AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

TSMC kommer ha igång sin 7nm produktion i full hastighet Q3 2019 , kan ju vara därför AMD säger Q3 för navi och epyc då?

https://www.theinquirer.net/inquirer/news/3073836/tsmc-to-max...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Google översätter Çekirdek sayısı till number of cores. Number of threads blir
konu sayısı.

Så? 16C/32T?

Jag är skeptisk. Ännu en platshållare som gissar lika bra/dåligt som alla andra...

Japp, det kom en annan läcka från Biostar om det. Den känns ganska sannolik.

4,7 i boost. Det tycker jag fan låter bra. Man kanske själv kan få upp den i 4,9 då.

Ryzen 9 heter den också. Undrar om det kommer en 3900X eller om det är "TR" som får 9:an.

Skrivet av sesese:

Lanseringen av AMD Epyc "Rome" äger rum i början av år 2019

https://www.sweclockers.com/nyhet/26553-amd-avslojar-epyc-rom...

Tvivar på 2st olika sidor fått fel info från AMD.

Har de inte sagt senare att Zen2 skall komma i mitten av 2019?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

AMD’s 7nm Zen 2 Comes To AMD Ryzen 3000 Series CPUs First, EPYC Rome Confirmed For Q3

In their earnings call today, AMD confirmed that they will be launching their new 7nm based EPYC Rome processors in Q3 2019. The company also confirmed the launch of their Radeon Navi GPUs in Q3 2019, you can get more details on those here.

7nm Zen 2 Comes To AMD Ryzen 3000 CPUs First, EPYC Rome Processors Landing in Q3 2019
The confirmation is very interesting since that shows when AMD plans to launch its product lines based on the 7nm Zen 2 architecture. There are three main products coming in 2019 which would utilize the Zen 2 architecture and these include

AMD Ryzen 3000 Series (Mainstream)
AMD Ryzen Threadripper 3000 Series (HEDT)
AMD EPYC Rome Series (Server)
Following is the official statement from CEO, Lisa Su, during the earnings call:

Turning to our next-generation Rome processor, we made excellent progress in the quarter, achieving key production milestones with our largest OEM and cloud customers.

We’re very excited about the performance of Rome, which is on track to deliver four times the floating point performance and double the compute performance per socket compared to our current generation EPYC processors. We are on track to begin Rome production shipments in the second quarter to support a third-quarter launch. – AMD’s CEO, Lisa Su
Now for some time, we have expected the Ryzen 3000 series and EPYC Rome processors to launch at the same time but that isn’t the case. In fact, AMD would now be bringing their next-generation Zen 2 based CPUs to the mainstream AM4 platform first. Starting off with their Ryzen 3000 CPUs, AMD will be hitting Intel at a time when blue team’s processors are faced by severe shortages due to the 14nm supply constraints. The shortages are expected to last till Q3 2019 and that gives AMD lots of time to take a major chunk of market share for themselves.

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-cpus-7nm-zen-2-first-epyc...

Permalänk
Medlem

Amd`s 50 års firande ger lite mer valuta för pengarna, från Inets sida https://www.inet.se/kampanj/5185/amd-50-ar-gaming-bundle

Permalänk
Medlem

@thomson: Fast att 3000-serien kommer före Epyc verkar det vara författaren av artikeln som kommit fram till, för den hänvisar eller citerar aldrig att AMD har nämnt detta?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@thomson: Fast att 3000-serien kommer före Epyc verkar det vara författaren av artikeln som kommit fram till, för den hänvisar eller citerar aldrig att AMD har nämnt detta?

Artikel som är länkad från den andre artikeln
https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-cpus-7nm-zen-2-first-epyc...

Inget som säger det rakt ut.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Japp, det kom en annan läcka från Biostar om det. Den känns ganska sannolik.

4,7 i boost. Det tycker jag fan låter bra. Man kanske själv kan få upp den i 4,9 då.

Ryzen 9 heter den också. Undrar om det kommer en 3900X eller om det är "TR" som får 9:an.

Har de inte sagt senare att Zen2 skall komma i mitten av 2019?

Jag hoppas det stämmer men blir glad om det iallafall blir 4.5GHz.

Permalänk
Medlem

Känns sådär när AMD väljer att vänta så länge. Om volymen på 7nm kretsar är liten varför inte bara välja att släppa de dyraste/snabbaste kretsarna i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns sådär när AMD väljer att vänta så länge. Om volymen på 7nm kretsar är liten varför inte bara välja att släppa de dyraste/snabbaste kretsarna i början.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast, det enda som blivit senarelagt verkar ju vara EPYC, angående Ryzen 3000 har infon gått från att vara "under 2019" till "mitten av 2019", det är ingen senareläggning

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kanske blir det en paper launch i värsta fall på computex. vore konstigt om alla moderkorts tillverkare släpper femtioelva kort för nya serien som kommer om...2 månader utan någon som helst info.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Moderkortstillverkarna släpper biosuppdatering till de flesta utav de äldre moderkorten som är kompatibla. Så de behöver inte rusha ut nya moderkort för 3000 serien, även om de vill sälja nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske blir det en paper launch i värsta fall på computex. vore konstigt om alla moderkorts tillverkare släpper femtioelva kort för nya serien som kommer om...2 månader utan någon som helst info.

Kan ju vara så att AMD tänkt lansera tidigare men att tsmc har haft diverse problem som skjutit upp lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kan ju vara så att AMD tänkt lansera tidigare men att tsmc har haft diverse problem som skjutit upp lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det nog. Kapaciteten på 7nm är ju fortfarande begränsad och AMD kanske tycker att det kostar mer än det smakar att få förtur?

Angående 500-seriens moderkorts vara eller icke vara så har det förmodligen ingen påverkan på lanseringen av 3000-serien. De flesta tillverkare har ju rullat ut UEFI-uppdateringar till de flesta moderkort med 300 och 400-series chipset, så det finns ingen som helst anledning att misströsta i nuläget

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så är det nog. Kapaciteten på 7nm är ju fortfarande begränsad och AMD kanske tycker att det kostar mer än det smakar att få förtur?

Angående 500-seriens moderkorts vara eller icke vara så har det förmodligen ingen påverkan på lanseringen av 3000-serien. De flesta tillverkare har ju rullat ut UEFI-uppdateringar till de flesta moderkort med 300 och 400-series chipset, så det finns ingen som helst anledning att misströsta i nuläget

Biostar har dock sagt att dom kommer lansera X570 moderkort till Computex.

Så tror moderkorten redan är klara och bara ska tillverkas.

Även Asrock har läkt bilder på X570 så enligt mig är CPU som vi väntar på ej moderkorten och frågan är om folk köper enbart moderkort och väntar in CPU till senare lansering datum.

Så länge som jag väntat lär jag göra det iallafall.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Biostar har dock sagt att dom kommer lansera X570 moderkort till Computex.

Så tror moderkorten redan är klara och bara ska tillverkas.

Även Asrock har läkt bilder på X570 så enligt mig är CPU som vi väntar på ej moderkorten och frågan är om folk köper enbart moderkort och väntar in CPU till senare lansering datum.

Så länge som jag väntat lär jag göra det iallafall.

Då bör vi i alla fall få reda på modellnamn och specifikationer till Computex. Moderkortstilverkarna kan ju inte gärna lanera moderkorten till försäljning utan datasheets och manualer med mera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kan ju vara så att AMD tänkt lansera tidigare men att tsmc har haft diverse problem som skjutit upp lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja därför jag tror på paper launch. Ingen lär köpa ett x570 om man inte vet något om cpuerna förrens nån månad senare...eller så lanseras cpuerna också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då bör vi i alla fall få reda på modellnamn och specifikationer till Computex. Moderkortstilverkarna kan ju inte gärna lanera moderkorten till försäljning utan datasheets och manualer med mera.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja därför jag tror på paper launch. Ingen lär köpa ett x570 om man inte vet något om cpuerna förrens nån månad senare...eller så lanseras cpuerna också.

Man kommer vilja veta att VRM:er räcker till, se tester och liknande. X470 vet man hur alla moderkorten ligger till. Jag vill ha ett X570, men man kommer ändå behöva vänta några veckor extra för att se utfallet av tester och liknande. Om man har 16c/32t så lär man behöva lite extra ström. Och välkylda VRM:er.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man kommer vilja veta att VRM:er räcker till, se tester och liknande. X470 vet man hur alla moderkorten ligger till. Jag vill ha ett X570, men man kommer ändå behöva vänta några veckor extra för att se utfallet av tester och liknande. Om man har 16c/32t så lär man behöva lite extra ström. Och välkylda VRM:er.

Förhoppningsvis så har AMD stramat upp kraven för 500-serien så vi slipper moderkort utan kylning för VRM, "fuskfaser" med mera. Sen tycker jag väl personligen att 6 äkta faser med minst 40A styck dedikerade till Vcore är något slaga minimum för att driva t. ex 2700X redan idag, men många moderkortstillverkare håller tydligen inte med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Man kommer vilja veta att VRM:er räcker till, se tester och liknande. X470 vet man hur alla moderkorten ligger till. Jag vill ha ett X570, men man kommer ändå behöva vänta några veckor extra för att se utfallet av tester och liknande. Om man har 16c/32t så lär man behöva lite extra ström. Och välkylda VRM:er.

Hur ofta havererar vrmer? Läst mycket men aldrig hört eller sett vrmer som pajjat. Eller sätter dom bara stopp för hög överklock?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur ofta havererar vrmer? Läst mycket men aldrig hört eller sett vrmer som pajjat. Eller sätter dom bara stopp för hög överklock?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns två saker som (förhoppningsvis) händer när VRM inte orkar. Antingen så tempthrottlas modulerna eller så bryts strömmen till datorn. I båda fallen så blir det ju helt klart en suboptimal upplevelse men inget som "går sönder" tekniskt sätt.

En annan aspekt av det är att komponenterna är specade att klara en viss temperatur under en viss tid innan de går sönder, och det är klart att om det är dålig kylning och de går på max pga för få faser så förkortas ju livslängden och datorn kommer inte starta efter ett tag. Men att der ryker, smäller och brinner som det gjorde förr är nog rätt ovanligt idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det finns två saker som (förhoppningsvis) händer när VRM inte orkar. Antingen så tempthrottlas modulerna eller så bryts strömmen till datorn. I båda fallen så blir det ju helt klart en suboptimal upplevelse men inget som "går sönder" tekniskt sätt.

En annan aspekt av det är att komponenterna är specade att klara en viss temperatur under en viss tid innan de går sönder, och det är klart att om det är dålig kylning och de går på max pga för få faser så förkortas ju livslängden och datorn kommer inte starta efter ett tag. Men att der ryker, smäller och brinner som det gjorde förr är nog rätt ovanligt idag.

Hur får man tag i specs till vrmen så man vet att dom pallar trycket, kanske står modell på sidan som vanliga chip av olika typ?

Haft ett par "nakna" vrm mobos och klarat mig hittils, ta i trä 😉
Fast jag brukar sällan klocka till yttersta max och jag har bra luftflöde i lådan vilket säkert hjälper en del.

Min nuvarande ryzen ligger dock på gränsen, inte en mhz mer vill den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Enda moderkort jag varit med om där VRM gett upp var ett X38-baserat moderkort ihop med Q6600. Nu överklockar jag inte på senare år då jag inte tycker det är värt tiden för ofta väldigt liten vinst. Men min 1700 är överklockad då den kommer med så pass låga frekvenser från fabrik.

Permalänk
Medlem

https://www.techpowerup.com/255099/possible-listings-of-amd-r...

Mkt salt men stämmer det så blir det jobbigt för Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur får man tag i specs till vrmen så man vet att dom pallar trycket, kanske står modell på sidan som vanliga chip av olika typ?

Haft ett par "nakna" vrm mobos och klarat mig hittils, ta i trä 😉
Fast jag brukar sällan klocka till yttersta max och jag har bra luftflöde i lådan vilket säkert hjälper en del.

Min nuvarande ryzen ligger dock på gränsen, inte en mhz mer vill den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar bara googla moderkortsnan och VRM så brukar jag kunna hitta listor på VRM, faser, hur många Ampere de är specade till osv.

Har du 400-serien så finns en lista här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-ZwVuH_tinzgpsOdfMvYe...

Och här är en lista som även har 300-serien https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag brukar bara googla moderkortsnan och VRM så brukar jag kunna hitta listor på VRM, faser, hur många Ampere de är specade till osv.

Har du 400-serien så finns en lista här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-ZwVuH_tinzgpsOdfMvYe...

Och här är en lista som även har 300-serien https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&pre...

Har asus x370 prime. Funderar dock på nytt pga att man inte kan ändra busklockan.
Bra listor kan man se om man köra på sitt mobo ett tag med max klock på 3k serien

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har asus x370 prime. Funderar dock på nytt pga att man inte kan ändra busklockan.
Bra listor kan man se om man köra på sitt mobo ett tag med max klock på 3k serien

Skickades från m.sweclockers.com

Det moderkortet är gott för 240A och har VRM-kylning så det bör ju klara samtliga i 3000-serien om de inte springer iväg enormt i effektförbrukning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

https://www.techpowerup.com/255099/possible-listings-of-amd-r...

Mkt salt men stämmer det så blir det jobbigt för Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle de ha tillgång till specifikationer så här tidigt? Tror knappast att några exemplar hunnit hitta ut till butik och de behöver ju inte veta något flera månader innan lansering för att kunna lägga upp en produktsida.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Korgan:

https://www.techpowerup.com/255099/possible-listings-of-amd-r...

Mkt salt men stämmer det så blir det jobbigt för Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer det där blir det nog en 3700X för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Varför skulle de ha tillgång till specifikationer så här tidigt? Tror knappast att några exemplar hunnit hitta ut till butik och de behöver ju inte veta något flera månader innan lansering för att kunna lägga upp en produktsida.

Computex är ju inte så långt borta, och ska de kunna presentera något då så bör ju spec vara färdig vid det här laget.

Skrivet av anon5930:

Stämmer det där blir det nog en 3700X för mig.

Samma här, om det faktiskt är den som blir högst klockat. Känns dock surt att den med flest kärnor inte blir den högst klockade men vad gör man? där AMD ligger efter Intel idag är ju just enkeltrådsprestanda så det blir ju att ta den högst klockade då om detta nu stämmer alltså. Nämns ju i artikeln att man bör ta det med salt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ända fram till AMD säger ngt själva så tar jag allt som hittepå. Fast om man gissar alla möjliga kombinationer så är ju ngt rätt.