Är en sann anhängare till att mekaniska hårddiskar bör förpassas till NASen vilken de flesta borde ha hemma pga nyttan den för med sig som en del i ex. vis möjligheten att backa upp värdefull data. På så vis flyttas istället flaskhalsen som ändå finns där till nätverkshastigheten medan samtliga i hushållet kan dela på utrymmet.

Jag har förvisso inte hela mitt steam-bibliotek installerat då jag är ganska enkelspårig i vad jag spelar, men lyfter ofta på ögonbrynen när jag ser byggtrådar där det absolut måste inkluderas en HDD.

Det där beror väl helt på egentligen.
Personligen sitter jag med 2st SSDer samt 6 mekaniska. (1 SSD för rent OS - användarprofiler och viktig data är flyttad till en raid 1 mekanisk disk, rest mekaniska för steam, origin, blizzard, uplay och epic games store, sista SSDn specifikt inköpt för Star Citizen)
Inget är ett måste, men många lagrar fortfarande väldigt mycket data som egentligen inte är speciellt viktig och då är priset för SSD inte försvarbart. Ett NAS som du nämner är värt sina pengar om man har en större mängd data som dessutom är viktig. Exempelvis foton och annan media som man har personlig koppling till.

Permalänk
Medlem

@ZalZeRoz:
Hade jag haft behov av din lösning så hade jag hursomhelst övervägt att lägga dessa delar på en NAS just av anledningen att slippa oljudet från diskarna. Eller vid ex videoredigering som andra nämnt i tråden, använda lokala SSDs för det jag arbetar med just nu.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: Beror helt på situation skulle jag nog ändå vilja påstå. Det oljudet du skriver om hör jag inte ändå. Sitter dels med Jabra headset som är heltäckande och ljudisolerande. Sedan är chassit ljudisolerat. Det som hörs ifrån min dator är dock inte hårddiskarna oavsett utan min CPU´s stockkylare för min 4690K som ändå är dags att byta ut, men det väntas med tills tester är gjorda av AMDs nya Ryzen 3000 serie. Utöver det sitter jag även och delar ytan med 2st HP ML350G6 Servrar som jag har för laborationer så i mitt unika fall så är ljudet ifrån en mekanisk hårddisk det minsta av mina bekymmer

Men visst, är man ljudkänslig så kanske ett NAS i en källare är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Det där beror väl helt på egentligen.
Personligen sitter jag med 2st SSDer samt 6 mekaniska. (1 SSD för rent OS - användarprofiler och viktig data är flyttad till en raid 1 mekanisk disk, rest mekaniska för steam, origin, blizzard, uplay och epic games store, sista SSDn specifikt inköpt för Star Citizen)
Inget är ett måste, men många lagrar fortfarande väldigt mycket data som egentligen inte är speciellt viktig och då är priset för SSD inte försvarbart. Ett NAS som du nämner är värt sina pengar om man har en större mängd data som dessutom är viktig. Exempelvis foton och annan media som man har personlig koppling till.

Har också slängt in en HDD (4 TB, 7200 RPM) i datorn för sådant som helt enkelt inte "behöver" lagras på SSD. T.ex. sparar ju Windows *alla* installationsprogram man någonsin kört under "C:\programdata\Package Cache", så jag har symlinkad dem till HDD:n. Finns en hel del sådant skräp som man inte vill slösa SSD-utrymme med (sparat ett antal hundra GB totalt). Sedan är det en del spel jag spelar så sällan att de inte behöver lagras på någon SSD. Även sample packs för musikproduktion får ligga på HDD.

Dock lever den på lånad tid - när man kan köpa en 4 TB SSD för under 2000:- kommer jag troligen gå över helt till SSD.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin: För min del personligen anser jag att även 2:- / GB är dyrt för lagring även om jag får hastighet i jämförelse med 0,2:- / GB på mekanisk. Majoriteten av spel jag spelar laddar tillräckligt snabbt på 7200 rpm disk. Bara 2st spel av de x antal hundra jag har laddar plågsamt slött på mekanisk. (Star Citizen(skaffade jag SSD till) + Total War: Warhammer - sistnämnda lär jag ändå aldrig mer spela).

Så jag har istället satt in SSDer där hastigheten blir ett problem utan.
1. Windows 10 - En omstart tar mellan 7-10 sek
2. Star Citizen - Spelet blir ospelbart att köra med en single mekanisk, därav SSD.

Permalänk
Medlem

Folk som tycker datorn för en massa oljud bör fundera lite extra på vad de köper för chassi. Det är dag och natt i skillnad på ett chassi med bra ljuddämpning resp utan. Lägg till bra fläktar och en conf på fläktkurvorna och du hör inte längre om datorn bootat. (Mitt gamla chassi där jag prioriterade annorlunda låter som en dammsugare i jämförelse - men rymde också 15st 3.5".)

Det finns vissa hdd som är högljudda, men viktigaste komponenterna för en tyst dator är chassit och fläktarna imo.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)