Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

trevligt med slinta med mejsel-bilder

Det är mycket luft som snurrat på slangsidan - men också att de räknar med att lite av luftflödet minskar när man sätter på slang och ändstuss samt att rummet kanske inte släpper in fritt med ersättningsluft hur som helst.

Bästa sättet att kolla om det är störande flödssstrypning är att mäta temperaturen vid oansluten slangutlopp efter en stunds körning (minst 10 minuter) och sedan hur mycket temperaturen ökar när man slängt på slangar etc. kruxset är att få in någon temperatursensor där luftflödet är, så att mätningen blir repeterbar. - lite höjning är oundvikligt när man kopplar in slangar mm. men är det mycket så kan det göra att kompressorn går så tungt att den slår av sig efter en stund (och kylan är märkbar sämre samt mycket brus och pys från köldmediet inne i maskinen iom. mycket flashgas i kapillären) och att köra nära så mycket det tål är heller inget bra för system-COP - det är därför flödena är så stora så att kondensor kyls så mycket det kan och kondensortrycket hålls lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Vad är det för diameter på utluftslangen? Gissar att det kommer vara samma slang på 120 som den jag köpt PAC 90.
Måste se om jag ska ta mig till något byggvaruhus och köpa något som kan krympa slangen från orginal till 9,5 cm som jag har i väggen.

Funderar på att köpa ett sånt här: "AVLOPPSRÖR FÖRMINSK. 110-75MM"

Diametern är rent hemsk på slangen, runt 142 mm i innerdiameter, och säkert 1 cm mer på utsidan pga. vecken, då det är en sådan utdragbar slang.

utloppen på själva maskin är 123 mm mätt på utsidan - och nej, inga byggvaruventilations-standardgrejor tyvärr och det nästan alltid är med portabla AC.

Sedan kan man inte förminska diametern för mycket heller då luftflödet får inte minskas för mycket. - 110 mm kanske man kan gå om det är väldigt kort sträcka/utloppsstuss diameter men tänker man skarva luftslangen för längre sträcka så räcker inte ens 142-150 mm slang... är det skafferi-ventil med ca 90 mm i diameter så räcker det inte och då är framförallt utloppsgallret på utsidan på fasaden som har för liter area (gissar hur jag vet det... - med utböjning för att öppna det mer (jag kom åt...) så var det precis för en 7000 BTU maskin med mycket lite marginal, och då var det bra tryck på den utblåsfläkten - något man inte ser idag längre då flödet minskar fort även vid lättare hinder...)

som sagt tidigare - mät utloppstemperaturen vid portabla AC när det blåser fritt resp med slangpaketet - helst diff mellan insugs och utblåstemperatur om man har möjlighet - mycket temperaturhöjning säger att slangarna är för smala eller för långa...

Med Deloghi så följer en uppsättning olikas stussar och adaptrar som kan skruvas på slangen (läs manualen för att se)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Insuget för frisk luft lär ju vara detsamma som utflödet av varmluft. Om man får killgissa lite så borde man kunna räkna på ungefär vilket motstånd en fullt utdragen ut-slang har och sedan se till att använda mindre än max ut-slang och se till att den egna in- slangen inte orsakar mer motstånd än det som blir över med en ut-slang som är kortare än max. Så en in-slang som är hälften av en maximal ut-slang + en halv ut-slang kanske fungerar? Men jag kan absolut inget om denna typ av saker så det finns garanterat massa faktor som jag missar

Insuget för kylluft är samma som utblåset, däremot hur mycket det faktiskt är är högst oklart. Electrolux specar 430 m3/h men det står inget om det är flödet i slangen eller från den övre fläkten som blåser genom kylaren eller summan av båda...

Jag tror tyvärr inte det är så enkelt. Vissa fläktar är byggda för att trycka luft och är betydligt mycket sämre på att suga luft. Hur denna fläkttyp beter sig kan jag inget om. Men jag gissar att jag behöver en hel del av utslangen för att nå upp till fönstret samt adapterna lär äta en del av arean. Så spontant räknar jag med att gå back jämfört med vad ACn vill, min adapter blir säkert inte heller perfekt. Så tror på någon form av fläkt för att hjälpa till för den kommer få jobba hårdare än vanligt också då kylluften dessutom blir varmare.

Skrivet av xxargs:

trevligt med slinta med mejsel-bilder

Det är mycket luft som snurrat på slangsidan - men också att de räknar med att lite av luftflödet minskar när man sätter på slang och ändstuss samt att rummet kanske inte släpper in fritt med ersättningsluft hur som helst.

Bästa sättet att kolla om det är störande flödssstrypning är att mäta temperaturen vid oansluten slangutlopp efter en stunds körning (minst 10 minuter) och sedan hur mycket temperaturen ökar när man slängt på slangar etc. kruxset är att få in någon temperatursensor där luftflödet är, så att mätningen blir repeterbar. - lite höjning är oundvikligt när man kopplar in slangar mm. men är det mycket så kan det göra att kompressorn går så tungt att den slår av sig efter en stund (och kylan är märkbar sämre samt mycket brus och pys från köldmediet inne i maskinen iom. mycket flashgas i kapillären) och att köra nära så mycket det tål är heller inget bra för system-COP - det är därför flödena är så stora så att kondensor kyls så mycket det kan och kondensortrycket hålls lågt.

Tack för tipsen! Jag ska ta och göra lite mätningar när allt är uppe och snurrar.

En konstig sak är att elektrolux medföljande adapter som gör hålet ovalt för att passa fönsterkittet minskar arean för flödet ganska markant, uppskattningsvis 40%. Hade gått att lösa genom att göra hålet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Nu har jag råkat slinta med skruvmejseln och kollat hur min electrolux EXP35U538CW ser ut inuti.

Positiva är att den övre fläkten endast är för rummets luft som går genom kylaren. Den nedre fläkten används till kyla av kompressorn samt för att transportera ut värmen och kondensvattnet. Så det ska inte vara något problem att konvertera till ett tvåslangssystem genom att leda utomhusluften rakt till det nedre filtret.
Nackdelen är att jag tror att det blir för högt motstånd att bara sätta dit en adapter, så jag gissar att någon form av extern fläkt behövs för att kompensera för det ökade motståndet som extra rör m.m. skulle orsaka.

Någon som har förslag på lämplig fläkt som inte låter så mycket? Funderar på badrumsfläkt eller liknande som är gjord för att tåla lite fukt.

Är det någon som vet hur stort luftflödet är på den nedre fläkten? Manualen specar att ACn har ett luftflöde på 430 m3/h men det står inget om det är totalt flöde eller relationen mellan de två fläktarna.

Bilder och lite mer detaljer finns i galleriet för den nyfikne.

Jag tänkte också testa göra om min till tvåslangsystem, köpte för två veckor sen en Netonnet/Andersson 10000btu, mätte lite, modellerade och 3D utskrift på det (lönade sig att köpa en efter allt haha)

Jag kommer köra väldigt korta (utan massa böjningar) slangar ut för att göra så effektivt det går, kommer dock kunna testa först om ngn vecka när allt är klart och de andra adaptrarna är utskrivna, plus att värmen kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Jag tänkte också testa göra om min till tvåslangsystem, köpte för två veckor sen en Netonnet/Andersson 10000btu, mätte lite, modellerade och 3D utskrift på det (lönade sig att köpa en efter allt haha)

Jag kommer köra väldigt korta (utan massa böjningar) slangar ut för att göra så effektivt det går, kommer dock kunna testa först om ngn vecka när allt är klart och de andra adaptrarna är utskrivna, plus att värmen kommer.

http://i67.tinypic.com/2e1hnbp.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Snygg lösning och lyxigt med en stor 3D skrivare. Hur tänkte du få fast adaptern mot ACn så den sitter?
Jag kommer tyvärr inte undan längre slangar om jag inte höjer upp ACn så den är i höjd med fönsterbrädan vilket känns sådär...

Återkoppla gärna med hur det går när det är igång. Min tidsplan är definitivt inte snabbare och jag har inte löst adaptrarna än men har några tankar.

Permalänk
Musikälskare

Köpte en Canvac CPA5121V (finns bara på Elon, återförsäljare)

Dom börjar ta slut om dom inte redan är det

- 40 m²
- 12000 BTU
- 63 dBa

https://www.elon.se/kampanjer/varkampanj/luftvarmepumpar-luft...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vart ha ni tänkt placera eran AC? Sovrummet var den enda plats jag tyckte den platsade i när jag hade en. Men när man stängde av den för att få tyst blev det fort kvavt då övriga huset värmde på och öppnade man fönstret kom den äckliga augusti-kväljande varma luften fort in.

I TV-rummet så störde den. I datorrummet var det väldigt skönt tills man tröttnade på att det blåste på en och lät som 13 datorer.

Bodde på hotell i Grekland med AC och där stördes man inte alls. Pyste ut lagom med tyst kyla från ett galler under fönstret. Något man kan fixa till hemma?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Snygg lösning och lyxigt med en stor 3D skrivare. Hur tänkte du få fast adaptern mot ACn så den sitter?
Jag kommer tyvärr inte undan längre slangar om jag inte höjer upp ACn så den är i höjd med fönsterbrädan vilket känns sådär...

Återkoppla gärna med hur det går när det är igång. Min tidsplan är definitivt inte snabbare och jag har inte löst adaptrarna än men har några tankar.

Tack! Och snygg nermontering av din, kul att se hur de ser ut inuti!

Jag hade två idéer om hur den ska stå fast, en är helt enkelt att spänna med tråd runtom ACn (extra liten 3d adapter ), vill inte göra något permanent. Eftersom det kommer vara sån där isoleringsgrej/gummi (typ som på kylskåp/frysdörr ) mellan adaptern och ACn så kommer den sitta på plats när den trycks åt.

Uppdaterar när mera är gjort, lycka till också med ditt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av yrfhar:

Bodde på hotell i Grekland med AC och där stördes man inte alls. Pyste ut lagom med tyst kyla från ett galler under fönstret. Något man kan fixa till hemma?

Då handlar det om en fast monterad AC med en utedel + innedel. Helt klart en överlägsen lösning. Kostar dock lite mer samt måste installeras av fackman. Dessutom brukar man inte få ha dem i bostadsrätter eftersom man måste montera en stor klump på fasaden - och i hyreslägenhet är det därmed bara att glömma direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vart ha ni tänkt placera eran AC? Sovrummet var den enda plats jag tyckte den platsade i när jag hade en. Men när man stängde av den för att få tyst blev det fort kvavt då övriga huset värmde på och öppnade man fönstret kom den äckliga augusti-kväljande varma luften fort in.

I TV-rummet så störde den. I datorrummet var det väldigt skönt tills man tröttnade på att det blåste på en och lät som 13 datorer.

Bodde på hotell i Grekland med AC och där stördes man inte alls. Pyste ut lagom med tyst kyla från ett galler under fönstret. Något man kan fixa till hemma?

Jag har datorn och sängen i samma rum så räknar med att köra den där. Vet att jag kommer bli less på ljudet men bättre än värmen. Dock siktar jag att stänga av den på natten och hoppas på att väggar m.m. håller kylan någorlunda.
Beroende på effekt kanske jag kan ha dörren öppen till resten av lägenheten under dagen men det lär märkas.

Skrivet av lv_08:

Tack! Och snygg nermontering av din, kul att se hur de ser ut inuti!

Jag hade två idéer om hur den ska stå fast, en är helt enkelt att spänna med tråd runtom ACn (extra liten 3d adapter ), vill inte göra något permanent. Eftersom det kommer vara sån där isoleringsgrej/gummi (typ som på kylskåp/frysdörr ) mellan adaptern och ACn så kommer den sitta på plats när den trycks åt.

Uppdaterar när mera är gjort, lycka till också med ditt

Skickades från m.sweclockers.com

Då är vi inne på samma spår. Jag tänkte också gummilist och spännband runt
Vill inte heller göra något permanent

Permalänk

Jahapp, Nu blev min order flyttad från början av maj till början av juni igen. Whiteaway

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimboyfat:

Jahapp, Nu blev min order flyttad från början av maj till början av juni igen. Whiteaway

Vad beställde du?
Min leverans sade 2019-05-21 och jag har inte fått något mail om ändrat leveransdatum (ännu?) så får hoppas det stämmer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

@Sh4d0wfi3nd:

Köpte en Pac ex120

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Jag tänkte också testa göra om min till tvåslangsystem, köpte för två veckor sen en Netonnet/Andersson 10000btu, mätte lite, modellerade och 3D utskrift på det (lönade sig att köpa en efter allt haha)

Jag kommer köra väldigt korta (utan massa böjningar) slangar ut för att göra så effektivt det går, kommer dock kunna testa först om ngn vecka när allt är klart och de andra adaptrarna är utskrivna, plus att värmen kommer.

http://i67.tinypic.com/2e1hnbp.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt snygg lösning!

Hur det funkar med allt som flyger runt i luften så som pollen, sätter inte det igen filtret rätt snabbt ifall man suger in luft utifrån ofiltrerat?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Satt och funderade lite smått igår kväll, om man har en apparat som kan ge värme, borde man inte kunna ställa den på balkongen med slangen in i huset? Om man låter den värma luften så borde väl kylan matas ut genom slangen? Antar att luften riskerar att bli påtagligt fuktig och att apparaten inte är tillverkad för att klara av utomhusklimat, men utöver det borde det väl fungera? Så får man övertryck istället för undertryck i lägenheten 😁

Har förresten mailat med Hornbach, enligt kundtjänst så ska de ska tydligen få in fler av deras ac på 12000 btu om ca 2-4 veckor. Tänkte att någon kanske kan vara intresserad av att veta detta.

Permalänk
Medlem

Måste ställa en fråga.
Har en Matsui MPA12KH sedan några år tillbaka.
Specs finns här:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=311592

Det jag undrar, är att den har två stora hål för insug/utblås.
Min fråga är, skall även insuget vara kopplat ut genom fönstret? Isåfall, varför?
Räcker det inte med att utsuget är kopplat ut genom fönstret med tätning?

Permalänk
Medlem

@Frispel: "Apparater som ger värme" är generellt ett värmeelement och en fläkt. Ingen kyld luft som sidoeffekt alltså. Eller någon form av strålningsvärme, fortfarande dock ingen kall luft.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Bör inte en portabel luftkonditionering med värmefunktion suga in luft via frånluftsslangen i värmeläge?

Permalänk
Medlem

@Frispel @Petterk
Min Qlima PH534 som jag köpte, som har både luftkonditionering och värme....vänder (?) på processen och skjuter ut kall luft i frånluftsröret och varm luft i Luftuttagsgallret. Sen om alla gör så vet jag inte 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

@Frispel @Petterk
Min Qlima PH534 som jag köpte, som har både luftkonditionering och värme....vänder (?) på processen och skjuter ut kall luft i frånluftsröret och varm luft i Luftuttagsgallret. Sen om alla gör så vet jag inte 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte hämtat ut min än så jag kunna testa men i manualen på sidan 110 står det att man ska trycka på M-knappen för att växla mellan Heat och Cool läge. Din kanske står i Heat-läget?

https://www.qlima.com/product-media/9453/User%20Manual/man_P5...

Permalänk
Medlem

@xlr8 naä, tror vi missförstår varandra nu. Eftersom tråden handlar om luftkonditionering,så svara jag på Frispel's fråga om AC med funktion att också kunna värma 🙂. Eller så fattar jag fel vad Frispel frågar.

Jag menar på att en AC som även har funktion att värma "vänder" på processen mellan kyla och värme. Så istället för att blåsa kall luft in och varm ut, så blåser den varm in och kall ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

@pjuppi Jag insåg för sent att du svarade på en fråga och inte att du beskrev ett problem. My bad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Riktigt snygg lösning!

Hur det funkar med allt som flyger runt i luften så som pollen, sätter inte det igen filtret rätt snabbt ifall man suger in luft utifrån ofiltrerat?

Tack!
Jo visst blir det så men just därför kommer jag att lägga ventilationsfilter emellan, därav varför jag gjorde den adaptern så stor. Sen kommer man behöva kika då och då och rengöra lite oavsett, precis som det andra filtret för inomhus luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Satte upp solfilm på halva mina fönster där det står mest sol, kanske inte den bästa monteringen men ja får se om det hjälper

Hade jag kört hela fönsterna så hade det blivit för mörkt här hemma

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solskydd...

Svart 10%
Art. 39-321

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Satte upp solfilm på halva mina fönster där det står mest sol, kanske inte den bästa monteringen men ja får se om det hjälper

Hade jag kört hela fönsterna så hade det blivit för mörkt här hemma

https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solskydd...

Svart 10%
Art. 39-321

https://i.imgur.com/oMUa1AZ.jpg

Utsida fönster? Insida? Klippte du till med sax eller kniv? blev snyggt iaf, så får vi hoppas det hjälper lite. Jag funderar på liknande lösning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@flashen: Det blev väldigt snyggt. Jag har på hela fönstren och tycker det blir lagom mörkt på vår, sommar, höst men din lösning ser mer estetisk ut än min.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Alltid insidan och enkelt för mig som har två-glas man kan öppna och sära på.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Utsida fönster? Insida? Klippte du till med sax eller kniv? blev snyggt iaf, så får vi hoppas det hjälper lite. Jag funderar på liknande lösning.

Jag satte det på insidan och klippte till det (höjd + bredd) uppskattar att det tog 30-40 minuter, billigt test att göra!

Använd pappret som följer med i rullen på ena sidan av filmen för att rita var du ska klippa och använd ett stort bord, då blir det enklast sen försök pressa ut alla bubblor när du monterar det annars trillar filmen ner

Skrivet av yrfhar:

@flashen: Det blev väldigt snyggt. Jag har på hela fönstren och tycker det blir lagom mörkt på vår, sommar, höst men din lösning ser mer estetisk ut än min.

Tackar! Vi får se om det hjälper, funderade att köra på hela men då hade det blivit mörkläggning här hemma haha har en AC på ingång också som väger upp det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Köpte en Hace Ac Cortina för några årsen, det är lätt en av mina bästa köp. Har en olidligt varm etta. Timer funktion kke finns på dom flesta, men kolla det innan ni köper. Att komma hem till en sval lägh är guld. Sätter alltid på timern innan man rullar iväg till jobbet. Värmen, kom du bara

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Skrivet av lv_08:

Jag tänkte också testa göra om min till tvåslangsystem, köpte för två veckor sen en Netonnet/Andersson 10000btu, mätte lite, modellerade och 3D utskrift på det (lönade sig att köpa en efter allt haha)

Jag kommer köra väldigt korta (utan massa böjningar) slangar ut för att göra så effektivt det går, kommer dock kunna testa först om ngn vecka när allt är klart och de andra adaptrarna är utskrivna, plus att värmen kommer.

http://i67.tinypic.com/2e1hnbp.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har köpt storebror, 12 000 BTU. Jag förstår dock inte vad den lilla genomskinliga plastslangen som medföljde är till för. Jag vet inte heller vad den svarta plastpluggen på baksidan fyller för funktion. Vad är det den täcker? Det framgår inte av bruksanvisningen. Har du lust att informera mig och sprida dina kunskaper?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Node 304 | Moderkort Asus Z97I-Plus | Processor Intel Core i7 4790K | CPU Kylare Noctua NH-U12S | Grafikkort MSI Geforce GTX 970 Gaming | RAM Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | SSD Samsung 850 EVO 2x250GB | Hårddisk WD Green 1TB | Nätaggregat Corsair CX600M 600W | Monitor AOC 32" AGON AG322QCX Curved 144Hz | Tangentbord Corsair Vengeance K70 Cherry MX Brown | Headset Kingston HyperX Cloud Gaming