Komplett "allt i ett" - värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Komplett "allt i ett" - värt pengarna?

Hej!

Jag sitter i köpartankar och har kikat runt på måååånga olika alternativ. Jag står nu mellan valet och kvalet att köpa en färdig dator eller att bygga en själv. Komplett har en rätt schyst deal (tror jag): https://www.komplett.se/product/11473/datorer/komplett-pc/kom...

Förutom att den är jäkligt ful rent estetiskt så ser den ok ut i specs tycker jag. I mitt egna bygge hade jag valt en 1660 ti, men jag lär förmodligen uppgradera i framtiden ändå. Skärmen hade jag nog tänkt köpa oavsett. Fördelen som jag ser är att Windows ingår, allt kommer färdigtestat och monterat samt att det är 3 års garanti på bygget. Nackdelen är att grafikkortet är sämre och att lagringen är en SSHD, inte 2 olika.

Nedan ser ni mitt bygge:

Priset blir ungefär samma i slutändan för båda. Mitt bygge med skärm = 10254kr. Kompletts bygge med endast skärm (ej mus och tangentbord) blir 10569.

Vilka för eller nackdelar ser ni med att köpa Kompletts bygge vs mitt egna? Vad är era spontana reaktioner? Tacksam för alla svar!

Permalänk

Vad är din smärtgräns budget?

Windows nyckel köper du på ebay för 50kr.

Tycker att ingen av datorerna är bra och en uppgradering kommer att behövas någorlunda snabbt.
Skärmen är 60hz bara inte bra för gaming iallafall.

Här har du en billig 144hz monitor.
https://www.webhallen.com/se/product/240807-AOC-G2460PF-24-HD...

Intel bättre i spel men amd billigare you choose.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Min smärtgräns är 11k för allt, inklusive skärm, tangentbord och mus. Egentligen vill jag ligga under 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Här har du ett förslag.

Tycker chassin ser okej ut ändå och ganska prisvärt så valde det. 1660 ti OC, guldcertat nätagg, 144 hz skärm.

Kan inget om tangentbordet och musen, men är nog funkis. Lagring är i minsta laget och du får en 480gb för 250:- till.

Så bättre skärm, bättre nätagg, bättre gpu och med 16 GB minne. Visserligen utan windows licens (kan köpas för 50:-) och utan trådlöst nätverk.

Visa signatur

MVH

Permalänk

Grrth förslag är bra MEN.
2600 har ingen bra stockkylare för att kyla ner och då kanske du behöver en cpu kylare till den. Medans 2600x har en bra kylare för 500kr mer så får du en bättre cpu.
Ramminnen för speciellt ryzen ska helst vara snabba så 3200mhz helst 2x8.
Så det blir ca 800kr mer. Men du får en bra dator.
Och kan du sträcka dig lite mer till 12k så 750w psu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tack för era förslag!

Alltså tro mig, jag önskar att jag kunde sträcka mig mer. Tyvärr är jag student och det tar nåt år innan min 6-åriga utbildning är klar, så därför är pengar lite tight. Jag försöker spara upp till 10k i nuläget, men med bara CSN och ingen sommarinkomst att tala om så är det lite tight

Jag kan tillägga att jag kommer att använda datorn till en del photoshop och lättare filmredigering (ibland). Jag spelar inte super high end spel. Har länge suttit med en laptop men längtar nu efter att kunna spela Star Wars Battlefront II, Assassin's Creed, Elder Scrolls Online, Cities Skylines och typ... Planet Coaster. Så inga suuuperkrävande spel, men det är ju trevligt att kunna köra på high settings. Jag spelar Sims sen typ 10 år tillbaka lol men det kräver ju inte så mycket. Därför behöver datorn inte vara asbra, utan fokus för mig är faktiskt budgeten. ALLT blir en uppgradering för mig då min laptop är från 2013. ~10k för allt blir därför smärtgräns.

Tack för alla era förslag, jag uppskattar dem verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Grrth förslag är bra MEN.
2600 har ingen bra stockkylare för att kyla ner och då kanske du behöver en cpu kylare till den. Medans 2600x har en bra kylare för 500kr mer så får du en bättre cpu.
Ramminnen för speciellt ryzen ska helst vara snabba så 3200mhz helst 2x8.
Så det blir ca 800kr mer. Men du får en bra dator.
Och kan du sträcka dig lite mer till 12k så 750w psu.

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 5 2600 går att klocka till 4Ghz med stockkylaren förutsatt att chippet klarar det vilket de flesta gör. Men 500:- mer för 200Mhz mer verkligen inte värt det. Det ger en prestandaökning på, hör och häpna nu, HELA 5%. Det motsvarar alltså 100:- per procentenhet.
Näfan... Köper man Ryzen 5 så gör man det för att det är billigt och ger bra prestanda per krona och där är Ryzen 5 2600 överlägset bäst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Förstår dig men tyvärr så är datorerna dåliga under 10k på delar kvalite osv.
För 7-8k får du en bra begagnat dator och sen köper du skärm till den. Tror det blir bäst så i ditt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tycker även det är konstigt att ingen föreslagit Vega 56 heller som kostar lika mycket men ger några fler fps konta ett 1660 Ti.
Netonnet har ett Vega 56 för 3290:-

Netonnet

Permalänk

https://www.blocket.se/goteborg/Grym_komplett_speldator___24_...

https://www.blocket.se/skaraborg/Speldator___i7_6700k___Gtx_1...

https://www.blocket.se/stockholm/BILLIG_GAMINGSETUP_100_150_f...

Helt OK datorer.
Du kanske behöver uppgradera vissa delar på några men dom är iallafall inom din budget.
Pruta ner dom lite till.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Hej!

Jag sitter i köpartankar och har kikat runt på måååånga olika alternativ. Jag står nu mellan valet och kvalet att köpa en färdig dator eller att bygga en själv. Komplett har en rätt schyst deal (tror jag): https://www.komplett.se/product/11473/datorer/komplett-pc/kom...

Förutom att den är jäkligt ful rent estetiskt så ser den ok ut i specs tycker jag. I mitt egna bygge hade jag valt en 1660 ti, men jag lär förmodligen uppgradera i framtiden ändå. Skärmen hade jag nog tänkt köpa oavsett. Fördelen som jag ser är att Windows ingår, allt kommer färdigtestat och monterat samt att det är 3 års garanti på bygget. Nackdelen är att grafikkortet är sämre och att lagringen är en SSHD, inte 2 olika.

Nedan ser ni mitt bygge:
https://komponentkoll.se/bild/kajNl.png

Priset blir ungefär samma i slutändan för båda. Mitt bygge med skärm = 10254kr. Kompletts bygge med endast skärm (ej mus och tangentbord) blir 10569.

Vilka för eller nackdelar ser ni med att köpa Kompletts bygge vs mitt egna? Vad är era spontana reaktioner? Tacksam för alla svar!

Ett förslag är att köra allt nytt förutom Grafikkort. Att köpa en komplett dator vore ett väldigt dåligt val av dig med tanke på din budget.
Jag skulle nog gjort som följande, allt nytt förutom 1070-kortet som du köper för ~2000kr beggat, presterar som de bästa 1660ti-korten/vega 56. Definitivt mest prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Konstigt att man behövde scrolla så långt ner innan begagnat kom upp på tal.

Om man har en budget på ≈10.000 och vill ha burk+kringutrutning som ska klara av spel och photoshop är det dumt att inte köpa begagnat.

Så kolla sweclockers marknad och/eller blocket innan du köper allting nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Ett förslag är att köra allt nytt förutom Grafikkort. Att köpa en komplett dator vore ett väldigt dåligt val av dig med tanke på din budget.
Jag skulle nog gjort som följande, allt nytt förutom 1070-kortet som du köper för ~2000kr beggat, presterar som de bästa 1660ti-korten/vega 56. Definitivt mest prestanda för pengarna.
https://komponentkoll.se/bild/BTlyv.png

Ah, snyggt! Gillar verkligen förslaget att köpa allt nytt förutom grafikkortet. Är lite av en mes när det gäller att ha koll på garantier osv, så det där känns jäkligt tryggt faktiskt.

Skrivet av Trunk:

@_F1GHT3R_: Konstigt att man behövde scrolla så långt ner innan begagnat kom upp på tal.

Om man har en budget på ≈10.000 och vill ha burk+kringutrutning som ska klara av spel och photoshop är det dumt att inte köpa begagnat.

Så kolla sweclockers marknad och/eller blocket innan du köper allting nytt.

Hm ja. OM jag skulle köpa hela ny (även med grafikkort då), hur ser denna ut? https://www.blocket.se/uppsala/Komplett_spelkit_till_salu_851...
Jag är obvs en noob, men tyckte den såg lovande ut? Försöker kolla på hur nytt allt är, för vill kunna uppgradera senare utan problem och inte sitta i skiten med typ ett för gammalt moderkort osv

Bor f.ö. i Uppsala, så det är Stockholm eller Uppsala med omnejd som gäller typ.

Permalänk
Skrivet av riiitzzz:

Ah, snyggt! Gillar verkligen förslaget att köpa allt nytt förutom grafikkortet. Är lite av en mes när det gäller att ha koll på garantier osv, så det där känns jäkligt tryggt faktiskt.

Hm ja. OM jag skulle köpa hela ny (även med grafikkort då), hur ser denna ut? https://www.blocket.se/uppsala/Komplett_spelkit_till_salu_851...
Jag är obvs en noob, men tyckte den såg lovande ut? Försöker kolla på hur nytt allt är, för vill kunna uppgradera senare utan problem och inte sitta i skiten med typ ett för gammalt moderkort osv

Bor f.ö. i Uppsala, så det är Stockholm eller Uppsala med omnejd som gäller typ.

Alla datorer jag länkar ovan är bättre.
Bättre cpun och gpun än den du länkade.
Den har även slöa minnen 2100mhz SÅ NEJ.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Alla datorer jag länkar ovan är bättre.
Bättre cpun och gpun än den du länkade.
Den har även slöa minnen 2100mhz SÅ NEJ.

Oki. Endast den i Stockholm som du länkade funkar ju isf. Ville bara checka annonsen från Uppsala

Permalänk

Hade jag varit i din sits hade jag tagit dator nr1 blocket.
Allt är bra minnen cpu osv. Vill du uppgradera vid senare tillfälle eftersom du kommer att ha pengar över så säljer du gpun och tar ett 2060. Kanske lite större ssd också.pruta ner den lite till och köp den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av riiitzzz:

Oki. Endast den i Stockholm som du länkade funkar ju isf. Ville bara checka annonsen från Uppsala

Den är stabil den med men du kanske behöver upogradera ram på den står inte vad den har i ssd.Försök att pruta ner den till 7k och ni hamnar kanske runt 7.5k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Den här kanske?
Komplett Gamer i55 9999:-