Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trunk:

En öppen fråga till alla som sparar så mycket; varför?

Nu är min sparkvot inte riktigt så hög som @Mattiiss, men ändå i det övre spannet skulle jag säga. Svaret är väl att jag gillar tanken av att kunna förtidspensionera mig när jag vill. D.v.s att jag har personligen inget solklart sparmål á la "FIRE" (Financial Independence Retire Early-rörelsen), men jag skulle uppskatta friheten av att kunna försörja mig helt på mitt sparkapital om jag så kände för det.

Med 20 000kr i månaden undanlagda når man den möjligheten snabbare, om det nu är det man är ute efter Jag håller dock med om att jag personligen nog hellre skulle gå ner i arbetstid men jobba längre. Vet inte vad jag skulle göra med all tid som "heltidspensionär"!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Många lärare väljer idag att jobba som tjänstemän. 40h vecka med 5-6 veckors semester! Speciellt inom friskolor, men mer och mer inom kommunala skolor också. Farsan jobbade som rektor i 30 år och berättat att på senare tid blev det vanligare och vanligare att jobba som vanlig tjänsteman.
Ferietjänsten med sommarlov, påsklov etc, låter nice vid en första anblick men man har enbart 5 (tror jagf det var) dagar man själv får styra över. Resten är ledigt när elever är lediga. Personligen hade jag inte velat ha det så, tänk att bara kunna åka på semester under industrisemestern när det är som dyrast

Många lärare jag känner bygger upp komp timmar när dom jobbar över med så man får mer "fri" semester.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Haha, förvisso..

Jobbar i butiken på en stor elgrossist.

Du måste ju vara Sveriges bäst betalda butikssäljare
Vad är ingångslön ca på ditt företag? Är provision inräknad i din månadslön ? Har du personal eller annat ledaransvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarefjäll:

Digital producent/ account manager, runt 50k efter skatt i månaden, strax under miljonen efter bonusar och så vidare.

Stämmer det att du jobbar i Sydney? Då du upper netto, är det lägre skatt än i Sverige eller ungefär samma? Ser ut som att du betalar strax under 40%, i Sverige hade motsvarande legat lite över 40% tror jag, så ser snarlikt ut. Får man lika mycket för skatten? (pension, sjukvård etc)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Då var årets revision över. Lika snålt som vanligt.

+800kr för andra året i rad.

Ny lön: 38600kr.
31år Hårdvarukonstruktör/ingenjör

Kanske dags att se sig om efter något nytt...

RANT: ska det vara så svårt att få 1000kr? 1000-1200kr per år och man har lite till inget anleding att byta jobb om man övrigt är nöjd....

På många ställen så är revision bara för att informera om standard höjningen som ofta är kopplad till vad något fack sagt.
Just i ditt fall verkar 800 kr vara strax äver 2% som var unionens siffra i år så antar de avrundat till närmsta hundralapp.

Vill du få upp lönen mer får du be om en löneförhandling där du presenterar dina argument osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

~38500:- efter skatt som fullstack utvecklare.

Då har du med andra ord ca 56500 brutto i månaden. Det är bra för en utvecklare. Var bor du? Storstad?
Hur gammal är du och hur länge har du jobbat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Då har du med andra ord ca 56500 brutto i månaden. Det är bra för en utvecklare. Var bor du? Storstad?
Hur gammal är du och hur länge har du jobbat?

Brutto 61000. 43 år utanför Stockholm. Jag har alltid tyckt att jag borde ha bättre betalt men har insett att det är helt ok statistiskt sett.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Brutto 61000. 43 år utanför Stockholm. Jag har alltid tyckt att jag borde ha bättre betalt men har insett att det är helt ok statistiskt sett.

Du ligger nog i den högre delen av skalan för att vara utvecklare utan att vara arkitekt el. liknande.
Jag jobbar i en småstad och har ett antal tusingar mindre än dig, men nog rätt ok för att vara i en småstad. Tyvärr får man ju skatta bort det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Kylmontör/tekniker
36400kr sen tillkommer ersättning för jour.
Jobbat 20år på samma företag.
Är nöjd med tanke på att när jag hoppade av gymnasiet så hade jag 17 IG😁

Permalänk
Medlem

@Eik: Testat tidigare. Argumentet från deras sida är "gruppens resultat". Dvs man anser sig inte ha råd med mera. Jag hävdar att då är det poänglöst att slita och göra det lilla extra. Du får inget för det då det blir kollektivets insatts som räknas.

Alternativet är att man blir egen. Kort förhandlingsväg till chefen då ;).

Skulle vara intressant med ett konsultbolag där man fick all övertid utbetald (efter de dragit avgifter och skatter). Alltså dom avsäger sig all anspråk på vinst för dom timmarna man gör över 40h/v. Då hade det kännts nice och jobba lite extra någon helg.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

En öppen fråga till alla som sparar så mycket; varför?

Jag förstår att man man vill ha en trevlig pension och kanske köpa en extra fin resa emellanåt. Men är det inte bättre att jobba t.ex. 80 % och njuta av nuet istället? Du kommer ju fortfarande kunna spara mer än de flesta gör varenda månad.

Med 80 % slipper du allt vad 6-dagarsveckor heter...

Innan jag började plugga gick jag ner till 90% som usk på vårdavdelning och det var verkligen värt den lilla lönesänkningen. Å andra sidan finns det dom som jobbar 100% och har kafferast hälften av tiden, det hade väl varit det bästa

Jag tycker privatekonomi är roligt och viktigt. Jag gillar att veta om att jag har pengar på kontot som jag skulle kunna använda om jag ville. Jag behöver aldrig tänka på vad något kostar, vill jag ha något så köper jag det. Dock händer det relativt sällan att jag köper dyrare saker. Jag gör inte speciellt mycket just nu mer än är hemma med vår snart 1.5 åriga barn (75 %) och jobbar 25 %. Jag har inga dyra laster eller behov. Att köpa för köpandets skull ger mig ingenting. Vill jag ha ny dator så köper jag det utan att behöva bry mig. Vill jag ha en bil inom snar framtid så kan jag betala den kontant.

Så fonder och aktier är intressant helt enkelt. Dock har jag bara aktiefonder just nu pga. brist på tid.

Sen kommer vi till det mer långsiktiga målet. Jag och min sambo ska försöka spara ihop ca 6 000 000 kr inom 15 år för att kunna leva på avkastningen och eventuellt gå i pension eller iaf arbeta 25 - 50 % om vi inte vill sluta helt. Kommer detta gå? Sparar vi ca 15 000 kr i månaden i fonder och har tur med ca 7 % uppgång per år har vi dessa pengar inom 15 - 18 år. Sedan får vi ca 240 000 kr i avkastning per år som vi kan leva på.

Det du verkar tro är att jag jobbar 6 dagar i veckan.. I ambulansen jobbar vi antingen 10 eller 14 timmars pass och vi har en arbetsvecka på 33.20 timmar/vecka. Jag gör alltså i snitt ca 3 pass i veckan. Gör jag 1 dagpass och 2 nattpass eller 2 nattpass och 1 dagpass så ligger jag över 100 % av min arbetstid. Jag jobbar således relativt lite. Sedan tar jag alltid 2 semesterpass varje 10-veckorsperiod på schemat och oftast 1 eller 2 komppass. Jag arbetar således bara 85 % av mina 332 timmar på tio veckor, vilket är ca 284 timmar. Jobbar jag mindre skulle jag saknat jobbet och troligtvis inte känna mig lika säker som jag gör. Det krävs att jag arbetar ett visst antal pass i månaden för att kunna vara up to date och faktiskt kunna hantera alla situationer man kan hamna i.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Aldrig tillräckligt

Aldrig tillräckligt för att matcha min påhittighet för att köpa nya saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Eik: Testat tidigare. Argumentet från deras sida är "gruppens resultat". Dvs man anser sig inte ha råd med mera. Jag hävdar att då är det poänglöst att slita och göra det lilla extra. Du får inget för det då det blir kollektivets insatts som räknas.

Alternativet är att man blir egen. Kort förhandlingsväg till chefen då ;).

Skulle vara intressant med ett konsultbolag där man fick all övertid utbetald (efter de dragit avgifter och skatter). Alltså dom avsäger sig all anspråk på vinst för dom timmarna man gör över 40h/v. Då hade det kännts nice och jobba lite extra någon helg.

Kan tänka mig ta samma overhead i kr/h så får du resten. Kan du bara fixa dig uppdrag så är det taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Processoperatör, skiftjobb
Grunddlön 33'000
OB-Tillägg ca 27-30% till
Övertid förekommer på mellan 4000-6000kr/arbetspass
Bonus 30'000/år plus 1500/mån per avklarat produkttionsmål (ca 50% av månaderna)

Friskvård 6000kr (Förmånskatt på 1500 av dom)
Sodexo lunchkort på ca 1900kr där ca 1150kr betalas av företaget
Fri tandvård upp till 4000kr (förmånsskatt)
Fri medicin och rehabutrustning mot kvitto
Extra tjänstepension 1500kr/mån (utöver vanliga tjänstepensionen) Allmän+tjänste+tjänste..
Klädbidrag om 2000kr/år
Fritt kaffé/chocklad/te och fri frukt alla dagar. Frukost fredagar

24h extra ledigt varje år utöver semestern
Jobbar 12 pass/månad á 12h arbetstid
Total årslön med övertid och bonusar: 550'000-600'000

Visa signatur

CPU: Broadwell-E I7-6800k @ 4.3ghz CPU-kylare: Corsair h115i // GPU: GTX 970 SLI(gigabyte g1) OC 1450mhz // Moderkort: Asus Rog Strix x99 Gaming // RAM: 32GB hyper x ddr4 2666Mhz //Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum// SSD: Windows- Samsung 950 pro 512GB + Samsung 120 GB + Corsair 120 //Chassi: Thermaltake level 10 GT(vitt) // OS: Win 10 // Skärmar: Asus rog swift(27"144hz 1ms gsync) + BenQ XL2420T // Konsol: PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraank:

Uppdatering:

Processoperatör, skiftjobb
Grunddlön 33'000
OB-Tillägg ca 27-30% till
Övertid förekommer på mellan 4000-6000kr/arbetspass
Bonus 30'000/år plus 1500/mån per avklarat produkttionsmål (ca 50% av månaderna)

Friskvård 6000kr (Förmånskatt på 1500 av dom)
Sodexo lunchkort på ca 1900kr där ca 1150kr betalas av företaget
Fri tandvård upp till 4000kr (förmånsskatt)
Fri medicin och rehabutrustning mot kvitto
Extra tjänstepension 1500kr/mån (utöver vanliga tjänstepensionen) Allmän+tjänste+tjänste..
Klädbidrag om 2000kr/år
Fritt kaffé/chocklad/te och fri frukt alla dagar. Frukost fredagar

24h extra ledigt varje år utöver semestern
Jobbar 12 pass/månad á 12h arbetstid
Total årslön med övertid och bonusar: 550'000-600'000

Kemira ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jobbar som System Administratör i Kina 3 dagar i veckan, fakturerar med eget bolag från sverige.
ca 34000 innan skatt. hade runt 22500 ut på mitt förra, som var i Sverige innan skatt 33500 som fast anställd IT tekniker. Går saker som jag vill nu kommer jag jobba med ett Kinesiskt/ Amerikanskt projekt som betalar 500000 Rmb om året eller runt 58000sek / månad innan skatt i månaden. (hoppas vi får godkännt på projektet).

har Inte heller förstått varför folk är så petiga med att tala om vad dom tjänar, om man inte vet vad andra tjänar som gör samma sak blir diskutionen oftast.
"Du kan inte få jätte mycket då andra i företaget med samma tjänst har lägre"
samtidigt som den som har lägre ofta får höra
"Du får lite över snittet (2.6% eller vad det var för 2 år sen) för att komma närmare genomsnittet"
HerpaDerp... detta hjälper ingen.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Fick påökt till 28K brutto nyss, från drygt 25K. Nödvändig justering. Men jag kommer med största sannolikhet börja ett nytt jobb efter sommaren, då med 7K mer i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag ska på en andra intervju som it-tekniker/supporttekniker hos en stor svensk varuhuskedja och misstänker att frågan om löneanspråk dyker upp. Vad tycker ni kan vara rimlig lönenivå? En it-tekniker är ju en väldigt luddig titel som i princip kan innebära vad som helst så det är svårt att hitta lämplig lönestatistik. I detta fallet kommer det nog mest handla om användarsupport och konfiguration av ny och befintlig hårdvara.

Permalänk
Medlem

30 år, Jurist på ett medelstort IT-bolag med ca 4 års arbetserfarenhet. Helhetslönen ligger på motsvarande 58 000 kr/mån, men då har jag möjlighet att ta två lediga dagar per månad utan att det påverkar annat än bonusarberäkningar. Rätt nöjd med läget, och nästa lönediskussion lär ge lite mer ännu, då både ansvar och personlig risk för mig har stigit.

Efter att ha sett en del löneuppgifter via arbets- och chefsavtal, DD:n, revisioner och annat så har jag ändå konstaterat att de som överlag tjänar både bäst och sämst är försäljare. En bra försäljare kan komma upp i riktigt höga nivåer efter hand, bara de kan sitt jobb. Om de inte kan marknaden och kunderna så brukar de ligga rätt lågt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Du måste ju vara Sveriges bäst betalda butikssäljare
Vad är ingångslön ca på ditt företag? Är provision inräknad i din månadslön ? Har du personal eller annat ledaransvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Nej det är jag def inte

Ingångslön beror lite på kunskap.. sämsta ligger kanske på 25.

Ingen provision, inget personalansvar.

Finns möjlighet till bonus dock men det är inte inräknat, detta är grundlön.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Hej!

Nej det är jag def inte

Ingångslön beror lite på kunskap.. sämsta ligger kanske på 25.

Ingen provision, inget personalansvar.

Finns möjlighet till bonus dock men det är inte inräknat, detta är grundlön.

Vad innebär "butiksäljare" i ditt fall? Jag tänker mig liksom Mange på mekonomen, eller Perra på Fluggerfärg. Jag tvivlar på att dom två, otroligt fiktiva, grabbarna tjänar så bra?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elof94:

Jag ska på en andra intervju som it-tekniker/supporttekniker hos en stor svensk varuhuskedja och misstänker att frågan om löneanspråk dyker upp. Vad tycker ni kan vara rimlig lönenivå? En it-tekniker är ju en väldigt luddig titel som i princip kan innebära vad som helst så det är svårt att hitta lämplig lönestatistik. I detta fallet kommer det nog mest handla om användarsupport och konfiguration av ny och befintlig hårdvara.

Jobbade som IT-tekniker/support på stor svensk varuhuskedja för 2 år sedan, började på 27000 + extra jour (runt 2K extra i månaden), fick då reda på att jag fick minst av alla som var där, trots att jag hade mer erfarenhet/kunskap än majoriteten. Ny kille kommer in istället för mig (jag rekommenderade honom) och han började då med 27500 + extra för jouren.

Får jag fråga vilken kedja? Hör av dig via PM om du inte vill säga här i tråden

/M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jejk0b:

Vad innebär "butiksäljare" i ditt fall? Jag tänker mig liksom Mange på mekonomen, eller Perra på Fluggerfärg. Jag tvivlar på att dom två, otroligt fiktiva, grabbarna tjänar så bra?

why not?. Jobbat själv som butiksäljare på coop. Fick som mest 28.500.
Glöm inte att handel har bland de bästa, OM inte de bästa OB-tilläggen. Speciellt helger då det är 100%. Inga konstigheter

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraank:

Uppdatering:

Processoperatör, skiftjobb
Grunddlön 33'000
OB-Tillägg ca 27-30% till
Övertid förekommer på mellan 4000-6000kr/arbetspass
Bonus 30'000/år plus 1500/mån per avklarat produkttionsmål (ca 50% av månaderna)

Friskvård 6000kr (Förmånskatt på 1500 av dom)
Sodexo lunchkort på ca 1900kr där ca 1150kr betalas av företaget
Fri tandvård upp till 4000kr (förmånsskatt)
Fri medicin och rehabutrustning mot kvitto
Extra tjänstepension 1500kr/mån (utöver vanliga tjänstepensionen) Allmän+tjänste+tjänste..
Klädbidrag om 2000kr/år
Fritt kaffé/chocklad/te och fri frukt alla dagar. Frukost fredagar

24h extra ledigt varje år utöver semestern
Jobbar 12 pass/månad á 12h arbetstid
Total årslön med övertid och bonusar: 550'000-600'000

Spännande..

Processoperatör, skiftjobb
Grundlön, 30' (Arbetsplatsen ligger dom flesta 29-32' och detta har höjts mycket senaste åren var redigt sämre tidigare)
OB-tillägg ger ca 23-25%.
Extrapass förekommer under revisionsavställningar under sommarhalvåret.
Bonus beror på företagets resultat och måluppfyllnad 2019 för min lön = 4500 kr (1/5 mål uppfyllt... Bonus förekommer inte varje år)

Friskvård 2500
Betalar egen lunch fullt pris (Restaurangen tar 65 kr)(Arbetsplatsen ligger avlägset)
Har nånting tandvård och medicin men kan det ej.. Även glasögon tror jag?
Tjänstepension men ingen "extra"
Vadå klädbidrag? Har ju arbetskläder på jobbet iaf.
Samma men ingen frukost.

63 timmar Arbetstidsförkortning per år som får plockas ut fritt (som semester) pga skiftschema.
Jobbar 21 skift á la 8,28 timmar, 8 Dagtidsdagar á 8 timmar och 1 halvdag under en skiftcykel om 7 veckor.
Ca 38 timmar/vecka i snitt.
Total årslön 450'-500' UTAN övertid men med bonus/andra tillägg
(Jag skriver all min övertid som kompensationsledigt och har just nu ca 250h på kontot.)

Jobbar på ett av våra kärnkraftverk.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

why not?. Jobbat själv som butiksäljare på coop. Fick som mest 28.500.
Glöm inte att handel har bland de bästa, OM inte de bästa OB-tilläggen. Speciellt helger då det är 100%. Inga konstigheter

Nu skrev ju han dock grundlön. Och det är en rejäl skillnad på 28,500 brutto och 37000 kr brutto.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Spännande..

Processoperatör, skiftjobb
Grundlön, 30' (Arbetsplatsen ligger dom flesta 29-32' och detta har höjts mycket senaste åren var redigt sämre tidigare)
OB-tillägg ger ca 23-25%.
Extrapass förekommer under revisionsavställningar under sommarhalvåret.
Bonus beror på företagets resultat och måluppfyllnad 2019 för min lön = 4500 kr (1/5 mål uppfyllt... Bonus förekommer inte varje år)

Friskvård 2500
Betalar egen lunch fullt pris (Restaurangen tar 65 kr)(Arbetsplatsen ligger avlägset)
Har nånting tandvård och medicin men kan det ej.. Även glasögon tror jag?
Tjänstepension men ingen "extra"
Vadå klädbidrag? Har ju arbetskläder på jobbet iaf.
Samma men ingen frukost.

63 timmar Arbetstidsförkortning per år som får plockas ut fritt (som semester) pga skiftschema.
Jobbar 21 skift á la 8,28 timmar, 8 Dagtidsdagar á 8 timmar och 1 halvdag under en skiftcykel om 7 veckor.
Ca 38 timmar/vecka i snitt.
Total årslön 450'-500' UTAN övertid men med bonus/andra tillägg
(Jag skriver all min övertid som kompensationsledigt och har just nu ca 250h på kontot.)

Jobbar på ett av våra kärnkraftverk.

Ta ut lite ledighet för fasen..
30+ dagar bara i komp och sen semester på det...

Jag hade likvärdigt med timmar (eller, njae, kanske bara 15-16 dagar) vid årsskiftet, tog ut massa ledighet och åkte till Italien, Polen, Frankrike och Tänndalen och åkte bräda. Guld värt!

Själv sitter jag och väntar på att chefen ska ta och kalla till det extra lönesnacket jag bett om.
Inte fått ökning på 1,5 år då jag fick en liten ökning när jag gick från provanställning till tillsvidare.

Under den tiden har man tagit på sig betydligt mer ansvar osv.

Återkopplar när jag vet mer..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Jobbar som System Administratör i Kina 3 dagar i veckan, fakturerar med eget bolag från sverige.
ca 34000 innan skatt. hade runt 22500 ut på mitt förra, som var i Sverige innan skatt 33500 som fast anställd IT tekniker. Går saker som jag vill nu kommer jag jobba med ett Kinesiskt/ Amerikanskt projekt som betalar 500000 Rmb om året eller runt 58000sek / månad innan skatt i månaden. (hoppas vi får godkännt på projektet).

har Inte heller förstått varför folk är så petiga med att tala om vad dom tjänar, om man inte vet vad andra tjänar som gör samma sak blir diskutionen oftast.
"Du kan inte få jätte mycket då andra i företaget med samma tjänst har lägre"
samtidigt som den som har lägre ofta får höra
"Du får lite över snittet (2.6% eller vad det var för 2 år sen) för att komma närmare genomsnittet"
HerpaDerp... detta hjälper ingen.

Vart hittar du projekt i Kina? Är det via rekommendationer/word of mouth som du får projekt?

Skrivet av xZistence:

why not?. Jobbat själv som butiksäljare på coop. Fick som mest 28.500.
Glöm inte att handel har bland de bästa, OM inte de bästa OB-tilläggen. Speciellt helger då det är 100%. Inga konstigheter

Ja, jobbade på Telenor tidigare när de gick på Handels. Det var riktigt gött när man hade strax över 28k i grundlön (23500 fast, och schemalagd så att OBn var ~4500:- varje månad).
Speciellt när det var kombinerat med provision på 600:- per sålt abonnemang. (Första 7000:- var utan provision).

Verkar vara betydligt dystrare tider nu i telekombranschen, speciellt efter alla rötägg som gjorde allt för att tjäna pengar och lura folk.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Spännande..

Processoperatör, skiftjobb
Grundlön, 30' (Arbetsplatsen ligger dom flesta 29-32' och detta har höjts mycket senaste åren var redigt sämre tidigare)
OB-tillägg ger ca 23-25%.
Extrapass förekommer under revisionsavställningar under sommarhalvåret.
Bonus beror på företagets resultat och måluppfyllnad 2019 för min lön = 4500 kr (1/5 mål uppfyllt... Bonus förekommer inte varje år)

Friskvård 2500
Betalar egen lunch fullt pris (Restaurangen tar 65 kr)(Arbetsplatsen ligger avlägset)
Har nånting tandvård och medicin men kan det ej.. Även glasögon tror jag?
Tjänstepension men ingen "extra"
Vadå klädbidrag? Har ju arbetskläder på jobbet iaf.
Samma men ingen frukost.

63 timmar Arbetstidsförkortning per år som får plockas ut fritt (som semester) pga skiftschema.
Jobbar 21 skift á la 8,28 timmar, 8 Dagtidsdagar á 8 timmar och 1 halvdag under en skiftcykel om 7 veckor.
Ca 38 timmar/vecka i snitt.
Total årslön 450'-500' UTAN övertid men med bonus/andra tillägg
(Jag skriver all min övertid som kompensationsledigt och har just nu ca 250h på kontot.)

Jobbar på ett av våra kärnkraftverk.

33k är högsta nivån på skiftena
Ja även glasögon finns det ersättning för men inget jag tittat på
Klädbidraget är för det man själv köper så som underkläder och strumpor osv.

Jag tar ca 80% övertid i pengar då vi har ledigt så många dagar behöver jag knappt någon komptid. Vi får inte heller spara komptid till era nivåer. Jobbar 2x 07-19 sen ledig 48h, jobbar 2x 19-07 sen ledig 5 dagar. Repeat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Broadwell-E I7-6800k @ 4.3ghz CPU-kylare: Corsair h115i // GPU: GTX 970 SLI(gigabyte g1) OC 1450mhz // Moderkort: Asus Rog Strix x99 Gaming // RAM: 32GB hyper x ddr4 2666Mhz //Fractal Design Newton R3 1000W 80+ Platinum// SSD: Windows- Samsung 950 pro 512GB + Samsung 120 GB + Corsair 120 //Chassi: Thermaltake level 10 GT(vitt) // OS: Win 10 // Skärmar: Asus rog swift(27"144hz 1ms gsync) + BenQ XL2420T // Konsol: PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Yrke: Civilingenjör, mekanik
Erfarenhet: Lite drygt 4 år
Arbetsgivare: Mindre men kraftigt växande konsultfirma
Stad: Stockholm

Lön efter revision: 40000 kr.

Övriga förmåner (inte förändrade sen förra året):
Försäkring via företaget
1500 kr/år friskvårdsbidrag
Betald övertid
Väldigt flexibel flextid
En vecka extra semester (för totalt sex veckor) efter fem års anstälningstid

Då var årets lönerevision klar!

Ny lön: 41700 kr

Upp 4,25% från förra året. Följer kurvan rätt bra, något över medianen med region, arbetsområde och erfarenhet taget i beaktning, utan att ha alltför mycket ansvar eller press, så jag är nöjd! Siktade egentligen på 5%, men jag ska flytta till USA via ett partnerföretag och prova på att jobba där några år med start i September, så jag orkade inte ta striden. Ser på förhand ut att bli helt andra lönenivåer där.

Yrke: Civilingenjör, mekanik
Erfarenhet: Drygt 5 år
Arbetsgivare: Mindre men kraftigt växande konsultfirma
Stad: Stockholm

Övriga förmåner:
Försäkring via företaget
Tjänstepension 5%
3000 kr/år friskvårdsbidrag (Tidigare 1500 kr)
Nöjd-kund-bonus på 5000 kr/år (Kommer dock inte få den i år iom flytten)
Betald övertid
Väldigt flexibel flextid, och lätt att få semester
Sex veckor semester (Tidigare fem veckor, fick en vecka till efter fem år i bolaget)

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD