Returnerade varor till Proshop, de hävdar att ena varan saknas. [LÖST]

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@xoLovexo: Så istället för några ynka kronor kunde du ha haft paketet liggande kvar , sluppit hämta ut paketet , sluppit skriva ut fraktsedel. Jag tänker inte vara sån men något luktar unket......

Det är en spännande men felaktig slutsats du drog. Jag har ingen anledningen att ljuga, speciellt inte nu efter jag blivit krediterad beloppet.

Hade jag varit så naiv att jag trott att Proshop inte skulle märka att en utav varorna hade saknats hade jag nog ändå valt att behålla PSU:n som kostar 3 gånger så mycket.

Jag skulle hanterat returen snabbare och bättre. Skulle öppnat och inspekterat leveransen och skulle skyndat på returen. Men eftersom lagrummet gav mig 14 dagars ångerrätt från datumet jag hämtade ut varorna så stressad jag inte.

Jag kommer ta lärdom av det här oavsett.

Tack för er som kommit med konkreta förslag och till er som varit stödjande i era berättelse om andra misstag.

Till er som bara uttryckt skepticism. Hoppas ni reflekterar över detta när ni själv sitter i samma sits i framtiden.

Tack för mig! & Vänliga hälsningar!

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Lärorik tråd - kommer definitivt att vara mer på min vakt nästa gång jag använder Postnord.

Vore schysst om du redigerar första inlägget så att det klart och tydligt framgår att det inte är Proshop som är boven på något sätt.

Edit: Får även hoppas att det följs upp så att ansvarig hittas...

Permalänk
Medlem

Plus i kanten till proshop att de gav med sig trots den kluriga situationen.
Har personligen handlat av dem och det har fungerat väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Nätaggregats vikt: 3.554 kg, musvikt utan förpacking Vikt (g): 94, så runt 150g kanske, 4,3kg vägde totalen, låda och packning runt 300gram då. Kan man inte kolla vikten den tiden då det skickades från proshop samt då paketet kom tillbaka och räkna ut om det är proshop som glömt skicka mus eller arbetaren i fråga som packa upp som gjorde en "inventariemiss" med att ta hem kanske?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Returnerade 2700x till proshop men fick 3350 av 3600kr jag betala. Dem hävda att kunden måste betala en avgift för att returnera varan. Vidrigaste sättet jag har sett et företag behandla nån kund nånsin kommer aldrig handla därifrån igen hoppas det löser sig för dig .

Att man själv ska stå för fraktavgiften är inget konstigt, men 250 kronor? Frågan är om det är lagligt att ta ut en sådan avgift.

Men men, om man handlar från butiker som är billigast på hela nätet så är det ganska självklart att man riskerar att betala för det på andra vis. T.ex. kassa villkor för dig och/eller deras personal.

(Jag köper själv från de billigare butikerna om det är stora skillnader i priset)

Skrivet av LaoLao:

...har jag börjat ta för vana att alltid filma eller åtminstone fota när jag packar upp saker och när jag packar ner saker. Allt för att ha ryggen fri vid tillfällen som dessa. Det blir lite extra bökigt men det är det värt.

Du får inte ryggen fri för att du gör en "unboxing"video. Som en annan redan nämnt är det enkelt att du först öppnar paketet och sedan stänger det igen utan att det märks på video.

I ärlighetens namn skulle det ringa varningsklockor hos mig om en kund skickade en video som "bevis" för att en vara fattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Lärorik tråd - kommer definitivt att vara mer på min vakt nästa gång jag använder Postnord.

Vore schysst om du redigerar första inlägget så att det klart och tydligt framgår att det inte är Proshop som är boven på något sätt.

Edit: Får även hoppas att det följs upp så att ansvarig hittas...

Jag kan inte redigera första inlägget av någon anledningen. Men ska mejla moderator om jag kan få göra det oavsett.

Ja. All cred till Proshop som tog smällen till slut. Det är ju egentligen avsändaren (jag) som ansvarar för att paketet kommer fram så juridiskt kunde de ju bara låtit mig stå för kostnaden.

Jag hade velat återkoppla händelsen till Postnord. När paketet gick i sönder (eller vad som hände när de behövde tejpa om paketet med Postnord-tejp) vart tog musen vägen?

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PixelBritta:

Till er som bara uttryckt skepticism. Hoppas ni reflekterar över detta när ni själv sitter i samma sits i framtiden.

Det är inte fråga om det utan mer att vare sig vi andra i tråden eller butiken kan veta om det du säger är sant eller inte. Det vet vi fortfarande inte, även fast att du fått tillbaka pengarna även för den saknade artikeln.

Helt annan sak om man personligen känner den som råkat ut för något, då kan man enklare bedöma sanningshalten i beskrivningen.

Bara så att du skall förstå att du inte skall ta det personligt om någon tvivlar på dina ord på ett anonymt (så gott som) forum.

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken på den där postnord tejpen. Var kan man få tag i sån? He-he-he.

Permalänk
Medlem

Bra det löste sig.
Men ett par saker, vikten behöver inte vara exakt eller ens stämma.
Så att det står 4.3kg båda gångerna betyder inte något alls.
Sen väger en mus ca 100-150gram med förpackning i snitt, också något som kanske inte tippar en vikt.

Och köpte du en fraktsedel ifrån företaget så kommer det även då stå samma vikt som när det skickades på denna.

Har varit med om det ifrån alla ställen vid returer, inet, komplett osv. Vikten när man får en förbetald fraktsedel har ibland helt random siffror eller samma som när man köpte varan.

I slutändan så kan man inte veta. Har företaget fått en retur där det saknas produkter är det klart de inte kan kreditera produkten som saknas bara rakt av.
Sen om det är företaget som ljuger, köparen som ljuger, postnord som "lånat" saker. Ja det är ju frågan.

Sen att vara skeptisk, klart man ska vara skeptisk. Varför ska man lita blint på folk man inte känner, då är man bara naiv

Så. All cred till Proshop i min mening, 100% goodwill för detta ifrån dom.

Har själv beställt saker ifrån Proshop inkl 1 retur, inte varit några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Att man själv ska stå för fraktavgiften är inget konstigt, men 250 kronor? Frågan är om det är lagligt att ta ut en sådan avgift.

Lagligt? Klart det är lagligt.
Ifrån många Svenska företag vill de att du skickar med dyra alternativ vid retur, och har du då en skrymmande produkt eller tung produkt kommer du över dessa 250kr enkelt också.
Och om det då ska skickas till Danmark (Proshop) så är det rätt logiskt att det blir dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Slutligen så påpekade jag bristerna på bilderna, extra vikten osv till Proshop.

Idag fick jag ett nytt mejl där de bifogar en ny bild. Den nya bifogade bilden på paketet visar tydligt att det blivit ompaketerat med stort blått PostNord-tejp. Paketet har visst öppnats under postnords handhavande och då med största sannolikhet "trillat ut". (Mycket märkligt då jag, förutom hade paketet oöppnat med ursprungliga paketeringen med Proshops omtejpning så tejpade jag x flera varv runt paketet så det inte skulle kunna öppnas vid hårt handhavande...)

-Personligen tror att paketet öppnats medvetet av någon på Postnord och någon valt att behålla en del av innehållet innan tejpat igen det igen.

Proshop går på min linje och ger tillbaka hela beloppet samt beklagar hur ärendet hanteras.

Trots detta gett mig en del ångest och nyfunnet skepticism mot att använda Postnord igen så är jag ändå nöjd att Proshop valde att tro på mig och bemöta mig samt beklaga hur ärendet hanterades.

Inte första gången saker blir stulna på Postnord en hel del kuvert brukar *försvinna* under julen, bekanta till mig fick sina kuvert levererade öppnade. Vet du om Proshop kommer att anmäla händelsen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Inte första gången saker blir stulna på Postnord en hel del kuvert brukar *försvinna* under julen, bekanta till mig fick sina kuvert levererade öppnade. Vet du om Proshop kommer att anmäla händelsen?

Ja. Proshop kommer begära att Postnord står för kostnaden av den saknade produkten.

Undersidan av paketet (som ej syns på de ursprungliga bilderna jag fick). Så är paketet ihoptejpat med blått PostNordtejp.

Den som tog över ärendet beklagade och skrev att man först missat detta, alltså att paketet blivit öppnat av PostNord under returen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Ja. Proshop kommer begära att Postnord står för kostnaden av den saknade produkten.

Undersidan av paketet (som ej syns på de ursprungliga bilderna jag fick). Så är paketet ihoptejpat med blått PostNordtejp.

Den som tog över ärendet beklagade och skrev att man först missat detta, alltså att paketet blivit öppnat av PostNord under returen.

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänker att de missade p.g.a första gången det hände för dem också. Men skönt att det löste sig i långa loppet och man vet var problemet låg.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Ja. Proshop kommer begära att Postnord står för kostnaden av den saknade produkten.

Undersidan av paketet (som ej syns på de ursprungliga bilderna jag fick). Så är paketet ihoptejpat med blått PostNordtejp.

Den som tog över ärendet beklagade och skrev att man först missat detta, alltså att paketet blivit öppnat av PostNord under returen.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju undra hur Proshop lyckades missa det, speciellt när de tog foton på paketet och valde att inte ta foton på tejpen.

Kanske försökte de komma undan att ha med postnord att göra genom att beskylla dig? Mindre arbete om du hade vikit dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det här förstår jag inte, vad är det tänkt att dina filmer skall användas till? Det lär ju inte duga som något slags bevis i alla fall då det är hur lätt som helst att fuska med dessa filmer. Men det kanske ger en falsk känsla av trygghet?

Du skriver att det är "hur lätt som helst att fuska" men det är ju ännu enklare att inte fuska. Sen beror det på med vad man menar med "hur lätt som helst". Vissa företag använder ju tejp som lätt "förstör" utseendet på lådan och att fuska med det vet jag inte hur man gör "lätt".

Tanken bakom att filma är att om det blir en rättslig tvist är det upp till motparten att bevisa att min film är oärlig.

Skrivet av Trunk:

Du får inte ryggen fri för att du gör en "unboxing"video. Som en annan redan nämnt är det enkelt att du först öppnar paketet och sedan stänger det igen utan att det märks på video.

I ärlighetens namn skulle det ringa varningsklockor hos mig om en kund skickade en video som "bevis" för att en vara fattas.

Ja, det är klart att är man misstänksam kan man ju tolka det så också men jag tror ändå att en film är bättre än ingen film.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Riktigt drygt läge.

Jag försöker ju alltid ta foton när jag packar. Men finns ju inget sätt jag kan bevisa att jag inte packade ur grejor efter att fotona togs.
På samma sätt finns det ju inget som garanterar att kartongen inte har rörts innan mottagande butiks unboxingvideo.

Smart det där med vikt i alla fall.

Helt sinnessjukt att det nu förmodligen lutar mot att det är folk på Postnord som stulit/slarvat bort prylar ur ett paket.

Permalänk
Sötast

Är mest förvånad över att puckot som stal musen använt postnords egna tejp?

Permalänk
Medlem

@Allexz: Eller så är det helt enkelt som så att det är inte samma person som kanske har tagit varan som har tejpat igen paketet? Kanske är det någon på stället där TS lämnade in paketet som öppnat och sedan inte tejpat igen och när sedan personalen på posten upptäckt det öppnade paketet så har de tejpat igen det? Finns flera möjliga scenarion.

Permalänk
Sötast
Skrivet av ToddTheOdd:

@Allexz: Eller så är det helt enkelt som så att det är inte samma person som kanske har tagit varan som har tejpat igen paketet? Kanske är det någon på stället där TS lämnade in paketet som öppnat och sedan inte tejpat igen och när sedan personalen på posten upptäckt det öppnade paketet så har de tejpat igen det? Finns flera möjliga scenarion.

Väldigt sant ^^

Känns dock som att en anmälan borde gjort av personen som upptäcker ett uppslitet paket och inte bara tejpa ihop å skicka vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är mest förvånad över att puckot som stal musen använt postnords egna tejp?

Kan lika väl vara personalen på inlämmningen som gjort det, dom är inte anställda av postnord men vet att dom har tejp som det står postnord på.

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Blev lite nyfiken på den där postnord tejpen. Var kan man få tag i sån? He-he-he.

Min första tanke också! hehe
Nä men det kanske är vanligare än man tror

Skrivet av PixelBritta:

Ja. Proshop kommer begära att Postnord står för kostnaden av den saknade produkten.

Undersidan av paketet (som ej syns på de ursprungliga bilderna jag fick). Så är paketet ihoptejpat med blått PostNordtejp.

Den som tog över ärendet beklagade och skrev att man först missat detta, alltså att paketet blivit öppnat av PostNord under returen.

Skickades från m.sweclockers.com

Att paketet gått sönder på undersidan gör ju bara saken ännu mera misstänksamt att postnord varit där och kanske öppnat den?
Samtidigt så är det ju svårt att veta, Paketet kan ju faktiskt ha gått sönder och musen slank ur.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaoLao:

Du skriver att det är "hur lätt som helst att fuska" men det är ju ännu enklare att inte fuska. Sen beror det på med vad man menar med "hur lätt som helst". Vissa företag använder ju tejp som lätt "förstör" utseendet på lådan och att fuska med det vet jag inte hur man gör "lätt".

Tanken bakom att filma är att om det blir en rättslig tvist är det upp till motparten att bevisa att min film är oärlig.

Det är väl lätt att öppna ett paket utan att det syns, använd skalpell bara. Sedan är det bara att skära igen när man gör sin fina bevisvideo

Jag är väldigt, väldigt tveksam till att det är som du hävdar i din avslutande mening. Tror personligen inte att videon kommer att ha något rättsligt bevisvärde överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

Min första tanke också! hehe
Nä men det kanske är vanligare än man tror
Att paketet gått sönder på undersidan gör ju bara saken ännu mera misstänksamt att postnord varit där och kanske öppnat den?
Samtidigt så är det ju svårt att veta, Paketet kan ju faktiskt ha gått sönder och musen slank ur.

Lite Oft angående Postnord https://www.sydsvenskan.se/2019-05-16/postnord-gillrade-falla... Betalartikel

citat
Postnord-anställde satte i system att stjäla paket med mobiler och andra elektronikvaror. Men till slut gillrade företaget en fälla. Nu åtalas den unge mannen för att ha stulit för 2,5 miljoner kronor.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag ska erkänna jag inte har lest hela tråden, men min erfarenhet med Proshop är bara positiv, har handlat där kanske inte så jätte ofta, men blivit lite småsaker då och då upp genom åren, och själv har jag aldrig haft problem, dock ska det också sägas att då jag inte har haft problem, har jag då inte haft något med kundsupport att göra heller.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Ja. Proshop kommer begära att Postnord står för kostnaden av den saknade produkten.

Undersidan av paketet (som ej syns på de ursprungliga bilderna jag fick). Så är paketet ihoptejpat med blått PostNordtejp.

Den som tog över ärendet beklagade och skrev att man först missat detta, alltså att paketet blivit öppnat av PostNord under returen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det löste sig! Nu i efterhand förstår jag Proshops agerande, musen var ju faktiskt inte med i paketet!

Oavsett om någon stulit musen eller om den ramlat ut i hanteringen så är det riktigt dåligt av PostNord! Om det här skett av olyckshändelse kan de väl sätta dit en klisterlapp där det står något som: "Paketet gick upp, tejpades igen av oss. Kontakta kundtjänst vid frågor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tragiskt nog gör jag samma om det är något som kostar mer än typ 200 kr

Kan bara hoppa på det här tåget, filmar alla dyrare produkter jag öppnar och förpackar. Väger också produkterna i filmen innan jag lämnar in till frakt. Helt sjukt hur dåligt postnord har blivit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Kan bara hoppa på det här tåget, filmar alla dyrare produkter jag öppnar och förpackar. Väger också produkterna i filmen innan jag lämnar in till frakt. Helt sjukt hur dåligt postnord har blivit.

Ni som gör så här; har ni någonsin hamnat i den situationen att det har varit till någon nytta (rättsligt eller övrigt)? Jag ser helt enkelt inte värdet av detta förutom som ett stöd för egna minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Kan bara hoppa på det här tåget, filmar alla dyrare produkter jag öppnar och förpackar. Väger också produkterna i filmen innan jag lämnar in till frakt. Helt sjukt hur dåligt postnord har blivit.

Precis som @Videopack säger, vad exakt skulle detta förfarande tillföra rent rättsligt? Det finns ju absolut inget som hindrar dig från att filma när du packar och väger hela kartongen, sen när du stängt av filmen så öppnar du kartongen/byter till en ny kartong, men lägger nu i några stenar istället för dess egentliga innehåll.

På sin höjd bevisar det att du inte av misstag glömmer att lägga ner alla produkter. Att det endera är någon annan som öppnat paketet, eller att du själv gör ganska stora ansträngningar för att blåsa motparten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Lite Oft angående Postnord https://www.sydsvenskan.se/2019-05-16/postnord-gillrade-falla... Betalartikel

citat
Postnord-anställde satte i system att stjäla paket med mobiler och andra elektronikvaror. Men till slut gillrade företaget en fälla. Nu åtalas den unge mannen för att ha stulit för 2,5 miljoner kronor.

Jag tycker lite synd om PostNord faktiskt. Ganska nybildatföretag. Har haft mycket motgångar i Sverige. Fått mycket skit. Förvisso har dom har gjort ett uselt jobb med mycket strul jämfört med när Posten drevs av Svenska staten. Men förmodligen är det mestadels enskilda individer som stjäl paket och gjort andra missar som företaget får dålig publicitet för.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Precis som @Videopack säger, vad exakt skulle detta förfarande tillföra rent rättsligt? Det finns ju absolut inget som hindrar dig från att filma när du packar och väger hela kartongen, sen när du stängt av filmen så öppnar du kartongen/byter till en ny kartong, men lägger nu i några stenar istället för dess egentliga innehåll.

På sin höjd bevisar det att du inte av misstag glömmer att lägga ner alla produkter. Att det endera är någon annan som öppnat paketet, eller att du själv gör ganska stora ansträngningar för att blåsa motparten.

Hur troligt är det att tjuven på postnord lägger tid på att ersätta vikten med stenar?
Jag menar kommer det fram stenar i paketet så vikten stämmer känns det mer troligt att den som skickat fuskat än om det kommer fram ett paket som bara saknar saker men inlämningsvikten stämmer mot filmen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3