Söker semiavancerad router lätt att komma igång med

Permalänk
Relik 📜

Söker semiavancerad router lätt att komma igång med

Morrn! Vår router hemma börjar ge upp, efter lång och trogen tjänst. Det handlar om en Asus RT-AC66U, som sedan flera år kör Merlin och har fått antennerna permanent avskruvade till förmån för Unifi-AP:s. Routern har kort och gott fungerat briljant, och gjort exakt det vi behöver utan att krånga till eller strula.

Nu börjar det dock gå utför. Den har hängt sig ett par gånger senaste månaderna, vilket kräver en fysisk omstart. Har testat blåsa om mjukvaran helt, men utan resultat. Börjar därför rikta in mig på att bita i det sura och köpa en ny.

"Problemet" är att jag vet inte vad. Har ett par grundkrav på saker som måste fungera, och samtidigt har jag i princip noll tid/intresse/energi att pilla runt med CLI eller egna lösningar. Merlin var helt perfekt, tillförde precis saker jag saknade och lagade lagom mycket av Asus dumheter.

* Inbyggd VPN-klient av hyfsat snitt
* Möjlighet att konfigurera för att köra Telia IPTV direkt, utan annan hårdvara
* Möjlighet till backup-asnlutning med 4G/4G-sticka
* Fysiskt liten nog att få plats i ett "nätverksskåp"

Jag har redan testat en Ubiquiti USG, men blev inte nöjd. Är helt på det klara med att den är kapabel till massa saker, men föll tillbaka på "ah, det där måste du fixa med CLI och.." eller "ah, då behöver du en switch som kan separera VLAN..". Typ! Som sagt, jag förstår helt att det är hett för många, men i det här fallet vill jag ha något som "bara funkar".

Har även kollat på att helt enkelt köpa en ny Asus-router och dra in Merlin. RT-AC66U B1 har nyare plattform med stöd för uppdaterade versioner, men har också fasta antenner som jag fattar vilket för att den antagligen inte får plats (bra) i skåpet. Det är trångt, antennerna måste bort. Känns också lite meh att betala extra för massa Wifi-delar jag rent krasst inte vill ha.

Så, med andra ord, söker tips! Insatserna jag "kan" göra själv är väl i princip att flasha custom firmware, utöver det vill jag att det mesta bara ska.. lira. Är väldigt bortskämd med nuvarande lösning helt enkelt, den har rullat oförskämt bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har även kollat på att helt enkelt köpa en ny Asus-router och dra in Merlin. RT-AC66U B1 har nyare plattform med stöd för uppdaterade versioner, men har också fasta antenner som jag fattar vilket för att den antagligen inte får plats (bra) i skåpet. Det är trångt, antennerna måste bort. Känns också lite meh att betala extra för massa Wifi-delar jag rent krasst inte vill ha.

Har du skrivit fel modell? Den kan du skruva av antennerna på om du vill (alltså, när du köper den får du skruva dit dom).
Hittade en unboxing video: https://www.youtube.com/watch?v=g1Xo7pGNxgk

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gurk:

Har du skrivit fel modell? Den kan du skruva av antennerna på om du vill (alltså, när du köper den får du skruva dit dom).
Hittade en unboxing video: https://www.youtube.com/watch?v=g1Xo7pGNxgk

Huh! Jag gick helt på vad @Pliind skrev här, haha. Får undersöka ordentligt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered:

Du verkar ha varit nöjd med din router och eftersom du har testat en USG men saknar vissa funktioner kanske en Edgerouter-4 passa? Däremot har Edgerouter inte stöd för 4G failover. Annars vill du ha en stabil Asus så skulle jag kika på AC-68U som är riktigt prisvärd med många bra funktioner!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av joeldeluxe:

@emilakered:

Du verkar ha varit nöjd med din router och eftersom du har testat en USG men saknar vissa funktioner kanske en Edgerouter-4 passa? Däremot har Edgerouter inte stöd för 4G failover. Annars vill du ha en stabil Asus så skulle jag kika på AC-68U som är riktigt prisvärd med många bra funktioner!

4G failover är väl det minst kritiska, men skulle väldigt gärna vilja ha. Kör en del saker som pratar över nätet, så skönt att veta det finns det alternativet. Speciellt i kombination med att bland annat routern går på UPS, vilket gör att jag rent krasst har ett tags fortsatt drift (med nät) av en hel del prylar.

Hur är Edgerouter att konfigurera? Asus GUI är väl.. ja, det är inte fest direkt. Men allt jag behöver finns där i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered:

Köp en nyare asusrouter och ställ den på skåpet, den är ju fläktlös så varför ska du stänga in den och kapa antenner ?
Varför krångla till det liksom, du har ju haft Asus tidigare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hakd:

@emilakered:

Köp en nyare asusrouter och ställ den på skåpet, den är ju fläktlös så varför ska du stänga in den och kapa antenner ?
Varför krångla till det liksom, du har ju haft Asus tidigare

Skåpet är inbyggt i väggen, det är inte fysiskt möjligt att ha den ovanpå eller önskvärt att ha den utanför på annat sätt. Det är helt enkelt så allt ser ut.

Alltså, går antennerna på B1 att kasta bort är den högintressant. Då handlar det mest om huruvida det kan vara värt att byta till något "roligare" i samma veva, och att det känns dumt att betala för en wifi-del som kommer vara oanvänd. Har till exempel usel koll på alternativ hos till exempel TP-Link eller Netgear enligt kraven jag har.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered:

Konfigurera går snabbt att göra med standardinställningar via wizard. Mer avancerade inställningar kan vara lite bökigt först men det finns en bra community både här på forumet och på UBNT. Jag kör dock Unifi så vet inte hur det ser ut i dagsläget med Edgerouter och 4G modem etc. Unifi är väldigt snyggt, enkelt och du betalar lite extra för att det ska svara stabilt men som du redan vet saknas vissa funktioner

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Huh! Jag gick helt på vad @Pliind skrev här, haha. Får undersöka ordentligt!
//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/70151?key=7add1b6bc0e64921c7258c68b2c17bf5

Då har Asus alltså ändrat spec igen efter att ha skapat B1. 🙄😾

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gurk:

Har du skrivit fel modell? Den kan du skruva av antennerna på om du vill (alltså, när du köper den får du skruva dit dom).
Hittade en unboxing video: https://www.youtube.com/watch?v=g1Xo7pGNxgk

Hm, fast när jag kollar videon nu sitter de ju faktiskt på från början? Frågan är om de går att haka av enkelt, utan att behöva ha sönder något. Känns onödigt, om inte annat i garantisyfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, fast när jag kollar videon nu sitter de ju faktiskt på från början? Frågan är om de går att haka av enkelt, utan att behöva ha sönder något. Känns onödigt, om inte annat i garantisyfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Har dubbelkollat nu, väggfäste har tillkommit spontant? under livstiden, men avtagbara antenner är det fortfarande inte och lär inte bli.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Pliind:

Har dubbelkollat nu, väggfäste har tillkommit spontant? under livstiden, men avtagbara antenner är det fortfarande inte och lär inte bli.

Tack <3
Då får jag leta efter något annat alternativ.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tänkte just på det där med WebUI. Har någon provat Synologys Router? Det grafiska är i paritet med Synologys NASar. Kanske skulle passa Mr Åkered

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mr_Lazy:

Tänkte just på det där med WebUI. Har någon provat Synologys Router? Det grafiska är i paritet med Synologys NASar. Kanske skulle passa Mr Åkered

Hm, ska kika! Inte tittat på alls faktiskt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

4G failover är väl det minst kritiska, men skulle väldigt gärna vilja ha. Kör en del saker som pratar över nätet, så skönt att veta det finns det alternativet. Speciellt i kombination med att bland annat routern går på UPS, vilket gör att jag rent krasst har ett tags fortsatt drift (med nät) av en hel del prylar.

Hur är Edgerouter att konfigurera? Asus GUI är väl.. ja, det är inte fest direkt. Men allt jag behöver finns där i alla fall.

ERX är ju en trevlig liten rackare och konfigurera den är inte mycket värre än en ASUS router, så länge man kör en wizard.
Har du redan unify AP tror jag du kan köra POE till dom också.
4g stickan är det som faller bort, men övriga saker tor jag den klarar galant och då utan CLI.

Vill du hänga kvar vid ASUS så kan man väl montera bort antennerna på både RT-AC68U och den lite nyare RT-AC85P, dom är ju ståendes så det är ju lite beroende på hur platsen är i skåpet om dom passar.

Edit: Även antennerna på RT-AC66U B1 går att plocka av.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MacAllan:

ERX är ju en trevlig liten rackare och konfigurera den är inte mycket värre än en ASUS router, så länge man kör en wizard.
Har du redan unify AP tror jag du kan köra POE till dom också.
4g stickan är det som faller bort, men övriga saker tor jag den klarar galant och då utan CLI.

Vill du hänga kvar vid ASUS så kan man väl montera bort antennerna på både RT-AC68U och den lite nyare RT-AC85P, dom är ju ståendes så det är ju lite beroende på hur platsen är i skåpet om dom passar.

Edit: Även antennerna på RT-AC66U B1 går att plocka av.

Ska spana in ERX ordentligt! Den här gången tänkte jag att jag ska hitta guider för att jag vill göra INNAN inköp i alla fall..

Hm, @Pliind grävde ovan och antennerna sitter fast? Kanske går att ta bort rent fysiskt, men tänker det är synd om routern går sönder. Både för garanti och för att kunna använda till annat/sälja vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

ERX är ju en trevlig liten rackare och konfigurera den är inte mycket värre än en ASUS router, så länge man kör en wizard.
Har du redan unify AP tror jag du kan köra POE till dom också.
4g stickan är det som faller bort, men övriga saker tor jag den klarar galant och då utan CLI.

Vill du hänga kvar vid ASUS så kan man väl montera bort antennerna på både RT-AC68U och den lite nyare RT-AC85P, dom är ju ståendes så det är ju lite beroende på hur platsen är i skåpet om dom passar.

Edit: Även antennerna på RT-AC66U B1 går att plocka av.

Kan du ta bild på denna router samt undersida så jag får se version osv? Så har jag något att visa asus som bestämt hävdar att ingen b1 har avtagbara antenner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Kan du ta bild på denna router samt undersida så jag får se version osv? Så har jag något att visa asus som bestämt hävdar att ingen b1 har avtagbara antenner.

Har inte den själv utan jag gick bara på vad som står i specifikationer hos t.ex. Inet.
https://www.inet.se/produkt/5420049/asus-rt-ac66u-b1-aimesh-a...
Antenndelar
6 st, (3st löstagbara antenner)

Sen ser dom ju ut precis som mina antenner på ASUS RT-AC68U
Nederst på antennen (under leden) finns en "metallhylsa" som man skruvar på för att lossa antennen, man kan alltså inte skruva på antennen i sig.

Edit: Tittade på några unboxing klipp på tuben och det ser tyvärr ut som att antennerna på B1 inte ä löstagbara, foten under leden är kortare och ser ut att sakna metallhylsan.
Gissar att även Inet mfl. då har fel också.

Permalänk
Medlem

Ptja, Fortigate 60E kan ju va värt att kolla på... dyr men jävlar va stabila de är och rätt bra webgui, men det är ju min personliga smak

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ska spana in ERX ordentligt! Den här gången tänkte jag att jag ska hitta guider för att jag vill göra INNAN inköp i alla fall..

Hm, @Pliind grävde ovan och antennerna sitter fast? Kanske går att ta bort rent fysiskt, men tänker det är synd om routern går sönder. Både för garanti och för att kunna använda till annat/sälja vidare.

Här har du 2 snabbguider för ERX, första är vanlig setup och andra är VLAN setup utan CLI
Även om vlan guiden inte är en ERX så skall förfarandet vara samma.
Första visar även att ansluta en AP med POE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

* Inbyggd VPN-klient av hyfsat snitt
* Möjlighet att konfigurera för att köra Telia IPTV direkt, utan annan hårdvara
* Möjlighet till backup-asnlutning med 4G/4G-sticka
* Fysiskt liten nog att få plats i ett "nätverksskåp"

Jag skulle också rekommendera Edgerouter X (eller SFP varianten om du har nytta av fler än en 24V passiv PoE port).

Har stöd för VLAN som kan behövas för IP-TV.

Klarar alla dina krav förutom 4G modem, går dock att konfigurera med backup WAN om man har en separat 4G-router.

Väldigt stabil och inte särskilt svår att konfigurera heller om man inte behöver mer avancerade funktioner, tänk på att den däremot "bara" klarar 1Gbit i halv-duplex.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har inte den själv utan jag gick bara på vad som står i specifikationer hos t.ex. Inet.
https://www.inet.se/produkt/5420049/asus-rt-ac66u-b1-aimesh-a...
Antenndelar
6 st, (3st löstagbara antenner)

Sen ser dom ju ut precis som mina antenner på ASUS RT-AC68U
Nederst på antennen (under leden) finns en "metallhylsa" som man skruvar på för att lossa antennen, man kan alltså inte skruva på antennen i sig.

Edit: Tittade på några unboxing klipp på tuben och det ser tyvärr ut som att antennerna på B1 inte ä löstagbara, foten under leden är kortare och ser ut att sakna metallhylsan.
Gissar att även Inet mfl. då har fel också.

Inte alla ÅF som har koll på denna modellen, trodde förvirringen var över nu när B1 är 2 år gammal på marknaden men men...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Relik 📜

Tack för alla tips! Känns som jag borde kunna klura ut något. Trist att tappa 4G som det blir så, men får funka. Plan B är en en.. bakvänd lösning, där min smarta hem-hubb får kolla efter nät och om det försvinner reboota routern med en plugg.

Måste dock säga, är ändå förvånad att det finns så få modeller där ute som uppfyller mina krav. Jag trodde när jag började leta att det skulle vara rätt lätt, att TP-Link, Netgear och varenda aktör säkert hade en rad olika. Men.. tydligen har jag ovanliga önskemål.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill att iptv ska fungera utan att vara en nätverksgud så är det nog bäst om du helt enkelt köper en ny asus och stänger av wifi på den...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Ska spana in ERX ordentligt! Den här gången tänkte jag att jag ska hitta guider för att jag vill göra INNAN inköp i alla fall..

En varning angående ER-X är att Ubiquiti för närvarande har enorma problem med sin nya 2.0 firmwareplattform.
Jag samt flera misstänker/tror att den kan hamna bland legacy och stanna på 1.X plattformen. Bla får man inte fram nya SDKer för Debian Stretch.

Som du beskriver ditt behov så skulle jag direkt titta på en Asus AC86U, tuta och kör!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

ER-4 eller ER-6P (sistnämnda har 24V passive PoE - beroende på vilka AP's du har kanske den kan mata dem). ER-4 har integrerad nätdel så man slipper extern kloss. Rackmonteringskit finns (passar båda). Modernare konstruktion och vassare än ER-X och ER-X SFP (men dyrare). Värt att veta är att dessa INTE har någon inbyggd switch så om man vill switcha i den sker det i mjukvara med prestandaförlust som följd, hur mycket vet jag inte eftersom jag inte provat.

https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-4/
https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-6p/

Vill man prompt ha switch integrerad kanske ER-12 kan vara något (samma CPU etc som ER-4 och ER-6P).

https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-12/

Min ER-6P drar enligt GUI't ca 7W och avger således inte särskilt mycket värme. Dock använder jag inte PoE på den.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för alla tips! Känns som jag borde kunna klura ut något. Trist att tappa 4G som det blir så, men får funka. Plan B är en en.. bakvänd lösning, där min smarta hem-hubb får kolla efter nät och om det försvinner reboota routern med en plugg.

Måste dock säga, är ändå förvånad att det finns så få modeller där ute som uppfyller mina krav. Jag trodde när jag började leta att det skulle vara rätt lätt, att TP-Link, Netgear och varenda aktör säkert hade en rad olika. Men.. tydligen har jag ovanliga önskemål.

Vad blev det till slut?
sitter i nästan exakt samma sits och har beslutsångest. (behöver inget stöd för iptv dock)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av emKa:

Vad blev det till slut?
sitter i nästan exakt samma sits och har beslutsångest. (behöver inget stöd för iptv dock)

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte en Asus RT-AC66U B1.. Antennerna sitter fast, men lyckades klämma in eländet i skåpet ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S