Huawei säljer 50 procent fler smarta telefoner – Apple och Samsung tappar

Permalänk
Melding Plague

Huawei säljer 50 procent fler smarta telefoner – Apple och Samsung tappar

Under årets första kvartal minskade försäljningen av smarta telefoner med 6,6 procent, medan Apple och Samsung tappade ännu mer. Samtidigt ökade Huawei försäljningen med 50 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte sådär särskilt konstigt med tanke på att Apples produkter nu tappat sin "hype" och bara är svindyra. Samsung har också börjat tappa sin "hype" och är svindyra. Huawei har precis lanserat P30-trion och har en bättre prispunkt än båda de andra aktörerna, dock inte billigt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Blir Huawei, Oneplus eller Xiaomi nästa gång jag kan förlänga abonnemanget, har kört Huawei (Honor 9) och Oneplus (Oneplus X) förr och varit toknöjd och misstänker att Xiaomi levererar en liknande upplevelse om man köper en telefon ur deras android one serie.

Har en Sony XZ2 Compact idag och är väl sådär nöjd, fanns dock inte så mycket att välja på runt 5 tum om man vill ha bra prestanda när jag tecknade nytt abonnemang.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

För min del så lockas jag inte av 5G just nu..

Men det är ju klart. Om det kommer något nytt man inte kunnat förutspå kanske det blir något man ”måste” ha. Eller typ streaming i hög kvalitet och låg fördröjning. Dock spelar jag inte på min telefon (idag).

Jaejae. Tror jag kommer hålla i min iphone 8 tills den går sönder. Är i stort sett mycket mycket nöjd med den. Men vi får väl se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ersatte min OnePlus One med en P20 Pro under Black Friday.
För 3800kr kändes det svårslaget

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Ja Apple är ju Apple. Fler och fler verkar få upp ögonen för t. ex Louis Rossmann's grävande och avslöjanden om deras bygg"kvalitet", och Samsung å sin sida hotar journalister i Foldgate, så det är klart att det är självklart att andra mer hederliga bolag ökar då. Det är min åsikt och den står jag för till 100%.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Prova med att sänka priset Apple så får ni nog se på annat. Prova åtminstone?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Apple är ju Apple. Fler och fler verkar få upp ögonen för t. ex Louis Rossmann's grävande och avslöjanden om deras bygg"kvalitet", och Samsung å sin sida hotar journalister i Foldgate, så det är klart att det är självklart att andra mer hederliga bolag ökar då. Det är min åsikt och den står jag för till 100%.

Huawei ökar med 50%. Det finns ju en större diskussion gällande om det är ett hederligt bolag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Apple är ju Apple. Fler och fler verkar få upp ögonen för t. ex Louis Rossmann's grävande och avslöjanden om deras bygg"kvalitet", och Samsung å sin sida hotar journalister i Foldgate, så det är klart att det är självklart att andra mer hederliga bolag ökar då. Det är min åsikt och den står jag för till 100%.

Kvalar verkligen Huawei in under kategorin hederliga bolag?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Har P20 PRO är toknöjd med den kanon telefon till fint pris

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Apple är ju Apple. Fler och fler verkar få upp ögonen för t. ex Louis Rossmann's grävande och avslöjanden om deras bygg"kvalitet", och Samsung å sin sida hotar journalister i Foldgate, så det är klart att det är självklart att andra mer hederliga bolag ökar då. Det är min åsikt och den står jag för till 100%.

Rossman har gott om intelligenta poänger, det är inte uppe för diskussion, men att fråga en reparationstekniker vars hela arbetsvecka handlar om att laga trasiga produkter från ett märke hur bra deras byggkvalitet är så är det möjligt att man får en lite skev bild. De med datorer som håller utmärkt går ju inte till honom liksom.

Sen kan man också fundera på om Louis Rossmans kanal med några 100,000 subs av antagligen primärt Apple-hatare och Samsungs dumheter kring en telefon de flesta av deras vanilla-kunder säkert inte ens vet att den lanserats/finns verkligen är tillräckligt välkänt på den stora skalan för att ha så jävla stor effekt, egentligen. När Svenne Pung eller Onkel Tom står på Mediamarkt/Best Buy och känner på telefoner - väljer de Huawei med motiveringen att det är ett mer hederligt företag, eller gör de det för att deras telefon har roligare kameragimmicks och coola färger på skalet?

Thoughts. Det är lätt att vi som är skitintresserade av det här och följer utveckling med ljus och lykta blir lite insnöade och förutsätter att alla andra har samma insyn som vi har.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phil88:

Kvalar verkligen Huawei in under kategorin hederliga bolag?

nope.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Hur står sig P20 Pro (ca 5500-6000:-) mot Galaxy S9 (ca 6500-6800:-)? Jag har en OnePlus 3T idag där jag inte är helt nöjd med kamerakvalitéten. Det är väl främst kameran som får mig att vilja byta mobil. Jag var betydligt mer nöjd med kameran i min förra mobil, en Xperia Z3 Compact.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Varför skulle huawei inte räknas som hederlig? Varför kasta dom under bordet?

Såvidt jag känner till så har det inte framkommit något ordentligt bevis mot huawei på vad folk säger att dom driver med. Om jag har helt fel så upplys mig gärna.

Att "smuts kasta" ett företag baserat rykten blir för mig helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Kvalar verkligen Huawei in under kategorin hederliga bolag?

Kan tänka mig att de flesta bolag i den storleken råkat missa en eller två dollar i bokföringen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Huawei ökar med 50%. Det finns ju en större diskussion gällande om det är ett hederligt bolag...

Skrivet av Phil88:

Kvalar verkligen Huawei in under kategorin hederliga bolag?

Sålänge de erbjuder bra byggkvalitet, bra funktioner och till ett bra pris så kommer nog kunderna tycka det i alla fall.

Skrivet av Masyve:

Rossman har gott om intelligenta poänger, det är inte uppe för diskussion, men att fråga en reparationstekniker vars hela arbetsvecka handlar om att laga trasiga produkter från ett märke hur bra deras byggkvalitet är så är det möjligt att man får en lite skev bild. De med datorer som håller utmärkt går ju inte till honom liksom.

Sen kan man också fundera på om Louis Rossmans kanal med några 100,000 subs av antagligen primärt Apple-hatare och Samsungs dumheter kring en telefon de flesta av deras vanilla-kunder säkert inte ens vet att den lanserats/finns verkligen är tillräckligt välkänt på den stora skalan för att ha så jävla stor effekt, egentligen. När Svenne Pung eller Onkel Tom står på Mediamarkt/Best Buy och känner på telefoner - väljer de Huawei med motiveringen att det är ett mer hederligt företag, eller gör de det för att deras telefon har roligare kameragimmicks och coola färger på skalet?

Thoughts. Det är lätt att vi som är skitintresserade av det här och följer utveckling med ljus och lykta blir lite insnöade och förutsätter att alla andra har samma insyn som vi har.

Det sträcker sig långt över att bara klaga på att Apple suger. Han förklarar ju ofta saker som "Om inte den här 12v-pinnen suttit precis brevid jord så hade inte kontakten blivit grillad", och "om den här kabeln varit 2mm längre så hade den inte slitits ut överhuvudtaget, och sådanna saker. Det handlar ju inte om att "Apple suger för jag får in massa trasiga enheter att laga" utan han förklarar ju rätt ingående brister i byggkvaliteten som är svårt att inte hålla med om. Sedan har han också tagit upp i flera videor vilka modeller som faktiskt är bra byggda och så vidare så jag tycker inte det ligger honom i fatet alls att han jobbar med just trasiga enheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Fina telefoner och säkerligen bra produkter, men kommer aldrig köpa en sålänge dom använder deras horribla UI och fortsätter med stängda Kirin-SoCs.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Värt att lyfta fram runt den här diskussionen är att det är nätverksdelen av Huawei som står anklagade för bristande säkerhet/spionage, inte telefondivisionen som mer eller mindre är ett separat bolag inom Huawei. USA har valt att även förbjuda Huawei-telefoner i landet, men internationellt sett är Huaweis telefonavdelning inte en del av kontroversen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Värt att lyfta fram runt den här diskussionen är att det är nätverksdelen av Huawei som står anklagade för bristande säkerhet/spionage, inte telefondivisionen som mer eller mindre är ett separat bolag inom Huawei. USA har valt att även förbjuda Huawei-telefoner i landet, men internationellt sett är Huaweis telefonavdelning inte en del av kontroversen.

Internationellt sett så är det ju en del av kontroversen, då sett från ett svenskt perspektiv...

Huaweis telefoner är inte förbjuda i USA, utan det är federala myndigheter osv som inte får använda sig av dem.

Permalänk
Medlem

gillar inte huawei vet inte varför, att dom är bannade i usa gör inte saken bättre, så när jag skulle köpa ny telefon var valet rätt så enkelt, blev en s10+ även om deras p30 pro är säkert bra o har fina färger så blev det en samsung till slut.

Permalänk
Avstängd

Folk har väl insett att apple&samsung är för dyra.
Är nöjd med min Huawei.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@filbunke: Amerikanska staten har även avrått landets telekomoperatörer från att ta in Huawei-telefoner, så även om de inte är förbjudna att sälja i USA är de snudd på osynliga för konsumenterna. Lustigt nog görs det reklam för Huaweis telefoner i amerikansk media, men spekulanterna där måste i så fall leta upp en återförsäljare som säljer telefonerna för att kunna köpa dem.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

För första gången känner jag inte att jag behöver byta telefon efter ett år. Tidigare telefoner har varit Samsung, Oppo, LG.. osv. Kan inte tänka mig att jag vill byta telefon på minst ett eller två år nu. Huawei tillverkar helt klart de bästa telefonerna just nu. Tyvärr har de ju gått mot den mer låsta vägen sen förra sommaren, glad att jag låste upp min Mate 10 Pro innan dess.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Varför skulle huawei inte räknas som hederlig? Varför kasta dom under bordet?

Såvidt jag känner till så har det inte framkommit något ordentligt bevis mot huawei på vad folk säger att dom driver med. Om jag har helt fel så upplys mig gärna.

Att "smuts kasta" ett företag baserat rykten blir för mig helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

CIA gick nyligen ut med att de har bevis på att Huawei tar emot pengar från Kinas säkerhetstjänst och militären. De har dock inte delat med sig av uppgifterna offentligt utan bara till ett par allierade länder. Återstår att se om de väljer att dela med sig av deras påstådda bevis för allmänheten.

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå Apple då det borde vara prio 1 att sälja många telefoner. Varför jo så de sedan kan få inkomster på alla program som köps av konsumenter.

Att som Apple inte sälja telefoner i alla prissegment måste vara en ekonomisk katastrof för företaget/aktie ägarna

När de nu snart är under 10% så kommer de ha svårt att ta tillbaka marknadsandelar då de har ett eget ekosystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Värt att lyfta fram runt den här diskussionen är att det är nätverksdelen av Huawei som står anklagade för bristande säkerhet/spionage, inte telefondivisionen som mer eller mindre är ett separat bolag inom Huawei. USA har valt att även förbjuda Huawei-telefoner i landet, men internationellt sett är Huaweis telefonavdelning inte en del av kontroversen.

Du har säkert sett följande och även läst om ämnet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kellox:

CIA gick nyligen ut med att de har bevis på att Huawei tar emot pengar från Kinas säkerhetstjänst och militären. De har dock inte delat med sig av uppgifterna offentligt utan bara till ett par allierade länder. Återstår att se om de väljer att dela med sig av deras bevis för allmänheten.

De kanske fick betalt för telefonleveranser, annan utrustning eller tjänster (precis som massor av företag i andra länder som levererar till staten), eller vad syftar du på konkret?

Varför skulle jag för övrigt oroa mig mer för bakdörrar i kinesiska telefoner än i amerikanska? Det räckte att se Barr-förhöret (som blott en sak) i förrgår för att se den totala moras av lögner och korruption som pågår inom amerikanska staten för närvarande. Betydligt mer oroande än något Kina har gjort i närtid.

Huawei har varit mest kreativa och gjort de bästa telefonerna senaste åren, och har välförtjänt tagit marknadsandelar. Hade USA varit en öppen marknad skulle ökningen varit betydligt större.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kellox:

CIA gick nyligen ut med att de har bevis på att Huawei tar emot pengar från Kinas säkerhetstjänst och militären. De har dock inte delat med sig av uppgifterna offentligt utan bara till ett par allierade länder. Återstår att se om de väljer att dela med sig av deras påstådda bevis för allmänheten.

Du tror CIA är helt rena...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har svårt att förstå Apple då det borde vara prio 1 att sälja många telefoner. Varför jo så de sedan kan få inkomster på alla program som köps av konsumenter.

Att som Apple inte sälja telefoner i alla prissegment måste vara en ekonomisk katastrof för företaget/aktie ägarna

När de nu snart är under 10% så kommer de ha svårt att ta tillbaka marknadsandelar då de har ett eget ekosystem.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur skulle det gå till? Det finns ju otaliga dokumentationer på Apple's mycket bristande byggkvalitet i deras telefoner redan som det är, och skall de få ner priset så är det ju knappast så att de är sugna på att dra ner den enorma vinstmarginalen per såld lur de har, utan det lär ju snarare dras ner på just byggkvaliteten, och då kommer det bli ännu fler dokumenterade fall av bristande byggkvalitet och det skulle i förlängningen skada förtroendet för varumärket.

Samt att det idag anses lite "status" att ha en Apple-lur, just för att de är omotiverat dyra, om Kreti och Pleti börjar springa omkring med Apple-lurar så skulle de ju även förlora sin status som "lyxmärke".

Så ja, vore de smarta så hade de istället sänkt priset genom att dra ner på just marginalen per såld enhet... Meeeen de har haft många år på sig och priset går hela tiden upp upp upp så den vägen finns det nog styrelsebeslut på att de inte vill prova.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du har säkert sett följande och även läst om ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=Nh890fjKo_4

https://www.reddit.com/r/Android/comments/bgahxd/huawei_dns_q...