TSMC: Merparten av kunderna kommer skifta från 7 till 6 nanometer

Permalänk
Melding Plague

TSMC: Merparten av kunderna kommer skifta från 7 till 6 nanometer

TSMC har många bollar i luften och arbetar på storskalig produktion för 7nm+, 6nm samt 5nm inom en nära framtid. Enligt bolaget är flytten från 7nm till 6nm enkel då samma designregler behålls.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur står sig 6nm och 7nm+ mot Intel's 10nm i ren transistortäthet? Känns ju som att Intel kommer bli rejält omsprungna under lång tid om de tänkt sig att 10nm skall bli långlivad. Om "0nm är nya 14nm" för dem så kommer de få det kämpigt ju.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

läste att TSMCs 5NM kommer vara 80% mer transistor tät än 7nm år 2020 ( 2021 för konsumenter antar jag)

https://wccftech.com/tsmc-5nm-production-euv/

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Ohh, spännande tider vi lever i!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur står sig 6nm och 7nm+ mot Intel's 10nm i ren transistortäthet? Känns ju som att Intel kommer bli rejält omsprungna under lång tid om de tänkt sig att 10nm skall bli långlivad. Om "0nm är nya 14nm" för dem så kommer de få det kämpigt ju.

Vill man se det från ett enkelt perspektiv så är Intels 10nm väldigt likt TSMC 7nm i antal transistorer på en viss yta, men det är lite till Intels fördel.

Intel 10nm har 106,1 miljoner transistorer per mm2 (MTx/mm2). TSMC har 96,49 på deras 7nm.

Men det är inte de enda faktorerna som påverkar slutresultatet. På just denna aspekt ligger inte Intel efter (än).

Intels främsta problem är att få igång 10 nm så behovet av deras 14nm kan minska och de fabrikerna kan uppgraderas. Jag skulle bli förvånad om det inte gör att de blir försenade till nästa minskning av just den anledningen. Men kanske har de dragit i någon nödlina här i god tid.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nu för tiden så är ju inte Xnm Xnm utan Ynm med abc-teknik.
Lite trist egentligen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vill man se det från ett enkelt perspektiv så är Intels 10nm väldigt likt TSMC 7nm i antal transistorer på en viss yta, men det är lite till Intels fördel.

Intel 10nm har 106,1 miljoner transistorer per mm2 (MTx/mm2). TSMC har 96,49 på deras 7nm.

Men det är inte de enda faktorerna som påverkar slutresultatet. På just denna aspekt ligger inte Intel efter (än).

Intels främsta problem är att få igång 10 nm så behovet av deras 14nm kan minska och de fabrikerna kan uppgraderas. Jag skulle bli förvånad om det inte gör att de blir försenade till nästa minskning av just den anledningen. Men kanske har de dragit i någon nödlina här i god tid.

Sant. Sagan är ju inte slut när de får ordning på 10nm utan då gäller det ju att redan börja på nästa, vad de nu väljer att kalla det.

Jag hoppas att branchen går över till faktisk transistortäthet så man slipper förvirringen med nm som väl idag främst är ett marknadsföringsnamn. Om det är skillnad på nanometer och nanometer så blir det ju rätt meningslöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Tyvärr tror jag det är skillnad på transistortäthet och transistortäthet också, så det skulle inte vara en självklar lösning heller. Kruxet är att vilken transistortäthet man kan uppnå är beroende av vad för typ av krets man bygger om jag förstått det rätt. Med samma teknik kan du ha olika transistortäthet för t.ex. cacheminne kontra logikenheter, så utan en strikt standard för hur man ska specificera transistortäthet så är vi tillbaka i marknadsföringsträsket igen. Teoretisk täthet kontra praktiskt täthet som behövs för att faktiskt få en användbar krets, och det är ju bara det sistnämnda som är intressant egentligen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ohh, spännande tider vi lever i!

Kisel känns inte så j*vla spännande längre. Inget revolutionerande med x86 och krympningar utan några större arkitektoniska förändringar. 3D stackade chip, APU:er osv kommer sannolikt bli spännande, men de är nog en liten bit bort fortfarande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kisel känns inte så j*vla spännande längre. Inget revolutionerande med x86 och krympningar utan några större arkitektoniska förändringar. 3D stackade chip, APU:er osv kommer sannolikt bli spännande, men de är nog en liten bit bort fortfarande.

Mitt intresse står i direkt proportion med derivatan av tillverkningsstorleken.

(minskande )

Permalänk
Medlem

Artikelnbilden är nog inte från TSMC, verkar vara GAAFET från IBM/GF (5nm på forskningsnivå). Ingen aning om TSMC avser använda samma teknik för 5nm dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kisel känns inte så j*vla spännande längre. Inget revolutionerande med x86 och krympningar utan några större arkitektoniska förändringar. 3D stackade chip, APU:er osv kommer sannolikt bli spännande, men de är nog en liten bit bort fortfarande.

Det kommer att hända lite grejor snart™
AMD har ju redan börjat med att stapla kretsar i 2D (Zen), och intel jobbar med att gå direkt till att stapla i 3D. (och det är väl en anledning till att det dröjer)
Jag antar att det har tjatats om EUV så pass länge nu, att när dom nu äntligen börjar använda tekniken så känns den passé.

Permalänk
Medlem

Kan man tolka detta som att zen 3 kommer 2020? Då inte zen 2 är släppt.
Hade hoppats på zen2+ eller zen2++ 2020.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak:
Intel började ändra rotering på Ivy bridge. 22nm. Sen så är har du Micron och Intel då det kommer till nand minnen.
Tydligen något tjafs där enligt anantech.
https://www.anandtech.com/show/14310/micron-to-pay-intel-13-1...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.