Regeringen ger Post- och telestyrelsen uppdraget att säkra svenska 5G-nät

Permalänk
Melding Plague

Regeringen ger Post- och telestyrelsen uppdraget att säkra svenska 5G-nät

Myndigheten Post- och telestyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att göra en säkerhetsanalys av svenska 5G-nät, i kölvattnet av kontroversen runt kinesiska telekomjätten Huawei.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen rök utan eld, dök upp en intressant nyhet för några dagar sedan så på med foliehatten och googla "vodafone huawei router backdoor".

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

De kanske också kan passa på att utreda lämpligheten i att outsourca servrar och data från svenska myndigheter till mindre pålitliga leverantörer eller underleverantörer. Tänker på Transportstyrelsens fadäs och Landstingen med 1177-skandalen.

Permalänk
Medlem

Skönt att FRA/Säpo som faktiskt kan något om något tar sig en titt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hjälpsam

Det är väll bara att koppla internetkabeln i modermodemet och köra?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Ingen rök utan eld, dök upp en intressant nyhet för några dagar sedan så på med foliehatten och googla "vodafone huawei router backdoor".

Kom också direkt att tänka på det här. Och när det uppdagades så ombads de att ta bort bakdörren vilket de intygade att så gjordes... men den var kvar... dum dum da dum

Nä, undvik i infrastrukturen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fulci:

De kanske också kan passa på att utreda lämpligheten i att outsourca servrar och data från svenska myndigheter till mindre pålitliga leverantörer eller underleverantörer. Tänker på Transportstyrelsens fadäs och Landstingen med 1177-skandalen.

Tycker att Staten skall bygga och sköta sina egna servrar, de kanske kan husera i några av de bergrum, som man så gladeligen slumpar bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Jaha vad med människosäkerheten då?

Vilka studier har gjorts där man med 100% säkerhet kan påvisa att LTE inte haft någon som helst långsiktig påverkan på människors välmålende innan man tar steget vidare och ökar både frekvens och sändnings styrka?

Tycker liksom det verkar lite konstigt att man begränsar WIFI till 100mw om det inte finns några säkerhetshinder i att drämma på högre.

Permalänk
Lego Master

@anon56869:
Goddamnit, så hamnade vi där till slut.

Du kan inte bevisa ett icke-varande. Du kan påvisa att man inte kan se några effekter, samt att man inte känner till några fysikaliska fenomen som kan alstra påverkan så som påstådda patienter upplever.

Jag vill att du till 100% bevisar att det inte kan uppstå några som helst negativa effekter av att dricka vatten innan du tar ditt nästa glas. Varsågod, jag väntar.

...du tänker dricka vatten ändå? Jag antar att det är en avvägd riskbedömning du gör, baserad på empiriska studier och den historik kring vattenbaserade sjukdomar du känner till. Märkligt hur det där fungerar, va?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Operatörer som efter alla skandaler väljer Huawei framför Ericsson kan man ju nästan konstatera ha mutats. Med sina ockerpriser för mobildata så kan de fan inte skylla på att Huawei erbjuder bättre pris. Jag kräver högsta möjliga säkerhet för mina mobila ärenden, och det får man inte med Huawei.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@anon56869: 100mW är inte av säkerhetsskäl. Det är för att wifi nät inte ska störa varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@H_Bozz:
Goddamnit, så hamnade vi där till slut.

Du kan inte bevisa ett icke-varande. Du kan påvisa att man inte kan se några effekter, samt att man inte känner till några fysikaliska fenomen som kan alstra påverkan så som påstådda patienter upplever.

Jag vill att du till 100% bevisar att det inte kan uppstå några som helst negativa effekter av att dricka vatten innan du tar ditt nästa glas. Varsågod, jag väntar.

Och när han ändå håller på är jag tacksam om han kan bevisa till 100 % att jag ens existerar. Som sagt, det är väldigt svårt att med säkerhet säga det ena eller det andra.

(Däremot är det väldigt bra att folk är skeptiska.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skönt att FRA/Säpo som faktiskt kan något om något tar sig en titt.

lul. fredagstimmen har dragit igång ser jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jaha vad med människosäkerheten då?

Vilka studier har gjorts där man med 100% säkerhet kan påvisa att LTE inte haft någon som helst långsiktig påverkan på människors välmålende innan man tar steget vidare och ökar både frekvens och sändnings styrka?

Tycker liksom det verkar lite konstigt att man begränsar WIFI till 100mw om det inte finns några säkerhetshinder i att drämma på högre.

Visst kan strålningen ha påverkan, men jag skulle nog oroa mig mer över luftföroreningar, radioaktiva ämnen och giftiga kemikalier än strålningen från master.

Att man begränsar wifi har dels med att minska störningar, men också för att det inte behövs mer. Hur skulle det t.ex. kännas att få upp tusentals nätverk när du söker ett trådlöst nätverk? Jag tycker det är tillräckligt störigt när jag ser grannarnas nätverk.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

@H_Bozz:
Goddamnit, så hamnade vi där till slut.

Du kan inte bevisa ett icke-varande. Du kan påvisa att man inte kan se några effekter, samt att man inte känner till några fysikaliska fenomen som kan alstra påverkan så som påstådda patienter upplever.

Jag vill att du till 100% bevisar att det inte kan uppstå några som helst negativa effekter av att dricka vatten innan du tar ditt nästa glas. Varsågod, jag väntar.

...du tänker dricka vatten ändå? Jag antar att det är en avvägd riskbedömning du gör, baserad på empiriska studier och den historik kring vattenbaserade sjukdomar du känner till. Märkligt hur det där fungerar, va?

För att energin absorberas i vattnet i din kropp så är det plötsligt helt ofarligt? Ofarligt vore det väl om det vore tvärt om att den gick ostoppat igenom. Kan köra samma veva tillbaks, stoppa huvudet i en microvågsugn om du är så säker på att det är ofarligt. Sen kan du kontra med att: ja sänk 1000 liter vatten och se hur du mår efter det.

Men vi har fortfarande inte kommit något vidare.

Jag körde en rejäl datorrigg som stod o tuggade rejält i min stuga en sommar, ca. 1000w belastning från väggen, hur mycket som läkte ut i vilka frekvenser har jag ingen aning om. Rejält med myggor utomhus men inga som vågade sig in i rummet fullt med EMR. Minns jag såg en stackars fluga som åkade komma in genom fönstrena som stod vidöppna dygnet runt, den fick totalpanik. Kanske bara ren tillfällighet vad vet jag? Förklara gärna för jag vill gärna höra hur du med 100% säkerhet kan veta att det är totalt ofarligt för din kropp och dna, jag hoppas du kan övertala mig för jag är en ganska tung användare av el prylar så skulle verkligen uppskatta om det är ofarligt.

Jag kommer i alla fall inte ta några risker tills dess jag vet med 100% säkerhet, flyttade datorn till ett rum jag inte vistades i först sen sluta jag helt o hållet ha tungt datatuggande hemma. Jag utsätter mig för mycket EMR under dagen så brukar stänga av allt under natten. Tycker mig märka skillnad särskilt i piggheten för min del, särskilt om jag inte är i närheten av dator/mobil under dagen också. Det kan ju vara inbillningar men det funkar det så funkar det oavsett om det är placebo eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Ingen rök utan eld, dök upp en intressant nyhet för några dagar sedan så på med foliehatten och googla "vodafone huawei router backdoor".

Japp. Å andra sidan...
Sinister secret backdoor found in networking gear perfect for government espionage: The Chinese are – oh no, wait, it's Cisco again
https://www.theregister.co.uk/2019/05/02/cisco_vulnerabilitie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Minns jag såg en stackars fluga som åkade komma in genom fönstrena som stod vidöppna dygnet runt, den fick totalpanik.

Tack för dagens godaste skratt! 😂
Frågade du flugan hur den mådde eller hörde du att den skrek panikartat? Brukar flugor där du bor vara slöa och mest sitta stilla när det är varmt och skönt? Går de i lugn takt rakaste vägen från punkt A till punkt B och stannar eventuellt för att hälsa på förbipasserande?

Myggor tycker inte jättebra om torr luft, kan vara en rimlig anledning till att de höll sig utanför. Dessutom fanns det troligen inte jättemycket mat där inne om du för det mesta höll dig till andra delar av huset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

För att energin absorberas i vattnet i din kropp så är det plötsligt helt ofarligt?
Ofarligt vore det väl om det vore tvärt om att den gick ostoppat igenom.

Helt korrekt. Det är helt ofarligt.
Energimängden i strålningen är så liten att det inte gör någon som helst skillnad. Om du oroas över energimängden i strålning som kroppen tar upp så kan jag upplysa om att vanligt dagsljus fungerar likadant men är både mer högfrekvent och tusentals gånger starkare effektmässigt. Infrarött ljus likaså. Väggarna omkring dig strålar otroligt mycket mer på dig i form av infrarött. Konstant hela tiden blir du överöst.
Och det går ju uppenbarligen bra ;).
Första tanken är kanske då "ja men den är ju inte man made. Vi har vant oss vid den under miljontals år".
Nä men det spelar mindre roll surru. Finns naturlig strålning som vi också vet är farlig.
Det har gjorts massiv forskning de senate 70 åren vilken typ av strålning som kan vara farlig och det man kommit fram till är att just joniserande strålning är dålig för oss medan ickejoniserande strålning är fine så länge den inte är så stark att den börjar hetta upp vävnaden.
UVstrålning är exempel på strålning som funnits med oss sedan alltid och den är ändå skadlig för oss. Inte "manmade" och ändå skadlig. Den är nämligen joniserande och har därmed energi nog att slå sönder molekyler och skapa joner.

Men nej. Är strålningen inte joniserande så gör det inget att kroppen absorberar strålningen (likt dagsljus) eller att den går rakt igenom (likt AM-bandet långvåg).

Skrivet av anon56869:

Kan köra samma veva tillbaks, stoppa huvudet i en microvågsugn om du är så säker på att det är ofarligt.

Fast nu börjar du prata om effektnivåer som hettar upp vävnaden. Samma problematik ser du med en vanlig ugn faktiskt. Stoppar du in huvudet i en vanlig ugn som också värmer maten med hjälp av strålning i (form av infrarött ljus) så blir det samma problem. Det hettar upp vävnaden till skadliga nivåer vilket givetvis skadar oss.
Innebär det att även fjärrkontrollens infraröda lampa kan skada vår vävnad då? Nej! Det är helt enkelt för låg effekt för att bränna oss och samma sak gäller för exempelvis wifi. Effekten är så låg att det inte påverkar. För det handlar om ickejoniserande strålning och återigen med låg effekt.

Skrivet av anon56869:

Jag körde en rejäl datorrigg som stod o tuggade rejält i min stuga en sommar, ca. 1000w belastning från väggen, hur mycket som läkte ut i vilka frekvenser har jag ingen aning om. Rejält med myggor utomhus men inga som vågade sig in i rummet fullt med EMR. Minns jag såg en stackars fluga som åkade komma in genom fönstrena som stod vidöppna dygnet runt, den fick totalpanik. Kanske bara ren tillfällighet vad vet jag? Förklara gärna för jag vill gärna höra hur du med 100% säkerhet kan veta att det är totalt ofarligt för din kropp och dna, jag hoppas du kan övertala mig för jag är en ganska tung användare av el prylar så skulle verkligen uppskatta om det är ofarligt.

Jag kommer i alla fall inte ta några risker tills dess jag vet med 100% säkerhet, flyttade datorn till ett rum jag inte vistades i först sen sluta jag helt o hållet ha tungt datatuggande hemma. Jag utsätter mig för mycket EMR under dagen så brukar stänga av allt under natten. Tycker mig märka skillnad särskilt i piggheten för min del, särskilt om jag inte är i närheten av dator/mobil under dagen också. Det kan ju vara inbillningar men det funkar det så funkar det oavsett om det är placebo eller inte.

Fast... alltså det där med att du inte tar några risker innan du vet med 100% säkerhet att det är riskfritt stämmer ju inte.
Det går inte att bevisa ickeexistens.
När du väljer att dricka en kaffe så kan man ställa samma fråga. Det finns ingen forskning som med 100% säkerhet kan bevisa att det är helt riskfritt. Samma sak gäller socker. Eller saltgurka och ketchup för den delen. Ingenstans kan man med 100% säkerhet garantera att din fysiska hälsa inte försämras av att du använder en datorskärm. Eller håller i en tidning med ett visst tryckbläck. Eller om materialet i varje sladd man har hemma inte kan orsaka hälsorisker. Soffan, mattan och vändan till matbutiken saknar samma typ av garantier till 100%. Det här gäller precis allt i vår tillvaro.
Det mesta i vår omgivning kan vi inte få 100%iga garantier för helt enkelt.
Ändå utsätter du dig för määäängder av val där du nyttjar produkten. För visst har det gjorts tester på allt möjligt i vår omgivning och vi har helt enkelt inte hittat tydliga risksamband för allehanda grejer i vår omgivning. Det här gäller även trådlösa grejer i hemmen med svag strålningsmängd. Bra belägg för att det skulle vara farligt kan inte riktigt frambringas i utförliga tester som kan återskapas.
Så ja, strålning som inte är joniserande är vad vi vet säkert. Ungefär som saltgurka

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

lul. fredagstimmen har dragit igång ser jag!

Det är inte lallare som jobbar där som man brukar hitta hos andra myndigheter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dracc:

Tack för dagens godaste skratt! 😂
Frågade du flugan hur den mådde eller hörde du att den skrek panikartat? Brukar flugor där du bor vara slöa och mest sitta stilla när det är varmt och skönt? Går de i lugn takt rakaste vägen från punkt A till punkt B och stannar eventuellt för att hälsa på förbipasserande?

Myggor tycker inte jättebra om torr luft, kan vara en rimlig anledning till att de höll sig utanför. Dessutom fanns det troligen inte jättemycket mat där inne om du för det mesta höll dig till andra delar av huset?

Skickades från m.sweclockers.com

den stod i köket. Men torrheten skulle väl kunna vara en anledning, fast blir inte myggorna sugna på blod normalt när man har fönstret öppet? Tyckte det var lustigt att jag inte fick in några insekter just den sommarn.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon56869:

Jag utsätter mig för mycket EMR under dagen så brukar stänga av allt under natten. Tycker mig märka skillnad särskilt i piggheten för min del, särskilt om jag inte är i närheten av dator/mobil under dagen också. Det kan ju vara inbillningar men det funkar det så funkar det oavsett om det är placebo eller inte.

@Söderbäck svarade bra på det mesta andra, så jag håller mig till sista stycket här.
Det kan ju rimligtvis också vara så att eftersom du vet att enheterna är avslagna, så slappnar du av mer eftersom det inte kan komma notiser i tid och otid. Jag vill minnas att jag sett någon studie om just detta, att man blir mentalt utmattad av att konstant försöka vara tillgänglig och uppkopplad. Har inget med enheternas RF-strålning att göra, utan ditt undermedvetna som inte kan slappna av. Hittar dock inte själva studien nu, kommer inte ihåg vilket språk den var skriven på ens. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

den stod i köket. Men torrheten skulle väl kunna vara en anledning, fast blir inte myggorna sugna på blod normalt när man har fönstret öppet? Tyckte det var lustigt att jag inte fick in några insekter just den sommarn.

Och slutsatsen av det var att din dator genererade för mycket strålning? Åk till närmaste transformatorstation, ställ dig på behörigt avstånd. Återkom om du inte hittade några myggor eller endast "panikfyllda flugor"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är inte lallare som jobbar där som man brukar hitta hos andra myndigheter.

Må så vara. Bra muppiga är dom dock. Är väl lite därav som dom jobbar med det dom jobbar med. Är väl så med skyddad verksamhet. Tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Helt korrekt. Det är helt ofarligt.
Energimängden i strålningen är så liten att det inte gör någon som helst skillnad. Om du oroas över energimängden i strålning som kroppen tar upp så kan jag upplysa om att vanligt dagsljus fungerar likadant men är både mer högfrekvent och tusentals gånger starkare effektmässigt. Infrarött ljus likaså. Väggarna omkring dig strålar otroligt mycket mer på dig i form av infrarött. Konstant hela tiden blir du överöst.
Och det går ju uppenbarligen bra ;).
Första tanken är kanske då "ja men den är ju inte man made. Vi har vant oss vid den under miljontals år".
Nä men det spelar mindre roll surru. Finns naturlig strålning som vi också vet är farlig.
Det har gjorts massiv forskning de senate 70 åren vilken typ av strålning som kan vara farlig och det man kommit fram till är att just joniserande strålning är dålig för oss medan ickejoniserande strålning är fine så länge den inte är så stark att den börjar hetta upp vävnaden.
UVstrålning är exempel på strålning som funnits med oss sedan alltid och den är ändå skadlig för oss. Inte "manmade" och ändå skadlig. Den är nämligen joniserande och har därmed energi nog att slå sönder molekyler och skapa joner.

Men nej. Är strålningen inte joniserande så gör det inget att kroppen absorberar strålningen (likt dagsljus) eller att den går rakt igenom (likt AM-bandet långvåg).

Fast nu börjar du prata om effektnivåer som hettar upp vävnaden. Samma problematik ser du med en vanlig ugn faktiskt. Stoppar du in huvudet i en vanlig ugn som också värmer maten med hjälp av strålning i (form av infrarött ljus) så blir det samma problem. Det hettar upp vävnaden till skadliga nivåer vilket givetvis skadar oss.
Innebär det att även fjärrkontrollens infraröda lampa kan skada vår vävnad då? Nej! Det är helt enkelt för låg effekt för att bränna oss och samma sak gäller för exempelvis wifi. Effekten är så låg att det inte påverkar. För det handlar om ickejoniserande strålning och återigen med låg effekt.

Fast... alltså det där med att du inte tar några risker innan du vet med 100% säkerhet att det är riskfritt stämmer ju inte.
Det går inte att bevisa ickeexistens.
När du väljer att dricka en kaffe så kan man ställa samma fråga. Det finns ingen forskning som med 100% säkerhet kan bevisa att det är helt riskfritt. Samma sak gäller socker. Eller saltgurka och ketchup för den delen. Ingenstans kan man med 100% säkerhet garantera att din fysiska hälsa inte försämras av att du använder en datorskärm. Eller håller i en tidning med ett visst tryckbläck. Eller om materialet i varje sladd man har hemma inte kan orsaka hälsorisker. Soffan, mattan och vändan till matbutiken saknar samma typ av garantier till 100%. Det här gäller precis allt i vår tillvaro.
Det mesta i vår omgivning kan vi inte få 100%iga garantier för helt enkelt.
Ändå utsätter du dig för määäängder av val där du nyttjar produkten. För visst har det gjorts tester på allt möjligt i vår omgivning och vi har helt enkelt inte hittat tydliga risksamband för allehanda grejer i vår omgivning. Det här gäller även trådlösa grejer i hemmen med svag strålningsmängd. Bra belägg för att det skulle vara farligt kan inte riktigt frambringas i utförliga tester som kan återskapas.
Så ja, strålning som inte är joniserande är vad vi vet säkert. Ungefär som saltgurka

Jag håller helt med därför är jag ingen extremist heller. Tycker bara man ska göra en grundlig utvärdering innan man drar igång och smäller upp ytterligare ett mobilnätverk med både kraftigare utrustning i högre frekvens. En generation av människor vore väl nästan på sin plats? Vad är 20-30 år om man tittar på jordens historia?

Varför är det plötsligt så bråttom räcker inte LTE gott och väl redan? För 30 år sedan fanns det knappt någon som hade mobil ens.
Cancer brukar inte utvecklas förens man börjar komma upp i åren.

Anledningen till att jag inte köper argumentet att svag strålningsmängd skulle vara oskadligt skulle t.ex kunna förklaras med vatten som användes av en annan grabb tidigare.
Om en vattedroppe faller händer ingenting. Även om den står och droppar i ett par dar eller veckor märks kanske ingenting. Men allt eftersom åren går så deformeras underlaget markant.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24310452 första google sökningen

Permalänk
Hedersmedlem

Uppmaning från moderator

Hej!

Jag vill påminna om att den här tråden handlar om informationssäkerhet i 5G-nät och inte om hälsoeffekter av radiostrålning.

Jag uppmanar alla deltagare i tråden att hålla sig till ämnet!

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Må så vara. Bra muppiga är dom dock. Är väl lite därav som dom jobbar med det dom jobbar med. Är väl så med skyddad verksamhet. Tyvärr.

Vad menar du?
https://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktu...

Det är säkert mer högavlönat för IT-kunniga och säkerhetsexperter än vad de skulle få på andra ställen.
"Vanliga" säpo-poliser har väl mellan 60-90k i månaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad menar du?
https://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktu...

Det är säkert mer högavlönat för IT-kunniga och säkerhetsexperter än vad de skulle få på andra ställen.
"Vanliga" säpo-poliser har väl mellan 60-90k i månaden.

Särskilt välavlönad är inte samtlig personal. Var en sväng i en anställningsprocess där och det var ingen större skillnad i lön gentemot andra myndigheter. Sen att hela processen tog över 6 månader med konstiga ursäkter för avslag i slutskedet trots erbjuden tjänst var också något som inte medgav större förtroende för dom. Har umgåtts lite med deras personal privat och det är ju original deluxe. So thx but no thx.

Permalänk
Medlem

Ericsson som är svenskt bolag borde få uppdraget.

Säger jag inte enbart för att jag har några aktier där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Ericsson som är svenskt bolag borde få uppdraget.

Säger jag inte enbart för att jag har några aktier där.

Skickades från m.sweclockers.com

De vore dock klart jäviga i frågan om att utreda om deras egen teknik är säkrare än Huaweis.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av houze:

Ingen rök utan eld, dök upp en intressant nyhet för några dagar sedan så på med foliehatten och googla "vodafone huawei router backdoor".

Skrivet av dpanter:

Japp. Å andra sidan...
Sinister secret backdoor found in networking gear perfect for government espionage: The Chinese are – oh no, wait, it's Cisco again
https://www.theregister.co.uk/2019/05/02/cisco_vulnerabilitie...

Tycker det är svårt att bedöma sanningshalten i de påstådda spionageanklagelserna mot Huawei, särskilt när de kommer efter Trumps tillträde som president och hans väldigt hårdföra politik mot Kina, med efterföljande handelskrig. Ännu mer skeptisk blir man när Vodafone själva förnekar det som Bloomberg hävdar att Vodafone sagt om Huawei:

Vodafone denies Huawei Italy security risk

Oavsett om anklagelserna mot Huawei stämmer eller ej, tror jag (spontant) inte att företaget är värre än övriga jättar, och jag tänker i alla fall inte vara naiv och tro att amerikanska företag är bättre. Det är hursomhelst jävligt svårt, om inte omöjligt, att få några svar under rådande omständigheter i världspolitiken.