Permalänk
Medlem

Kan rekommendera apropå BIOS att kolla att rätt minneshastighet är inställd. Snabbast och enklast att göra detta är att aktivera den så kallade XMP profilen (Extreme Memory Profile). Ibland finns t.o.m 2 sådana inställningar bla Asus har det då är XMP 1 inställningar som är optimerade för det moderkort du använder medan XMP har lite lösare inställningar och anpassas efter den minnesmodul som är installerad. Det kan ibland orsaka instabilitetsproblem så XMP1 funkar oftast bäst för nybörjare.

Man bör även kolla inställningen för lagring så att det bootar i AHCI (Advanced Host Controller Interface)läge för maximal prestanda över SATA annars används IDE läge vilket inte har stöd för Native Command Queuing (NCQ). Det är en inställning som minskar antalet onödiga rörelser med huvudet på hårddisken vilket minskar slitage och ger en liten prestanda boost. För SSD'er är främsta fördelen med AHCI att Trimming en funktion inbyggd i Windows 8/10 för att snabba upp SSD'n samt förlänga livet på den kräver AHCI för att fungera.

Om man installerar en befintlig disk på ett nytt moderkort som redan har en Windows installation så är det ganska vanligt om den började livet som en Windows 7 disk men som sedan gradvis uppgraderats till Windows 10 att den installerades som MBR disk (dvs Master Boot Record). Vilket är ett äldre sätt för Windows att partionera/adressera disken samt att hitta boot disken. Då bör man ändra till MBR läge i BIOS så att det går att boota från den även med det nya moderkortet. Äldre BIOS förre UEFI hade bara stöd för MBR men nya moderna UEFI har stöd för GPD (GUID Partition Table). Vad det handlar om är olika sätt som Windows partionerar disken och allokerar utrymme. GPD erbjuder högre säkerhet samt möjliggör partioner större än 2 TB. Alla nya SSD'er samt hårddiskar ska man oftast välja GPD läget under Windows installationen.

Det var mina tips...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hjälpsam

Angående BIOS/UEFI inställningar.
Gå alltid in och ladda standard/default inställningar, när du byggt nytt eller lagt till ny hårdvara.
För tyst dator, ställ in så att chassits fläktar styrs av moderkortets temperatur inte CPU:ns.

PS gillar serien och dess upplägg. DS

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Gustav Höglund Kolla in Raijintek Thetis om du vill ha ett litet ATX chassi.

Faktiskt inte mycket större än Raijintek Styx för Matx.

Jag har har dock fastnat för SFF byggen entusiast segmentet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Bra info!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜

Tack för feedback och snack! Härligt att flera bidrar med ytterligare tips.

Om jag fattat rätt blir nästa del i serien GPU! Stämmer det @Gustav Höglund?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

fin serie dehär, gillar´t!

Kan vi får en "gurras dumma frågor om riskokare" också @emilakered: ?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av moonblase:

fin serie dehär, gillar´t!

Kan vi får en "gurras dumma frågor om riskokare" också @emilakered: ?

Jag använder inte ens riskokare! Helt fel kandidat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Säkert intressant för vissa, men jag blev lite negativt inställd till den där "Gurra" på grund av hans svordomar.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Som nybörjare, uppskattar jag detta till tusen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av davyp3:

Säkert intressant för vissa, men jag blev lite negativt inställd till den där "Gurra" på grund av hans svordomar.

Får skylla på hans Norrlands-rötter. Inte van vid folk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S