Varför blev du medlem på SweClockers?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Till en början var det främst för frågor om felsökning och köp av kringutrustning. Hade bara månader innan registrering på SweClockers flyttat hemifrån och hittade som de flesta hit via Google. Blev med tiden allt mer uppenbart att jag var i stort behov av en ny dator då den dåvarande med med en AMD Athlon XP 2000+ (1,8 GHz) med 1 GB RAM och ett Geforce Ti 4200 började bli skapligt trött i spel. Som fattig gymnasiestudent med sporadiska extrajobb var det här som jag gjorde research och fick hjälp med att sätta ihop vad som skulle bli mitt första scratch-bygge år 2008.

Glömmer aldrig vilket flyt jag fick i EVE Online och inte minst hur snyggt det spelet blev när jag väl satt med en Athlon 64 X2 4000+ (65nm, 2,1 GHz överklockad till 3,0 GHz) och ett ATI Radeon HD 3870.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Minns att jag letade tester för CPU kylare till min AMD Athlon K7 kring 1999. Fastnade p.g.a. recensionerna och forumet. Lurkade fram till 2002 då till slut reggade mig

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Kan ha varit på grund av jag hade problem med hur man kunde serie-parallellkoppla 3 stycken högtalarelement föratt få samma impedans på alla men så vart de inte tydligen. Hängde här även innan jag reggade mig men minns inte hur jag hittade hit.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Heh, slutet av 2010 började min Dell med enkärnig Pentium 4 och Radeon x300 SE med hela 128 MB minne kännas trött. Hade ingen inkomst att prata om, så försökte envist diskutera mig fram till en värdig uppgradering, samtidigt som jag försökte förstå hur olika versioner av PCIe fungerar.
Jag köpte tillslut ett XFX HD5670, vilket gjorde att jag kunde spela trekvarts år till; tills jag hade sommarjobbat och uppgraderat helt.

Skrev då att jag hittade hit via tips från någon butik, #10646106 , men har inget minne av detta.

Vill minnas att jag har diskuterat om det gick att byta ut CPUn i samma dator för att få fler kärnor, men det kanske inte var här. Hängde i lite olika forum innan 2010, så rör nog ihop det.

Sen dess har jag lurkat mycket och lärt mig mycket om komponenter, nätverk och skärmar, samtidigt som pengar har sparats i Fynd/Rea-trådarna. Guld värt forum som drivs här!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Jag blev medlem strax innan jag skulle bygga min första burk. Resten är som man säger, historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ramla in här för tips eller felsökning när ja köpte min första helt egna dator (farsan hade ju haft ett par stycken via jobbet före) som ja köpte under gymnasietiden. Kommer ihåg känslan med mitt ATI 9800 pro o köra både Far Cry och Doom 3 på jättefult o plastigt chassi med fönster och massa lysande rör o fläktar hängt här nästan dagligen sedan dess

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

jag tror det hade å göra med moddnings tips eller att jag skulle överklocka en AMD900mzh, men vafan de är 18 år sedan jag minns fan inte jag är gubbe, som gubbvilar på eftermiddagen nuförtiden

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Svensk data forum

Permalänk
Inaktiv

Jag fick höra av en kompis att marknaden här var bättre än blockets, och det stämde, varit inne nästans varje dag nu senaste 5 åren.
Sen att communityn var såpass bra som den är var ju ett stort plus i kanten 😊

Permalänk
Medlem

För mig var det att jag ville börja bygga själv, så jag letade på nätet efter tips och vips så hittade jag sweclockers. Har lärt mig mycket här genom åren. Tack till alla som har hjälpt mig.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd

Jag bliv medlem för att jag tycker om att hjälpa andra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Medlem

Mitt allra första inlägg som också var min allra första tråd handlade om att koppla nätagget med en 8-pin kontakt när det bara fanns 4-pin tillgängligt. Skapade tråden 3 dagar efter att jag reggat mig, så jag gissar på att jag reggade för att få hjälp med att bygga min första dator. När jag läser sista inlägget i tråden så såg det ut som att det blev ett lyckat bygge

Jag minns att jag började lurka sedan 2007, d.v.s. i 2 år innan jag reggade mig. Så jag har hängt här i 12 år... tiden flyger...

Permalänk
Medlem

Intresset för datorer och spel, men det där intresset har svalnat en hel del. Jag köper knappt några spel längre och så länge datorn funkar så lär jag inte uppgradera heller.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

För snart 11,5 år sedan.
Jag hade funderingar på om jag skulle dra trådat nät till min nya dator eller köra trådlöst med 802.11N som då var nytt.
Ca 5 år senare började jag min utbildning inom Data- och systemvetenskap och jobbar nu som sysadmin/it-tekniker.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Gick med för att jag är Teknik intresserad och byggde datorer innan det men vore ju roligare att sitta på ett forum med folk som gillar teknik med

Permalänk
Avstängd

Byggde min första PC, Datorn hängde sig och ingen kunde hjälpa mig, Så reggade mig här för att få tips på felsökning, det är 17 år sen nu.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vet inte riktigt när jag reggade mig första gången, men rimligtvis var det nog för att läsa på lite om datorbygget jag gjorde då. Tbird 1.2, 512MB ram, IBM deskstar HDD. CPU kyldes av en WBK38 med deltafläkt @6500rpm(!)

År 2000 nånting kanske? Det fanns inte så mycket annat än sweclockers att välja på, internet var fortfarande rätt så ungt

edit: är ju för sjutton medlem #406 att registrera sig efter stora DB-krashen, inte illa!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Byggde datorer i början på 90-talet och hörde om forumet då det var nytt av en studiekamrat, sedan tänkte jag inte mer på det.
Minns inte hur jag kom på det igen, men antagligen i samband med att man sökte efter information om någonting, kom på det igen och fick tummen ur *** och äntligen reggade mig.

Är mest intresserad av elektronik som fortfarande går att meka med med lödkolv och 60/40 Förr var man ju mer intresserad av det allra senaste man hade råd med (nåja, men nästan...) men idag har det reducerats till en vass dator jag använder till spel och rendering samt retroprylar före 90-talet i den mån man ramlar på skrotade grejer, jag gillar att renovera sådant som andra betraktar som totalförstört, gärna om det också innefattar gammal herderlig metallslöjd och andra mer handfasta grejer.

Använder mest dator till att visualisera saker i 3D idag, samt en del spelmotorer där man kan leka med egenbyggda virtuella världar och annat skoj.

Visst var det flashigt att bo i centrum av staden när man var yngre, men Började med permakultur odling och flyttade till hus för något år sedan då jag tycker det är viktigt att inte förlora kontakten med naturen och sina rötter då staden mer och mer började kännas som ett artificiellt skapat liv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg varför och då det tog mer än sex år innan jag gjorde ett inlägg så hjälper inte historiken heller...

Permalänk
Medlem

För att få hjälp med att välja nytt grafikkort då det gamla gav upp. Säkert kollat runt några år innan jag regga mig.

Visa signatur

.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................

Permalänk

Hade börjat intressera mig för överklockning (2007). Då namnet Sweclockers innehåller ordet clockers så halkade man in på sidan och började leta information. Följde några överklockningstrådar och lekte runt lite. 2008 så hade jag införskaffat en ASUS P5Q bräda och då började det på riktigt, hittade här en överklockningstråd för ASUS P5Q där erfarenheter utbyttes.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Ptja var 12 år sedan, jag åt digestive kex med oboy efter skolan, jag minns inte. Var väl något man behövde hjälp med gissar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Var intresserad av datorer helt enkelt, reggade mig 2000 någon gång sen fick man omregistrera sig i Juli 2001 pga. forumuppgradering.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tiden går fort. reggade mig för intresset och för hjälp.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Var inne och kollade på nyheter nog sedan jag gick i högstadiet 2003 och skulle bygga min första riktiga speldator. Blev dock medlem 2014 av någon konstig anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

År 2000 nånting kanske? Det fanns inte så mycket annat än sweclockers att välja på, internet var fortfarande rätt så ungt

Aja www.64bits.se fanns 2000!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lurkade och läste nyheter ett par år, men som många andra registrerade jag mig när jag behövde köpråd, nån gång 2009 tror jag det var.
Köpråd verkar vara ett vanligt skäl till att posta sin första tråd.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Den sidan uppdateras fortfarande men mest med prylar då 3DFX va stort Saknar den tiden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Lurkade i ett par år innan jag faktiskt registrerade mig, och då var det för att kommentera på en nyhet om att wesellcd's skivor var dåliga.
Hänger mest på SweC för teknik och datornyheter, lite smidigare medium än när man var liten och gick till närmaste datorförsäljare för att hämta reklamblad och drömma sig bort med all ny hårdvara och planera olika builds.
Galleriet är väldigt uppskattat också med alla vackra system, samt marknaden att hitta roliga prylar

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB