win 7 ultimate har hängt sig efter uppdatering.

Permalänk
Medlem

win 7 ultimate har hängt sig efter uppdatering.

Hejsan alla Sweclockare...

Har tyvärr råkat ut för att min stationära dator hängt sig. Då jag startade den i morse så stod det, uppdaterat till 100%, stäng inte av datorn, konfigurerar filer. Men den stod bara o tuggade där, så efter kanske en kvart så stängde jag av den och efter omstart så stod det konfigurerar filer 35% istället. Jag har försökt googla efter någon lösning på problemet men inte löst sig. Kan jag välja återställningspunkt innan jag kommit in i windows? Jag kom på att jag igår körde diskrensning på C: disken, kan det vara något som ställt till det, temporära filer som windows kanske hade behövt?

Finns det ingen annan lösning än att göra en nyinstallation av windows? I så fall skulle jag vilja komma åt en del filer på C: innan jag rensar den, hur gör jag det lättast.

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon hade någon lösning för detta...

Tack på förhand Mvh Bikerrog

Permalänk

@bikerrog:
Vilken uppdatering? Det är ju kanske lite svårt att minnas exakt vilken KB uppdatering det var men idag kan det vara värt att googla dessa filnamn för att se om någon annan blivit drabbad.
Med tanke på att Microsoft inte tjänar en krona på att folk sitter med ett gammalt operativsystem så lägger de ner mindre och mindre pengar på att leta buggar innan de släpper sina uppdateringar officiellt. Sen att de har 4 versioner av windows 10 gör ju att de har 6 os att uppdatera hela tiden.
Att win10 1903 inte ens är helt färdig än visar ju dessutom på att de har för lite folk att testa klart allt de vill få ut.

För framtida noteringar om du får igång datorn, då det kanske går att rädda med att ladda en äldre version genom en Safe Boot?
edit. Alltså tryck F8 innan windows startar, där borde det finnas ladda en äldre version.
Ett tips är att vänta ett antal veckor med att uppdatera från det datum det släpps.
Kolla in https://www.askwoody.com ibland och även om det är kritik på hög nivå så är det ju mest för att man inte vill hamna i en sådan situation som du hamnat i.

"Admins, in particular, have had a tough month. April brought widespread breakdowns – bluescreens, hangs, very sluggish behavior – to hundreds of thousands of Win7 and 8.1 machines. This wasn’t a “small percentage” kind of event. For some companies, rebooting overnight on Tuesday brought seas of blue screens on Wednesday morning."
https://www.computerworld.com/article/3216425/microsoft-patch...

Själv laddar jag bara ner från listan i min signatur sedan 3 år tillbaka och än så länge verkar det fungera.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@Punnisher: Vet inte själv vilken uppdatering, jag har inte inställt automatiska uppdateringar för övrigt. Det enda jag kan välja med F8 är vilken enhet som jag ska boota ifrån eller om jag vill gå in i UEFI bios.

Tack för svar i varje fall!

Permalänk
Medlem

Fortsätter med tråden då jag tyvärr fått mer problem. Såg ingen annan utväg utan efter lite backup av filer på C: så blåste jag den och lade in win 10 . Jag gillar inte alls Windows 10 men är väl lika bra o vänja sig tänkte jag. Tyvärr blev det mer problem, när jag efter att hållit på o gjort inställningar i windows och googlat en del kring att göra 10:an mer lik 7:an. Någon mer uppdatering av windows gjordes också och jag surfade på min andra dator ett tag. När jag sen skulle väcka den ur skärmsläckarläget, så fick jag inte igång den. När jag startar om den så står det att operativsystem saknas. Fattar inte detta, kan det vara batteriet till cmos minnet som börjar falna? Datorn byggde jag 2011 så den har några år på nacken nu.

Vore så tacksam om någon hade mer tips kring detta.

Hälsningar Bikerrog