Permalänk

Ominstallera Windows

Hej! Det är så att jag skaffat en ssd, och vill därför ominstallerar
Windows så det hamnar på SSDn. Hur ska jag gå till väga, när jag ominstallerade det så hamnade det på andra hårddisken fick inte välja vart det skulle installeras. Ska jag koppla ur hårddisken och isåfall när?

Permalänk
Hedersmedlem

@Patrikolshage: Koppla ur alla andra hårddiskar än den du ska installera Windows på.

Permalänk
Medlem

@Patrikolshage:

Koppla först bort alla andra hårddiskar genom att koppla bort SATA kablarna på moderkortet, koppla sedan in din nya SSD, om din nya är en SATA SSD så bör du koppla den till första SATA porten på moderkortet som har beteckningen SATA 0 eller SATA 1.

Nu kan du installera Windows på din SSD och när den är helt klar och allt fungerar bra så stänger du av datorn och kopplar in alla andra hårddiskar, när du sedan startar datorn så bör du gå direkt in i BIOS/UEFI och kontrollera att din nya SSD är första bootenhet.

Här har du en video guide som visar hur man gör en ny och helt ren Windows 10 installation, och om du har ett moderkort med UEFI så kan du välja boota UEFI USB minnet i boot menyn https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk

Ja men hur ska jag kunnat koppla ur hårddisken jag har windows på just nu? Då går ju inte datorn och kan i med inte återställa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrikolshage:

Ja men hur ska jag kunnat koppla ur hårddisken jag har windows på just nu? Då går ju inte datorn och kan i med inte återställa

Skickades från m.sweclockers.com

Där har du problemet. Du ska inte återställa. Du ska boota upp windowsinstallationen från en USB-sticka, så första steget är att skaffa en USB-sticka på minst 16gb (för att vara säker att allt får plats..), sedan skaffa Windows Media Creation Tool ( https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 ), använda verktyget med din USB-sticka, boota från sagda USB-sticka och välja rätt hårddisk/ssd vid installationen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Enklast är att endast ha disken du vill ha Windows installerad på inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X